موضوعات داغ

چرا ماشینم روشن نمی‌شود؟

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

فرقی نمی‌کند ماشین لاماری باشد یا پراید، صبح زود با آخرین آلارم گوشی بیدار می‌شوید و می‌فهمید که کمی دیر بیدار شدید، با عجله صبحانه می‌خورید و لباس می‌پوشید و سوار ماشین می‌شوید تا به موقع به محل کار برسید، اما هر کاری می‌کنید ماشین روشن نمی‌شود: لعنتی! چه اتفاقی افتاده؟! ما قرار است در این مطلب به این سوال شما پاسخ بدهیم و با هم در مورد علت روشن نشدن ماشین بیشتر بدانیم.

استارت نخوردن و روشن نشدن ماشین

قبل از هرچیز باید بدانیم استارت نخوردن ماشین با استارت خوردن و روشن نشدن آن خیلی فرق دارد و در نتیجه راه‌حل‌های متفاوتی هم برای این دو حالت وجود دارد. وقتی استارت م‌یزنید برق از طریق باطری به سر استارت و از طریق ذغال به آرمیچر می‌رسد و آرمچیر باعث چرخیدن چرخ‌دنده می‌شود. در صورت استارت نخوردن باید این مسیر را چک کنید: باطری، دینام، سوئیچ و استارت.

بیشتر بخوانید: 10 تا از بهترین کراس اوورهای چینی

خراب شدن باطری

1.باطری

اولین چیزی که در صورت استارت نخوردن ماشین به ذهن می‌رسد، خراب شدن باطری است. باطری‌ معمولا دو سال عمر می‌کند اما عملکرد دینام و موارد دیگر ممکن است باعث کاهش این زمان بشوند. با این حال بهتر است همان اول کار به سراغ تعویض باطری نروید، اول همه چیز را چک کنید. خراب شدن باطری یکی از دلایل روشن نشدن خودرو است، اما تنها دلیل ممکن نیست.

2.دینام

شارژ باطری توسط دینام انجام می‌شود. وقتی گوشی موبایل خاموشتان را به شارژر متصل می‌کنید و اتفاقی نمی‌افتد، قبل از هرچیز باید به خراب بودن شارژر شک کنید، نه خراب بودن خود گوشی. در مورد ماشین هم ممکن است دینام به عنوان شارژر باطری خراب و باطری دشارژ (خالی) شده باشد

3.سوئیچ

سوئیچ از مغزی سوئیچ و سیم‌کشی تشکیل شده که خراب شدن و به‌هم‌ریختن این موارد می‌تواند عملکرد آن را مختل کند و مانع رسیدن برق به اتوماتیک استارت شود.

4.استارت

مورد بعدی استارت است. استارت از ذغال استارت، اتوماتیک، بوش، دوشاخه، آرمیچر و چرخ‌دنده تشکیل شده و خراب شدن هر کدام از این موارد باعث خرابی استارت و اختلال در برق‌رسانی و در نتیجه روشن نشدن ماشین می‌شود.

راه حل اضطراری

در موارد گفته شده معمولا هل‌دادن به عنوان یک راه‌حل اضطراری جواب می‌دهد و می‌تواند کار شما را راه بیندازد، البته این فقط در حالی است که ماشین جام نکرده باشد و یا چراغ دینام شما از یک ساعت قبل روشن نشده باشد. در این موارد از هل‌دادن هم کاری برنمی‌آید.

آشنایی با بهترین ماشین برای رانندگان تازه کار و شناسایی چالش‌هایی مانند استارت نخوردن برای مبتدی‌ها واجب است.

استارت خوردن و روشن نشدن ماشین

استارت خوردن و روشن نشدن ماشین

اگر ماشین استارت می‌خورد اما روشن نمی‌شود، باید مشکل را در جایی جز موارد گفته شده جستجو کنید. علت روشن نشدن ماشین ممکن است در موارد زیر باشد:

1. پمپ بنزین

2. فیلتر بنزین

3. رله دوبل

4. سنسور دور موتور

5. سیستم هوا

6. سیستم ضد سرقت

پمپ بنزین

اگر پمپ بنزین خراب شده باشد، سوخت به موتور نمی‌رسد و بنابراین موتور روشن نمی‌شود.

فیلتر بنزین

فیلتر بنزین بعد از حدود 20 هزار کیلومتر بهتر است تعویض شود، در غیر اینصورت به دلیل کثیف بودن بیش از حد مسیر بنزین از باک به موتور را مسدود می‌کند.

رله دوبل

رله دوبل برق مثبت قطعات انژکتوری را تامین می‌کند و خراب شدنش به معنی تامین نشدن برق این خدمات و روشن نشدن موتور است.

سنسور دور موتور

اگر موقع استارت زدن ببینید که عقربه دور موتور هیچ حرکتی ندارد، احتمال خرابی سنسور دور موتور وجود دارد. خراب شدن این سنسور باعث عدم ارسال اطلاعات مربوط به چرخیدن فلایویل به ایسیو می‌شود که یکی از دلایل روشن نشدن موتور است.

سیستم هوا

موتور ماشین ما نیز مانند خود ما برای زنده ماندن نیاز به هوا دارد. اگر به هر دلیلی به موتور هوا نرسد، ماشین روشن نمی‌شود. نرسیدن هوا به موتور ممکن است به خاطر کثیف بودن فیلتر هوا یا مسدود بودن هواکش یا اگزوز باشد.

موتور

هر گونه ایراد مکانیکی موتور مانند خراب شدن تسمه تایم، یاتاق‌ها، میل‌لنگ و پیستون نیز ممکن است باعث روشن نشدن ماشین شود. همچنین یخ‌زدن موتور که در فصل‌های سرد و معمولاً به دلیل نریختن ضدیخ در موتور اتفاق می‌افتد، ممکن است دلیل دیگری برای این مشکل باشد.

سیستم ضدسرقت

در ماشین‌های مجهز به سیستم ضدسرقت، اختلال در این سیستم نیز ممکن است از دلایل روشن نشدن ماشین باشد.

یک راننده حرفه‌ای باشید

دانستیم که معمولی‌ترین ماشین را داشته باشید یا ماشینی با زیباترین طراحی داخلی خودرو ایرانی، شناخت دلایل روشن نشدن ماشین به ما کمک می‌کند تا بتوانیم مشکل را زودتر تشخیص دهیم اما در بسیاری از موارد ما را از مراجعه به تعمیرکار بی‌نیاز نمی‌کند. توصیه می‌کنیم با مراجعه‌ی دوره‌ای به تعمیرکار و کنترل قطعات مختلف ماشین، میزان خرابی‌های ناگهانی را به حداقل برسانید و فراموش نکنید که شناخت کامل خودرو و مشکلات آن نیاز به مطالعه، تلاش و تجربه‌ی طولانی‌‌مدت دارد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد