موضوعات داغ

مشکلات زنجیره تامین خودروسازان همچنان ادامه دارد

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

از زمان آغاز پاندمی کرونا تا به امروز، خودروسازان با مشکل کمبود انواع تراشه‌های الکترونیکی دست و پنجه نرم می‌کنند. حال طبق جدیدترین گزارش خبرگزاری رویترز، این مشکل گسترش یافته است و اکنون کل فرآیند زنجیره تامین خودروسازان با خطر روبرو است. این مشکلات شامل انواع کمبودها همچون مواد خام و سایر قطعات الکترونیکی است که حاصل آن تاخیر در تولید و توقف فعالیت سایت‌های مختلف خودروسازی بوده است.

در حالی که طی ماه‌های اخیر عرضه تراشه‌های نیمه‌هادی افزایش یافت و خودروسازان به بهبود این مشکل قدیمی امیدوار شدند، دردسرهای دیگری زنجیره تامین آن‌ها را به خطر انداخت. این کمبودها به دلیل تقاضای رقابتی سایر صنایع پیش آمده است که به طور همزمان با خودروسازان، خواهان برخی منابع هستند.

بخش دیگری از این کمبود، به جنگ روسیه و اوکراین مربوط است. بازسازی زیرساخت‌ها و تولید ادوات نظامی جدید، هزینه‌های بسیاری را به هر دو طرف درگیر جنگ وارد کرده است. این هزینه اضافی منجر به رشد در تولید خودرو، ماشین آلات، ادوات نظامی و ساخت و ساز غیر مسکونی می‌شود و تقاضا برای مواد اولیه یا قطعات الکترونیکی را افزایش می‌دهد.

سومین عامل مشکل در زنجیره تامین خودروسازان، افزایش بودجه دولت ایالات متحده و دیگر کشورهای اروپایی است. این دولت‌ها بر توسعه کشاورزی و صنعت سرمایه‌گذاری می‌کنند، بنابراین مصرف‌کنندگان به ماشین آلات و تجهیزات صنعتی بیشتری نیاز دارند. به گفته جیم امپلبی مدیر عامل کاترپیلار، این شرکت همچنان با خودروسازان برای تامین منابع رقابت می‌کند.

در همین حال خودروسازان به آرامی سایت‌های تولید خودرو را بازگشایی می‌کنند. برای مثال جنرال موتورز کارخانه سیلائو مکزیک خود را که شورولت سیلورادو و جی ام سی سیرا تولید می‌کند، بازگشایی کرد. پیش از این کارخانه تولید را برای بیش از یک هفته به دلیل عدم دسترسی به نیمه هادی متوقف کرده بود. جنرال موتورز این مشکل را در کوتاه مدت حل کرد اما به دنبال راه هایی برای بهبود در دسترس بودن بلندمدت ریزتراشه‌ها و مواد حیاتی است.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد