موضوعات داغ

ویریتک آپریکال: ابرخودرو هیدروژنی با توان 1073 اسب بخار با طراحی پنین‌ فارینا

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

شرکت بریتانیایی که در زمینه ساخت پیشرانه‌های هیدروژنی تخصص دارد، از نسخه تولیدی نهایی ابرخودرو آپریکال با پیشرانه سلول سوختی ۱۰۷۳ اسب‌بخار، وزن کمتر از ۱۰۰۰ کیلوگرم و بدنه طراحی‌شده توسط پینین‌فارینا رونمایی کرد. ویریتک قبل از آغاز عرضه آپریکال در اوایل سال ۲۰۲۴، این مدل را در فستیوال سرعت گودوود رونمایی کرد.

به لطف تکنولوژی گراف-پرو ویریتک که از کامپوزیت‌های سبک‌وزن و یک سیستم رزین مجهز به گرافن استفاده می‌کند، مخزن‌های هیدروژنی یکی از اجزای ساختاری شاسی یکپارچه فیبرکربنی هستند و در عین حال وزن را کاهش می‌دهند. سلول‌های سوختی چند صد کیلووات و سلول‌های باتری لیتیوم یونی ۶ کیلووات ساعت انرژی موردنیاز دو موتور برقی را تأمین می‌کنند.

محدوده پیمایش موردنظر بین سوخت‌گیری مجدد مخزن‌های هیدروژنی 5.4 کیلوگرمی ۵۶۰ کیلومتر اعلام شده است. مت فالکس، مهندس سابق F1 و بنیانگذار ویریتک گفته است که هدف آن‌ها حفظ وزن پایین و لذت‌بخش بودن رانندگی با آپریکال بوده است. به همین منظور، این ابرخودرو به سیستم تعلیق دوجناغی در جلو و عقب با میله های پیچشی مجهز شده است. ترمزها دارای دیسک‌های ۳۹۰ میلیمتری کربن کامپوزیت با کالیپرهای مسابقه‌ای AP هستند.

پیشرانه این ابرخودرو توان کلی 1073 اسب‌بخار و گشتاور 1000 نیوتن متر تولید می‌کند. طبق گفته ویریتک، شتاب ۰ تا ۹۷ کیلومتر در ساعت این مدل کمتر از ۲.۵ ثانیه و سرعت نهایی آن ۳۲۲ کیلومتر در ساعت خواهد بود.

ویریتک آپریکال

این ابرخودرو هیدروژنی در مقایسه با نسخه قبلی از سال ۲۰۲۱ به طور کامل مجدداً طراحی شده‌ است. این مدل سبک طراحی شیشه جلوی گسترده کونیگزگ را حفظ کرده، اما حالا یک نمای جلوی جدید، یک جفت چراغ جلوی LED تهاجمی، ورودی‌های هوای بزرگ‌تر روی سپر و یک باله شبیه خودروهای فرمول یک دارد. در پشت شاهد چراغ‌های عقب LED، اسپویلر یکپارچه، باله‌های دوگانه در انتهای سقف و الگوی کندویی روی سپر آبی‌رنگ هستیم که شبیه یک دیفیوزر بزرگ به نظر می‌رسد. این ابرخودرو ۴.۵ متر طول، ۱.۹ متر عرض و ۱.۱ متر ارتفاع دارد.

فقط ۲۵ نسخه از ویریتک آپریکال با کمک پینین‌فارینا تولید خواهد شد. قیمت احتمالی این مدل 1.8 میلیون دلار قبل از پرداخت مالیات گزارش شده است. پس از انجام آزمایش‌های گسترده و شروع تولید در سال ۲۰۲۳، تحویل این ابرخودرو به مشتریان از ابتدای سال ۲۰۲۴ آغاز خواهد شد.

ویریتک در این مراسم همچنین از کانسپت شاسی بلند تلارو رونمایی کرد که کاربردهای بالقوه تکنولوژی سلول سوختی این شرکت را به نمایش می‌گذارد. ویریتک پیشرانه‌های هیدروژنی سایر خودروسازان از جمله BAC را تأمین می‌کند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد