موضوعات داغ

تعرفه نهایی واردات خودرو ابلاغ شد + جدول

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

پس از چندین‌ماه گذشت زمان از تصویب مصوبه واردات خودرو و سردرگمی در خصوص تعرفه واردات خودرو، وزارت صمت تعرفه‌های جدید واردات خودرو با همکاری کار گروه اقتصادی واردات خودرو منتشر کرد.

در تعرفه‌های جدید واردات خودرو سود بازرگانی علی‌الحساب بین 6 تا 31 درصد محاسبه خواهد شد و تعرفه مصوب به تایید و امضای وزرای صمت و اقتصاد رسیده است.

بر اساس مصوبه جدید، تعرفه واردات اصلی خودرو برای خودروهای تا حداکثر ۲۰۰۰ سی سی بنزینی بوده و در صورت وجود موارد خاص و واردات خودروهای بیش از ۲۰۰۰ سی سی، خودروهای برقی، خودروهای هیبریدی و… تعرفه‌ها بر اساس قوانین کتاب مقررات سال ۱۴۰۱ محاسبه می‌شود.

در جداول‌ تعرفه واردات خودرو محصولات به دو گروه خودرو کمتر از ۱۰ هزار یورو و بالاتر از ۱۰ هزار یورو تقسیم شده است. همچنین جزئیات تعرفه و سود بازرگانی واردات خودرو، بر اساس حجم موتور مشخص گردیده است. در تعرفه جدید از عبارت “فوب” (FOB) استفاده شده که به معنی قیمت خالص کالا در کشور مبدا بدون محاسبه هزینه‌های باربری، عوارض داخلی کشور مبدا، بیمه داخلی و سود واسطه‌هاست.

در مجموع با در نظر گرفتن هزینه‌های حمل‌ونقل، تعرفه، سود بازرگانی و… قیمت خودروهای وارداتی برخلاف تمامی ادعاهای مسئول اقتصادی و پایین نخواهد بود و در نهایت عرضه در بورس نیز مزید علت خواهد بود تا قیمت خود مانند سابق بالا نگهداشته شود.

تعرفه واردات خودروهای کمتر از ۱۰ هزار یورو

گروه خودرو سود بازرگانی علی الحساب
خودروهای با قیمت FOB کمتر از ۱۰ هزار یورو با حجم موتور ۱۲۰۰ سی سی و کمتر ۶ درصد
خودروهای با قیمت FOB کمتر از ۱۰ هزار یورو با حجم موتور بیش از ۱۲۰۰ سی سی ۱۱ درصد

تعرفه واردات خودروهای بالاتر از ۱۰ هزار یورو

گروه خودرو سود بازرگانی علی الحساب
خودروهای با قیمت FOB بالاتر از ۱۰ هزار یورو با حجم موتور ۱۵۰۰ سی سی و کمتر ۲۱ درصد
خودروهای با قیمت FOB بالاتر از ۱۰ هزار یورو با حجم موتور ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی سی ۳۱ درصد

تعرفه نهایی واردات خودرو ابلاغ شد

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/11/6
میشه گفت کمترین تعرفه ای هست که تا به حال به واردات خودرو تخصیص داده شده و میتونست بسیار موثر باشه ، منتها مسئله اینجاست که یک نیاز انباشته خودرویی در کشور وجود داره و از طرفی به دلیل نقدینگی زیاد و پول فراوانی که دست مردم هست، مصرف ارزانترین حامل های انرژی دنیا ولو نسبت به درآمد و بنزین ارزانتر از آب همه میخوان خرج کنند و ماشین داشته باشند جهت دلالی یا حتی برای خرید از سوپری محل هم با ماشین برن، در شرایط کنونی حداقل نیاز به سه میلیون خودرو هست اما افزایش تولید و واردات خودرو روی هم رفته طی یک سال آینده حتی به نصف این رقم هم نخواهد رسید لذا عملا تعرفه کم یا زیاد تغییر ملموسی ایجاد نمیکنه.