موضوعات داغ

قوانین بیمه شخص ثالث در تصادف

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

بیمه شخص ثالث چیست؟ در صورت نداشتن بیمه شخص ثالث چه اتفاق می‌افتد؟ آیا می‌دانستید که بیمه شخص ثالث جزو بیمه‌های اجباری خودرو است؟ وجود این بیمه در زمان تصادفات و به منظور جبران خسارت‌های مالی و جانی است. در واقع بعد از ثبت نام سایپا یا ایران خودرو و خرید ماشین، اولین و ضروری‌ترین مسئله تهیه این بیمه است.

سقف پرداخت هزینه خسارات در شرکت‌های مختلف شخص ثالث فرق می‌کند. شناخت قوانین بیمه شخص ثالث در تصادفات و نحوه پرداخت آن برای کلیه رانندگان از زن گرفته تا مرد، جوان تا پیر لازم و ضروری است. ما در این مقاله خودرو بانک قوانین بیمه شخص ثالث را از سیر تا پیاز مورد بررسی قرار می‌دهیم. آرزو قلبی ما در خودرو بانک عدم نیاز به استفاده از بیمه شخص ثالث برای کلیه افراد است؛ ولی تنها صرف چند دقیقه زمان و مطالعه این مقاله، برای آشنایی با شرایط بیمه شخص ثالث کافی است.

1.شخصی‌سازی بیمه، جدیدترین قوانین بیمه شخص ثالث

در سال 1401 یک قانون به قوانین بیمه شخص ثالث در رابطه با شخصی‌سازی آن ارائه شد. طبق این قانون راننده باید اطلاعات شخصی گواهی‌نامه خود را برای درخواست بیمه شخص ثالث ثبت کند. در واقع بر اساس این قانون جدید بیمه شخص ثالث راننده محور و مربوط به یک نفر به‌صورت مجزا می‌شود.

ثبت بیمه شخص ثالث با اطلاعات گواهی‌نامه

با وضع این قانون جدید، درصورتی‌که فرمان رانندگی در حین تصادف در دست فرد دیگری باشد تکلیف چیست؟ در این شرایط هم شرکت بیمه‌گزار موظف به پرداخت کل هزینه خسارت است و این قانون هیچ تغییری در آن ایجاد نمی‌کند. بیمه شخص ثالث جزو مدارک ضروری است که همیشه باید همراهتان باشد. این مدرک بیمه را در چک لیست خودرو قبل از سفر قرار دهید تا هیچ‌گاه آن را فراموش نکنید.

2.قانون تخفیف پله‌ای بیمه شخص ثالث و انتقال آن به افراد درجه یک فامیل

قوانین بیمه شخص ثالث یک طرح تشویقی برای بیمه‌شدگانی دارد که به دلیل احتیاط بالا در رانندگی نیازی به استفاده از بیمه پیدا نمی‌کنند. این تخفیف از سال اول تا چهاردهم از 5% تا 70% افزایش پیدا می‌کند. همچنین میزان کسر این تخفیفات به‌ازای هر یک، دو و سه بار خسارت جانی، به ترتیب 30%، 70% و 100% کاهش پیدا می‌کند.

انتقال بیمه ثالث به فامیل درجه یک

یک مسئله اساسی شیوه انقال بیمه شخص ثالث به ماشین یا شخص دیگری است. براساس قوانین جدید سال 1400 امکان انتقال بیمه شخص ثالث به یکی از اعضای درجه یک فامیل وجود دارد. همچنین برای انتقال آن به خودروی دیگر مشکلی وجود ندارد. در کنار ایمنی ماشین در برابر خطرات و حوادث احتمالی جانی و مالی، ایمن سازی خودرو در برابر سارقان نیز از اهیمت بالایی برخوردار است. ما در یکی از مقاله‌های خودرو بانک، بهترین روش‌ها برای افزایش امنیت خودرو را بررسی کردیم. با مطالعه این مقاله و صرف 5 دقیقه زمان احتمال سرقت ماشین به کمترین حد ممکن می‌رسد.

3.سقف پرداخت بیمه شخص ثالث در تصادفات چقدر است؟

سقف تعهدات پرداختی شرکت‌های بیمه‌گزار متفاوت است. در صورت بروز حادثه به دلیل تخلفات رانندگی، شرکت بیمه باید کلیه هزینه‌های وارد شده را پرداخت کند. بعد از آن مسبب حادثه باید یک الی دو درصد خسارات را به آن‌ها پرداخت کند.

سقف و کف تعهدات بیمه شخص ثالث

همچنین در صورت بروز حادثه به دلیل قصور و عمد راننده، شرکت موظف به پرداخت کلیه هزینه‌ها است. اما در مرحله بعدی با مراجعه به مراکز قانونی استرداد وجه ممکن است. به‌طورکلی راننده مقصر نیز می‌تواند از طریق بیمه شخص ثالث خسارت دریافت کند.

پرداخت خسارت و دیه در بیمه شخص ثالث برای بانوان و آقایان یک عدد است. یعنی بدون توجه به جنسیت میزان پرداخت خسارت یا دیه توسط این شرکت‌ها یک عدد یکسان است.

4.بیمه شخص ثالث حتی برای رانندگان بدون گواهی‌نامه هزینه پرداخت می‌کند!

برخی از افراد بدون گواهی‌نامه سوار ماشین شده و خطرات زیادی را به بار می‌آورند. بیمه شخص ثالث نیز موظف به پرداخت خسارت وارد شده توسط رانندگان بدون گواهی‌نامه است. البته بعد از پرداخت خسارت این رقم از راننده فاقد گواهی‌نامه به‌صورت قسطی پس گرفته می‌شود. دولت راننده مقصر و بدون گواهی‌نامه را تا 5 سال حبس محکوم می‌کند. فوت افراد در اثر حوادث رانندگی عمدی، قتل عمد به‌حساب می‌آید. بیمه هیچ حقی برای پرداخت خسارات جانی به افراد بدون گواهی‌نامه را تقبل نمی‌کند.

عدم پرداخت خسارت جانی بیمه به راننده بدون گواهی‌نامه

5.قانون خودروی متعارف بیمه شخص ثالث به نفع خودروهای لوکس شهر

در سال 1395 یک قانون به نام خودروهای نامتعارف وضع شده است. بر اساس این قانون، متعارف ماشینی تلقی می‌شود که قیمت آن برابر با نصف قیمت دیه ماه حرام یا رقمی مشابه سقف تعهدات مالی بیمه شخص ثالث است. بر اساس این قانون فرق می‌کند که سوار پراید یا بهترین ماشین بعد از پراید شده‌اید. سقف پرداختی بر اساس این قانون در سال 1401 عدد چهارصد میلیون تومان مشخص شده است.

بیمه شخص ثالث ماشین نامتعارف

یک فرمول مشخص برای پرداخت هزینه خسارت در قانون ماشین نامتعارف وجود دارد. برای مثال در صورت تصادف با یک اتومبیل گران، این عدد بر اساس خودروی آسیب‌دیده مشخص می‌شود. سپس بقیه این رقم توسط بیمه بدنه ماشین پرداخت می‌شود. وضع این قانون کمکی برای پرداخت هزینه‌های ماشین‌های لوکس است.

6.قانون جریمه برای دیرکرد در پرداخت خسارت توسط شرکت‌های شخص ثالث

بعد از خسارت و طی مراحل قانونی یک رقم برای پرداخت در اختیار شرکت‌های بیمه گذاشته می‌شود. شرکت بیمه موظف است این رقم را طی یک دوره زمانی مشخص پرداخت کند. در صورت مشاهده هرگونه تأخیر در پرداخت این رقم، شرکت جریمه می‌شود.

زمان پرداخت بیمه شخص ثالث

خرید بهترین بیمه شخص ثالث، اقدامی منطقی برای جلوگیری از خسارات آتی

بیمه شخص ثالث یک بیمه کمکی برای صاحبان خودرو و رانندگان در صورت بروز حادثه است. این بیمه موظف به پرداخت کلیه هزینه‌ها بر اساس قوانین مشخص به خود است. خرید یک بیمه پاسخگو با بهترین سقف تعهدات یک امر واجب است. ما در این مقاله خودرو بانک قوانین بیمه شخص ثالث در تصادفات را به‌صورت دقیق مورد بررسی قرار دادیم. آیا قانون بیمه شخص ثالث دیگری وجود دارد که ما به آن نپرداخته‌ایم؟ با نظرات و پیشنهادها خود ما را در ارائه مطالب آتی راهنمایی کنید.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد