موضوعات داغ

برترین تیونرهای اختصاصی شرکت های خودروسازی، از AMG تا M Performance + فیلم

عکس نویسنده
رضا یوسفی
نویسنده و عکاس
عکس مطلب اول

راضی نبودن از قدرت خروجی، عملکرد و حتی ظاهر یک خودروی استوک و دست نخورده، امری طبیعیست. اما سپردن خودروی عزیزتان به دست تیونرها، هرچقدر هم که مشهور و نامدار باشند، معمولا به باطل شدن گارانتی خودرو و خارج شدن آن از شرایط پشتیبانی کمپانی سازنده ختم می‌شود. پس خودروسازهای بزرگ به این فکر افتادند که چرا خودشان تیونرهای داخلی یا به اصطلاح In-house خود رو نداشته باشیم تا هم از خجالت مشتری‌هایی که خواهان عملکرد و ظاهر بهترند دربیاییم و هم آن‌ها را از تیونرهای ثرد پارتی بی‌نیاز کنیم تا اگر هم مشکلی پیش آمد خودمان پشتیبانی محصول را بر عهده بگیریم.

پس با خودروبانک همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم کوتاه به معروف‌ترین تیونرهای داخلی کمپانی‌های خودروسازی.

مرسدس AMG

ای ام جی یا به طور کامل مرسدس ای ام جی شاید به نوعی قابل انتظارترین اسم این لیست باشد. این تیونر داخلی که یکی از معروف‌ترین‌ها در نوع خودش حساب می‌شود، در سال ۱۹۶۷ توسط دو مهندس ارشد سابق مرسدس بنز پایه گذاری شد و تا سال ۱۹۹۳، یعنی وقتی که دایملر و AMG قرارداد امضا کردند، مشغول تبدیل خودروهای بنز به خودروهای مسابقه‌ای بود. قرارداد بین این دو شرکت منجر به چیزی شد که امروزه در خودروهای تقویت شده مرسدس بنز با همین پسوند و خودروهای ساخت خود این زیرمجموعه مثلAMG Project one می‌بینیم. ناگفته نماند گاها کمپانی‌های دیگر نیز از تولیدات AMG استفاده می‌کنند. مثل پاگانی که پیشرانه تمام خودروهای قدرتمندش را از همین کمپانی قرض گرفته.

ام پاور

هم رده عضو قبلی لیست این بار در زمین باواریایی‌ها. ام پاور که بخش تیونینگ و خودروهای های پرفورمنس بی‌ام‌و محسوب می‌شود، ابتدا در سال ۱۹۷۵ برای کمک به بخش مسابقات این شرکت تاسیس شد و در دهه نود به اسحله‌خانه‌ای برای آپگرید و عرضه خودروهای شهری بی ام و تبدیل شد و امروزه تقریبا تمامی خودروهای این کمپانی اعم از بنزینی، دیزلی و هیبریدی دارای نسخه M هستند. خودروهای طراحی و تیونینگ شده توسط این بخش معمولا دارای لوگوی M پاور در نقاط مختلف بدنه هستند، البته اگر به صورت فیک و دستی اضافه نشده باشند.

Nismo

نیسمو به عنوان شاخه موتور اسپرت و پرفورمنس کمپانی نیسان، در سال ۱۹۸۴ تاسیس شد و با همراهی نیسان در مسابقاتی چون لمانز، دیتونا، JTCC و Super GT، حالا بخشی جدا نشدنی از سامورایی‌ها حساب می‌شود. این بخش به جز بخش موتوراسپرت دستی هم بر آپگرید خودروهای خیابانی نیسان مثل GTR، سنترا، سری Z و جوک دارد و معمولا خودروهای زیر تیغ رفته این دپارتمان را می‌توان با کیت بدنه پرفورمنس و رنگ‌های قرمز و مشکی بکار رفته در بدنه‌شان تشخیص داد.

رنو اسپرت

درست است که بخش پرفورمنس رنو در کشور ما خیلی شناخته شده نیست و شاید این عضو لیست کمی برای ما ناشناس باشد اما جالب است بدانید که تیم رنو اسپرت اولین فعالیتش به سال ۱۹۷۶ بازمی‌گردد و موفقیت‌های زیادی هم برای رنو به دست آورده. این شاخه علاوه بر کار روی خودروهای فرمول یک، دو و سه تیم رنو، مدیریت تیم رالی رنو را هم بر عهده داره که تا به حال سه بار قهرمان این مسابقات شده‌ است. بخش خودروهای خیابانی رنو اسپرت هم شامل خودروهای تقویت شده‌ای مثل کلیو جی‌تی، کلیو آر اس، مگان جی‌تی و آر اس و همینطور نسخه های مشابه تویینگو می‌شود.

SRT

Street and Racing Technology یا به اختصار SRT، کارگاه هیولاسازی گروه فیات کرایسلر و تمامی زیرمجموعه‌های آن‌ها مثل داج است. این گروه که وظیفه تیونینگ خودروهای شهری و مسابقه‌ای کمپانی‌های کرایسلر، داج و جیپ را بر عهده دارد، تابه‌حال خودروهای شگفت‌انگیز زیادی را وارد خیابان و پیست‌ها کرده و محصولاتش معمولا با اعداد و ارقام دیوانه‌کننده‌ای همراهند که از بین آن‌ها می‌توان به نسخه‌های تقویت شده داج چلنجر و چارجر مثل دیمن و هلکت، جیپ گرند کروکی ترک هاک، دورانگو SRT، کرایسلر ۳۰۰ و بسیاری از مدل‌های دیگه اشاره کرد.

جگوار SVO

Jaguar’s Special Vehicle Operations یا به اختصار جگوار SVO، دپارتمان پرفورمنس این گربه اشرافی انگلیسی حساب می‌شود و کارش هم ساخت و تیونینگ خودروهای این شرکت برای افرادیست که به جز لوکس بودن، به قدرتمند بودن خودروشان هم اهمیت می‌دهند. این بخش که کارش را از سال ۱۹۹۵ آغاز کرده است خودروهایش رو به دو دسته R یعنی پرفورمنس و SVR یعنی پرفورمنس با تمرکز روی پیست تقسیم می‌کند.

از خودروهای در دست ساخت این دپارتمان در حال حاضر می‌شود به F-Pace SVR، F-Type R، Vision GT و سری خودروهای پراجکت مثل XE SV Project 8 اشاره کرد.

جان کوپر ورکز

جان کوپر ورکس توسط مایکل کوپر در سال ۲۰۰۰ به عنوان ادای احترام به پدرش جان، که به همراه پدرش چارلز کوپر از بنیانگذاران کوپرکار بود تاسیس شد. این گروه از همان سال ۲۰۰۰ وظیفه آماده کردن مینی‌کوپرهای خیابانی برای پیست را بر عهده داشت و تا به حال روی مدل‌های مختلفی از مینی کوپر اس، مینی جان کوپر ورکس و البته مینی کانتری‌من که اولین مینی پنج درب است کار کرده است.

فورد پرفورمنس

نوبتی هم باشد نوبت قدیمی‌ترین دپارتمان پرفورمنس در دنیا یعنی فورد پرفورمنس است. این بخش که توسط شخص هنری فورد در سال ۱۹۰۱ تاسیس شد، از ابتدا وظیفه کار کردن روی خودروهای موتوراسپرت این شرکت را داشت و بی‌شک یکی از پررنگ ترین نقاط فعالیت آن در سال ۱۹۶۶ است وقتی که توانست در مسابقات لمانز آن سال فراری را که دارای ۶ قهرمانی پیاپی بود شکست بدهد.

این بخش حالا علاوه بر مسابقات، سبد بزرگی از محصولات خیابونی را نیز عرضه میکنه که از جمله ‌آن‌ها می‌توان به سری رپتور، فورد جی‌تی، سری RS و ST خودروهای مختلف مثل فوکس و فیستا و ماستنگ‌های سری مک و شلبی که با همکاری این شرکت ساخته می‌شوند اشاره کرد.

آئودی اسپرت

بخش خودروهای عملکرد محور ارباب حلقه‌ها که قبلا با نام آئودی کواترو شناخته میشد، در سال ۱۹۸۳ تاسیس شد و علاوه بر مدیریت خودروهای مسابقه‌ای این شرکت، تولید کننده قطعات اسپرت و کاستومایز خودروهای پرفورمنس این کمپانی تحت نام S و RS هم هست. نام اولیه این بخش هم از اولین خودروی چهارچرخ متحرک جاده‌ای این کمپانی گرفته شده که خودش ادای احترامی به خودروی رالی آ‌ن‌ها بود.

این هم از لیست چند تیونر مهم و بزرگ این هاوس شرکت‌های خودروسازی. نکته‌ای که وجود دارد این است که شرکت‌هایی مثل برابوس، آلپاین، اس سی اشنایتزر، راف و شلبی صرفا رابطه نزدیکی با کمپانی‌هایی دارند که برای آن کار می‌‌کنند و به صورت رسمی تیونر اختصاصی آن‌ها حساب نمی‌شوند. پس به همین دلیل داخل لیست ما قرار نگرفتند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد