موضوعات داغ

ملاقات با قوی‌ترین کامیون مرسدس بنز در ایران، توانایی تا حمل 350 تن!

عکس نویسنده
علیرضا روستا
نویسنده و عکاس
عکس مطلب اول

در کشور ما با توجه به حضور انواع معادن و پتروشیمی‌ها، نیاز سیستم حمل و نقل به کامیون‌هایی با ظرفیت تناژ بارگیری بالا غیر قابل انکار است. از قدیم تاکنون بخش عمده‌ای از بارهای فوق سنگین ایران توسط ماک و دیگر کامیون‌های آمریکایی حمل می‌شوند، اما همیشه پای تعدادی کامیون اروپایی از برندهای مرسدس بنز و ولوو نیز در میان بوده است.

بنزهای تیتان قدیم رکوردار حمل عظیم‌ترین و سنگین‌ترین محموله تاریخ حمل و نقل ایران هستند اما دیگر بعد از آن نسل، شاهد حضور مدل‌های بالاتر مرسدس بنز در نسخه‌های فوق سنگین در ایران نبودیم.

به طور اتفاقی در دوره واردات قبلی یک عدد مرسدس بنز اکتروس نسل دوم مدل ۲۰۰۶ با شاسی مختص کارهای فوق سنگین و آرایش محوری چهار محور وارد ایران شد. این کامیون در همان ابتدا توسط مالک خصوصی خریداری شد و شروع بکار در بخش فوق سنگین شد و با توجه به طرح و رنگی که داشت، مشخص بود که نسخه‌ای مختص یک شرکت اروپایی بوده است. کد این کامیون ۴۱۶۰ است که نشان‌دهنده این است که وزن ناخالص کشنده می‌تواند تا ۴۱ تن باشد و موتور نیز ۶۱۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند، لذا این کامیون از نظر قدرت تولیدی قوی‌ترین کامیون مرسدس بنز در ایران نیز بشمار می‌رود.

کامیون مرسدس بنز اکتروس

شاسی این کامیون مختص کارهای فوق سنگین است و از این نمونه تنها همین یک دستگاه در ایران موجود است، علاوه بر آلیاژ، ابعاد شاسی نیز کاملاً با دیگر کشنده‌ها متفاوت است و همین طول بیشتر شاسی باعث شده تا محور دوم فرمان‌پذیر به محور اول باشد و به یک درصد مشخص همراه با محور فرمان بچرخد تا در هنگام پیچیدن با بارهای سنگین به شاسی به دلیل طول زیاد فشار نیاید.

نکته‌ای در مورد این کامیون قابل ذکر است که هر چند طول شاسی زیاد است، اما بدلیل آرایش محوری باز هم مکانی برای حضور باک و تانک‌های باد باقی نمانده و از همین نظر باطری، باک‌ها و تانک‌های باد در جعبه‌ای بزرگ پشت کابین قرار گرفته‌اند.

این کامیون ۴ محوره است که تنها ۲ محور آن دیفرانسیل هستند و به اصطلاح درگیر می‌شوند. این کامیون هر چند آنچنان مدل بالا نیست اما یکی از پیشرفته‌ترین خودروهای فوق سنگین ایران بشمار می‌رود، زیرا که در این مدل تمامی تنظیمات فرمان، ریش و محور برقی است که ما هنوز در خیلی از کامیون‌ها چنین آپشن‌هایی را نمی‌بینیم.

اکتروس نسل دوم

در تیتر ابتدایی اشاره کردیم که این کامیون "قدرتمندترین" بنز ایران است به این دلیل که این کامیون علاوه بر قدرت بالای تولیدی موتور، شاسی و زیر بند و دیفرانسیل آن نیز مختص کارهای فوق سنگین هستند.

مشخصات فنی

موتور این کامیون موتور 16 لیتری 8 سیلندر با آرایش خورجینی است که ۶۱۰ اسب بخار قدرت و ۲۸۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند، از این موتور بر روی اکتروس‌های نسل 2 وارداتی تک دیفرانسیل نیز در ایران موجود داریم. این موتور مجهز به ترمز موتور و کنترل دور موتور و سرعت کروزر نیز است.

گیربکس یا جعبه دنده این کامیون از نوع ZF شانزده سرعته دستی است که با توجه به کاربری این کامیون، این مدل گیربکس دستی بسیار کارآمد است. گیربکس مجهز به اینتاردر پنج زمانه نیز است.

کابین کامیون بنز اکتروس

کابین این کامیون نسل دوم در بزرگ‌ترین سایز خود یعنی مگا اسپیس است (نسل دوم سایز گیگا ندارند). این کابین امکاناتی مانند یخچال، تخت اضافه، صندلی شاگرد بادی، گرم کن و سرد کن صندلی راننده، تنظیم برقی و گرم کن آینه‌ها را داراست و تقریباً فول بحساب می‌آید.

تعلیق تمامی محورها بر روی شمش‌های فولادی است اما تعلیق اتاق بر روی چهار بالن سوار است. وزن خالص این کشنده حدود ۱۱ تن است و مجموع وزن ناخالص کشنده طبق کد این کامیون ۴۱ است.

مجموع وزن ناخالص مجاز این کشنده ۳۵۰ تن است یعنی این کامیون تا مجموع وزن کشنده و تریلر و بار تا ۳۵۰ تن را مجاز به حمل است.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد