موضوعات داغ

علت دود سفید از موتور ماشین

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

به نظر شما علت خارج ‌شدن دود سفید از موتور ماشین چیست؟ همراه خودرو بانک باشید تا علل اساسی خارج شدن دود سفید از موتور را بررسی کنیم.

علت دود سفید از موتور ماشین

رانندگان برای تشخیص و تعمیر به موقع مشکلات فنی ماشین ، کافیست کمی هوشیار باشند. هرگونه صدای اضافی، بوی خاص، بلند شدن هرگونه دود از موتور یا اگزوز و یا توجه به سیستم‌‌های هشدار دهنده مثل چرا چک می‌توانند شما را از وجود یک ایراد فنی در ماشین آگاه کند. گاهی بی‌‌توجهی‌ به این نشانه‌ها می‌تواند آسیب شدید به خودروی شما وارد کند به‌طوری‌که در فرایند قیمت گذاری خودرو تاثیر بگذارد و باعث کاهش قیمت خودروی شما شود. یکی از مهم‌ترین قطعات خودرو، که اگر سریعا به رفع مشکلات آن نپردازید باعث بوجود آمدن هزینه‌‌های گزاف و افت قیمت می‌‌شود، موتور ماشین است. گاهی مشکلات موتور خود را با علائمی مثل صدای ناهنجار، روغن ریزی، لرزش و یا دود کردن نشان می‌دهند که در این مطلب از خودرو بانک به بررسی علل دود سفید موتور خواهیم پرداخت؛ تا پایان همراه خودرو بانک باشید.

1.دود از شلنگ رادیاتور بلند می‌شود

یکی از مشکلات رایجی که رانندگان با آن مواجه می‌شوند، بلندشدن دودی سفید رنگ از موتور ماشین است. گاهی اوقات این مشکل به‌راحتی حل می‌شود و منشا آن خراب شدن شلنگ رادیاتور است که به‌مرور زمان و در اثر استفاده از ماشین شلنگ‌‌های رادیاتور آسیب می‌بینند و باعث خروج دود سفید رنگ از موتور می‌‌شوند. برای حل این مشکل کافیست شلنگ رادیاتور را تعویض کنید تا خودروی شما آسیب جدی‌‌‌تری نبیند.

2.از ترک بلوک سیلندر تا دود سفید

یکی دیگر از دلایلی که باعث بلند شدن دود سفید از موتور می‌شود، ترک برداشتن بلوک سیلندر است. بلوک‌های سیلندر که وظیفه‌ی کنار هم نگه‌داشتن اجزای موتور را دارند اگر آسیب ببیند، باعث بلند شدن دود سفید از موتور می‌شود. بلوک سیلندر به دلایلی مثل کاهش شدید دمای هوا و یا به دلیل نقص فنی هنگام تولید آسیب می‌بیند. بهتر است علت هر چه که هست، این مشکل را سریعا حل کنید تا یک هزینه‌‌ی بسیار گزاف نتراشیده است. به نظر شما چه ماشین هایی نخریم که از کیفیت پایین قطعات برخوردارند؟

مخلوط شدن مایع خنک کننده به محفظه احتراق و خروج دود سفید از اگزوز

3.از ورود مایع خنک‌کننده به داخل محفظه احتراق جلوگیری کنید

گاهی اوقات مشکلات موتور با دود کردن موتور خود را نمایان نمی‌کنند و این دود از طریق اگزوز خودرو خارج می‌شود. یکی از علت‌های اصلی خارج شدن دود سفید از اگزوز، جاری شدن مایع خنک‌کننده به داخل محفظه احتراق است که به دلیل سوختن واشر سر سیلندر و یا وجود ترک در بلوک موتور اتفاق می‌افتد. همان‌طور که گفتیم اگر به ترک بلوک بی‌توجهی کنید، هزینه‌ی بسیار زیادی را به ارمغان می‌آورد به‌طوری‌که شاید هزینه‌ی خودرو اتاق تعویض برای شما کمتر تمام شود.

بخار آب را با دود سفید اشتباه نگیرید

4.بخار آب یا دود سفید؟

گاهی اوقات تصور می‌کنیم نشانه‌هایی که خودرو از خود نشان می‌دهد، به دلیل وجود یک ایراد فنی است و باید وقت و هزینه‌ی بسیاری را صرف کنیم تا بتوانیم مشکل را رفع کنیم؛ اما در اصل علت آن یک مورد جزئی است که به‌سادگی رفع می‌شود؛ به طور مثال اگر در زمستان خودروی خودتان را روشن می‌کنید و دود سفید رنگی از اگزوز خارج می‌شود، این دود در واقع همان بخار آب است که به علت سرمای هوا شبیه به دود سفید رنگ دیده می‌شود. اگر علت دود سفید رنگ اگزوز فقط اختلاف دما باشد هیچ جای نگرانی نیست.

سوختن واشر سر سیلندر باعث ایجاد دود سفید می‌شود

5.سوختن واشر سرسیلندر با دود سفید اگزوز همراه است

یکی از دلایل خارج شدن دود سفید از اگزوز ماشین، سوختن واشر سر سیلندر است. واشر سرسیلندر قطعه‌‌ای است که بین بلوک خودرو و سیلندر قرار می‌گیرد و عملکرد مایعات خودرو را کنترل می‌کند. اگر واشر سرسیلندر سوراخ شود، مایعات به همراه بنزین وارد محفظه سوخت می‌شوند و باعث تولید دود سفید می‌شود.

6.تاب برداشتن سرسیلندر موجب خارج شدن دود سفید می‌شود؟

سرسیلندر یکی از قسمت‌های اصلی موتور است که بالای موتور قرار دارد و به دلایلی مثل تحمل گرمای بیش از حد، سفت کردن زیاد پیچ‌ها و یا اگر هنگامی که موتور داغ است اقدام به باز کردن پیچ‌ها کنید تاب برمی‌دارد و سر سیلندر خراب می‌شود. اگر این مشکل برای خودروی شما پیش بیاید، قدرت موتور کاهش پیدا می‌کند، گاید سوپاپ گشاد می‌شود و خودرو آب و روغن قاطی می‌کند و در نهایت خود را با خروج دود سفید از اگزوز مشخص می‌کند.

سوختن روغن هیدرولیک علت ایجاد دود سفید اگزوز

7.سوختن روغن هیدرولیک از دلایل دود سفید خودرو

رانندگی با خودرویی که فرمان هیدرولیک ندارد، کار دشواری است و امروزه از پراید گرفته تا ماشین فیدلتی فرمان هیدرولیک دارند. فرمان هیدرولیک بدون روغن هیدرولیک تفاوتی با فرمان‌های غیر هیدرولیک ندارد و این روغن وظیفه روان کردن، انتقال قدرت و جلوگیری از خوردگی را دارد. روغن‌سوزی به دلایلی مثل شکستگی پیستون، استهلاک واشر سر سیلندر، خرابی کاسه نمد، خرابی یاتاقان و خرابی شالتون رخ می‌دهد و با علائمی مثل خارج شدن متداوم دود سفید از اگزوز، کم شدن روغن و روغنی شدن اگزوز خود را نمایان می‌کند.

8.سوخت نسوخته با دود خارج می‌شود

ناقص سوزی زمانی اتفاق می‌افتد که بنزین در مسیرش تا سیلندر جریان دارد؛ اما در محفظه احتراق به دلایلی مثل کمبود هوا، خرابی سیستم جرقه زنی، نقص در سیستم انژکتور، خرابی سنسور اکسیژن و نقص در سیستم اگزوز ناقص می‌سوزد. از علائم خام‌سوزی می‌توانیم به دوده‌ی سفید، روشن شدن چراغ چک، کارکرد نامنظم موتور و بوی بنزین در اطراف اگزوز اشاره کنیم. در این حالت سوخت به حد اشتعال کامل نمی‌رسد و قسمتی از سوخت که مشتعل نمی‌شود، از موتور به‌صورت دود سفید رنگ خارج می‌‌شود.

از خودرو بانک تا کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری

از خودرو بانک تا کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری

اگزوز تنها راه خروجی خودرو نیست؛ بلکه یک معیار مناسب برای تشخیص سلامت فنی خودرو است. باتوجه‌به رنگ و میزان دود خروجی می‌توانید به‌راحتی مشکلات خودرو را تشخیص دهید و به‌موقع به رفع مشکل بپردازید. گاهی دود خارج شده از اگزوز آبی رنگ است که علت آن می‌تواند نشت روغن به داخل محفظه احتراق، خوردگی سوپاپ و یا پیستون باشد. گاهی دود خروجی از اگزوز به رنگ سیاه است و شبیه به دوده که علت شایع آن انسداد فیلتر هوا است. گاهی رنگ دود خروجی از اگزوز سفید است که در این مقاله 8 دلیل اصلی این اتفاق را بررسی کردیم. خودرو بانک در این مقاله تلاش کرد با بررسی علل ایجاد دود سفید در اگزوز و یا موتور به شما کمک کند تا سریع‌تر مشکل را حل کنید.

به نظر شما چه دلایل دیگری باعث ایجاد دود سفید در اگزوز خودرو می‌شوند؟ نظرات و پیشنهادهای خودتان را با خودرو بانک در میان بگذارید.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد