موضوعات داغ

حذف سقف دلاری برای واردات خودرو، آیا خودروهای وارداتی ارزان می شوند؟

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

نماینده شهر مرودشت اعلام کرد آیین‌نامه واردات خودرو در 10 بند توسط وزارت صمت تدوین شده است. طبقه صحبت‌های جلیل رشیدی کوچی نماینده مرودشت در مجلس در گفت‌‌وگو با وب‌سایت تسنیم آیین‌نامه واردات خودرو در وزارت صمت تدوین گردیده است و در نوبت برای تصویب توسط هیئت دولت است.

وی ضمن بیان اینکه آیین‌نامه واردات خودرو در 10 بند آماده و تدوین شده است عنوان کردند که طبق آخرین اطلاعات و اخبار شرط سقف دلاری واردات خودرو از آیین‌نامه حذف شده و واردات بر مبنای تعرفه انجام می‌شود.

طبقه گفته نماینده مرودشت نظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی و کمیسیون مربوطه این است که واردات خودرو بدون سقف باشد و به‌وسیله تعرفه‌گذاری انجام شود. براین‌اساس خودروهای ارزان و اقتصادی با میزان تعرفه کمتر و خودروهای گران‌قیمت با تعرفه بیشتر امکان واردات خواهند داشت. طبق نظر نمایندگان محترم مجلس خودروهای با حجم موتور و مصرف سوخت پایین در بازه قیمتی کمتر از 10 هزار دلار بین 5 الی 10 درصد و خودروهای گران‌قیمت‌تر تا 40 یا 50 هزاردلاری بین 95 الی 100 درصد تعرفه پرداخت کنند.

واردات خودرو

ایشان افزودند که در آینده قرار است جلسه‌ای با وزیر صمت داشته باشند و درباره آیین‌نامه تدوین شده واردات خودرو به بحث‌وبررسی بپردازند.

عضو کمیسیون شوراهای مجلس ضمن ابراز انتقاد از تأخیر طولانی‌مدت و 3 ماهه در تدوین آیین‌نامه واردات خودرو، از تاثیرگذاری مافیای خودرو در خصوص تصمیم‌گیری در مورد واردات خودرو ابراز نگرانی کرد.

پیش‌ازاین زمزمه‌هایی متفاوتی از وجود سقف 10، 20 یا 25 هزاردلاری برای واردات خودرو وجود داشت که این موضوع باعث محدود شدن واردکنندگان خودرو و جلوگیری از واردات خودروهای باکیفیت‌تر می‌شد. درصورتی‌که بند قانونی باز بودن سقف دلاری در واردات خودرو به تصویب برسد، شاهد واردات خودروهای متنوع‌تر خواهیم بود و همچنین موضوع مهم‌تر اینکه نبود سقف دلاری در واردات خودرو به کاهش هر چه بیشتر قیمت در بازار خودروهای وارداتی کمک خواهد نمود.

ب ام و X3

در چند سال اخیر و بسته ماندن واردات خودرو می‌توان گفت که به‌صورت روزانه و سرسام‌آوری قیمت خودروهای وارداتی رشد نموده و از حالت عادی خارج شده‌اند. این خودروها به دلیل قیمت گزاف از سبد مصرف‌کننده خارج و وارد سبد واسطه گران و دلالان خودرو شده‌اند. تا جایی که متأسفانه مصرف‌کننده ایرانی برای خرید خودرو باکیفیت وارداتی می‌بایست چندبرابر قیمت جهانی خودروهای نو پرداخت کند و خودرو دست‌دوم وارداتی بخرد.

در صورت تصویب آیین‌نامه واردات و حذف سقف قیمت دلاری برای واردات مطمئناً شاهد کاهش چشمگیر قیمت‌ها در بازار خودرو خواهیم بود.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/4/6
چی میگین واسه خودتون؟
بی ام دابلیو سری ۷ چه ۱۰ میلیارد باشه چه بشه ۵ میلیارد، چه دخلی داره به اون بدبختی که مونده تیبا بخره یا پراید؟!
به جای باز گذاشتن سقف اونهمه ارز زبون بسته رو بدن قطعات با کیفیت برای همین خودروهای اقتصادی داخلی وارد کنن.
1401/4/6
واقعا تنها گشوری هستیم که پرادوی 2006-7 که تو اروپا و امریکا سگ بهش نیگاه نمیکنه رو اینجا حاضرن 100-50هزار دلارم براش بدن و خوشحال باشن که واو عجب کاشینی خریدیم :)))) -_- تاسف
که ماشینای یه مملکت دست دلال و نمایشگاهی و مافیا افتاده و از اون بدتر مردم صف نشین که همیشه تقاضا رو نگه میدارن ! از ماست که بر ماست
1401/4/7
ماشین ایرانی رو نمیشه خرید چه برسه دست دوم خارجی