موضوعات داغ

از صفر تا صد انتقال مالکیت خودرو

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

انتقال مالکیت خودرو

عدم شناخت نسبت به مراحل انتقال مالکیت ماشین، شما را به دردسرهای بزرگی خواهد انداخت. امروزه با افزایش تعداد اتومبیل‌ها در سطح شهر، یکی از مهم‌ترین معاملات مربوط به انتقال سند آن است. انتقال سند ماشین دارای 3 مرحله اصلی است که هریک از این مراحل ریزه‌کاری و قوانین خاص خود را دارد. عدم آشنایی با این نکات، باعث ایجاد مشکل بعد از خرید خودرو می‌شود.

ما در خودرو بانک، صفر تا صد انتقال مالکیت خودرو را به صورت دقیق مورد بررسی قرار داده ایم. اگر قصد خرید ماشین دست دوم را دارید، مراحل خرید و انتقال سند آن را در این مقاله مطالعه بفرمایید. برای چند دقیقه وقت خود را در اختیار ما قرار دهید تا با خیالی آسوده سند ماشین خود را انتقال دهید.

1.

مبایعه نامه چیست؟ بررسی اولین قانون انتقال سند خودرو به صورت جامع

ماشین وسیله پرکاربردی است که وجود آن در هر خانه لازم و ضروری است. خرید خودرو از طریق ثبت نام سایپا، ایران‌خودرو، بازار آزاد و دست دوم ممکن است. اما در بازار خرید و فروش دست دوم چیزی به نام حواله و ثبت نام وجود ندارد و اولین مدرک نسبت به قول و قرارهای خریدار و فروشنده چه در نمایشگاه‌ها چه به صورت شخص با شخص، برگه‌ای به نام مبایعه نامه است. بعد از قول و قرار انتقال مالکیت ماشین به شخصی دیگر، قراردادی به اسم مبایعه‌نامه باید نوشته شود.

مبایعه‌نامه قرارداد غیررسمی است که طرفین معامله بین خود تنظیم می‌کنند. این قرارداد در دو نسخه تهیه و امضا می‌شود. در این مرحله خریدار باید بخشی از پول خرید را به عنوان بیعانه پرداخت کند. مبایعه‌نامه دارای چهار بند است که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

عقد قرارداد مبایعه‌نامه

بند اول مبایعه نامه معرفی کامل طرفین معامله

مثل بقیه قراردهای موجود، اولین بند مبایعه‌نامه ثبت اطلاعات متبایعین است. متبایع به دو طرف شخص معاله بدون در نظر گرفتن جنسیت و حقیقی و حقوقی بودن آن‌ها گفته می‌شود. اطلاعات دو طرف از روی اصل کارت ملی و شناسنامه در این قسمت باید ذکر شود. اگر این مدارک را به درستی کنترل نکنید، متهم به خرید یا فروش مال غیر می‌شوید. پس باید به این موضوع ابتدایی ولی پر اهمیت توجه بفرمایید.

ذکر مشخصات کامل اتومبیل مورد معامله به عنوان بند دوم قرارداد

در مرحله بعدی این قرارداد باید مشخصات کامل خودرو ذکر شود. مواردی مثل رنگ، مدل، آپشن‌های اضافی خودرو و بقیه موارد ضروری آن در این قسمت نوشته می‌شود.

بند سوم قرارداد تحت عنوان قیمت اتومبیل یا ثنم

ارزش خودرو بعد از بررسی‌های فنی، طبق نظر دو طرف معامله مشخص می‌شود. در این قسمت از قرارداد، عدد توافق شده باید به صورت عددی و حروفی نوشته شود. برخی خرید و فروش خود را از طریق چک انجام می‌دهند. در چنین شرایطی در همین قسمت، موافقت فروشنده از دریافت چک باید بیان شود.

مهم‌ترین ماده برای خرید ماشین شرایط مربوط به معامله

چهارمین مرحله برای بستن مبایعه‌نامه، ذکر کلیه شرایط مربوط به آن است. این قسمت که در عقد قرارداد بسیار مهم است، کلیه شرایط خرید اتومبیل مثل زمان تحویل خودرو و مدارک مربوطه، تعیین مسئولیت پرداخت جریمه، بدهی و مالیات را ذکر می‌کنند. بهتر است برای امضا این قراردادها با یک وکیل قانونی که به کلیه قوانین آشنایی دارد مشورت کنید.

2.

گام دوم انتقال مالکیت خودرو در دفرتخانه و به صورت رسمی

بعد از طی مرحله ابتدایی، گام دوم ثبت رسمی انتقال مالکیت خودرو در دفترخانه است. در این مرحله متبایعین به دفترخانه مراجعه می‌کنند. همچنین خریدار با یک وکالت فروش ماشین از طرف فروشنده نیز کار انتقال سند را در دفرتخانه انجام می‌دهد. البته بخشی از مبلغ باید قبل از حضور در دفترخانه و بقیه آن بعد از عقد قرارداد پرداخت شود. مدارک مورد نیاز برای انتقال سند ماشین در دفترخانه عبارتند از:

• برگ سبز

• مدرک شناسایی دو طرف معامله

• بیمه شخص ثالث ماشین

• کارت سوخت

• برگه تایید انتقال اتومبیل

• برگه پرداخت عوارض مربوط به شهرداری به صورت سالانه

انتقال ماشین در دفاتر رسمی

3.

دومین قانون مربوط به انتقال سند خودرو، مراجعه به مراکز انتقال پلاک

اگر پلاک خودرو را در اولین زمان تعویض نکنید، هرگونه تخلفی که از طریق آن صورت پذیرد به گردن دارنده پلاک آن است. به همین خاطر یکی از مهم‌ترین مراحل خرید ماشین دست دوم مربوط به قوانین تعویض پلاک آن است. برای فک رهن خودرو و تعویض پلاک حضور همزمان خریدار و فروشنده ضروری است. در غیر این صورت فروشنده باید وکالت اختیار تعویض پلاک را به خریدار بدهد تا کارهای مربوط به آن را به تنهایی انجام دهد.

توضیحات عکس

انتقال پلاک ماشین

امکان انتقال سند ماشین به صورت رسمی، با حضور برگه انتقال پلاک آن ممکن است. اما هزینه تعویض پلاک بر عهده کیست؟ سوالات مکرری در رابطه با هزینه تعویض پلاک وجود دارد. خودرو بانک در یکی از مقالات خود، به طور موشکافانه قوانین و سوالات مربوط به انتقال سند را بررسی کرده است.توصیه ما به شما ای است که آن را مطالعه بفرمایید.

آیا امکان فسخ قرارداد انتقال خودرو وجود دارد؟

امکان فسخ قرارداد انتقال خودرو، مثل بقیه قراردادهای موجود وجود دارد. در قراردادها از واژه خیار به معنی اختیارات صحبت می‌شود. 5 خیار در معامله وجود دارد که عبارتند از:

• خیار مجلس که در زمان معامله از خرید یا فروش منصرف می‌شوند

• خیار غبن که به شرط پرداخت ضرر مالی امکان فسخ وجود دارد

• خیار عیب یعنی فسخ قرارداد با مشاهده ایرادی در آن

• خیار تدلیس به معنی فریب یکی از طرفین و فسخ قرارداد

• خیار تخلف از شروط که در آن به دلیل عدم تهعد به شروط، معامله منتفی می‌شود

فسخ قرارداد انتقال اتومبیل به دیگری

در قول‌نامه اختیارات خریدار و فروشنده باید مشخص شود. در قرار دادها امکان فسخ یا عدم فسخ آن در کلیه شرایط، باید ذکر شود تا در صورت نیاز به آن مراجعه کنند.

هزینه‌های انتقال سند خودرو را چه کسی پرداخت می‌کند؟

هزینه انتقال مالکیت خودرو شامل دو قسمت می‌شود. بخش اول آن مربوط به حق‌الثبت و مالیات انتقال خودرو است. این هزینه به حساب دولت واریز می‌شود و به عهده فروشنده است. البته این هزینه طبق توافق بین خریدار و فوشنده نیز قابل تقسیم است. بخش دوم پرداختی که هزینه آن بین دو طرف خریدار و فروشنده تقسیم می‌شود، هزینه حق‌التحریر است. این هزینه باید به حساب دفترخانه پرداخت شود. مقدار هزینه پرداختی به مدل ماشین بستگی دارد.

هزینه انتقال مالکیت

البته هزینه‌هایی نیز وجود دارد که فقط یک طرف باید پرداخت کند. هزینه‌های مربوط به کارشناس فنی ماشین به عهده خریدار است. از طرفی دیگر هزینه وکالت‌نامه، خلافی ماشین و عوارض شهرداری را فروشنده پرداخت می‌کند.

قوانین و ضوابطی طلائی که در هنگام انتقال خودرو باید به آن‌ها توجه کنید

در هنگام عقد قرارداد بهتر است که همه نکات را به صورت مجزا ذکر کنید تا در صورت نیاز به بندهای آن مراجعه بفرمایید.

• جزئیات معامله را در قول‌نامه مشخص تا در صورت بروز مشکل به آن مراجعه کنید

• خودرویی که سند دفترخانه‌ای ندارد، خریداری نکنید

• شرایط انتقال ماشین و نحوه پرداخت آن را مشخص کنید

• بعد از تسویه نهایی سند را به نام خریدار منتقل کنید

• ماشین را با کمک یک کارشناس ماهر کنترل و قیمت آن را مشخص کنید

توجه به این نکات به شما کمک می‌کند تا معامله خود را با خیالی آسوده‌تر انجام دهید.

قوانین انتقال اتومبیل

مراحل انتقال مالکیت خودرو دست دوم به صورت رسمی

برای خرید خودرو بعد از قرارداد فی‌مابین و تعویض پلاک، مرحله نهایی ثبت در دفترخانه و پرداخت مبلغ آن به صورت تمام و کمال است. بعد از طی این مراحل فروشنده برگ سبز، کارت سوخت و بیمه شخص ثالث را در اختیار صاحب جدید آن قرار می‌دهد. پس از اتمام کار انتقال سند هم بهتر است که خریدار ماشین، اتومبیل را به اولین مکانیکی ببرد و چک لیست خودرو قبل از سفر و سرویس‌های دوره‌ای آن را چک کند تا با خیال راحت از ماشین جدید خود استفاده کند.

ما در این مقاله سه مرحله قانونی انتقال مالکیت خودرو و سوال‌های اساسی آن را مورد بررسی قرار دادیم. به نظر شما برای ثبت محضری خودرو به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد