موضوعات داغ

بحران شدیدتر در ریزتراشه ها، توشیبا تولید خود را به دلیل زلزله متوقف کرد

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

علاوه بر بحران کرونا که همچنان ادامه دارد، زلزله شدیدی که چند روز پیش ژاپن را به لرزه درآورد مشکلات بیشتری برای برخی از شرکت‌ها به وجود آورده است.

از جمله توشیبا، که خط تولید یکی از کارخانه‌هایش در شهر اویتا بر اثر زلزله آسیب ‌دیده است. در نتیجه، این شرکت تصمیم گرفت عملیات محلی را تعلیق کند، با این توضیح که خسارت قابل‌توجهی به ساختمان‌ها و زیرساخت‌های این کارخانه وارد نشده است.

اما با توجه به اینکه خطوط تولید تحت ‌تأثیر زلزله قرار گرفته‌اند، این شرکت در حال انجام تحلیل‌های جامع‌تری است. خبر بد برای صنعت خودرو اینکه توشیبا نمی‌تواند تخمین بزند که خطوط تولیدش دوباره از چه زمانی فعال خواهند شد.

کارخانه اویتا مسئول تولید چیپ‌های یکپارچه‌سازی کلان‌مقیاس یعنی تراشه‌های موردنیاز خودروسازان است، بنابراین تعلیق عملیات در کارخانه منجر به اخلال در تأمین قطعات برای مشتریان توشیبا خواهد شد.

کاملاً واضح است که کمبود ریزتراشه به زودی به پایان نخواهد رسید و خودروسازان در حال آمادگی برای موج دیگری از مشکلات در این زمینه طی ماه‌های اولیه سال ۲۰۲۲ هستند. بنابراین خودروسازان یا مجبور به توقف تولید در کارخانه‌های خاص و یا تحویل خودروها بدون برخی از سیستم‌ها خواهند شد.

در اوایل این ماه، تویوتا با مقصر دانستن بحران ریزتراشه اعلام کرد که قادر نخواهد بود تا تعداد خودروهای برنامه‌ریزی شده برای سال مالی جاری را تولید کند. مدتی پیش بی‌ام‌و تصمیم گرفت مدل‌های خاصی را بدون نمایشگرهای لمسی به مشتریان تحویل دهد، در حالی که جنرال موتورز صندلی‌های گرمکن و سیستم‌های دستیار پارکینگ را روی برخی از مدل‌ها نصب نکرد.

تحلیلگران بر این باورند که مشکل کمبود ریزتراشه در اواخر امسال کاهش خواهد یافت، اما فعلاً همه منتظرند ببینند که آیا بحران کرونا در سال ۲۰۲۲ به پایان می‌رسد یا خیر.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد