موضوعات داغ

آمار فروش سال ۲۰۲۲ چانگان و برنامه‌های آینده این شرکت منتشر شد

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

شرکت خودروسازی چانگان نتایج سال ۲۰۲۲ و برنامه‌های استراتژیک خود برای آینده را اعلام کرد. تمرکز این شرکت در آینده روی تولید خودروهای برقی و هیبریدی، عرضه ۱۱ مدل جدید و راه‌اندازی یک برند دیگر خواهد بود.

چانگان در سال ۲۰۲۲ همچنان توسعه دو پروژه بزرگ شانگری‌لا و دوبه را دنبال کرد. پروژه اول روی توسعه خودروهای هیبریدی و برقی و پروژه دوم روی بهبود فناوری رانندگی خودکار تمرکز دارد.

چانگان در سال ۲۰۲۲ موفق به فروش ۲.۳۴ میلیون خودرو شد که فقط ۲٪ بیشتر از آمار فروش این شرکت در سال ۲۰۲۱ بود. با این حال، چانگان می‌تواند به این افتخار کند که ۷۱ درصد از خودروهای فروخته‌شده در سال ۲۰۲۲ قیمتی بالاتر از ۱۰۰ هزار یوان داشته‌اند.

فروش چانگان در بازارهای خارجی نیز رشد داشت. حجم صادرات این شرکت به ۲۴۹ هزار دستگاه رسید که ۵۷.۳ درصد بیشتر از سال گذشته است. در عین حال، این شرکت ۱۴۷۰۰۰ دستگاه خودرو در خارج از چین به فروش رساند. عملکرد این برند در روسیه در سال ۲۰۲۲ به دلیل مشکلات لجستیک و کمبود خودرو ۵۶ درصد افت داشت.

اگرچه آمار فروش این گروه خودروسازی ضعیف به نظر می‌رسد، اما در زمینه خودروهای هیبریدی و تمام برقی رشد قابل توجهی داشته است. این شرکت در سال ۲۰۲۲، حدود ۲۸۴۰۰۰ دستگاه خودرو با منابع انرژی جدید فروخته است که ۱۶۰.۵ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۱ است. چانگان موفقیتش در این زمینه را مدیون خودروی شهری چانگان لومین است که فروش آن طی پنج ماه از ۱۰ هزار دستگاه فراتر رفت. برند دیپال نیز با تنها محصولش یعنی سدان SL03 که در ماه دسامبر ۱۰ هزار مشتری داشت عملکرد خیلی خوبی داشت. همچنین بیش از ۲۰ هزار سفارش برای خودروی برقی آواتار E11 ثبت شده است.

چانگان همچنین خاطر نشان کرد که طبق گفته بخش محلی موسسه آمریکایی JD Power محصولات این شرکت بهترین کیفیت را در بین برندهای چینی داشته‌اند. این را هم اضافه کنیم که در بخش بازار انبوه در بین تمام برندها، چانگان پس از گاک هوندا، دانگ‌فنگ هوندا، بیوک و فاو تویوتا در جایگاه پنجم قرار گرفت.

چانگان لومین

در سال ۲۰۲۳، این شرکت سطح فروش را از ۲.۳۴ میلیون به ۲.۸ افزایش خواهد داد که به معنای افزایش ۲۰ درصدی و معادل رشد ۱۰ برابری نسبت به سال ۲۰۲۲ است. خودروهایی که با منابع انرژی جدید کار می‌کنند نقش مهمی در این مسیر دارند. کراس‌اوورهای چانگان دیپال S7 و آواتار E12، نسخه برقی پیکاپ لنتاژ و سدان برقی C236 اولین خودروهایی خواهند بود که در بازار چین عرضه می‌شوند.

در ادامه محصولات دیگری از جمله مدل برقی CD701 محصول زیربرند ژوگه به فروش خواهند رسید. پیش از این شاهد نسخه مفهومی آن بوده‌ایم که یک کراس‌-کوپه بر پایه پلتفرم جدید رانندگی هوشمند SDA بود. به طور کلی چانگان چندین شماره سریال برای محصولات جدید خود اعلام کرد:C928, C857, D857, C318, C390, B390, CD570, C916, E15 و E16.

چانگان دیپال

این لیست خیلی آشفته به نظر می‌رسد، اما همچنان قابل فهم است. معمولاً شماره سریال‌هایی که با حرف "C" شروع می‌شوند به برند دیپال اشاره دارند. بنابراین باید منتظر معرفی پنج محصول جدید توسط این زیربرند باشیم. حروف "CD" و "E"، نشانگر محصولات برندهای ژوگه و آواتار هستند.

گویا برندهای ژوگه و آواتار به ترتیب قصد معرفی دو و سه مدل را دارند. این محصولات جدید از پلتفرم هوشمند SDA بهره خواهند برد. به گفته نمایندگان چانگان، تولید خودروهای آزمایشی با این پلتفرم در حال حاضر آغاز شده است. چانگان علاوه بر عرضه خودروهای جدید، نسخه‌های هیبریدی تمام مدل‌های پرفروش خود را نیز عرضه خواهد کرد.

این شرکت همچنین از راه‌اندازی برند جدیدی به نام OX خبر داد که خودروهای برقی تولید انبوه را خواهد ساخت. OX تا سال ۲۰۲۵ سالانه ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو به فروش خواهد رساند. چانگان انتظار عملکرد مشابهی را از برند دیپال دارد. البته چنین انتظاری از برند لوکس آواتار نمی‌رود و چانگان امیدوار است این برند تا سال ۲۰۲۵ فقط ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار دستگاه را به فروش برساند. از برند کایسین که خودروهای پیکاپ و تجاری سبک را در چین به فروش می‌رساند نیز چنین انتظاری می‌رود.

چانگان ژوجی

چانگان قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ فروش خود را به ۵ میلیون دستگاه افزایش دهد که ۴ میلیون از آن مستقیماً به برند چانگان تعلق خواهد گرفت. در عین حال، درصد خودروهایی که با منابع انرژی جدید کار می‌کنند باید بیش از ۶۰٪ و سهم صادرات باید بیش از ۳۰٪ باشد. این شرکت برنامه‌های مشابهی را در سال ۲۰۲۱ اعلام کرد و گفت که قصد دارد در سال ۲۰۳۰ حدود ۴.۵ میلیون خودرو را به فروش برساند. هنوز مشخص نیست چرا چانگان سطح انتظار خود را به میزان ۵۰۰ هزار دستگاه افزایش داده است.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد