موضوعات داغ

عوارض عوض نکردن شمع خودرو

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

مهم‌ترین قدم بعد از ثبت نام ایران خودرو و خرید خودرو، مراقبت، نگهداری و توجه به نکات ریزی مثل توجه به شمع‌های خودرو است. شمع خودرو قطعهٔ کوچکی است که در موتور خودرو، روی سیلندر قرار دارد و وظیفهٔ آن گرفتن جریان ولتاژ برق و ایجاد جرقه در محفظهٔ احتراق است که باعث انفجار می‌شود و نیروی لازم جهت حرکت خودرو را ایجاد می‌کند.

اگر شمع‌های خودرو دچار ایراد شوند، نیروی لازم جهت حرکت و روشن شدن خودرو تامین نمی‌شود. هر شمع طول عمر مشخصی دارد و پس از گذشت مدت زمان مشخص و یا پس از ۲۰۰۰۰ کیلومتر کارکرد، شمع‌ها دچار رسوب می‌شوند و عملکرد شمع‌ها و جرقه‌زنی را دچار مشکل می‌کند، بنابراین بهتر است قبل از اینکه درگیر عوارض عوض نکردن شمع خودرو شوید، نسبت به تعویض آن اقدام کنید. در ادامه به بررسی عوارض عوض نکردن شمع خودرو پرداخته‌ایم. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

۱. احتراق زودتر از موعد سوخت

اگر شمع خودرو را به‌موقع تعویض نکنید، ممکن است روغن به محفظهٔ احتراق نشت کند و شمع‌ها غرق در روغن شوند. در صورت افتادن این اتفاق، روغن موجود بر روی شمع‌ها داغ می‌شود و باعث گرم کردن شمع‌ها می‌شود. با داغ شدن بیش از حد شمع‌ها، احتراق زودتر از موعد اتفاق میوفتد و باعث ایجاد اختلال در عملکرد موتور و شمع‌ها، کاهش قدرت موتور و بد سوزی می‌شود.

رسوب گرفتن سر شمع

۲. رسوب گرفتن سر شمع

اگر شمع‌ها را دیر به دیر تعویض کنید، رسوبات سختی روی شمع‌ها تشکیل می‌شوند که این رسوبات مانع از کاهش دمای شمع می‌شود و در عملکرد موتور خودرو ایجاد اشکال می‌کند. در صورتی که رسوبات زرد و قهوه‌ای رنگی روی شمع‌ها مشاهده کردید، حتما در اولین فرصت شمع‌ها را تعویض کنید.

۳. عمر کویل شما رو به اتمام است

اگر شمع را در موقعه مقرر تعویض نکنید و در احتراق خودرو اختلالی ایجاد شود، باعث می‌شود که سنسور ECU اطلاعات اشتباه دریافت کند و به کویل دستور می‌دهد که دوباره جرقه بزند، این کار باعث می‌شود که عمر کویل کوتاه شود.

کاهش قدرت موتور

۴. قدرت موتور کاهش پیدا می‌کند

شمع‌ها به مرور زمان مثل هر وسیلهٔ دیگری فرسوده می‌شوند و کارایی‌شان را از دست می‌دهند، کاهش کارایی شمع تاثیر مستقیم بر روی قلب تپنده خودرو یعنی موتور آن دارد و باعث کاهش کارایی و قدرت موتور می‌شود. اگر دوست ندارید در سفر و در جاده‌ها به‌جای لذت بردن از مناظر درگیر کاهش قدرت و گاز نخوردن خودروی خودتان شوید، چک کردن شمع را هم به چک لیست خودرو قبل از سفر اضافه کنید.

۵. لرزش موتور فقط شامل خودروهای دیزلی نمی‌شود

وقتی صحبت از لرزش خودرو می‌شود، برخی تصور می‌کنند که این لرزش فقط شامل حال خودروهای سنگین و خودروهای دیزلی است، اما اگر خودروی سواری شما دچار لرزش موتور شد، تعجب نکنید چون در تعویض شمع‌ها غفلت کرده‌اید. با خراب شدن شمع‌ها و ایجاد اختلال در سیستم سوخت‌رسانی و موتور، موتور خودرو شروع به لرزیدن می‌کند.

۶. چرا چراغ چک روشن شده‌است؟

روشن شدن چراغ چک موتور دلایل مختلفی می‌تواند داشته‌باشد که یکی از این دلایل، خراب شدن شمع خودرو است. غافل شدن از تعویض به‌موقعه شمع خودرو باعث روشن شدن چراغ چک می‌شود. کافیست به یک مکانیک مراجع کنید و با تست دیاگ علت روشن شدن چراغ چک را مشخص کنید.

افزایش مصرف سوخت

۷. مصرف سوخت شما سر به فلک می‌کشد

توجه به میزان مصرف سوخت می‌تواند بسیاری از مشکلات خودرو را برای شما عیان کند، اگر مصرف سوخت خودروی شما یک دفعه زیاد شد، احتمالا یک جای کار می‌لنگد و علت این اتفاق بروز یک اختلال در موتور خودرو است. اگر شمع خودرو دچار اختلال شود، برای اینکه بتواند با کیفیت قبل به کار خودش ادامه بدهد، مجبور به مصرف سوخت بیشتری است و یا قسمتی از سوخت ماشین بدون سوخته شدن از خودرو خارج می‌شود. برای رفع این مشکل کافیست شمع خودرو را عوض کنید تا مصرف خودرو به حالت اولیه برگردد.

۸. دود اگزوز خودروی شما به محیط زیست آسیب می‌رساند

اگر شمع‌های خودروی شما به درستی عمل نکنند، به‌جای اینکه هوا و سوخت با هم ترکیب و سپس مشتعل شوند، بنزین می‌سوزد و به اگزوز راه پیدا می‌کند و آلودگی زیادی همراه با بوی بنزین از اگزوز شما خارج می‌شود و آسیب جدی به محیط زیست وارد می‌کند. در صورتی که این مشکل را حل نکنید، آسیب‌های بسیار جدی‌تری موتور ماشین شما را تهدید می‌کند.

شنیدن صدای زیاد از موتور ماشین

۹. صدای عجیب و غریبی از موتور به گوش می‌رسد

یکی از عواملی که کمک می‌کند تا بدانیم چگونه ماشین سالمی داشته باشیم، گوش کردن به صدای خودرو است. خودروی شما اگر به مشکلی بر بخورد، به صدا در می‌آید و شما نباید نسبت به این صداها بی‌توجه باشید، اگر صداهای بلند، عجیب و غریب و غیر عادی از خودرو، مخصوصا قسمت موتور آن به گو ش شما رسید، می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. یکی از این علت‌ها می‌تواند مستهلک شدن شمع خودرو باشد.

اگر شمع خودرو عملکرد ضعیفی داشته باشد، منجر به بر هم خوردن تعادل سوخت در سیلندرها می‌شود و حسگر اکسیژن به خطا می‌افتد و در آخر باعث می‌شود که صداهایی از سیلندر به گوش شما برسد.

عوارض تعویض نکردن شمع را جدی بگیرید

شمع‌های خودرو به دلایل مختلفی از بین می‌روند که عادی‌ترین دلیل آن کارکرد خودرو و گذر زمان است. به‌جز دلایل معمول ذکر شده، شمع‌ها می‌توانند به دلایل دیگری مثل جنس نامرغوب شمع‌ها، دمای زیاد احتراق مخصوصا در خودروهای گازسوز، کثیف بودن فیلتر هوا، تجمع کربن روی شمع و نشت روغن بر روی شمع‌ها، باعث می‌شود که شمع‌ها زودتر از کارکرد ۲۰۰۰۰ کیلومتر خراب شوند و نیاز به تعویض داشته باشند.

در این مقاله از خودرو بانک تلاش کردیم برخی از مشکلات فنی خودرو که از عدم توجه به شمع خودرو بوجود می‌آیند را برای شما لیست کنیم تا با هزینهٔ اندک تعویض شمع در دام هزینه‌های بزرگتری مثل تعمیر موتور خودرو نیوفتید.

راستی شما تجربهٔ کدام یک از موارد ذکر شدهٔ این مقاله را دارید؟ به‌نظر شما عدم توجه به خرابی شمع چه خسارات دیگری را می‌تواند بوجود بیاورد؟ نظرات و سوالات خودتان را با ما درمیان بگذارید.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/7/20
با سلام و سپاس از توضیحات کامل و جامع که ارائه فرمودید.
کم شدن قدرت موتور، بلندشدن صدای غیر طبیعی از موتور، کاهش قدرت موتور و لرزش موتور.همه این موارد را داشتم که با تعویض شمع برطرف شد.