موضوعات داغ

دلیل لرزش بدنه خودرو

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

به نظر شما چه دلایلی باعث لرزش بدنه خودرو می‌شود؟ اگر شما هم لرزش بدنه خودرو را تجربه کرده‌اید، در این مقاله از خودرو بانک همراه ما باشید تا بتوانید مشکل خودرو خودتان را حل کنید.

دلیل لرزش بدنه خودرو

وقتی سوار خودرو می‌شوید احساس‌کردن کمی لرزش بدنه طبیعی است؛ اما گاهی اوقات این لرزش شدیدتر می‌شود و باعث آزار سرنشینان خودرو می‌‌شود و نباید آن را نادیده بگیرید. به نظر شما کدام مشکلات فنی خودرو باعث ایجاد این مشکل می‌شوند؟ در این مقاله از خودرو بانک به طور تخصصی به بررسی 10 علت‌ لرزش بدنه خودرو پرداخته‌ایم. تا پایان این مقاله همراه ما باشید و تجربیات خودتان در این زمینه‌ را با ما به اشتراک بگذارید.

1.لاستیک‌ها مرکز ثقل حفظ تعادل خودرو هستند

یکی از علل رایجی که باعث ایجاد لرزش‌های آزاردهنده در بدنه خودرو می‌شوند، لاستیک‌ها هستند. لاستیک‌ها به دلایل مختلفی مثل کم باد شدن می‌توانند لرزش بدنه خودرو را شدیدتر کنند. اگر فشار باد لاستیک‌های ماشین شما کم شوند، سرنشینان کابین، لرزش غیرعادی را احساس می‌کنند و برای حل این مشکل کافی است فقط لاستیک‌ها را تنظیم باد کنید.

بالانس نبودن لاستیک‌ها بدنه خودرو را می‌لرزانند

2.بالانس نبودن لاستیک‌ها بدنه خودرو را می‌لرزانند

اگر لرزش بدنه خودرو را در سرعت‌های بالا احساس کردید، به بالانس نبودن لاستیک‌ها شک کنید. اگر آج‌های لاستیک به طور غیر قرینه و در برخی قسمت‌ها صاف شده باشند، نشان از عدم بالانس بودن چرخ‌ها دارد، برای حل این مشکل به یک تعمیرگاه مراجعه کنید تا لاستیک‌ها را بالانس کنند و یا لاستیک‌ها را تعویض کنید.

3.سیستم تعلیق و کنترل لرزش خودرو

سیستم تعلیق وظیفه دارد که از انتقال ارتعاش زیاد بدنه به داخل کابین جلوگیری کند. سیستم تعلیق به دلیل ضربه شدید، ساییدگی اجزا و یا پریدن از دست‌اندازها و چاله‌ها دچار ایراد می‌شود و به‌جای کنترل لرزش خودرو، ارتعاشات را به داخل کابین منتقل می‌کند. برای اینکه مشکل سیستم تعلیق جدی نشود و بر روی قیمت گذاری خودرو تاثیر نگذارد، بهتر است سریعا به یک مکانیکی مراجعه کنید تا مشکل شما را رفع کند.

چسبندگی کولیس و لرزش کابین خودرو

4.چسبندگی کولیس و لرزش کابین خودرو

کولیس ترمز که بر روی دیسک ترمز نصب شده است، اگر به دیسک ترمز گیر کند می‌تواند باعث لرزش بدنه خودرو شود. لرزش حاصل از چسبندگی کولیس هنگام حرکت در سرعت‌‌های بالای 70 کیلومتر بر ساعت خود را نشان می‌دهد و هر چه سرعت خودرو بالاتر برود، لرزش خودرو هم بیشتر می‌شود. یکی دیگر از علائمی که به شما کمک می‌کند متوجه شوید که ایراد کار از کولیس ترمز است، به مشام رسیدن بویی شبیه به سوختن لاستیک هنگام توقف است.

5.ارتباط بین سنسور هوا و لرزش خودرو

سنسور هوا در خودرو وظیفه دارد که میزان مناسب هوای ورودی به سیستم انژکتور را ارزیابی کند و به کامپیوتر ماشین منتقل کند تا کامپیوتر مقدار مناسب سوخت و هوا را با یکدیگر مخلوط کند. به‌مرورزمان این سنسور کثیف می‌شود و اطلاعات درست را به کامپیوتر منتقل نمی‌کند؛ پس خودرو نمی‌تواند احتراق درستی داشته باشد و این اتفاق باعث لرزش خودرو، ریپ زدن، کاهش شتاب و حتی خفه کردن موتور می‌شود.

انسداد فیلتر سوخت علت لرزش بدنه خودرو است

6.انسداد فیلتر سوخت علت لرزش است

فیلتر سوخت یکی از قطعات مصرفی خودرو است که به‌صورت دوره‌ای باید آن را تعویض کنید. این فیلتر یکی از مهم‌ترین قطعات سیستم سوخت‌رسانی است که وظیفه دارد سوخت را قبل از رسیدن به موتور پاک‌سازی کند و سوخت را از هرگونه آلودگی خارجی و رطوبت تصفیه کنید. به دلیل کیفیت پایین سوخت‌های مصرفی این فیلتر کثیف و مسدود شده، بنزین کمتری وارد موتور می‌شود، موتور کارایی‌اش را از دست می‌دهد و به لرزه می‌افتد. موتور خودرو به دلایل دیگری مثل ضربه‌ی شدید بر اثر تصادف هم می‌تواند کارایی خودش را از دست بدهد. شما برای تشخیص خودرو تصادفی چه اقداماتی انجام می‌دهد؟

7.لرزش خودرو بی‌ارتباط با کلاچ نیست

کلاچ یکی از پرمصرف‌ترین قطعات خودرو است که به دلایل مختلفی مثل تمام شدن دیسک، تمام شدن صفحه کلاچ، مشکل در فنرهای سیستم کلاچ و ساییدگی فلایویل می‌تواند با مشکل روبرو شود و خودروی شما را به لرزه درآورد. تفاوتی ندارد که شما سوار ماشین ساینا می‌‌شوید و یا یک ماشین گران قیمت، این مشکلات بر اثر استهلاک و استفاده از ماشین برای شما پیش خواهند آمد. اگر منشأ لرزش خودرو کلاچ باشد، در زمان حرکت خودرو و نیم کلاچ گرفتن این لرزش‌ها خود را بیشتر نشان می‌دهند.

لرزش خودرو و شل شدن فرمان

8.از شل نبودن فرمان مطمئن شوید تا ماشین نلرزد

گاهی اوقات علت مشکل دقیقا جلوی چشم شما است؛ اما به آن توجه نمی‌کنید. هشتمین علتی که در این مطلب از خودرو بانک به بررسی آن می‌پردازیم، شل بودن فرمان است که باعث ایجاد لرزش در کابین خودرو می‌شود. باگذشت زمان فرمان و قطعات داخلی آن شل می‌شوند. اگر لرزش خودرو هنگام پیچیدن باشد و نه در مسیر مستقیم، احتمالا اشکال از سیبک و یا تای راد است که باید آن را تعویض کنید.

اکسل خم شده علت لرزش کابین است

9.محور اکسل خم شده علت لرزش کابین است

اکسل که با نام محور مرکزی هم شناخته می‌شود، به چرخ‌ها متصل می‌شود و آن‌ها را به حرکت در می‌آورد. اگر اکسل بر اثر افتادن در چاله خم شده باشد، هنگام گاز دادن و افزایش سرعت، خودرو می‌لرزد و احساس ناخوشایندی به سرنشینان خودرو منتقل می‌کند. برای حل این مشکل باید به یک مکانیکی مراجعه کنید تا اکسل را صاف و یا تعویض کند.

شمع فرسوده باعث لرزش خودرو می‌شود

10.شمع‌های فرسوده را تعویض کنید

شمع‌ها در خودرو وظیفه جرقه‌زنی را بر عهده دارند. بدون وجود شمع در پیشرانه، خودرو نمی‌تواند روشن شود. شمع‌ها عمر مفید دارند و بعد از مدتی باید نسبت به تعویض آن اقدام کنید. اگر ایرادی در عملکرد شمع‌‌ها به وجود بیاید، موتور دچار بدسوزی، احتراق ناقص و لرزش می‌شود. برای حل این مشکل کافی است شمع‌های خودرو را تعویض کنید و از رانندگی لذت ببرید.

علت لرزش بدنه خودرو چیست؟

با خودرو بانک لرزش خودرو را کاهش دهید

وقتی سوار خودرو می‌شوید و راهی سفر می‌شوید، انتظار دارید یک تجربه‌‌ی لذت‌بخش پیشرو داشته باشید؛ اما هیچ‌چیز به‌اندازه لرزش داخل کابین خودرو نمی‌‌تواند آرامش شما و سرنشینان خودرو را برهم بزند. لرزش خودرو می‌تواند در حالتی باشد که خودرو ایستاده است و یا زمانی که خودرو در حرکت و افزایش سرعت است. دلایل فنی مختلفی می‌توانند این مشکل را ایجاد کنند که در این مقاله از خودرو بانک به بررسی 10 علت لرزش خودرو پرداختیم.

شما تابه‌حال لرزش خودرو را تجربه کرده‌اید؟ علت آن چه بود؟ نظرات و پیشنهادهای خود را با ما در میان بگذارید.

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/11/14
دسته موتور.. یکی از علل مهم لرزش
1401/11/14
پاره شدن دسته موتور هم میتونه باشه
1401/11/14
بنزین های یورو 2 و معمولی که واسه ماشین های یورو 5 و.. باید بزنی
1401/11/15
پاره شدن دسته موتور