موضوعات داغ

عمر مفید لاستیک خودرو؟ چه زمانی تایرها را عوض کنیم؟

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

تا به حال تجربهٔ ترکیدن لاستیک وسط جاده را داشته‌اید؟ چه حسی به شما دست می‌دهد اگر یک قرار مهم کاری داشته باشید و با صحنهٔ کم باد شدن لاستیک ماشین‌تان مواجه شوید؟ اگر در یک جادهٔ بارانی ترمز بگیرید و به‌دلیل ساییده شدن آج‌های لاستیک، اصطکاک خودروی شما کاهش پیدا کرده باشد و نتوانید به‌موقع ماشین را متوقف و از یک سانحه دلخراش جلوگیری کنید چه فاجعه‌ای رخ می‌دهد؟ برای پیشگیری از این اتفاقات بد، کافیست فقط کمی بیشتر به لاستیک‌های ماشین خودتان توجه کنید.

در این مقاله از خودرو بانک تصمیم گرفتیم در مورد عمر مفید لاستیک‌های ماشین صحبت کنیم تا بتوانید اطلاعات خودتان را در مورد عمر لاستیک ماشین تکمیل کنید. تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

یک لاستیک با کیفیت چند سال عمر می‌کند؟

عمر لاستیک‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از این عوامل موثر، کیفیت لاستیک‌هاست. اگر لاستیک‌های بی‌کیفیت را با قیمت ارزان بخرید، نباید انتظار داشته باشید که پس از ثبت نام ایران خودرو و تحویل گرفتن ماشین، لاستیک‌های آن سالیان سال برای شما کار کنند و به مشکلی برنخورید. بهتر است به‌جای اینکه هر 2 سال یک لاستیک ارزان بخرید، هر 6 سال یک لاستیک با کیفیت بخرید و با پرداخت هزینهٔ بیشتر بابت کیفیت، در هزینه‌های مصرفی ماشین خودتان صرفه جویی کنید.

تاریخ انقضا مختص مواد غذایی نیست

شما وقتی به خرید یک بطری شیر می‌روید، اولین نکته‌ای که بعد از گرفتن بطری شیر در دست به آن توجه می‌کنید چیست؟ بله درست است تاریخ تولید و تاریخ انقضا. خرید لاستیک و بطری شیر هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. باید عادت کنید که وقتی به خرید هر وسیلهٔ مصرفی می‌روید، به تاریخ انقضای آن هم توجه کنید. شما نمی‌توانید آینده نگری کنید و برای سال‌های بعد هم چندین حلقه لاستیک بخرید و در انباری نگهداری کنید؛ لاستیک‌ها حدودا 5 الی 6 سال از زمان تولید، تاریخ انقضا دارند. تاریخ تولید هر لاستیک که عددی 4 رقمی است، بر روی آن حک می‌شود. 2 عدد اول این تاریخ نشان‌دهندهٔ هفته تولید و 2 عدد بعدی نشانگر سال تولید است؛ با یک حساب و کتاب ساده می‌توانید تاریخ انقضای لاستیک خودتان را بدست آورید.

چند کیلومتر با لاستیک ها رانندگی کنیم

چند کیلومتر با لاستیک‌ها رانندگی کنیم

هر قطعهٔ ماشین بعد از گذشت زمان و کارکرد، دچار استهلاک می‌شود. لاستیک‌ها هم از این قضیه مستثنی نیستند. اگر کیفیت لاستیک خریداری شدهٔ توسط شما خوب باشد و اتفاق ناگهانی دیگری نیوفتد، به‌طور میانگین هر لاستیک می‌تواند مسافتی حدود 50 هزار تا 70 هزار کیلومتر را به شما خدمت کند. پس از گذشت این مقدار کارکرد، باید ارتفاع آج‌ها و سلامت لاستیک را کنترل کنید و یا لاستیک‌های عقب و جلو را با یکدیگر تعویض کنید. همانطور که به آن آگاه هستید، لاستیک‌ها تاثیر مهمی بر روی امنیت سفر شما دارند و با بی‌توجهی به آن‌ها می‌تواند سلامت شما به‌خطر بیافتد، پس فراموش نکنید که در چک لیست خودرو قبل از سفر حتما چک کردن سلامت و باد لاستیک‌ها را اضافه کنید.

وزن ماشین و سر نشینان ماشین را در نظر بگیرید

نمی‌توانیم عمر لاستیک یک ماشین سواری را با عمر یک ماشین باری مقایسه کنیم. قطعا هرچقدر خودروی شما متحمل وزن سنگین‌تری باشد، عمر لاستیک آن هم کوتاه‌تر می‌شود. اگر با خودروی خودتان بار حمل می‌کنید، در چک لیست هفتگی خودرو حتما کنترل لاستیک‌ها را ذکر کنید تا دچاره سانحه‌های وحشتناک همراه با بار سنگین در خودرو نشوید.

آج لاستیک‌ها را اندازه بگیرید

آج لاستیک‌ها را اندازه بگیرید

تا به حال به نقش آج‌ها در لاستیک دقت کرده‌اید؟ به‌نظر شما ارتفاع آج‌ها چه اهمیتی در امنیت خودرو دارند؟ آج لاستیک از 4 قسمت دنده، شیارهای باریک، کانال‌های عمیق و بلوک‌های آج تشکیل شده‌است و باعث کنترل چسبندگی خودرو با سطح جاده می‌شوند. نبود این آج‌ها در جاده‌های بارانی و یخبندان احتمال تصادف و لیز خوردن ماشین را افزایش می‌دهند. اگر موقع چک کردن خودرو متوجه شدید که آج‌های لاستیک شما کمتر از یک سانتی‌متر شده‌اند و از بین رفته‌اند، حتما نسبت به تعویض لاستیک اقدام کنید.

باد لاستیک ها را تنظیم کنید

هر ظرفی یک ظرفیت مشخص دارد، از بیش از حد بادکردن لاستیک بپرهیزید

همانطور که اگر بادکنک‌ها را بیش از حد باد کنید، می‌ترکند و اگر کمتر از حد مجاز باد کنید، بعد از پرتاب سریع بر روی زمین می‌افتند، لاستیک هم دقیقا به همین صورت است. اگر بیش از حد باد شود امکان ترکیدن در هنگام حرکت را دارد و اگر کم باد شود، از شتاب خودرو کم می‌کند. علاوه بر میزان باد لاستیک، دمای هوا هم بر روی میزان باد و عمر مفید لاستیک موثر است. کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که در تابستان میزان باد لاستیک را کم کنید و در زمستان میزان بیشتری لاستیک را باد کنید.

تراز بودن چرخ‌ها را بررسی کنید

تراز بودن چرخ‌ها را برای سلامت لاستیک خودرو بررسی کنید

تراز بودن چرخ‌ها کمک شایانی به سلامت لاستیک‌ها و افزایش عمر آن‌ها می‌کند، اما چطور می‌توانیم متوجه بشویم که چرخ‌ها تراز هستند؟ اگر ماشین ما به یک سمت کشیده‌شد، فرمان شما به سختی به یک طرف پیچید و یا اگر چرخ‌های ماشین لنگ زد به تراز نبودن چرخ‌ها شک کنید. این مشکل می‌تواند باعث سایش غیر قرینه لاستیک‌ها و درنتیجه ترکیدن آن‌ها شود. برای پیشگیری از این مشکل به یک تعمیرگاه جلوبندی مراجع کنید، تا خودروی شما را بالانس کنند.

لاستیک یک جز جدا نشدنی از وسایل نقلیه است. همان قدر که در حرکت خودرو نقش مهمی را ایفا می‌کند، در حفظ امنیت و سلامت سرنشینان خودرو هم موثر است. ترکیدن لاستیک به‌طور ناگهانی وقتی با سرعت بالا در حال رانندگی هستید، اتفاقی نیست که بتوانید به سادگی جان سالم از آن به در ببرید و یا پرداخت هزینهٔ هنگفت تعویض لاستیک، هزینه‌ای نیست که بتوانید از آن چشم پوشی کنید.

برای جلو گیری از خطرات احتمالی و صرفه‌جویی در هزینه‌های ماشین، بهتر است یک تحقیق در مورد انواع لاستیک‌ها انجام بدهید تا ببینید کدام یک از برندها مناسب کدام خودرو است و بهتر است چه ماشین هایی نخریم؟ کدام ماشین‌ها استهلاک بیشتری دارند؟

از کجا بفهمیم باید لاستیک را عوض کنیم؟

در این مقاله از خودرو بانک تلاش کردیم انواع روش‌هایی که باعث کاهش عمر مفید لاستیک می‌شوند را معرفی کنیم تا بتوانید از لاستیک‌ها تا پایان تاریخ انقضایشان استفاده کنید.

به‌نظر شما چه عوامل دیگری بر روی عمر لاستیک‌ها موثر است؟ شما چه روشی را برای افزایش عمر لاستیک پیشنهاد می‌کنید؟ نظرات خودتان را با ما در میان بگذارید.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد