موضوعات داغ

تکنولوژی محصولات فونیکس، رادارهای خطی - قسمت چهارم

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

در شرایطی که مکانیزم جریمه برای خروج از لاین توسط خودروها به صورت رویه جاری نباشد، لزوم پایبندی به رانندگی در لاین از جانب رانندگان، بیش از پیش حس می‌شود. در کنار تضییع حقوق سایر رانندگان، خارج شدن بی قاعده از لاین می‌تواند به حوادث جبران‌ناپذیری منجر شود. فارغ از مواردی که رانندگان به صورت عامدانه اقدام به تغییر لاین می‌کنند، خواب‌آلودگی یا حواس‌پرتی ناشی از عوامل خارج یا داخل خودرو، هم از عوامل شایعی هستند که می‌توانند به خروج ناخواسته از لاین و بروز سانحه منجر شوند. اما «رادارهای خطی» در سامانه همیار راننده (ADAS) بخشی از تکنولوژی کارآمد در خودروهای فونیکس است که ضمن تسهیل رانندگی، از بروز حوادث این‌چنینی پیشگیری می‌کند. در چهارمین قسمت از تکنولوژی محصولات فونیکس به بخش دیگری از سامانه همیار راننده، نگاهی به مجموعه رادارهای خطی خواهیم داشت.

رادارهای خطی در گذر زمان

رادارهای خطی در گذر زمان

حدود دو دهه از پیدایش نخستین تکنولوژی‌ها در این زمینه می‌گذرد که البته با سطح امروزی رادارها تفاوت بسیاری داشته است. شروع این مسیر با سیستم‌های اولیه از سال 2001 در ژاپن آغاز شد و توسعه آن از نیمه دوم همان دهه در اروپا ادامه یافت. در سال 2005، شرکت سیتروئن با استفاده از حس‌گرهای مادون قرمز، انحراف خودرو از لاین را تشخیص می‌داد و با لرزش صندلی راننده، او را هشیار می‌کرد. در سال 2007، آئودی از سیستمی استفاده می‌کرد که با لرزاندن فرمان در صورت خروج از لاین موجب هشیاری راننده می‌شد. در اواخر این دهه نیز شرکت‌هایی نظیر ژنرال موتورز، بی‌ام‌و، مرسدس و ولوو، برندهای دیگری بودند که از سیستم‌های مشابه برای پیشگیری خروج از لاین بهره می‌بردند. شرکت Mobileye در سال 2012 توانست سیستمی را توسعه دهد که در صورت خروج بدون راهنما به راننده هشدار می‌داد. در سال 2014 هم بخشی یک سامانه دیگر که با تشخیص علائم جاده، سرعت خودرو را تعدیل می‌کرد از جانب تسلا استفاده شد. (که این سیستم نیز به نام TSR در محصولات فونیکس، به کار رفته و در بخش دیگری به آن خواهیم پرداخت)

رادارهای خطی در محصولات فونیکس

رادارهای خطی در محصولات فونیکس

پژوهش‌های آماری با بررسی تصادفات جاده‌های ایالات متحده بین سال‌های 2009 تا 2015 حاکی از این است که نرخ تصادف ناشی از فقدان رادارهای خطی، در صورت تجهیز خودرو به این سیستم، کاهش 11 درصدی داشته است. همچنین در همین گونه از تصادفات، نرخ جراحات برای سرنشینان خودروهایی که از این تکنولوژی بهره می‌بردند، کاهش 21 درصدی را شاهد بوده است.

خودروهای تیگو 8 پرو و اف‌ ایکس از محصولات فونیکس به مجموعه رادارهای خطی مجهز هستند که 4 عملکرد را شامل می‌شود. رادار هشدار خروج از خط (Lane Departure Warning) که LDW شناخته می‌شود، به عنوان اولین سد در مقابل تغییر لاین عمل می‌کند و در صورت عدم استفاده از راهنما (تغییر لاین ناخواسته) به صورت صوتی و تصویری (روی صفحه کیلومتر خودرو) به راننده هشدار می‌دهد.

رادار جلوگیری خروج از خط (Lane Departure Prevention) یا به طور اختصاری LDP بخش دیگری از این مجموعه است که با اِعمال فشار ملایم روی ترمز، برای حفظ موقعیت خودرو به راننده کمک می‌کند.

رادار حفظ لاین اضطراری (Emergency Lane Keeping) یا ELK به طور پیوسته مسیر حرکت و فاصله با خطوط را پایش می‌کند و می‌کوشد خودرو را در میانه لاین فعلی نگه دارد.

و در نهایت، رادار حرکت بین خطوط (Lane Keeping Assist) یا LKA فراتر از هشدار و به صورت نیمه-خودران عمل می‌کند و با به دست گرفتن فرمان، در صورت رفتن به سمت خروج از لاین، خودرو را به مسیر خود باز می‌گرداند.

بر کسانی که تجربه رانندگی دارند پوشیده نیست که حفظ لاین خودرو چقدر حیاتی است و تغییر ناخواسته یا ناگهانی آن می‌تواند چه مخاطراتی داشته باشد. خودروهای فونیکس با بهره‌مندی از مجموعه رادارهای خطی، این امکان را می‌دهد که ضمن کاهش ریسک خروج از لاین، خاطری آسوده برای رانندگان فراهم باشد. در مقالات آتی به بخش‌های دیگری از فناوری محصولات فونیکس خواهیم پرداخت.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد