موضوعات داغ

دلایل ناک زدن خودرو

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

ناک زدن به معنی به گوش رسیدن یک صدای غیر عادی از موتور است. در این مقاله از خودرو بانک به معرفی دلایل ناک زدن خودرو پرداخته‌ایم، تا پایان با ما همراه باشید.

دلایل ناک زدن خودرو

تا به حال پدیده ناک زدن برای شما اتفاق افتاده است؟ ناک زدن زمانی اتفاق می‌افتد که در حال رانندگی با دنده‌های سبک هستید و با فشاردن پدال گاز، صدایی شبیه تق تق از زیر کاپوت به گوش می‌رسد و با رها کردن پدال گاز، صدا قطع می‌شود. ناک زدن خودرو به حالتی گفته می‌شود که ترکیب سوخت و هوای موجود در سیلندر از جرقه زنی شمع زودتر مشتعل شود. به نظر شما ناک زدن چه زمانی اتفاق می‌افتد؟ تا پایان این مقاله از خودرو بانک با ما همراه باشید تا با علت‌های اصلی ناک زدن خودرو آشنا شوید.

بی کیفیت بودن سوخت بر ناک زدن خودرو موثر است.

بی کیفیت بودن سوخت بر ناک زدن خودرو موثر است.

1.بی کیفیت بودن سوخت بر ناک زدن خودرو موثر است

پیشرانه خودرو برای روشن شدن نیاز به سوخت باکیفیت دارد؛ اگر بنزین مصرفی خودروی شما با درجه اکتان پایین و یا رطوبت بالا باشد، موتور خودرو ناک می‌زند و به سر و صدا می‌افتد، توان موتور افت می‌‌کند، خودرو بد استارت می‌خورد، ریپ می‌زند، چراغ موتور روشن می‌شود و مصرف سوخت افزایش می‌یابد.

عدد اکتان متناسب هر خودرو توسط کارخانه پیشنهاد می‌شود و در خودروهای مختلف متفاوت است؛ به‌طور مثال عدد اکتان استاندارد برای ماشین لاماری و پراید متفاوت است.

خراب بودن شمع خودرو و ناک زدن آن

خراب بودن شمع خودرو و ناک زدن آن

2.خراب بودن شمع و ناک زدن خودرو

شمع یکی از مهم‌ترین قطعات خودرو است که وظیفه روشن کردن خودرو و جرقه زدن در سیلندرها را بر عهده دارد. رانندگان نباید نسبت به تعویض به موقعه شمع‌ها بی‌توجه باشند و حدودا هر 100.000 کیلومتر شمع‌های پلاتینیومی و هر 30.000 کیلومتر شمع‌های مسی را تعویض کنند.

اگر شمع خودروی شما بی‌کیفیت باشد و یا بر اثر استفاده از بین رفته باشد، خودروی شما با مشکلات فنی خودرو مواجه می‌شود که خود را با علام زیر نشان می‌دهد.

• توانایی موتور خودرو کاهش می‌یابد

• موتور خودرو شما ناک می‌زند

• ماشین سخت استارت می‌خورد

• خام سوزی موتور

• سر و صدای زیاد موتور

• روشن شدن چراغ چک

3.وجود مشکل در زمان‌بندی پیشرانه علت ناک زدن خودرو است

موتورهای درون‌‌سوز بر اساس سیستم مکش، تراکم، انفجار و تخلیه فعالیت می‌کنند که این 4 مرحله به صورت مجزا در 4 سیلندر اتفاق می‌افتند. ایسیو وظیفه کنترل فعالیت سیلندرها را برعهده دارد و اگر خطایی در سیلندرها رخ دهد، احتراق نامنظم رخ می‌دهد و موتور خودرو ناک می‌زند.

4.ناک زدن به دلیل معیوب بودن سیستم سوخت رسانی

اتومبیل برای روشن شدن و حرکت کردن نیاز به سوخت و انرژی دارد. سیستم‌‌های سوخت‌رسانی به 2 دسته کاربراتوری و انژکتوری تقسیم می‌شود که وظیفه مخلوط کردن هوا و سوخت به میزان متناسب با عملکرد موتور را دارند. سیستم سوخت‌‌‌رسانی از مخزن سوخت، پمپ سوخت، فیلتر سوخت، انژکتور و کاربراتور تشکیل شده است و اگر هرگونه مشکلی برای اجزا سیستم سوخت‌رسانی به وجود بیاید، خودرو ناک می‌زند.

سنسور ناک معیوب علت ناک زدن خودرو است

5.سنسور ناک معیوب، ناک زدن خودرو را تشخیص نمی‌دهد

سنسور ناک و یا سنسور ضربه، ارتعاشات موتور را به‌صورت مداوم اندازه‌گیری می‌کند و به کامپیوتر (ایسیو) ماشین اعلام می‌کند. در صورتی که عدد اعلام شده توسط سنسور در بازه استاندارد نباشد، چراغ چک خودرو شما روشن می‌شود و عملکرد موتور را تحت تاثیر قرار می‌دهد. سنسور ناک برای تشخیص ناک زدن موتور و رفع این مشکل به کار گرفته می‌شود. اگر سنسور ناک شما معیوب باشد، موتور خورو ناک می‌زند؛ به همین خاطر می‌توانید چک کردن سنسور ناک را به چک لیست خودرو قبل از سفر اضافه کنید.

خرابی یاتاقان، خرابی‌های زیادی به بار می‌آورد

یاتاقان ورقه‌ای دایره شکل است که مابین میل لنگ و سیلندر قرار می‌گیرد و وظیفه آن روان‌سازی حرکت این دو قطعه است. با مشتعل شدن سوخت و هوا، انرژی به پیستون‌ها منتقل شده و باعث به حرکت درآمدن پیستون‌‌ها می‌شود. با حرکت پیستون‌ها، میلنگ به چرخش درمی‌آید و نیرو را به دیفرانسیل منتقل می‌‌کند. اگر یاتاقان خودرو فرسوده شود، باعث لغزش آن و ناک زدن خودرو می‌شود. یاتاقان به دلایل زیر می‌تواند با مشکل مواجه شود.

• خراب شدن پمپ روغن

• تمام شدن آب موتور

• بی‌‌کیفیتی روغن موتور

• لق شدن شاتون

• عدم تعویض به موقعه روغن موتور

خرابی بلبرینگ علت ناک زدن خودرو است

بلبرینگ‌ها در خودرو به‌طور کلی 3 وظیفه مهم را برعهده دارند: کمک به انتقال قدرت، جلوگیری از به وجود آمدن اصطکاک و پیشگیری از ساییده شدن قطعات. بر اثر گذر زمان و فرسایش بلبرینگ‌ها، تسمه تایم نمی‌تواند به خوبی عمل کند و صدایی شبیه به ضربه (ناک زدن) از خود تولید می‌‌کند و به اصطلاح خودرو شما ناک می‌زند.

عدم تعویض به موقعه روغن موتور منشا اصلی ناک زدن خودرو

معمولا افرادی که قصد خرید خودرو دارند از دوستان و آشنایان خود سوال می‌کنند کدام ماشین‌ها خوب هستند؟ و چه ماشین هایی نخریم که از کیفیت خوبی برخوردار نیستند؛ اما چند درصد رانندگان از افراد آشنا به مکانیکی و تعمیرات خودرو سوال می‌کنند که چه اقداماتی باید انجام دهند تا خودرو سالم بماند؟ یکی از اقداماتی که برای سلامت خودروی شما واجب است، تعویض به موقعه روغن موتور است. کارشناسان خودرو بانک پیشنهاد می‌کنند بین 3000 تا 7000 کیلومتر روغن موتور ماشین را تعویض کنید تا فلزات درون موتور ساییده نشوند، موتور ناک نزند، چرخ‌دنده‌ها سفت نشوند، شتاپ ماشین کاهش نیابد و موتور یاتاقان نزند.

علت ناک زدن خودرو چیست؟

چگونه بفهمیم خودرو ناک می‌زند؟

برخی از افراد تصور می‌کنند اگر صدایی بلند و شبیه به تق تق به گوش برسد، به معنی ناک زدن خودرو است؛ اما این یک تصور اشتباه است. اگر صدایی ضعیف مثل برهم خوردن دو قطعه فلزی به یکدیگر را نیز از خودرو شنیدید، احتمال ناک زدن خودرو وجود دارد. برای جلوگیری از این مشکل فنی می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید.

• از روغن موتورهای باکیفیت استفاده کنید

• روغن موتور را به موقعه تعویض کنید

• از مکمل‌های سوختی برای بالا بردن عدد اکتان استفاده کنید

• تعویض به موقعه شمع‌ها

• استفاده از بنزین باکیفیت

در این مقاله از خودرو بانک به معرفی علت‌های ناک زدن خودرو پرداختیم. شما تجربه ناک زدن خودرو داشته‌اید؟ علت این مشکل چه بوده و چگونه مشکل ناک زدن را رفع کردید؟ تجربیات خودتان از رفع مشکل ناک زدن خودرو با خودرو بانک به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد