موضوعات داغ

تاثیر عرضه خودرو در بورس کالا چه بوده است؟

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

پیرو تصویب قانون عرضه خودرو در بورس کالا از مردادماه 1401 و اجرایی شدن این موضوع، حال شاهد عرضه‌های مختلف و پرتعداد خودرو از سوی خودروسازان در بورس کالا هستیم. تا پیش از ورود خودرو در بورس، فروش خودروسازان با فواصل طولانی و با کندی همراه بود اما به محض آغاز فروش در بورس کالا این روند شتاب چشمگیری گرفته است و دلیل این امر را می‌توان به موضوع قیمت‌گذاری دستوری و عدم تمایل شرکت‌ها برای فروش با قیمت مصوب نسبت داد.

افزایش عرضه خودرو از اثرات حضور خودرو در بورس

با توجه به سازوکار قیمت‌گذاری شناور در بورس کالا و فروش بالاتر از قیمت کارخانه، این اتفاق خودروسازان را برای عرضه پرشتاب محصول در بورس و استفاده از موقعیت بدست آمده ترغیب نموده است. این افزایش عرضه را می‌توان به فال نیک گرفت و با ارفاق بالا از تاثیرات تقریبا مثبت بورس کالا دانست و در بلند مدت شاید بتواند تاحدودی قیمت‌ها را کنترل کند. در عین حال یک سوال بزرگ نیز به وجود می‌آید که چرا پیش از این اتفاق یعنی فروش خودرو از طریق بورس، عرضه کارخانه‌ای خودرو به صورت قطره چکانی، بسیار محدود و عمدتا به روش پیش فروش با قیمت غیرقطعی انجام می‌شد که منجر کمبود شدید خودرو در بازار و افزایش فضایی قیمت خودروهای داخلی گردید.

خرید خودرو با قیمتی کمتر از بازار آزاد

پس از ورود خودرو به بورس و قیمت گذاری به صورت آزاد و رقابتی، حال خودروسازان مشتاقانه و با رضایت کامل از حضور در بورس، محصولات خود را با قیمتی نزدیک به قیمت بازار آزاد به فروش می‌رسانند. البته همچنان قیمت نهایی و تمام شده خرید خودرو از بورس کالا با توجه به محدودیت‌ و پیچیدگی‌های آن پایین‌تر از بازار آزاد است و مصرف‌کننده واقعی می‌تواند از این فرصت برای خرید خودرو، چندمیلیون پایین‌تر از قیمت بازار استفاده کند و راه جدیدی بجز شرکت در لاتاری یا قرعه‌کشی بی‌سرانجام خودرو را در پیش گیرد. البته خریدار همچنان تفاوت قیمتی بسیار بالا نسبت به قیمت کارخانه‌ای خودرو را باید بپذیرد و این موضوع در وضعیت اقتصادی فعلی برای بسیاری از متقاضیان امکان‌پذیر نیست.

عرضه خودرو در بورس کالا

عرضه خودرو در بورس کالا برخلاف ادعای مسئولین مربوطه تاثیری بر کاهش قیمت‌های بازار آزاد نگذاشته است و شاید دریچه جدیدی را به روی سازمان دلالان کشور باز نموده تا با در پیش گرفتن مسیر بورس کالا و خرید خودرو از آن، سودی هرچند اندک را نصیب خود کنند و در ادامه به طبع افزایش هزینه‌های خرید خودرو از بورس، قیمت عرضه خودرو در بازار را بالا ببرند.

تفاوت بالای قیمت نهایی خودرو در بورس کالا با قیمت کارخانه

یک از نکات منفی عرضه خودرو در بورس کالا، تفاوت بالای قیمت کارخانه و قیمت خرید از بورس است و این عدد به قدری بالاست که التهاب تازه‌ای را به بازار آزاد خودرو تزریق می‌کند. اظهار نظر گاه و بی‌گاه مسئولین وزارت صمت و خبر عرضه انحصاری خودرو فقط در بورس کالا نیز مزید علت شد تا این التهاب بیشتر شود.

پیچیدگی خرید خودرو از بورس کالا و حذف روش خرید عادی خودرو

در سراسر جهان شما برای خرید خودرو صفر کیلومتر مانند تمام محصولات مصرفی دیگر با مراجعه به نمایندگی‌ شرکت‌ها می‌توانید با طی کردن فرایند بسیار ساده و بی‌دردسر اقدام به خرید خودرو نمایید. این روش یک روند کاملا طبیعی و مرسوم است که برای خرید خودرو در تمام کشور در پیش گرفته می‌شود. روش خرید خودرو از نمایندگی و به روش معمول آن، موضوعی است که با حضور خودرو در بورس کالا کاملا تحت تاثیر قرار گرفته است و کار مصرف‌کننده را بیش از پیش پیچیده کرده است. در کنار روش عرضه خودرو در بورس کالا، روش خرید از نمایندگی‌ها و به روش معمول و عادی نیز بایستی جایگاه خود را حفظ کند و مشتریانی که امکان حضور در بورس کالا برای آن‌ها فراهم نیست یا علاقمند به خرید به این روش نیستند نیز باید بتوانند به سبک معمول خودرو خریداری کنند.

نظرات کاربران

6 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/10/21
عرضه خودرو در بورس باعث بالاتر رفتن قیمت بازار آراد شد. خیلی هم رفت بالا...
1401/10/21
سلام از خودرو بانک گرامی خواهشمندیم گزارشی از کارگزاری هایی که نقش دلال ها را در بورس کالا ایفا می کنند و موجب افزایش بی پشتوانه قیمت خودرو های عرضه شده در بورس کالا می شوند تهیه کند . با تشکر
1401/10/21
گرانی و بیچاره کردن مردم.‌.
بورس جای عرضه خودرو نیست.............
1401/10/21
این قیمت را چجوری و توسط چه کسانی کشف میکنند ؟ مثلا 207 با قیمت کارخانه 180 میلیون برای 2000 دستگاه 2500 تقاضا ثبت می شود یعنی فقط 500 درخواست اضافه ! همون بیست درصد تقاضای بیشتر ! با عقل جور در نمیاد که همین 500 نفر باعث میشن قیمت از 180 یهو بشو 480 ؟!!
1401/10/21
تاثیرش پرشدن جیب دولت و خودروساز و گرانی خودرو بوده
1401/10/21
بله الان که خودرو را با سه برابر قیمت کارخانه در بورس کالا به مردم قالب میکنند چرا تولید را افزایش ندهند، در این سکوتی دولت و نمایندگان مجلس پیش گرفتند خودروسازان هم فعلا خوب دارن کسب درآمد میکنند، این روش فروش هم به سود دولت است که برای هر خودرو ۴۰ تا ۵۰ میلیون بابت مالیات و غیره درآمد دارند و با واردات خودرو و گرفتن تعرفه زیادی سود میکنند و خودروسازان هم با ۳ برابر قیمت پایه آن را به مردم می‌فروشند.پس نتیجه میگیریم که بورس کالا فقط برای دولت و خودروسازان نون داشت ولی برای مردم عادی سودی که نداشت تازه باعث افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد هم شد. مگه چند درصد مردم توانایی و دانش کافی برای خرید خودرو از بورس کالا را دارند باور کنید تعداد این افراد به ۲۰۰ هزار هم نمی‌رسه ولی تعدادی دلال هم از این فرصت استفاده کرده و با اجاره کارت ملی مردم خودرو را در بورس کالا می‌خرند و با سود زیادی در بازار آزاد به مردم می‌فروشند و باعث اختلاف در بازار آزاد می‌شوند.
از دولت به اصطلاح عدالت خواه و نمایندگان مجلس تقاضا داریم در این مسئله ورود کنند و شورای رقابت و بورس کالا را موظف کنند تا همانند بورس سهام در بورس کالا هم دامنه نوسان ۱۰ درصدی بگذارند تا خودروسازان حداکثر تا ۱۰ درصد بالاتر از قیمت پایه خودرو را در بورس کالا عرضه کنند تا هم مصرف کننده متضرر نشوند هم باعث گرونی بیشتر در بازار آزاد نشود.
به امید آن روزها