موضوعات داغ

دودی کردن شیشه خودرو و قوانین آن + فیلم

عکس مطلب اول

دودی کردن شیشه خودرو معمولا از فانتزی‌های مورد علاقه اکثر افراد است که برای اینکه از نفوذ آفتاب به داخل ماشین جلوگیری کنند یا اینکه ظاهر خاص و جذابی به ماشین خود بدهند و یا به هر دلیلی دوست دارند که شیشه‌های ماشین خود را دودی کنند. در هر صورت باید در جریان باشند که این مقوله برعکس آنچه که به نظر می‌رسد کار راحت و آسانی نیست و برای انجام آن نیاز به پیروی از قوانین و مقرراتی است که در این مقاله قصد داریم در مورد آنها صحبت کنیم:

دلایل دودی کردن شیشه‌های خودرو

معمولا دلایل مختلفی برای دودی کردن شیشه خودرو وجود دارد؛ گاهی می‌تواند سلیقه‌ای باشد و گاهی نیز به دلایل امنیتی این کار را انجام می‌دهند که در کل قطعا به یکی از دلایل زیر این کار را انجام می‌دهند:

مراقبت در برابر اشعه نور خورشید

اشعه UV یکی از مضرترین اشعه‌ها است بنابراین افراد برای پیشگیری از خطرات و مضرات ناشی از تاش مستقیم این اشعه اقدام به دودی کردن شیشه خودرو خود می‌کنند. تا هم در برابر تابش مستقیم نور خورشید در امان باشند و هم بتوانند با این کار فضای داخل خودرو را خنک نگه دارند.

دلایل سلیقه‌ای

گاهی نیز افراد به دلایل کاملا سلیقه‌ای اقدام به انجام این کار می‌کنند؛ مثلا به دلیل شخصی سازی حریم داخل خودرو این کار را انجام می‌دهند و عقیده دارند با این کار تا حدود زیادی فضای درون خودرو را برای خود خصوصی می‌کنند و از دید افراد آن را خارج می‌کنند و یا اینکه می‌خواهند ظاهر خودرو را جذابتر کنند و موارد زیادی از این قبیل.

نشکن و ضد خش بودن

یکی دیگر از دلایل مهم دودی کردن شیشه خودرو این است که از شکستن و یا ایجاد خط و خش بر روی شیشه خودرو جلوگیری می‌کند و در حقیقت حکم یک محافظ برای شیشه را دارد.

قوانین دودی کردن شیشه خودرو

با توجه به دلایلی که گفته شد دودی کردن شیشه خودرو با توجه به رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی می‌تواند راهکار بسیار خوبی باشد.

قوانین راهنمایی و رانندگی برای دودی کردن شیشه خودرو

راهنمایی و رانندگی محدودیت‌هایی را در جهت دودی کردن شیشه خودرو، برای رانندگان و صاحبان خودرو در نظر گرفته است و آن این است که صاحبان خودرو فقط بین 35 درصد تا 40 درصد اجازه دارند که شیشه خودرو خود را دودی کنند. البته این میزان درصدی که در نظر گرفته شده است بستگی به میزان دید دارد به این معنی که از بیرون بتوان بین 35 تا 40 درصد داخل خودرو را دید. و این قانون به خاطر این است که پلیس بتواند داخل خودرو را ببیند.

البته لازم به ذکر است که افرادی که از طرف پزشک متخصص، مجوزی داشته باشند می‌توانند شیشه خودرو خود را دودی کنند که میزان غلظت دودی شیشه خودرو آنها بستگی به نظر کمیسیون فنی و پزشکی راهور دارد.

دودی کردن شیشه خودرو

روش‌های مختلف دودی کردن شیشه‌های اتومبیل

دودی کردن شیشه خودرو به دو روش دستی و توسط کارخانه صورت می‌گیرد:

دودی توسط کارخانه خودروسازی

همانطور که گفتیم دودی کردن شیشه اتومبیل باعث دوام و استحکام آن می‌شود. در مواردی، کارخانه‌های خودروسازی، در زمان تولید خودرو بر اساس استانداردهایی که برای آنها تعریف شده است، درصد بسیار کمی از شیشه خودرو را دودی می‌کنند که با قوانین راهنمایی و رانندگی مغایرت نداشته باشد.

دودی کردن شیشه خودرو به صورت دستی

گاهی نیز به صورت دستی این کار را انجام می‌دهند که در این روش، با استفاده از برچسب‌های دودی و ابزارهایی مثل کاردک، لیسه، هیتر، سشوار و ... آن را بر روی شیشه می‌چسبانند.

قوانین دودی کردن شیشه خودرو

دودی کردن شیشه خودرو نیاز به اصول و قواعد خاصی دارد که در اینجا به صورت مرحله به مرحله آن را توضیح می‌دهیم:

• در ابتدا یک برچسب دودی با سایز بزرگتر از شیشه خودرو تهیه کنید.

• سطح بیرونی شیشه را تمیز کنید و سطح درونی آن را با استفاده از یک تیغ به صورت کامل، تمیز کنید تا اثری از لکه بر روی آن نباشد.( می‌توانید از محلول شوینده نیز استفاده کنید تا جای انگشت نیز کاملا از روی آن پاک شود.)

• اندازه برچسب دودی که برای شیشه در نظر گرفته اید را از قسمت بیرونی شیشه اندازه بگیرید، بعد با دقت به بررسی آن بپردازید و اقدام به برش زدن آن کنید. توجه داشته باشید که برش برچسب باید با دقت صورت بگیرد.

• در مرحله بعد به وسیله هیتر و یا سشوار، قسمت‌هایی از برچسب که نامنظم و تا شده دارد را صاف کرده و آن را مرتب کنید.

• از سطح بالایی برچسب شروع کنید به برش زدن و وقتی که تمام برچسب را به طور دقیق برش زدید، سطح داخلی شیشه را به وسیله اسپری آب، خیس کنید و قسمت‌ها و لبه‌های آن را کاملا خیس کنید.

• بعد از آن یک لایه بی‌رنگ که بر روی برچسب است را به آرامی جدا کرده و به قسمت داخلی شیشه خودرو بچسبانید و کاردک را از بالا به پایین بر روی آن بکشید تا حباب و هوای پشت آن خارج شود. لازم به ذکر است که فاصله لبه بالایی شیشه و برچسب دودی باید 5 تا 10 میلی‌متر باشد.

• برای اینکه حباب‌های زیر برچسب به طور کامل از بین برود می‌توانید به کمک سشوار و یا هیتر این کار را انجام دهید.

هزینه دودی کردن شیشه خودرو چگونه محاسبه می‌شود؟

اگر در بازارهای مختلف، قیمت دودی کردن شیشه خودرو را بپرسید متوجه می‌شود که هر جایی به یک قیمت به فروش می‌رسد، بنابراین می‌توان گفت هزینه دودی کردن شیشه خودرو به عوامل مختلفی بستگی دارد که در اینجا به چند نمونه آن می‌پردازیم:

دودی کردن شیشه خودرو

نوع خودرو

مهم‌ترین موردی که باعث تفاوت در هزینه این عملیات می‌شود، نوع خودرو است؛ بعضی از خودروها به دلیل طرح و نوع شیشه آنها، دودی کردن شیشه کار دشواری است، بنابراین باید هزینه بیشتری پرداخت کنید. برای مثال شیشه خودرو 206 به صورت خمیده و منحنی شکل است بنابراین هزینه دودی کردن آن به نسبت دیگر خودروها بیشتر است.

جنس محصول

جنس محصول نیز می‌تواند بر روی قیمت آن تاثیر بگذارد، مثلا برچسب‌هایی که قابلیت مقابله با اشعه UV دارند از قیمت بالاتری برخوردار هستند.

نتیجه‌گیری

با توجه به نکاتی که در مورد دودی کردن شیشه خودرو و قوانین آن گفته شد، می‌توان گفت که برای درست و بدون نقص انجام دادن این عملیات، به نوع خودرو، نوع آب و هوای منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید و جنس برچسب، توجه ویژه‌ای داشته باشید.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد