موضوعات داغ

علت بلند شدن بخار از کاپوت ماشین، ماشین را نرانید!

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

علت بلند شدن بخار از کاپوت ماشین

اگر بعد از یک گردش حسابی در فصل تابستان متوجه خروج بخار از کاپوت ماشین خود می‌شوید، اکنون باید چه کار کنید؟ یکی از مشکلات فنی رایج اتومبیل، خروج دود از کاپوت آن است. سوال اساسی در این زمینه علت بلند شدن بخار از کاپوت ماشین است. شاید بیشتر مردم فکر می‌کنند که این مشکل فقط به‌خاطر داغ شدن خودرو است، اما دلایل دیگری نیز برای آن وجود دارد که در این مقاله به معرفی آن‌ها به صورت دقیق می‌پردازیم.

به نظر کارشناسان، خودرو بعد از مواجه با این مسئله باید به سرعت متوقف شود. در غیر این صورت صدمات جبران‌ناپذیری برای آن وسیله به بار خواهد آورد. بهتر است که بعد از ثبت نام سایپا و ایران‌خودرو در رابطه با نکات فنی و اصولی ماشین تحقیق کنید. به این ترتیب به صورت فنی و درست با مشکلاتی آتی روبه‌رو مقابله خواهید کرد. یکی از این مسائل که باید نسبت به آن شناخت پیدا کنید، بلند شدن دود از کاپوت ماشین و دلایل آن است. ما در این بخش از مقاله به این مسئله می‌پردازیم. پس برای چند دقیقه ما را همراهی کنید.

1.

بعد از بالا رفتن آمپر ماشین از کاپوت دود بلند می‌شود

حتماَ کلمه بالا رفتن آمپر ماشین را شنیده‌اید. ماشین دارای یک آمپرسنج در پشت فرمان است. زمانی که عقربه آمپرسنج از خط میانی عبور کند، ماشین جوش می‌آورد. این وسیله دارای چراغی است که در صورت هشدار روشن می‌شود. در این شرایط آمپر ماشین از حد استاندار خود بیشتر و از کاپوت دود بلند می‌شود.

افزایش آمپر و خروج دود از ماشین

اما علت بالا رفتن آمپر آب چیست؟ دلایل گوناگونی برای این مسئله وجود دارد. خودرو بانک در یک مقاله به بررسی کلیه نکات مربوط به افزایش آمپر خودرو و دلایل آن پرداخته است. مطالعه آن کمک بزرگی به آشنایی با مشکلات رایج فنی خودرو می‌کند.

2.

تبخیر آب رادیاتور، دومین دلیل بلند شدن بخار از کاپوت ماشین

اولین موضوعی که بعد از خروج دود از کاپوت ماشین به ذهن افراد می‌رسد، داغ کردن اتومبیل است. در صورت مشاهده دود از کاپوت ماشین بهتر است که فوراَ و بدون اتلاف وقت، خودرو را در یک مکان امن متوقف کنید. یکی از دلایل مشاهده این دود، تبخیر آب رادیاتور است. حرکت اتومبیل در این شرایط باعث فشار به موتور می‌شود.

علت دوم دود کردن ماشین، تبخیر آب رادیاتور

حتی موتور بهترین ماشین برای مسافرت یا گردش در داخل شهر نیز در فصول گرم سال داغ می‌شود. در این شرایط برای خنک شدن موتور آب رادیارتور شروع به تبخیر می‌کند. این شرایط به قدری ادامه پیدا می‌کند تا کلیه آب آن بخار شود. به این ترتیب بخار از کاپوت بلند می‌شود. این مسئله ممکن است که باعث انفجار اتومبیل شود. همچنین به اتصالات پلاستیکی خودرو آسیب وارد می‌کند. توجه کنید که در صورت مواجه با این شرایط بعد از توقف اتومبیل، چند دقیقه صبر کنید تا ماشین خنک شود. سپس کاپوت آن را باز کنید.

3.

دلیل سوم بلند شدن بخار از کاپوت، افزایش دمای موتور به دلیل خرابی واتر پمپ

در صورت آسیب به واترپمپ دمای موتور افزایش پیدا می‌کند و رانندگی طولانی مدت با این وضعیت خیلی ایمن نیست. در صورت خرابی کامل واتر پمپ، از کاپوت ماشین بخار بلند می‌شود. سیستم کاری واتر پمپ به نحوی است که بعد از خرابی قادر به گردش مایع خنک‌کننده در موتور ماشین نیست. به این ترتیب از شدت گرما از موتور آن بخار بلند می‌شود.

واتر پمپ اتومبیل

رانندگی با اتومبیلی که واتر پمپ آن مشکل دارد، بسیار خطرناک است. در این شرایط فشار زیادی به موتور وارد می‌شود. در چنین وضعیتی امکان از کار افتادن موتور ماشین بسیار زیاد است. به همین خاطر باید بعد از ایمن سازی خودرو و بررسی نکات فنی، از وسیله نقلیه خود استفاده کنید.

4.

دلیل شنیدن صدا و خروج دود از کاپوت خودرو چیست؟ 2دلیل اصلی

گاهی اوقات خروج دود از ماشین با صداهای عجیبی از کاپوت ماشین همراه است. در این وضعیت سوپاپ ماشین مسدود شده است. به دنبال این مسئله روغن خنک‌کننده ماشین گرم شده و به نقطه جوش می‌رسد. در این شرایط باید خودرو را برای مدتی خاموش کنید. همچنین باید در اولین فرصت به یک تعمیرگاه مراجعه کنید تا مسیر سوپاپ اتومبیل را باز کند.

روان‌کاری روغن یکی از علل بلند شدن بخار از کاپوت خودرو

همچنین در صورتی مواجه با مشکل روانکاری روغن موتور ، صداهایی از موتور ماشین شنیده می‌شود. این شرایط زمانی اتفاق می‌افتد که موتور خودرو داغ است. برای جلوگیری از خروج دود از کاپوت ماشین باید به آن استراحت بدهید.

5.

بلند شدن دود از کاپوت از طریق سوختن پلاستیک و سیم‌های اتومبیل

در موتور ماشین واشرهایی از جنس پلاستیک و رزین وجود دارد. با افزایش دمای موتور اتومبیل این وسایل پلاستیکی شروع به سوختن می‌کنند. یه این ترتیب از کاپوت خودرو دود بلند می‌‌شود. علاوه بر این بوی بد سوختی پلاستیک نیز از کاپوت ماشین احساس می‌شود.

دلایل خروج دود و بخار از خودرو

همچنین بعد از گرمای بیش از حد موتور، سیم‌های آن نیز می‌سوزند. بر اثر سوختن سیم‌ها، بوی نامطبوع تندی احساس می‌شود. این موضوع نیز باعث خروج دود از کاپوت ماشین می‌شود.

6.

ارتباط مستقیم بین نشتی روغن و داغ کردن اتومبیل

ماشین گاهی به روغن‌ریزی می‌افتد. این مسئله دلایل مختلفی دارد که یکی از آن‌ها نشت روغن خنک‌کننده خودرو است. همچنین در شرایطی که سیستم خنک‌کننده داغ می‌شود، روغن آن به بیرون می‌ریزد. این مسئله بخاطر فشار وارده به موتور و داغ شدن آن است. قدرت ماشینی با موتور داغ به شدت کاهش پیدا کرده و از کاپوت آن دود خارج می‌شود.

عوامل موثر بر خروج دود از کاپوت

خروج دود از کاپوت ماشین را دست کم نگیرید

خروج دود از موتور و کاپوت ماشین به اندازه خروج آن از اگزوز مهم است. این مسئله بنا به دلایل فنی بزرگ و کوچکی رخ می‌دهد که بی‌توجهی نسبت به آن، زیان زیادی به بار خواهد آورد. دلایل مختلفی به جز جوش آوردن ماشین باعث این اتفاق می‌شوند.

ما در این مقاله 6 علت بلند شددن بخار از کاپوت ماشین را به صورت دقیق مورد بررسی قرار دادیم. با مطالعه دقیق این مقاله در صورت مواجه با این مشکل با خیالی آسوده آن را برطرف خواهید کرد.

همکاران ما در خودرو بانک بی‌صبرانه منتظر شنیدن نظرات و پیشنهادات شما هستند. با ارائه نظرات خود ما را در مسیر ارائه مطالب همراهی کنید. به نظر شما چه دلایل دیگری برای خروج دود از کاپوت ماشین وجود دارد؟

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد