موضوعات داغ

(نظرسنجی) قرعه کشی یا بورس کالا؟ کدام یک را برای خرید خودرو ترجیح می دهید؟

عکس نویسنده
محسن آل طه
نویسنده
عکس مطلب اول

مدت زیادی است که بازار خودرو کشور ملتهب شده و وزارت صمت سعی دارد با نوشداروهایی از این التهاب کم کند. ابتدا سامانه یکپارچه روی میز آمد و همه تولیدکنندگان به اجبار به درون این سامانه هدایت شدند، اما پس از گذشت چند ماه و ندیدن نتیجه ای در بازار خودرو، و البته در کنار ایرادات اساسی به این طرح، این لاتاری بزرگ متوقف شد و بورس کالا به عنوان راه حل جدید روی میز وزارت صمت قرار گرفت. حال پس از چند ماه از عرضه خودروها در بورس کالا و مانور وزارت روی این طرح جدید، مشکلات و ایراداتی به این طرح وارد شده و بعضی سعی دارند تا همان روال قبلی یعنی قرعه کشی را جایگزین بورس کالا کنند. هر دو طرف مزایا و معایب خود را دارد و بی شک بهترین و درست ترین راه حل برای آرام گرفتن بازار خودرو، عرضه زیاد نسبت به تقاضا، باز شدن درب واردات خودرو با تعرفه بسیار اندک برای جبران کسری خودرو در بازار، و یا آرام گرفتن بازار ارز است تا در کنار این عوامل، بازار خودرو ایران نیز بتواند به شرایط متعادل برگردد و هر مشتری مجبور نباشد برای خرید یک خودرو (آن هم مدل های قدیمی که سال ها است روی خط تولید است) از هفت خوان بورس و لاتاری رد شود.

حال در هر صورت راه حل وزارت صمت، دو گزینه یعنی قرعه کشی از طریق سامانه یکپارچه خودرو و خرید از بورس کالا است. دو گزینه ای که مشخصاً نمی تواند این شرایط ملتهب را آرام کند اما این وزارت سعی دارد تا از بین این دو یکی را به عنوان اصلی ترین و آینده راه خرید خودرو انتخاب کند.

خودروسازان تمایل بیشتری به بورس کالا دارند زیرا می تواند سود حاصل از فروش مزایده ای خودروها را نصیب آن ها کند. اما بعضی از مشتریان به دلیل خرید خودرو با قیمت هایی بالاتر از کارخانه، قرعه کشی را ترجیح می دهند حتی با وجود اینکه شانس برنده شدن در آن عمدتاً کمتر از 1 درصد است!

با توجه به شرایط خود، شما ترجیح می دهید خودروی خود را از طریق بورس کالا خریداری کنید و یا قرعه کشی؟ لطفاً در نظرسنجی زیر شرکت کنید.

نظرات کاربران

16 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/11/23
با سلام و احترام؛
فقط نحوی فروش نیست !!!
یک فکری هم برای قراردادهای فروش و حفره‌های آن بکنید!!!
چرا باید جریمه تأخیر فقط تا زمان صدور فاکتور به خریدار پرداخت شود؟؟؟!!!
الان خودروسازها از این حفره سوء استفاده می‌کنند و به بهانه‌ها و دلایلی که فقط برای خودشان موجه است و با استناد به این بند از قرارداد فقط جریمه تأخیر را تا زمان صدور فاکتور محاسبه می‌کنند!!!!
بعد از صدور فاکتور حتی اگر 4 ماه هم خودرو تحویل خریدار نشد هیچ وجهی به خریدار بابت این 4 ماه داده نمی‌شود!!!!
از این 4 ماه باید یک ماه برای پلاک و بیمه و آماده سازی مدارک تأخیر موجه باشد و برای بقیه یعنی 3 ماه دیگر خودروساز باید جریمه تأخیر بدهد.
البته تأخیر بابت صدور پلاک به دلیل مشکلات مدارک و احراز محل سکونت هم موجه است ولی وقتی پلاک صادر شده چرا باید چندماه دیگر هم خودرو تحویل خریدار نشود؟؟؟
کجایید ای مسئولین سازمان حمایت از مصرف کننده؟؟؟
کجایید ای مسئولین وزارت صمت؟؟؟
کجایید ای نمایندگان مردم در مجلس؟؟؟
فقط روی موضوع نحوی عرضه خودرو در بورس یا قرعه کشی باید وارد عمل شوید؟؟؟
1401/11/23
سوال از اساس اشتباه باید بازار ازاد باش و مدیریت بش قیمت خودرو جهانی و مشخص میشه با ابزار مالیات جلوی گرانفروشی گرفت در مورد بازار هم نیاز بازار هم فقط یه راه هست رفع انحصار ازادی بی قید شرط واردات با تعرفه پایین
1401/11/23
متاسفانه هیچ کدام از روش ها به نفع مصرف کننده واقعی نیست، ولی بورس کالا قطعا برای تولید کننده و موناژ کننده بهتر از روش قرعه کشی هست. وقتی بازار انحصاری هست و تولید کننده میتونه با کاهش عرضه یا عرضه قطه چکانی، عطش بازار رو مدیریت کنه و میزان رقابت رو هم کنترل کنه، بورس کالا نمیتونه هدفی که واسش تعیین شده رو محقق کنه. برای برخی خودرو ساز ها هم میبینیم که وقتی ورود موفقی به بورس ندارن و محصولاتشون با قیمت پایه فروش میره، دیگه عرضه ای توی بورس کالا ندارن، و یا قیمت رو اونقدری میبرن بالا که عرضه توی بورس با قیمت پایه هم واسشون به صرفه باشه. نمونه هاش رو میشه توی 2 ماه گذشته دید. نیازی به اسم بردن نیست!
فکر میکنم باید یک گزینه به نظر سنجی بالا اضافه میشد به نام "بورس کالا با موظف شدن خودرو ساز به ارائه حداقل تیراژ مشخص در بورس به صورت ماهانه!"
1401/11/23
یعنی هیچ راه دیگه ای وجود نداره؟؟؟!!!!!!!!
مثلا مثل همه جای دنیا به مردم خودرو بفروشن!!!!!!!!!
1401/11/23
با سلام
قطعا روش قرعه کشی برای مصرف کننده مقرون به صرفه تره چون بهای خودرو به قیمت کارخانه پرداخت میکنه البته به شرطها و شروطها
هر چه مصادیق محدود کننده بیشتر باشه دست افراد سودجو و واسطه کوتاهتر خواهد شد و از التهاب بازار جلوگیری بعمل خواهد آمد
نداشتن پلاک فعال
سن بالای 18 سال
داشتن گواهی نامه معتبر
ممانعت از نقل و انمتقال خودرو به مدت لااقل سه سال و در رهن ماندن سند خودرو (به دفاتر اسناد رسمی ابلاغ گردد که تا مدت مذکور حق تنظیم هرگونه سندی حتی وکالت نامه نداشته باشند تا از دور زدن قانون جلوگیری بعمل آید)
افزایش تیراژ عرضه نیز یکی از فاکتورهای اصلی برای کنترل التهاب بازار خودرو میباشد و اگر توان افزایش عرضه نیست اجازه واردات خودرو به هر فرد بالای 18 سال ایرانی داده بشه و این بهترین راه برای مهار قیمت خودرو و دور زدن تحریمها میباشد چراکه دولت ایران تحریم شدخه نه ملت و هر فردی به راحتی میتونه از کشورهای همسایه خودرو خریداری و وارد کشور کنه
انشاالله که منتشر بفرمایید و مسوولین هم اهتمام تام داشته باشند بقول معروف به عمل کار برآید نه به حرف
شعار ندهیم عمل گرا باشیم......
1401/11/24
با سلام مجدد
نکته ای که فراموش کردم درج کنم این بود که قرعه کشی باید به صورت کاملا شفاف و بقول معروف در اتاق شیشه ای و در منظر همگان باشه و اقناع افکار عمومی خودش مهمترین نظارت به دنبال خواهد داشت و اینکه لافاصله نام افرادی که در قرعه کشی برنده شدن با کد ملی اعلام و دسترسی برای عموم آزاد باشه نه اینکه تاریخ قرعه کشی معلوم نباشه و اسامی افرادی هم که برنده شدن محرمانه باشه و خلاصه فقط بگن ما قرعه کشی کردیم ویه تعدادی برنده شدن.... اینجوری نه تنها افکار عمومی و شرکت کنندگان قانع نمیشن بلکه انگشت اتهام هم به سمتشون نشانه خواهد رفت....
1401/11/23
قیمتو باید ازاد کنن جلوی واردات باز شه با نرخ پایین وقتی که اقتصاد دستوریس هیچکاری نمیشه انجام داد فقط باید دس از سر کارخانه ها بردارن و خودروساز خصوصی هم باشه قدرتمند ولی نه مثل مدیران خودرو و ... یه چنتا خودروساز خصوصی که بتونه رقابت بازارو زیاد کنه
1401/11/23
تیگو مدیران تنها خودرویی که فروش آن مبهم ونامشخصهوفقط به از ما بهتران میرسه و برنامه های فروش آن غیرواقعی هست
1401/11/24
تفاوت قیمت بازار یا مصرف کننده واقعی با قیمت کارخانه خودرو را به کالای سرمایه ای تبدیل کرده است و مشکلات بسیار زیادی را برای مصرف کنندگان و شرکت های خودروسازی ایجاد کرده است. اگرچه راه حل هایی از طرف خودروسازان ارایه شده است ولی همچنان دلال ها با انواع روش اقدام به خرید خودرو کرده و چند برابر قیمت کارخانه به خریدار و مصرف کننده می فروشند، با اینکار نه تنها باعث عدم رسیدن خودرو به خریدار واقعی بلکه باعث وجود مشکلات بی شمار برای صنعت خودرو، بازار و همینطور با افزایش نقدینگی به اقتصاد کشور آسیب وارد می کنند.

بهترین راه حل برای حذف دلال ها و سرمایه ای بودن خودرو، کاهش فاصله قیمت کارخانه تا بازار است، روش پیشنهاد شده این است که با فروش خودرو به قیمت بازار توسط کارخانه می توان این مشکل را حل کرد.

با حذف کلیه پیش خرید ها، قرعه کشی ها و حواله های گذشته توسط خریداران و فروش مستقیم و سریع خودرو به قیمت روز یا بازار می توان شاهد ورود خریدارن واقعی و حذف دلال ها بود. بنابر این با حذف قیمت دستوری دیگر سودی برای دلال ها وجود ندارد و مردم نیازمند وارد بازار می شوند. حتی دلال هایی که خودروها را از قبل به علت سود بیشتر نگهداری کرده اند برای فروش به قیمت زیر بازار آنها را خواهند فروخت. به مرور به دلیل وجود خودروی بیشتر برای عرضه با قیمت بازار تقاضا کم خواهد شد و با کاهش تقاضا، کاهش قیمت بازار به مرور اتفاق خواهد افتاد تا جایی که مردم و فروشنده که کارخانه های خودروسازی هستند به یک محدوده قیمت بر اساس عرضه و تقاضا و قدرت تولید کارخانه توافق خواهند کرد.

در چندین ماه ابتدایی این طرح به جای اینکه سودهای کلان در جیب دلال ها برود به حساب کارخانه خواهد رفت و به صنعت خودرو کمک خواهد کرد.

1401/11/24
چون کسری بودجه و مالیات و... از طریق واگذاری تامین میشه من مخالفم . عرضه از طریق قرعه کشی رو ترجیح میدم. تازه آدم فقط نباید به خودش فکر کنه یا مصالح دولت رو در نظر گرفت ، اونهایی که ماشین ندارن و بلد نیستند از طریق بورس اقدام کنند،منظورم ساکنین نقاط دوردست هست. اونا چه کنن؟؟
1401/11/25
با سلام و احترام
خداوکیلی قیمت خرید این خودرو های چقدره ؟؟؟؟؟!!!
قیمت فروش چقدره ؟؟؟!!!
مابه التفاوت این دو عدد را کی میخوره ؟؟؟؟!!!
1401/11/25
مدیریت خودرو کاری ندارد این سیاست خود دولت است برای اینکه .........
1401/12/15
به نظر من از یک طرف واردات خودرو دست دوم رو اجرایی کنن و از طرف دیگه خودروهای داخلی رو تو بورس بفروشن. برای سود نا متعارف خودرو ساز هم به ازای هر 10 درصد رقابت، پلکانی مالیات بگیرن از خودرو ساز یعنی 10 درصد اول مالیات مضاعفی نده به دولت، ده درصد دوم 10 درصدش رو مالیات به دولت بده، ده درصد سوم 20 درصد الی آخر بیش از 2 برابر قیمت پایه هم فروش باطل بشه. اینطوری انگیزه قیمت سازی هم برای خودرو ساز کم میشه و نهایتا با 40، 50 درصد رقابت خودرو ها به فروش میره
1401/12/19
چ بورسی ...مردم فقیر ونیازمند چگونه دربورس واردشوندبورس برای پولداراست،توبورس قیمت پایه ۱۸۵ شروع میکنید تا۵۰۰فروش میره ...ازهمان قرعه کشی بهتر
1401/12/20
هرکسی در بورس کالا ماشین ثبت نام کرده بود برد کرد مخصوصا ۲۰۷ فرمان هیدرولیک چون متقاضی ۲۰۷ زیاد است سال ۱۴۰۲ ماشین ۲۰۷ به یک میلیارد میرسد
1401/12/24
سلام. تورو خدا حساب وکالتی رو بازم تمدید کنید. ساعت 5 صبح به حساب من پول اومد که زمانش تمام شده بود