موضوعات داغ

خدمات پس از فروش و سقف قیمتی، دو فاکتور فراموش شده برای واردات خودرو

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

پس از تصویب قانون واردات خودرو حالا شرکت‌های مختلف در تکاپو هستند تا هرچه زودتر خودروهایی را وارد کشور کنند. در این میان شرکت‌های جدیدی نیز به عرصه واردات گذاشته‌اند اما در بحث ارائه خدمات پس از فروش و شبکه خدمات هنوز دستاورد خاصی ندارند. موضوع نبود شبکه خدمات پس از فروش، از همان ابتدا جزو دغدغه‌های اصلی متقاضیان بوده است و حال با رویکرد فعلی وزارت صمت در تسریع واردات بدون در نظر گرفتن بخش خدمات، نگرانی‌های بسیاری را ایجاد کرده است.

مطمئناً ایجاد یک سیستم خدمات پس از فروش گسترده و کارآمد در زمان کوتاه ممکن نیست و راه‌اندازی یک مجموعه توانمند نیازمند صرف وقت و هزینه بسیار است. در حال حاضر شرکت‌های فعال حوزه خودرو و حتی شرکت‌های خصوصی و دولتی در بخش خدمات پس فروش خود (همانند مدیران خودرو که حتی در زمان تحریم ها به خدمات رسانی ادامه داد)، شبکه گسترده و مناسبی را تشکیل داده‌اند و در حال خدمت‌رسانی هستند و این مورد یک برتری محسوس برای این مجموعه‌ها به حساب می‌آید. به نظر می رسد که وزارت صنعت همانطورکه به شرکت های مختلف برای تسریع در واردات خودرو پافشاری می کند، باید در زمینه ارایه خدمات پس از فروش نیز تاکید داشته باشد تا مشتریان آینده این خودروهای وارداتی برای تامین خدمات و گرفتن سرویس ها به مشکل بر نخورند.

موضوع دیگر که در بحث واردات خودرو بسیار مورد انتقاد قرار گرفته، وجود سقف 20 هزار یورو برای واردات خودرو است که شرکت‌ها را به اجبار به سمت واردات خودروهای کم آپشن و سطح پایین سوق می‌دهد. خودروهای مطرح کره‌ای و اروپایی که بتازگی وارد کشور شده اند و یا زمزمه واردات آن‌ها وجود دارد، از نظر سطح امکانات در کنار خودروهایی چینی پرآپشنی قرار می‌گیرد که جدای از بحث آپشنی سال‌ها تجربه حضور در بازار کشور را داشته و شبکه فروش و خدمات پس از فروش گسترده‌ای را نیز دارند، به عنوان مثال خودروهای وارداتی کم آپشن در برابر چینی هایی قرار می گیرند که چند سالی است در بازار ایران فعالیت می کنند و حال با لیست بلندبالایی از آپشن ها وارد بازار شده اند. اگر واردات خودرو با همین سقف قیمتی انجام بگیرد، خودروهای اروپایی و کره ای وارداتی با سطح پایین آپشن در کنار چینی های مونتاژی با لیست بلندبالایی از آپشن ها قرار می گیرند و آزادی عمل مشتری را در انتخاب محصول مورد نظر محدود می کند.

در مجموع فرمول ناقص و محدود شده واردات عجله‌ای خودرو ابداعی وزارت صمت، بنظر می‌رسد تاکنون تاثیر مثبتی بر بازار نداشته است بلکه نگرانی‌هایی در خصوص تعرفه واردات، تیراژ و روش عجیب عرضه در بورس کالا و در نهایت موضوع حیاتی عدم توانایی در ارائه خدمات پس از فروش را نیز ایجاد نموده است.

شاید بهتر باشد وزارت صنعت نه تنها سقف قیمتی را برای واردات باز کند تا خودروهای مختلفی با سطح امکانات متفاوت در بازار عرضه شود و این مشتری باشد تا بتواند با آزادی عمل بیشتری انتخاب داشته باشد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد