موضوعات داغ

لزوم غیرفعال کردن ترمز توقف برقی خودکار در شب های خیلی سرد، روش غیرفعال کردن ترمز توقف برقی خودکار

عکس مطلب اول

امسال وضعیت بارش برف و باران در زمستان بسیار مناسب بوده و در بعضی از شهرها بارش برف حتی بیش از 1.0 متر بوده و به طور معمول بعد از بارش برف سرما و یخبندان حاکم خواهد شد. در شب‌های خیلی سرد زمستان و در مواقعی که سرما و یخبندان شدید زیاد است، بعد از طی مسیر در جاده برفی و خیس، آب به فضای بین دیسک‌ها و لنت‌های ترمز نفوذ خواهد کرد.

غیرفعال کردن ترمز توقف برقی خودکار در شب های خیلی سرد

اگر در این حالت آخر شب و بعد از طی مسیر در جاده برفی و خیس خودرو در فضایی روباز همچون حیاط خانه‌های ویلایی، توقفگاه‌های عمومی روباز یا کنار خیابان متوقف ‌شود و طبق عادت ترمز توقف یا همان ترمزدستی فعال‌ شود، نیمه‌شب که دمای هوا بسیار پایین می‌آید، آب بین دیسک‌ها و لنت‌های ترمز یخ‌زده و باعث می‌شود صبح لنت‌های ترمز از دیسک‌ها جدا نشده و مانع حرکت خودرو شوند. البته با تولید لنت‌های ترمز جدید احتمال یخ زدن و چسبیدن لنت ترمز به دیسک در سرمای شدید کمتر شده است ولی کماکان این احتمال وجود دارد.

اگر در این حالت خودرو را حرکت دهید به این دلیل که یکی یا هر دو چرخ‌ عقب قفل هستند و بر روی سطح کشیده شده و دوران ندارند، حس‌گر سامانه ضد قفل شدن چرخ‌ها حین ترمز یا همان ABS خطای قفل بودن چرخ را حس کرده و بر روی صفحه نمایشگر ادوات، نمایه ایراد در سامانه ضد قفل شدن چرخ‌ها حین ترمز یا همان ABS روشن خواهد شد و حتی اگر مدت‌زمان زیادی با همین وضعیت رانندگی کنید ممکن است این نمایه روشن باقی‌مانده و رفع آن فقط از طریق اتصال دستگاه الکترونیکی عیب‌یابی خودرو یا همان دیاگ میسر شود. البته این مورد در ترمز‌های از نوع کاسه‌ای شایع‌تر از ترمز‌های از نوع دیسکی است.

چسبیدن لنت ترمز به دیسک و خطای قفل بودن چرخ

برای همین منظور مالکین خودروها در مناطق سردسیر همچون کشور روسیه یا شهرهای اردبیل، سپیدان استان فارس و شهرکرد استان چهارمحال و بختیاری چنانچه بخواهند خودرو خود را آخر شب در فضایی روباز همچون حیاط خانه‌های ویلایی، توقفگاه‌های عمومی روباز یا کنار خیابان قرار دهند، ترمز توقف یا همان ترمزدستی را فعال نمی‌کنند و بجای آن مانع در دو سمت چرخ‌ها قرار می‌دهند. مشابه همین وضعیت برای تیغه‌های برف‌پاک‌کن هم رخ می‌دهد و مالکین خودروها در مناطق سردسیر آخر شب تیغه‌های برف‌پاک‌کن را برای جلوگیری از یخ زدن آنها از شیشه‌ها جدا می‌کنند زیرا در غیر این صورت یا محرک برقی برف‌پاک‌کن دچار ایراد خواهد شد یا اینکه تیغه لاستیکی برف‌پاک‌کن پاره خواهد شد.

چسبیدن تیغه‌های برف‌پاک‌کن و پارگی

اما اکنون‌که استفاده از ترمز‌ توقف برقی یا همان ترمزدستی برقی همراه با ترمز توقف خودکار و دسته‌دنده برقی در خودروها رو به افزایش است و دیگر فعال نمودن و مدیریت ترمز‌ توقف یا همان ترمزدستی همچون قبل در اختیار راننده نیست چه باید کرد؟

جریان از این‌ قرار است که در خودروهای مجهز به ترمز‌ توقف برقی یا همان ترمزدستی برقی همراه با ترمز توقف خودکار و دسته‌دنده برقی همچون محصولات جدید ساخت چین، به‌محض فشردن دکمه توقف یا همان P، بلافاصله ترمز‌ توقف برقی یا همان ترمزدستی برقی هم به‌طور خودکار فعال می‌شود.

به‌محض فشردن دکمه توقف یا همان P، بلافاصله ترمز‌ توقف برقی یا همان ترمزدستی برقی هم به‌طور خودکار فعال می‌شود

خودروسازان برای شرایط خاص همچون یدک کشیدن خودرو و شرایط یخبندان که نیاز به غیرفعال بودن ترمز‌ توقف برقی یا همان ترمزدستی برقی است، تدابیری اندیشیده‌اند برای مثال برای خودروهای جدید شرکت چینی JAC که در کشورمان بانام تجاری KMC به بازار عرضه می‌شوند، بدون توجه به اینکه اهرم دسته‌دنده برقی در چه حالتی است، کافی است در حالتی که قوای محرکه خودرو روشن است، هم پدال ترمز فشار داده شود و هم دکمه ترمز توقف برقی روی به پایین فشار داده شود تا ترمز‌ توقف برقی یا همان ترمزدستی برقی غیرفعال شده و صدای آن‌هم شنیده شود، آنگاه در همین حالت که پدال ترمز و دکمه ترمز توقف برقی کماکان رها نشده‌اند، با دست دیگر دکمه استارت را یک‌مرتبه فشار داده تا قوای محرکه خودرو خاموش شود. از این به بعد خودرو در حالتی است که هم ترمز‌ توقف برقی یا همان ترمزدستی برقی غیرفعال است و هم قوای محرکه خودرو خاموش است.

نمایش علامت P

باید توجه داشت که در این حالت که ترمز توقف یا همان ترمزدستی غیرفعال است باید برای فراهم ساختن شرایط ایمنی، از طریق قرار دادن مانع در دو سوی چرخ‌ها از حرکت ناخواسته خودرو –در حالتی که جعبه‌دنده در حالت N است- یا وارد شدن فشار به جعبه‌دنده و درنتیجه خرابی جعبه‌دنده –در حالتی که جعبه‌دنده در حالت P است- جلوگیری کرد.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/12/9
ممنون بسیار مفید بود