موضوعات داغ

نگاهی به تاریخچه فیات تیپو، وارداتی جدید بازار ایران

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

فیات تیپو یکی از جدیدترین خودروهای وارداتی به ایران است که در بازار جهانی به عنوان یک سدان اقتصادی و کارآمد شناخته می‌شود. بسیاری تصور می‌کنند فیات تیپو یکی از محصولات جدید خودروساز ایتالیایی است که طی چند سال اخیر معرفی شده است، با این حال باید بدانید که قدمت فیات تیپو به دهه 1980 میلادی می‌رسد. با ما در ادامه مقاله همراه باشید تا نگاهی به نسل‌های مختلف فیات تیپو داشته باشیم.

فیات تیپو نسل اول، 1988 تا 1993

فیات در سال 1988 میلادی، مدل تیپو را به عنوان جایگزینی برای فیات ریتمو معرفی کرد. در آن زمان عمر فیات ریتمو به حدود یک دهه می‌رسید و بنابراین نیاز بود تا با خودرو دیگری جایگزین شود. نخستین نسل فیات تیپو در قالب هاچ‌بک پنج درب به بازار عرضه شد، چرا که فیات اعتقاد داشت یک هاچ بک باید به صورت همزمان نیازهای خانواده‌ها را پاسخ دهد و از نوع پنج درب باشد. با این حال مدتی بعد شرکت ایتالیایی متوجه جذابیت بازار هاچ‌بک‌های سه درب شد و نسخه سه درب تیپو را در سال 1993 روانه بازار کرد.

فیات تیپو نسل اول

نسل اول فیات تیپو توسط Ercole Espada در موسسه I.DE.A طراحی شد. طراح این موسسه خودرویی را با ظاهر سدان خلق کردند تا در نظر کاربر بزرگتر جلوه کند. استفاده از سپرهای پلاستیکی مشکی رنگ در آن دوران مرسوم بود و برای ظاهر فیات تیپو نیز از خطوط منظم و سپرهای برجسته استفاده شد.

برای طراحی فضای داخلی فیات تیپو نیز از همان خطوط مستقیم فضای خارجی استفاده شد. به عنوان مثال نمایشگرهای دیجیتالی اعلام وضعیت، دریچه‌های سیستم تهویه و کنترلرها به صورت خطی و طبقاتی زیر یکدیگر قرار گرفته‌اند. برای نسل اول فیات تیپو، انتخاب‌های گسترده‌ای در بخش قوای فنی وجود داشت. شش موتور بنزینی و سه موتور دیزلی برای این خودرو در نظر گرفته شده بودند. ترکیب‌های فنی نسل اول فیات تیپو به شرح زیر هستند:

موتورهای بنزینی:

1.4 لیتری تنفس طبیعی + جعبه دنده 5 سرعته دستی (69 اسب بخار)

1.4 لیتری تنفس طبیعی + جعبه دنده 5 سرعته دستی (71 اسب بخار)

1.6 لیتری تنفس طبیعی + جعبه دنده 5 سرعته دستی (78 اسب بخار)

1.6 لیتری تنفس طبیعی + جعبه دنده 5 سرعته دستی (90 اسب بخار)

2 لیتری تنفس طبیعی + جعبه دنده 5 سرعته دستی (113 اسب بخار)

2 لیتری تنفس طبیعی + جعبه دنده 5 سرعته دستی (146 اسب بخار)

موتورهای دیزلی

1.7 لیتری دیزلی + جعبه دنده 5 سرعته دستی (57 اسب بخار)

1.9 لیتری دیزلی + جعبه دنده 5 سرعته دستی (65 اسب بخار)

1.9 لیتری توربو دیزل + جعبه دنده 5 سرعته دستی (90 اسب بخار)

نسخه فیس لیفت نسل اول، 1993-1995

هنگامی که نسل اول فیات تیپو در سال 1993 به میانه عمر خود رسید، خودروساز ایتالیایی تصمیم گرفت تا آن را مورد فیس لیفت قرار دهد. فیات تیپو در آن زمان خودرو موفقی بود و برخی اصلاحات ظاهری می‌توانست فروش آن را ثابت نگه دارد. به همین دلیل طراحان فیات به تغییرات کوچک و محدود اکتفا کردند.

فیات تیپو فیس لیفت نسل اول

در نسخه فیس لیفت فیات تیپو آینه‌های مشکی به قاب‌های همرنگ بدنه مجهز شدند. در داخل کابین نیز همان ظاهر اصلی حفظ شد، با این تفاوت که مجموعه نشانگرهای دیجیتالی به نوع مرسوم آنالوگ تغییر وضعیت پیدا کردند. نسخه فیس لیفت فیات تیپو تنها با سه ترکیب پرطرفدار از قوای فنی در دسترس قرار داشت که شامل ترکیب‌های زیر بودند:

مشخصات فنی فیات تیپو فیس لیفت نسل اول

4 لیتری تنفس طبیعی + جعبه دنده 5 سرعته دستی (69 اسب بخار)

1.6 لیتری تنفس طبیعی + جعبه دنده 5 سرعته دستی (78 اسب بخار)

2 لیتری تنفس طبیعی + جعبه دنده 5 سرعته دستی (113 اسب بخار)

نسل دوم فیات تیپو، 2016 تا امروز

پس از پایان تولید نسل اول فیات تیپو، تا سال‌ها خبری از این خودرو نبود اما در سال 2015 فیات تصمیم گرفت تا نام تیپو را احیا کند. این شرکت به خودرویی مقرون به صرفه نیاز داشت که به طور همزمان در قالب سدان، استیشن و هاچ بک تولید شود و گزینه بهتری از فیات تیپو احیا شده برای آن وجود نداشت. تولید نسل دوم فیات تیپو در کارخانه این شرکت واقع در ترکیه انجام می‌شود.

نسل دوم فیات تیپو از الگوهای طراحی آشنای نسل اول بهره می‌برد، با این تفاوت که چراغ‌های آن خشمگین هستند و نمای تهاجمی را در قسمت جلو به نمایش می‌گذارند. طراحی ستون A و B خودرو در سه قالب مشترک است اما در ستون C خودرو تفاوت‌هایی میان مدل‌های مختلف تیپو وجود دارد. تمامی نسخه‌های تیپو به اسپویلر عقب با چراغ ترمز سوم مجهز هستند.

فیات تیپو نسل دوم

داشبورد نسل دوم فیات تیپو مطابق ذات آن، به صورت کاملا کاربردی و فاقد پیچیدگی طراحی شده است. تمامی ابزارها و کنترلرها در دسترس کاربر قرار دارند و صفحه نمایش سیستم سرگرمی به صورت جداگانه از داشبورد نصب شده است. برای نسل دوم فیات تیپو از پیشرانه‌های موجود در دیگر محصولات فیات استفاده شد تا هزینه‌های تولید کاهش یابد. مشخصات فنی مختلف نسل دوم فیات تیپو به شرح زیر هستند:

مشخصات فنی فیات تیپو نسل دوم

1.3 لیتری بنزینی + پنج دنده دستی (95 اسب بخار)

1.6 لیتری مولتی جت + شش سرعته اتوماتیک (120 اسب بخار)

1.6 لیتری مولتی جت + شش سرعته دستی (120 اسب بخار)

1.4 لیتری تنفس طبیعی + شش سرعته دستی (95 اسب بخار)

1.6 لیتری تنفس طبیعی + شش سرعته اتوماتیک (110 اسب بخار)

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/10/26
ماشین های چینی بسیار درخشان و روبه پشرفت تر از شرکتی نیمه تعطیل بنام فیات! هستند
1401/10/28
داداش کاش فیات رو می شناختی بعد میگفتی نیمه تعطیل ... ثروت خاندان آنیلی که کارخانه فیاتش دست جان الکان هست با زیر مجموعه های فراری و مازراتی و غیره ... اینقدر زیاده که اگه از الان تا اخر دنیا فقط ضرر هم بدن باز ورشکسته نمی شن ... چند سال پیش درآمد سالیانه این خانواده که یکی از دارایی هاشون کارخانجات فیات هست 60 میلیارد دلار در سال بود ... تا این چیزی بود که رسانه ای شده بود ممکنه بیشتر هم بوده باشه ...
1401/10/26
کاش نسخه هاچ‌بکش هم واردبشه