موضوعات داغ

رشد بالای عرضه خودرو در خودروسازان خصوصی، آمار تولید خودرو شرکت های خصوصی در 9 ماهه 1401 + جدول

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

سال 1401 را می‌توان سال شکوفایی تولید در خودروسازان خصوصی نامید. بر اساس آمار منتشر شده در خصوص میزان تولید(مونتاژ) خودروسازان خصوصی، بزرگان این بخش با جهش بی سابقهای در رشد تولید و عرضه مواجه بوده‌اند. این موضوع را تا حدودی می‌توان ناشی از افزایش قیمت خودرو و رغبت خودروسازان خصوصی برای کسب سهم و سود بیشتر از این بازار تشنه خودرو داخلی دانست.

آمار منتشر شده از مجموع تعداد عرضه خودروهای مونتاژی در تمام سگمنت‌های سدان، هاچ بک، کراس اوور، شاسی بلند تشکیل شده است و با توجه به قبضه شدن بازار خودروهای کشور توسط شرکت‌های چینی، به نوعی این آمار در واقع تعداد خودروهای چینی مونتاژ شده در بخش خصوصی ایران نیز محسوب می‌شود.

رتبه 1 بیشترین تولید در 9 ماهه اول سال 1401 با تعداد 64 هزار و 840 دستگاه مونتاژ تعلق می‌گیرد به شرکت با سابقه و بزرگ مدیران خودرو با برند ام وی ام و فونیکس. این شرکت که محصولات سواری و کراس‌اوور شرکت چینی چری را در ایران مونتاژ می‌کند با رشد قابل توجه 199 درصدی نسبت به سال گذشته، جهش بالایی را تجربه کرده و سهم عمده ای از بازار خودروهای سواری در دسته محصولات مونتاژی شرکت‌های خصوصی را به خود اختصاص داده است.

خودروساز بزرگ کرمانی یعنی کرمان موتور که سابقه همکاری با شرکت‌های بزرگ خودروساز جهان مانند هیوندای را در کارنامه خود دارد در نبود بزرگان جهان، در حال همکاری با شرکت چینی جک است و محصولات این شرکت را تحت نام KMC به بازار کشور ارائه می‌کند. این شرکت با سهم مونتاژ 16 هزار و 639 دستگاه از انواع خودرو سواری در رتبه دوم قرار دارد. این خودروساز همچنین در دسته خودروهای تجاری سبک و پیکاپ‌ها نیز بیش از 6 هزار دستگاه پیکاپ KMC T8 را نیز در کارنامه مونتاژ خود دارد. این شرکت با رشد حدود 37 درصدی نسبت به 9 ماهه اول سال 1400، پیشرفت موفقی را در مونتاژ محصولات چینی تجربه نموده است.

رتبه سوم مونتاژ خودروهای چینی متعلق است به گروه بهمن با آمار تولید(مونتاژ) 9 هزار و 749 دستگاه در 9 ماهه نخست سال 1401 و این شرکت با جهش عالی 129 درصدی نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته، تجربه موفقی را پشت سرگذاشته است. این شرکت در بحث مونتاژ با شرکت‌های مختلفی از زیرمجموعه‌های شرکت‌های دانگ فنگ(دیگنیتی) و چری(فیدلیتی) چین در حال همکاری است.

در این جدول با اختلاف بالاترین درصد میزان مونتاژ با 350 درصد رشد تعلق می‌گیرد به فردا موتورز(خودروسازی فردا) و البته این شرکت با 4 هزار و 75 دستگاه مونتاژ در 9 ماهه اول سال 1401 در رتبه 4 بیشترین مونتاژ قرار می‌گیرد.

در رتبه‌های بعدی به ترتیپ شرکت‌هایی مانند آرین پارس موتور با میزان مونتاژ 1319 دستگاه کراس‌اوور محبوب لاماری ایما، مکث موتور، نورا موتور، صنایع خودروسازی ایلیا، سروش دیزل مبنا، دیار خودرو، خودروسازان راین، خودروسازان بم و... قرار دارند.

جدول آمار تولید شرکت‌های خصوصی خودروساز در 9 ماهه 1401

نام خودروساز آمار تولید ۹ ماهه نخست ۱۴۰۱
مدیران خودرو ۶۴۸۴۰
کرمان موتور ۱۶۶۳۹
بهمن موتور ۹۷۴۶
فردا موتورز ۴۰۷۵
آرین پارس موتور ۱۳۱۹
مکث موتور ۳۸۰
نورا موتور ۳۴۰
صنایع خودروسازی ایلیا ۳۰۰
سروش دیزل مبنا ۱۷۲
دیار خودرو ۱۵۰
خودروسازان راین ۱۴۰
خودروسازان بم ۱۲۵
سایر خودروسازان خصوصی ۲۵

درصد مونتاژ خودروسازان خصوصی در 9 ماهه نخست 1401

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/11/10
با سلام و احترام؛
فعلاً که کرمان موتور هنوز همه خودروهای MKC J7 که در شهریور فروخته و موعد تحویل آنها 45 روزه بوده را تحویل نداده.ولی هر ماه اطلاعیه پیش فروش داده!!!!