موضوعات داغ

چک لیست هفتگی خودرو برای نگهداری بهتر اتومبیل

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

برای افزایش دوام عمر و سلامت ماشین باید به صورت اصولی از آن نگهداری کرد. با کنترل دائمی و روتین خودرو، احتمال خرابی آن بسیار کاهش پیدا می‌کند. دو روش کلی برای پیشگیری از بروز صدمات جبران ناپذیر به ماشین وجود دارد. اولین روش آن انجام سرویس‌های دوره‌ای توسط شرکت سازنده خودرو است. بعد از ثبت نام سایپا یا ایران خودرو و خرید ماشین، نکات مربوط به این سرویس توسط کارخانه سازنده آن به صورت یک دفترچه در خودرو قرار می‌گیرد. مطالعه این بروشور و رعایت نکات آن کمک بزرگی به سلامت ماشین می‌کند.

روش دوم برای حفظ سلامت ماشین، کنترل مرتب قسمت‌های مختلف آن توسط خود راننده است. ماشین نیز مثل بدن یک جاندار به چکاب مرتب نیاز دارد. کشف ایراد خودرو در مراحل ابتدایی خرابی و حل آن به مراتب کم‌ هزینه‌تر است. ما در این مقاله یک چک لیست هفتگی خودرو برای نگهداری بهتر اتومبیل توسط خود راننده را لیست می‌کنیم. با کنترل هفتگی این موارد، خرابی خاصی برای ماشین به وجود نمی‌آید. پس برای سلامت اتومبیلتان، برای پنج دقیقه ما را دنبال کنید.

1. حرکت و ترمز ایمن خودرو در مسیر با کنترل هفتگی تایرها

تایر خودرو اولین قسمت ماشین برای کنترل است. تایر ماشین باید هر دو هفته یکبار کنترل شود. اگر باد تایر ماشین کم یا زیاد شود، فرمان‌پذیری و ترمز ماشین با مشکل روبه‌رو می‌شود. همچنین عاج تایر نیز نیاز به بررسی دارد. در صورت سابیدگی عاج لاستیک، خودرو به راحتی از مسیر منحرف می‌شود. زمان بررسی چهار تایر ماشین، وضعیت تایر پنجم یا همان تایر زاپاس نیز حتماَ باید کنترل شود. توجه کنید که زمانی که تایرها سرد هستند، باد آن‌ها را کنترل کنید.

تایر ماشین

در کنار کنترل لاستیک، باید قطعات یدک برای تعویض آن را نیز در خودرو قرار دهید. لوازمی مثل آچار چرخ و جک در چک لیست خودرو قبل از سفر قرار دارند. حضور دائمی این ابزارآلات در خودرو باعث آسایش خاطر راننده از خطرات احتمالی می‌شود.

2.کنترل سطح مایع رادیاتور قبل از حرکت دومین آیتم چک لیست هفتگی

کنترل آب رادیاتور جرو وظایف اصلی راننده قبل از استارت است. آب رادیاتور ماشین باید روی نقطه وسطی قرار بگیرد. اندکی افزایش یا کاهش در آن باعث آسیب به اتومبیل می‌شود. خودروها دارای آب رادیاتور خاصی هستند. نوع آب رادیاتور هر ماشین در دفترچه راهنمای آن مشخص شده است.

3. کنترل روغن موتور ماشین به صورت هفتگی هنگام سرد بودن آن

کنترل روغن موتور اتومبیل راحت‌ترین ولی در عین حال ضروری‌ترین وظایف راننده است. وضعیت روغن موتور باید هر دو هفته یکبار بررسی شود. زمانی روغن موتور را بررسی کنید که روغن آن سرد است. در صورت بروز مشکل در این بخش، روغن بیشتر از حد استاندار کاهش پیدا می‌کند. در چنین شرایطی باید سریعاَ ماشین را به یک مکانیک نشان دهید.

بعد از هربار استفاده از روغن جدید، فیلتر آن نیز باید تعویض شود. این مسئله در مصرف سوخت، عمر موتور و شتاب خودرو تاثیر مثبتی می‌گذارد.

تعویض روغن موتور

برای کنترل سلامت روغن موتور، در مرحله اول باید گیج آن را تمیز کرد. سپس با کنترل حجم مایع با کمک علایم ماکسیمم و مینیمم، در صورت نیاز به آن روغن اضافه کنید. در صورت مشاهده مشکل در روغن موتور اتومبیل، صداهای آزاردهده‌ای شنیده می‌شود. خودرو بانک در یک مقاله مجزا به بررسی انواع صدای ماشین و دلایل آن پرداخته است. با مطالعه این مقاله حل مشکلات ماشین مثل آب خوردن می‌شود.

4. باتری دلیل بیشتر خرابی‌های ماشین، چهارمین آیتم کنترل ماشین

باتری به دلیل ارتباط با سیستم برق اتومبیل، نقش قابل توجهی در خرابی آن دارد. در صورت کنترل مرتب باتری، طول عمر آن نیز بیشتر می‌شود. مواردی که روی سلامتی این وسیله موثر است عبارتند از:

• الکترولیک پر

• سرباتری تمیز

• خشک بودن باتری

• پر کردن باتری با آب مقطر

• جدا کردن باتری از طرف قطب منفی آن

• وصل کردن باتری از طرف قطب مثبت

البته نوعی از باتری‌های سربسته به الکترولیک نیاز ندارند و تنها کنترل نظافت آن‌ها کافی است. با رعایت این 6 نکته طول عمر باتری افزایش پیدا می‌کند.

باتری ماشین در چک لیست هفتگی خودرو

دو مسئله ایمنی مربوط به باتری وجود دارد. اولین نکته مهم در رابطه با باتری، قدرت اشتعال آن است. به همین خاطر نباید هیچ وقت در کنار باتری ماشین سیگار یا کبریت روشن کرد. دوم ضرر آب باتری برای پوست انسان و قسمت‌های دیگر ماشین است. به این ترتیب در صورت ریختن آن روی بقیه قطعات ماشین، سریعاَ آن را با آب بشویید.

5. آیا تعویض برف پاک‌کن ماشین در چک لیست هفتگی خودرو قرار دارد؟

تفاوتی ندارد که از برف پاک‌کن ماشین استفاده کرده‌اید یا خیر؛ این وسیله بعد از یک مدت طولانی آلوده و کارایی خود را از دست می‌دهد. به همین خاطر باید برف پاک‌کن ماشین هر یک سال یکبار تعویض شود. علاوه بر این، مخزن این وسیله را همیشه باید با آب تمیز پر کرد. تعویض هفتگی آب این مخزن و استفاده از مواد شوینده مخصوص به تمیزی شیشه جلو ماشین کمک می‌کند.

6. کنترل هفتگی چراغ‌های ماشین از راهنما گفته تا چراغ ترمز

چراغ ماشین باید به صورت هفتگی توسط راننده کنترل شود. ماشین دارای پنج چراغ متفاوت است که عبارتند از:

• چراغ جلو

• راهنما

• دنده عقب

• چراغ ترمز

• مه شکن

کنترل این چراغ‌ها از نظر شکستگی یا سوختگی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

کنترل هفتگی چراغ خودرو

7.کنترل روغن هیدرولیک فرمان در چک لیست دوره‌ای و هفتگی

روغن هیدرولیک فرمان باید در زمان سرویس دوره‌ای ماشین بررسی شود. این سرویس لازم ولی کافی نیست. باید هر دو هفته یکبار مخزن روغن هیدرولیک فرمان توسط راننده بررسی شود. این مسئله از بروز خطرات با صدمات بیشتر جلوگیری می‌کند.

سرویس دوره‌ای روغن هیدرولیک ماشین

8. هشتمین آیتم در چک لیست هفتگی ماشین، فیلتر هوا و سوخت

کنترل فیلتر هوا در چک لیست هفتگی خودرو توسط راننده، باعث افزایش بازدهی موتور و عملکرد درست آن می‌شود. فیلتر هوا و عملکرد ناقص آن خطرات زیادی به بار می‌آورد، اثرات آن عبارتند از:

• سوخت رسانی ضعیف

• مشکل در رینگ پیستون

• افزایش مصرف سوخت

• کاهش شتاب خودرو

به دنبال آن فیلتر سوخت ماشین هم به کنترل مرتب نیاز دارد. کنترل مرتب این دو فیلتر پرکاربرد باعث افزایش بازدهی خودرو می‌شود.

9. از خروج دود آبی اگزوز تا شتاب پایین، علائم خرابی شمع خودرو

گاز دادن اشتباه راننده به شمع ماشین آسیب وارد می‌کند. قرار دادن شمع ماشین در چک لیست هفتگی کنترل ماشین از اهمیت بالایی برخوردار است. شمع خودرو باید همیشه سفید و عاری از دوده و چربی باشد. این وسیله سوخت و هوا را در موتور مشتعل می‌کند. در صورت خرابی شمع اتومبیل شتاب ماشین کاهش پیدا می‌کند. همچنین استارت نامناسب، لرزش ماشین در دور پایین و خروج دود آبی از اگزوز از علائم خرابی این قطعه است.

10. آخرین آیتم ضروری در چک لیست هفتگی خودرو، کنترل سیستم تعلیق

سیستم تعلیق تاثیر زیادی در عملکرد قسمت‌های مختلف ماشین دارد. این قطعه روی فرمان‌پذیری، لنت، ترمز و سایش چرخ‌ها به صورت مستقیم اثر می‌گذارد. علائم متفاوتی برای خرابی سیستم تعلیق وجود دارد که عبارتند از:

• انحراف از مسیر

• لرزش ماشین

• لرزش غربیلک فرمان

• صدا در موتور

کنترل سیستم تعلیق

بی‌توجهی به این علائم خطرات جبران ناپذیری به همراه دارد. به همین خاطر برای جلوگیری از بروز این مشکلات، باید قربیلک ماشین و سلامت آن را کنترل شود. همچنین برای جلوگیری از آسیب به سیستم تعلیق، قبل از رسیدن به دست‌انداز از ترمز استفاده کنید. توجه کنید که استفاده از ترمز روی دست‌انداز باعث آسیب به این سیستم می‌شود.

کنترل هفتگی قسمت‌های اصلی ماشین برای جلوگیری از مشکلات آتی

کنترل دائمی ماشین و مسائل فنی آن از صدمات آتی جلوگیری می‌کند. همچنین با رعایت این موارد، خیال راننده و سرنشینان آن آسوده‌تر است. حتی با کنترل هفتگی ماشین هم امکان خرابی بزرگ و کوچک در آن وجود دارد.

در صورت آسیب قطعات متفاوت ماشین باید سریعاَ آن را به یک فرد ماهر نشان دهید تا در صورت نیاز راننده آن را تعویض یا تعمیر می‌کند. یکی از معایب خودروهای چینی نایاب بودن لوازم آن برای تعویض است. در هنگام انتخاب ماشین مزایا و معایب آن باید به صورت دقیق بررسی شوند. به نظر شما کدام قسمت‌های دیگر ماشین نیاز به کنترل دارد؟ ما بی‌صبرانه منتظر شنیدن نظرات و پیشنهادات شما هستم.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد