موضوعات داغ

انواع بیمه خودرو را با خودرو بانک بشناسید

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

انواع بیمه خودرو

بیمه تا چه میزان خسارت وارد شده به خودرو را پرداخت می‌کند؟ استفاده از چه بیمه‌هایی اجباری است؟ سوالی که در ذهن اکثر افراد وجود دارد. بیمه موظف به جبران خسارت وارد شده به اتومبیل است. بعد از پایان جنگ جهانی اول استفاده از ماشین به شکل گسترده‌ای افزایش پیدا کرد اما استفاده از بیمه برای آن اجباری نبود. تا سال 1930 که در کشور انگلستان طبق قانون ترافیک جاده‌ای، بیمه اجباری را اعمال کردند. به دنبال آن کشورهای دیگر نیز این قانون را اجرا کردند.

ماشین دارای سه نوع بیمه شخص ثالث، بدنه و سرنشین است. بهتر است که بعد از ثبت نام ایران خودرو و سایپا، یک بیمه مناسب برای ماشین انتخاب کنید. استفاده از این بیمه‌ها زیان مالی تصادفات را به حداقل میزان ممکن می‎‌رساند. ما در این مقاله به بررسی نکات جزئی هریک از این بیمه‌ها و قوانین مربوط به آن‌ می‌پردازیم؛ پس انواع بیمه خودرو را با بانک خودرو بشناسید.برای چند دقیقه ما را همراهی کنید تا با کلیات بیمه اتومبیل آشنایی بیشتری پیدا کنید.

1.

بیمه شخص ثالث اولین بیمه اجباری برای اتومبیل

بیمه شخص ثالث برای پوشش آسیب وارد شده به شخصی دیگر است. بیمه شخص ثالث مستلزم به پرداخت هرگونه آسیب به افراد و اموال آن‌ها است. ماشین صفر کیلومتر تا یک سال بیمه شخص ثالث رایگان دارد. اما در هنگام خرید اتومبیل دست دو، باید بیمه شخص ثالث برای آن خریداری کنید. در این نوع بیمه سه خسارت پرداخت می‌شود:

• خسارت به مال شخص ثالث

• خسارت به جان شخص ثالث از قبیل مرگ، نقص عضو، هزینه بیمارستان و دکتر

• خسارت به جان راننده

بیمه شخص ثالث ماشین در لیست بیمه‌های اجباری قرار دارد و هر شخصی موظف به خرید آن است. نرخ دیه هرساله تغییر می‌کند به همین خاطر هرساله شرکت‌های بیمه‌گزار باید مبلغ الحاقیه این بیمه را مشخص ‌کنند تا سقف تعهدات بیمه‌گزار مشخص شود. با توجه به در دست داشتن بیمه‌نامه شخص ثالث، در صورت آسیب خودرو مدارک لازم برای معاینه فنی ماشین مشخص و میزان آسیب به ماشین و خسارت آن توسط شرکت بیمه‌گزار مشخص می‌شود و خسارت آن در تاریخ مشخصی به حساب مالک خودرو واریز خواهد شد.

بیمه شخص ثالث

فرمول محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث ماشین

برای محاسبه نرخ بیمه شخص ثالث ماشین چند فاکتور مشخص درگیر هستند. این عوامل موثر عبارتند از:

• مدل ماشین

• سال تولید اتومبیل

• خسارت‌های قبلی

• تاریخ سررسید

• نوع کاربری خودرو (شخصی یا تاکسی)

این موارد فرمولی را برای محاسبه بیمه شخص ثالث اتومبیل مشخص می‌کنند تا عدد دقیق آن محاسبه شود.

ویژگی‌های بیمه شخص ثالث مناسب، کدام شرکت بیمه بهتر است؟

عوامل مختلفی وجود دارد که یک بیمه شخص ثالث را بهتر از سایر شرکت‌های بیمه باشد. اولین و مهم‌ترین فاکتور شرایط کلی مطلوب آن است. مواردی مثل سطح پوشش بیمه، سرعت و مدت اعتبار آن جزو اولین مواردی است که در انتخاب یک بیمه موثر است. موضوع دوم به دانش کارکنان شرکت بیمه و تسلط آن‌ها به موضوعات مربوط به بیمه است.

سومین عامل موثر در انتخاب بیمه تکمیلی مناسب، میزان پاسخگویی آن شرکت است. به طبع هرچه پیگیری شرکت بیشتر، رضایت بیمه‌گزار از آن بیشتر خواهد بود. آخرین نکته‌ای که در انتخاب یک شرکت خوب موثر است سادگی روند کاری آن است. هرچه شرایط آن پیچیده‌تر، رضایت کاربران از آن کمتر خواهد بود.

جریمه دیرکرد در تمدید بیمه شخص ثالث اتومبیل

اگر تاریخ استفاده از بیمه شخص ثالث اتومبیل به پایان برسد و برای تمدید آن عجله نکنید، مجبوربه پرداخت جریمه به شرکت بیمه هستید. همچنین تردد اتومبیل بدون بیمه ثالث در خیابان ممنوع است. به همین خاطر امکان جریمه اتومبیل وجود دارد. این ماشین‌ها بعد از شناسایی در پارکینگ توقیف می‌شوند. همچنین امکان آزادی ماشین به شرط تمدید بیمه آن خواهد بود. البته امکان عفو جریمه دیرکرد تمدید بیمه خودرویی که در پارکینگ است، با ارئه نامه رسمی ممکن است.

بیمه اجباری شخص ثالث

در هنگام خرید ماشین دست دوم، مشکلات فنی خودرو اولین موضوعی است که توسط کارشناسان بررسی می‌شود. ولی کنترل اعتبار بیمه شخص ثالث نیز همان قدر مهم است. فروش ماشین فاقد بیمه شخص ثالث ممنوع است.

استفاده از گواهی شرکت بیمه‌گزار در صورت گم شدن کارت بیمه اتومبیل

توصیه شرکت‌های بیمه‌گذار، قرار دادن کارت در یک مکان مشخص است. در صورتی که کارت بیمه اتومبیل گم شود، باید سریعاَ به شرکت مربوطه مراجعه فرمایید. این شرکت‌ها یک برگه گواهی بیمه شخص ثالث در اختیار فرد قرار می‌دهند. در صورت فراموشی اسم شرکت بیمه‌گذار، با مراجعه به سایت بیمه مرکزی و ثبت اطلاعات ماشین، نام شرکت بیمه شخص ثالث خود را پیدا کنید.

افراد زیادی بعد از پیدا کردن کارت بیمه ماشینی در خیابان، از آن سواستفاده می‌کنند. به همین خاطر بهتر است که بعد از گم کردن آن در اولین زمان ممکن مفقودی کارت را ثبت کنید.

2.

بیمه حوادث سرنشین به عنوان دومین بیمه ضروری ماشین

بیمه سرنشین ماشین پوشش تکمیلی بیمه شخص ثالث است. این بیمه روی بیمه شخص ثالث برای ضمانت جان سرنشینان خودرو است. اهمیتی ندارد که اتومبیل در حرکت یا پارک است، در صورت آسیب به سرنشینان بیمه موظف به پرداخت کلیه هزینه‌های جانی و درمان آن‌ها است.

بیمه سرنشینان ماشین

بیمه حوادث سرنشین مکمل بیمه شخص ثالث است. این بیمه موظف به پرداخت خسارت‌های وارده به شخص غیرثالث است. در صورت مرگ، نقص عضو و هزینه بیمارستان افراد تحت پوشش این بیمه، پرداخت می‌شود. این بیمه نیز همچون بیمه شخص ثالث دارای یک سقف مشخص است که هرساله ابلاغ می‌شود. در صورتی که بیمه شخص ثالث یک تصادف بیشتر از سقف تعهدات آن شود و میزان باقی مانده آن از این بیمه قابل پرداخت است.

3.

معرفی بیمه اختیاری بدنه اتومبیل به صورت دقیق به عنوان آخرین بیمه

آخرین بیمه که برای خودرو وجود دارد، بیمه بدنه است. استفاده از این بیمه همچون بیمه شخص ثالث اجباری نیست ولی استفاده از آن تاثیر بسزایی در کاهش هزینه خسارات وارده به بدنه خودرو دارد. اثر این بیمه در شش موقعیت مشاهده می‌شود که عبارتند از:

• واژگونی اتومبیل

• برخورد صاعقه به بدنه ماشین

• انفجار خودرو

• تصادف

• آتش

• سرقت

بیمه بدنه دارای پوشش‌های متنوعی برای پراخت هزینه خسارت‌های ماشین است.

بیمه اختیاری برای بدنه ماشین

تقسیم بیمه بدنه به دو گروه اصلی و فرعی

بیمه بدنه ماشین شامل دو گروه اصلی و فرعی می‌شود. چهار خطر تصادف، آتش‌سوزی، برخورد صاعقه و سرقت در گروه خطرات اصلی قرار می‌گیرند. در صورت بروز هریک از این موارد بیمه مجبور به پرداخت کلیه هزینه‌های ماشین است. برای مثال در صورت دزدیده شدن خودرو، بیمه موظف به پرداخت هزینه کل ماشین به صاحب آن است. بیمه اصلی جزو پوشش‌های اجباری است که صاحب ماشین موظف به خرید آن است.

دومین نوع پوشش اختیاری است که خرید آن به صورت اختیاری است. مواردی که مشمول این پوشش می‌شوند عبارتند از:

• سرقت وسایل جانبی اتومبیل

• هزینه رفت و آمد که بیمه موظف به پرداخت هزینه رفت‌وآمد با سواری شخص تا یک مدت معین است

• بلاهای طبیعی به جز صاعقه و آتش‌سوزی که در لیست اصلی قرار دارند

• هزینه توقیف که به ماشین‌های بارکش‌ها مربوط می‌شود

• پاشیدن ماده شیمیایی مثل روغن ترمز روی بدنه خودرو

• شیشه شکسته

• بیمه ترانزیت برای استفاده در کشورهای خارج از ایران

یکی از مواردی که در پوشش اختیاری وجود دارد حذف فرانشیز است. در صورت خرید این بیمه، هزینه صاحب خودرو صفر خواهد بود و بیمه‌ موظف به پرداخت کلیه هزینه‌های آن است.

انتخاب بهترین بیمه بدنه به همراه تخفیف

انتخاب بهترین بیمه بدنه برای افراد متفاوت است. شاید ملاک اصلی خرید بیمه بدنه ماشین برای شخصی هزینه و برای دیگری پوشش‌های آن است. شرکت‌های بیمه دارای شرایط خاص و تخفیف‌های متنوعی هستند، به صورتی که حتی می‌توانند تخفیف صددرصدی را اعمال کنند. تخفیف خرید بیمه بدنه ماشین برای افراد زیر وجود دارد:

• هیئت علمی دانشگاه‌ها

• ایثارگران و جانبازان

• مردم ساکن در مناطق آزاد کشور

• ماشین صفر یکلومتر

• انتخاب یک شرکت خاص برای همه بیمه‌ها

همچنین در صورت عدم ورود خسارت به بدنه ماشین برای دوره‌های بعدی تخفیف اعمال می‌شود.

انتخاب بیمه خودرو برای حفاظت از جان و مال مالک و سرنشینان خودرو لازم است

شرکت‌های بیمه موظف به پرداخت خسارت وارده بر ماشین هستند. این بیمه شامل سه گروه مجزا است که استفاده از برخی از آن‌ها اجباری و برخی دیگر اختیاری است. اما توصیه کارشناسان، استفاده از کلیه این بیمه‌ها برای به حداقل رساندن خسارت‌های احتمالی اتومبیل است. کارت بیمه ماشین را باید همیشه همراه خود داشته باشید و در چک لیست خودرو قبل از سفر خود تمدید بیمه نامه را نیز قرار دهید تا در صورت بروز هر گونه حادثه احتمالی در سفر بتوانید از پوشش‌های بیمه خود استفاده کنید.

ما در این مقاله انواع بیمه خودرو را معرفی کردیم. به نظر شما استفاده از این بیمه‌ها تا چه حد در کاهش هزینه‌ها موثر است؟ شما فکر می‌کنید بیمه بدنه هم باید در لیست بیمه‌های اجباری قرار بگیرد؟ نظرات خود را با خودرو بانک به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد