موضوعات داغ

فیلم آموزشی ثبت نام در بورس کالا و خرید خودرو از بورس

عکس نویسنده
محسن آل طه
نویسنده
عکس مطلب اول

در این مقاله قصد داریم به صورت مختصر و مفید، مراحل ثبت نام در بورس کالا، دریافت کد بورسی و همچنین روند کلی خرید خودرو در بورس کالا را شرح دهیم. قطعاً خرید خودرو از بورس کالا جزئیات بیشتری دارد اما فیلمی که در این صفحه قرار داده شده، روند کلی را شرح می دهد و برای کسانیکه تجربه خرید از بورس کالا را ندارند، می تواند مفید و راه گشا باشد.

فیلم آموزشی خرید خودرو از بورس کالا

ثبت نام در سامانه سجام

همانطورکه در فیلم بالا مشاهده کردید، اگر تابحال در سامانه سجام ثبت نام نکرده اید، ابتدا باید در این سامانه sejam.ir رفته و با وارد کردن اطلاعات اولیه خود، یک کد دریافت کنید.

انتخاب کارگزاری و دریافت معرفی نامه

مرحله بعدی انتخاب کارگزاری است و در سامانه ای به نام ایبیگو Ebgo احراز هویت می شوید و سپس از طریق همان کارگزاری، یک معرفی نامه برای شما صادر می شود که می توانید برای انجام وکالت از آن استفاده کنید. دقت داشته باشید که تا به اینجای کار، تمامی مراحل به صورت آنلاین هستند.

مراجعه به بانک برای وکالت به کارگزاری

در این مرحله، با مراجعه به بانک، به کارگزاری مورد نظر وکالت می دهید که بتواند برای انجام معامله ها، از شماره حسابی که شما تعیین می کنید استفاده کند و معامله ها را از طریق آن شماره حساب انجام دهد. تقریباً می توان گفت که تنها مرحله ای که لازم است به صورت حضوری انجام شود، همین مرحله وکالت است که باید به صورت حضور به بانک بروید و الباقی مراحل تماماً به صورت آنلاین انجام می شوند.

دریافت کد بورسی

بعد از انجام وکالت و اعلام شماره حساب به کارگزاری، یک کد بورسی برای شما صادر می شود و به شماره موبایلی که ثبت کرده اید، پیامک ارسال می شود. حال شما آماده هستید تا در معاملات فروش خودرو در بورس کالا شرکت کنید.

خرید خودرو از بورس کالا

چند روز قبل از شروع معاملات در بورس کالا، یک آگهی عرضه خودرو اعلام می شود و شرایط آن معامله در این آگهی مشخص شده است. به طور مثال میزان حداقل موجودی لازم برای ورود به این معاملات اعلام شده و مثلاً میزان 30 درصد و یا 50 درصد قیمت پایه را باید در شماره حساب وکالتی خود داشته باشید. سپس یک روز قبل از معامله، به کارگزاری مورد نظر اعلام می کنید که تا چه درصدی از قیمت پایه معامله را انجام دهد. به طور مثال قیمت پایه یک خودرو 900 میلیون تومان اعلام شده و شما به کارگزاری اعلام می کنید که این معامله را تا حداکثر 1 میلیارد تومان انجام دهد و این کارگزاری تا سقف تعیین شده توسط شما، در روز معالمه تلاش می کند تا در خرید خودرو برنده شود. دقت داشته باشید که تمامی مراحل انجام معامله توسط کارگزاری انجام می شود و شما دخالتی در آن ندارید. در صورتیکه توانستید در بورس کالا موفق به خرید خودرو شوید، 3 روز مهلت دارید تا الباقی مبلغ خودرو را تکمیل و تمامی هزینه های جانبی اعم از هزینه های شماره گذاری و مالیات و عوارض و همچنین درصدی از معالمه به عنوان کمیسیون کارگزاری را پرداخت کنید. پس با توجه به توضیحات داده شده، قیمت پایه اعلام شده در معاملات، بدون احتساب هزینه هایی مانند شماره گذاری و عوارض است و باید بدانید که تمامی این هزینه ها در نهایت باید توسط شما پرداخت شود.

همانطورکه گفتیم خرید خودرو از بورس کالا جزئیات بیشتری دارد اما در این مقاله به صورت کاملاً مختصر، روند کلی این معاملات را شرح دادیم.

اگر شما هم تجربه ای در این زمینه دارید، می توانید تجربه خود را در زیر به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/10/8
در هنگام ثبت قیمت خودرو در بورس،گزینه ایی به نام اختیار به کارگزار هست جهت اعلام قیمت متغییر خودرو.با فعال کردن این گزینه امکان دارد قیمت خودرو بسیار بالاتر از بازار محاسبه گردد.لازم به ذکر است در صورت انصراف از خرید خودرو بعد از برنده شدن در بورس مقدار ۵/۵ درصد کارمزد کارگزار از حساب وکالتی برداشت می شود.یعنی مبلغ پنجاه و پنج میلیون تومان به ازای معامله یک میلیاردی!!!
1401/10/9
میشه این مورد رو بررسی کنین؟ من دو نفر می شناسم که سفارش هاشون بعد از ثبت شدن تو بورس کالا برای خودرو به ترتیب 15 و 50 میلیون افزایش یافته و وقتی هم با سند اعتراض کردن، کارگزاری جواب داده که اگه با قیمت این قیمت میخواین که بهتون بدیم اگه هم نه و مطمین هستین اشتباه شده که با اون قیمت درخواستی شما، هیچ ماشینی برنده نشدین.