موضوعات داغ

آشنایی با CNCAP، موسسه ایمنی کشور چین

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

ایمنی یکی از فاکتورهای مهم برای مصرف کنندگان قرن بیست و یکمی است. مشتریان امروزی بیش از هر زمان دیگر به امنیت وسایل خریداری شده اهمیت می‌دهند و از این رو تولیدکنندگان کالاهای صنعتی نیز ناچار هستند تا سطح استاندارد ایمنی محصولات خود را ارتقا دهند، از آن‌جایی که خودرو نیز یکی از مهم‌ترین کالاهای مصرفی و صنعتی در سطح جهان به شمار می‌رود، خودروسازان نیز ناچار شده‌اند تا ایمنی محصولات خود را ارتقا دهند.

بدیهی است که ارتقا ایمنی خودروها در سراسر جهان، امری پسندیده است. با این حال تا زمانی که معیار مشخصی برای سنجش ایمنی خودروها وجود نداشته باشد، نمی‌توان از میزان ایمنی خودروها اطلاع یافت. به همین منظور موسسات مختلفی در سراسر جهان راه اندازی شدند تا ایمنی خودروها را مورد سنجش قرار دهند. این موسسات با شبیه سازی تصادفات در دنیای واقعی، امکان سنجش ایمنی خودروها را برای کاربران فراهم می‌کنند.

تست تصادف بسترن B70 در CNCAP

یکی از موسسات معتبر ایمنی در سراسر جهان، انکپ نام دارد. این موسسه در نقاط مختلف جهان از جمله اروپا، استرالیا، آمریکای لاتین و چین شعبه دارد که شعبه چینی آن با نام سی انکپ یا CNCAP شناخته می‌شود. آمریکایی‌ها نیز موسسات ایمنی خودشان را دارند که به نام IIHS‌ یا NHTSA‌ معروف هستند. در این مقاله از خودروبانک، صرفا به موسسه ایمنی کشور چین یا CNCAP خواهیم پرداخت، چرا که حضور خودروهای چینی در ایران فراگیر است و این خودروها توسط این موسسه مورد بررسی ایمنی قرار می‌گیرند.

نگاهی به انکپ چین

موسسه ایمنی کشور چین، انکپ چین یا CNCAP، یکی از شعبه‌های NCAP است که در سال 2006 میلادی تاسیس شد. چینی‌ها از ابتدای ورود به صنعت خودروسازی، می‌دانستند که نمی‌توان خودروهای ناایمن را برای مدت طولانی تولید و عرضه کرد. بنابراین با راه اندازی این موسسه، سعی کردند تا سطح ایمنی تولیدات خودشان را به رخ جهانیان بکشند.

راه اندازی موسسه CNCAP به شرکت‌های خودروسازی چینی کمک کرد تا با استفاده از ستاره‌های ایمنی، جنگ تبلیغاتی را با سایر برندها راه بیاندازند. برای مثال خودروسازی همچون جک می‌توانست اعلام کند که محصول این شرکت یعنی جک S5 به پنج ستاره ایمنی انکپ مجهز است. در نتیجه مشتریان با دیدگاه مثبتی نسبت به خرید این خودرو اقدام می‌کردند.

نخستین تست‌های تصادف انجام شده در انکپ چین، بسیار ساده و ابتدایی بودند تا حدی که مورد تمسخر جیمز می و جرمی کلارکسون در برنامه تخت گاز قرار گرفتند. با این حال همگام با سایر موسسات انکپ، تست‌های ایمنی CNCAP نیز سخت‌گیرانه‌تر و پچییده‌تر شد، به حدی که برخی خودروهای چینی در این تست‌ها صفر امتیاز دریافت کردند! تست‌های تصادف موسسه CNCAP در حال حاضر شامل تست تصادف از جلو در برخوردهای 100 درصد و 40 درصد، تست تصادف از بغل، سنجش میزان محافظت از سرنشینان بزرگسال و کودک و میزان محافظت از عابران پیاده می‌شوند.

تست تصادف کیا سلتوس در CNCAP

از زمان راه اندازی موسسه انکپ چین، میزان تلفات جاده‌ای این کشور بسیار کاهش یافته است. با وجود انتقادات نسبت به این موسسه و خودروهای چینی، آمار تلفات جاده‌ای این کشور در حال نزدیک شدن به استاندارد کشورهای پیشرفته است. براساس نتایج گزارش ایمنی جاده‌ای جهان در سال 2018 میلادی، آمار تلفات جاده‌ای چین به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت 18.2 نفر بوده است. این آمار برای ایالات متحده آمریکا 12.4، برزیل 19.7 و هند 22.6 نفر است. با این حال آمار تلفات چینی‌ها همچنان نسبت به کشورهای اروپایی فاصله چشم‌گیری دارد که نشان دهنده تفاوت بزرگ استاندارد ایمنی چینی‌ها و اروپایی‌ها است. به طور مثال در همین گزارش، تلفات جاده‌ای کشورهای اروپایی به ازای هر 100 هزار نفر به این شرح است: آلمان 4.1 نفر، بریتانیا 3.1 نفر، ایتالیا 5.6 نفر و فرانسه 5.5 نفر.

کدام‌ خودروهای چینی در تست انکپ چین عملکرد موفقی داشته‌اند؟

بازار ایران مملو از انواع خودروهای چینی است. برخی از آن‌ها در تست تصادف موسسه انکپ چین حضور داشته‌اند و عملکرد قابل قبولی را از خود برجای گذاشته‌اند. برخی دیگر از این خودروها نیز در این تست‌ها رد شده‌اند یا اصلا شرکت داده نشده‌اند. در ادامه به صورت مورد وار، برخی از خودروهای چینی و امتیاز به دست آمده از تست تصادف انکپ چین را برای شما بیان می‌کنیم:

خودرو زمان انجام تست تعداد ستاره دریافت شده
چانگان UNI-T 2021 5 ستاره
چری تیگو 5 2015 5 ستاره
هایما S5 2014 5 ستاره
چانگان ایدو 2012 5 ستاره
جک S5 2014 5 ستاره
چانگان CS35 2013 4 ستاره
برلیانس H230 2013 5 ستاره
جک J3 2012 1 ستاره

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1402/1/5
لیفان ۸۲۰ هم ۵ ستاره دریافت کرده بود