موضوعات داغ

فیات دوکاتو برقی پایدارترین ون سال ۲۰۲۲ لقب گرفت

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

هفته پیش دوکاتو ۴۰ ساله شد، در حالی که به لطف فروش بیش از ۱۵۰ هزار نسخه در اروپا طی سال ۲۰۲۰، لقب پرفروش‌ترین خودروی تجاری سال را کسب کرد. این موفقیت در سال ۲۰۲۱ ادامه داشت و با عرضه نسخه تمام برقی که آوریل گذشته رونمایی شد، نقطه عطف مهمی را در چهلمین سالگرد تولید این مدل رقم زد.

به لطف برقی بودن این مدل، باتری‌ها در فضای خالی زیر خودرو قرار گرفته‌اند، تا این ون گنجایش بار ۱۰ تا ۱۷ متر مکعب و ظرفیت حمل ۲ تن بار را در اختیار صاحبانش قرار دهد. سایر اصلاحات شامل توزیع وزن بهینه و پایین آوردن مرکز ثقل خودرو برای بهبود هندلینگ آن در تمام شرایط است. فیات دوکاتو برقی می‌تواند عملکردی مشابه نسخه‌های دیزلی ارائه دهد، آن هم به لطف یک موتور برقی با حداکثر گشتاور ۲۸۰ نیوتن متر که توان ۱۲۲ اسب بخار تولید می‌کند و شتاب ۰ تا ۵۰ کیلومتر در ساعت آن ۵ ثانیه است.

پایدارترین ون سال 2022

فیات دوکاتو برقی با باتری ۴۷ کیلووات ساعت یا ۷۹ کیلووات ساعت، و ۴ نوع حالت شارژ که سه تا از آن‌ها در زمان عرضه در دسترس هستند، قابل سفارش است. دوکاتو با باتری ۴۷ کیلووات ساعت می‌تواند مسافت ۱۷۰ کیلومتری را در چرخه WLTP و مسافت ۲۳۵ کیلومتری را در چرخه شهری طی کند. با باتری ۷۹ کیلووات ساعت، این مسافت‌ها تا ۲۸۰ کیلومتر در چرخه WLTP، معادل با ۳۷۰ کیلومتر در چرخه شهری، افزایش می‌یابد. شارژ‌ این ون برای طی مسافت ۱۰۰ کیلومتری فقط نیم ساعت طول می‌کشد.

باتری ۷۹ کیلووات ساعت به مدت ۱۰ سال یا ۲۲۰ هزار کیلومتر و باتری ۴۷ کیلووات ساعت به مدت ۸ سال یا ۱۶۰ هزار کیلومتر گارانتی دارد.

فیات دوکاتو برقی علاوه بر حالت‌های رانندگی نرمال، اکو و پاور، دو حالت لاکپشتی و ریکاوری هم دارد. حالت لاکپشتی شبیه ویژگی صرفه‌جویی باتری گوشی‌های همراه است، که وقتی شارژ باتری کم باشد به طور خودکار فعال می‌شود و عملکرد خودرو را محدود می‌کند، تا باتری ۸ تا ۱۰ درصد بیشتر دوام بیاورد.

حالت ریکاوری فیات دوکاتو را به تنها وسیله نقلیه برقی تبدیل می‌کند که هرگز متوقف نمی‌شود. در واقع اگر یک ماژول باتری کار نکند، بقیه کمبود آن را جبران می‌کنند تا خودرو به راه خود ادامه دهد.

در اکوموندو در ریمینی Rimini (شهری در ایتالیا)، رویداد بزرگی در اروپا برای گذار خودروهای دوست‌دار محیط زیست و مدل‌های جدید با انرژی‌های احیاکننده، دوکاتو به عنوان پایدارترین ون سال ۲۰۲۲ انتخاب شد.

در این ارزیابی مواردی از جمله موتور و نوع سوخت (دیزلی، هیبریدی، بنزینی، برقی)، سیستم انتقال قدرت، سیستم‌های ایمنی، راحتی و اتصال مورد توجه قرار می‌گیرند. در نهایت، پایداری کلی برای جنبه‌های خاصی مانند نسبت قدرت به وزن، قابل بازیافت بودن قطعات و هزینه‌های مالکیت کلی مورد ارزیابی قرار گرفت.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد