موضوعات داغ

در صنعت خودروسازی از کدام فلزات بیشتر استفاده می‌شود؟

عکس مطلب اول

صنعت خودروسازی از حوزه‌های مهمی است که برای پیش‌برد آن، نیاز به انتخاب دقیق مواد اولیه در کنار طراحی و مسائل دیگر وجود دارد. نقش محصولات فولادی و انواع فلزات در بستر تولید خودرو هم بسیار پررنگ و مهم است. نکات متعددی برای انتخاب بهترین فلزات در صنایع خودروسازی در نظر گرفته می‌شود. از آن جمله می‌توان به وزن، ایمنی، طول عمر و ماندگاری، قابلیت بازیافت و استفاده مجدد در چرخه تولید اشاره کرد. در این متن می‌خواهیم از فلزاتی بگوییم که بیشترین کاربرد و استفاده در صنایع خودروسازی را دارند.

مواد اصلی تولید خودرو در این صنعت شامل چه مواردی است؟

صنایع خودروسازی بسیار وسیع و پیچیده است و از جمله مواد متنوعی که برای تولید در پیش‌برد پروژه‌هایش استفاده می‌شود، باید به موارد زیر اشاره کرد:

• شیشه؛

• لاستیک؛

• آلومینیوم؛

• پلاستیک؛

• و البته فولاد.

تمرکز و بحث اصلی‌مان در این مقاله معطوف به انواع مقاطع فولادی موجود در صنایع خودروسازی است. باید اشاره کنیم که برای قسمت‌های متنوع خودرو از انواع گوناگونی از فولاد استفاده می‌شود. حجم بالای کاربرد فولاد و دیگر آلیاژهای فلزی در این حوزه، مستقیما در محاسبه هزینه تولید خودرو دخالت دارد. البته در میان انواع فلزات مورد استفاده در این بخش، قیمت ورق st52، لوله و دیگر مقاطع ساخته شده با فولاد، به دلیل مصرف بالایی که در خودروسازی دارند، بیشتر از سایر آلیاژهای فلزی تاثیر می‌گذارد. اما مهم‌ترین محصولات فولادی در این حوزه شامل چیست؟

محصولات فولادی

مهم‌ترین محصولات فولادی در صنعت خودروسازی چیست؟

محصولات فولادی ویژگی‌های فوق‌العاده مهمی دارند که باعث می‌شود، حضورشان در دنیای خودروسازی پررنگ باشد. از جمله شاخصه‌های آن‌ باید موارد زیر را نام برد:

• تعادل‌پذیری و تناسب وزنی؛ مواد اولیه برای تولید بدنه و بخش‌های مختلف خودرو باید ضمن داشتن وزنی متعارف و نه‌چندان سنگین از مقاومت خوبی هم برخوردار باشند. این چیزی است که فولاد از آن برخوردار است و می‌تواند ضمن فراهم‌آوردن تعادل و وزن مناسب، مقاومت و ایستایی خوبی هم داشته باشد.

• دوام و ماندگاری بالا؛ دوام انواع مقاطع فولادی بسیار زیاد است و همین می‌تواند عاملی برای مقرون‌به‌صرفه‌شدن تولیدات خودرو با آن باشد. مقوله ماندگاری از شاخصه‌های بازار تولید ماشین‌هاست که اهمیت بسیار بالایی دارد.

• ایمنی و انعطاف مطلوب؛ استحکام فولاد زیاد است و می‌تواند در خصوص جذب انرژی‌ و فشار وارده بر سطح خود قوی عمل کند. این‌ها در عین حالی است که خاصیت انعطاف‌پذیری و شکل‌گیری بالایی هم دارد و دست طراحان و تولیدکنندگان را برای کار در فرایند ساخت کاملاً باز می‌گذارد.

• مزایای زیست‌محیطی؛ امکان بازیافت انواع مقاطع فولادی وجود دارد و با افزایش دفعات بازیافت هم از کیفیتش کاسته نمی‌شود.

• دسترسی مطلوب؛ آلیاژهای فولادی نسبت به آلیاژ انواع دیگر فلزات در دسترس‌تر هستند و راحت‌تر قابلیت استفاده و به‌کارگیری در خودروسازی را مقدور می‌کنند.

فولاد در چه بخش‌هایی از خودرو کاربرد دارد؟

بخش مهمی از بدنه، چارچوب و درهای خودرو از جنس فولاد و مقاطع مختلف آن است. بدون ورق‌های آلیاژ فولادی که در بدنه خودروها به کار می‌روند، امکان افزایش استحکام وسیله در سرعت‌های بالا وجود نخواهد داشت. در بخش‌های دیگری از خودروها هم از مقاطع فولادی مختلف بهره برده می‌شود:

• لوله بازویی؛

• لوله پشته؛

• لوله محور خودرو؛

• لوله کمک‌فنر؛

• لوله تراکم صدا خفه‌کن؛

• و... .

در ساخت بیشتر اتومبیل‌ها و بخش‌های متعددشان از فولاد استفاده می‌شود. به‌طور متوسط، تقریبا ۶۵درصد از مواد لازم برای ساخت یک خودروی معمولی را انواع محصولات فولادی تشکیل می‌دهند. فولاد در هنگام ضربه‌خوردن، نمی‌شکند و فقط خم می‌شود. این ویژگی مطلوب از آن گزینه‌ای می‌سازد که در عین انعطاف‌پذیری، استحکام کافی و بالایی هم دارد. انواع ورق‌های فولادی از جمله ورق ST52 از مشتقات و محصولات فولادی پرکاربرد در حوزه ساخت خودرو هستند که بنا به ویژگی‌هایی مانند بهره‌مندی از قابلیت ارتجاعی‌، تحمل وزن بالا و خمش مناسب می‌توانند به‌طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار بگیرند.

محصولات فولادی

محصولات فولادی مختلف موجود در صنایع خودروسازی شامل چه مواردی است؟

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد، کاربرد فلز فولاد در حوزه خودروسازی بسیار زیاد است اما اگر بخواهیم اشاره دقیق‌تری به انواع مقاطع فولادی در این صنعت داشته باشیم، باید موارد زیر را معرفی کنیم:

• قوطی و پروفیل؛

• انواع ورق‌های فولادی؛

• محصولات فولاد ضدزنگ؛

• لوله‌های فولادی مختلف.

اجازه بدهید که در ادامه به هریک از این مقاطع فولادی که در خودروسازی کاربرد دارند، اشاره‌ای بیشتر و شرحی مختصر داشته باشیم.

قوطی و پروفیل

قوطی نوعی پروفیل است که به شکل چهارگوش ساخته می‌شود. برای ساخت بدنه خودروهای سبک و سنگین در خودروسازی از قوطی‌ها و پروفیل‌های مختلف استفاده می‌کنند.

انواع ورق‌های فولادی

ورق‌های فولادی به دو شیوه تولید می‌شوند و برای همین در دو دسته‌بندی با عناوین ورق سیاه و ورق روغنی قرار می‌گیرند. فرایندهایی روی ورق‌های فولادی مختلف انجام می‌شود تا استحکام و کارایی لازم برای تولید خودرو را پیدا کنند. از جمله فرایندهای مهم در این روند، فرایند گالوانیزاسیون است که طی آن، پوششی که بر روی ورق ها شکل می‌گیرد، استحکام و مقاومت اسکلت و بدنه خودرو را افزایش می‌دهد.

از ورق ‌های سیاه برای سیستم تعلیق خودرو و از ورق‌های روغنی هم برای سیستم‌های انتقال قدرت، فنربندی و شاسی استفاده می‌شود. ورق‌ها در خودروسازی کاربرد زیادی دارند و برای همین، آگاهی از موجودی بازار و

قیمت ورق همیشه از دغدغه‌های دست‌اندرکاران تولید خودرو است.

محصولات استیل

از استیل یا فولاد زنگ نزن برای ساختن انواع تسمه، فویل، سیم و لوله‌ها بهره می‌برند. ویژگی‌های شاخص فولاد ضدزنگ مانند مقاومتی که در مقابل خوردگی دارد یا جوش‌پذیری مطلوبش از آن گزینه‌ای مناسب برای ساخت بخش‌هایی از خودرو مانند کاپوت، در، فنرهای کمربند ایمنی، بدنه پمپ و... ساخته است.

لوله‌های فولادی مختلف

لوله‌ها هم در ساخت هر خودرو نقش و حضور پررنگی دارند. برای ساخت اگزوز، لوله‌های سیستم کولر، بخش‌های خنک‌کننده، لوله محور شاسی و البته بخش‌های گوناگون دیگر از لوله‌های فولادی استفاده می‌شود.

فلزات پرکاربرد دیگر در حوزه خودروسازی کدام هستند؟

علاوه بر انواع فولاد که در خودروسازی کاربرد دارد، فلزات متنوع دیگری هم در فرایند ساخت و تولید این صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای نمونه، موارد زیر را به‌خاطر داشته باشید:

• آلومینیوم؛

• منیزیم؛

• آهن؛

• مس؛

• تیتانیوم.

در آخر

کاربرد فلزات مختلف در صنعت خودروسازی بسیار متنوع و زیاد است. انواع مقاطع فولادی هم در این حوزه نقش دارند. در پروژه‌های خودروسازی باید به ویژگی‌های مختلفی در ابزارهای کاربردیِ ساخت دقت کرد. انوع فولاد از جمله ورق‌های مختلف آن در سیستم‌ها و قسمت‌های گوناگون خودروها به کار می‌روند. برای همین است که قیمت فولاد در پروژه‌های خودروسازی هم اثرگذار است. برای مثال، قیمت ورق فولادی st37 یا سایر مقاطع هم‌جنس آن می‌توانند روی هزینه‌های تمام‌شده خودرو تاثیرات شگفت‌انگیزی داشته باشند. برای آگاهی از قیمت انواع فولاد و مقاطع مختلفش می‌توانید از مراجع معتبری مانند شرکت آیرومارت (پیشرو صنعت نفت آسیا) کمک بگیرید. این مرجع که استعلام قیمت‌ها را به‌خوبی و درستی انجام می‌دهد در تامین و بازرگانی مقاطع فولادی هم فعال است. در حوزه تامین و استعلام فولاد، نام آیرومارت از قابل اطمینان‌ترین‌هاست. برای کسب اطلاعات بیشتر به نشانی اینترنتی iromart.com مراجعه نمایید یا از طریق شماره تلفن 02145306 با کارشناسان آیرومارت مشورت نمایید.

این متن رپورتاژ آگهی است و خودروبانک دخالتی در محتوای آن ندارد

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد