موضوعات داغ

خودروهایی با قیمت و تحویل نامعلوم، سراب فروش خودرو در سامانه یکپارچه

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

در حال حاضر، بازار خودرو در شرایطی نامطلوب قرار دارد و هیچکس راضی نیست؛ از یک سو، خودروسازان به دلیل کمبود ارز و افزایش تولید، نمی‌توانند زمان تحویل خودرو را به خریداران مشخص کنند و از سوی دیگر، خریداران هم در شرایطی قرار دارند که باز هم برای خرید خودرو به مشکل برمی‌خورند.

یکی از پیشنهاداتی که در بحث حل مشکلات بازار خودرو مطرح شده است، طرح سامانه یکپارچه خودرو است. این طرح باعث ایجاد چالش‌هایی برای صنعت خودرو شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به افزایش تعهدات خودروسازان اشاره کرد. اما در حال حاضر، هیچ قیمتی برای خودروها مشخص نیست و همچنان زمان تحویل خودرو به مشتریان نامعلوم است.

در این شرایط، مسئله اصلی برای خودروسازان، تأمین تعهدات ایجادشده در سامانه یکپارچه فروش خودرو است. این تعهدات شامل تولید برخی خودروها تا اواسط سال ۱۴۰۳ می‌شود، اما برای این منظور، خودروسازان نیاز به تخصیص ارز به موقع، عدم قطعی برق و رفع مشکلات کمبود قطعه دارند. با وجود چنین چالش‌هایی، وزارت صمت برای تأمین تعداد ارز در سامانه یکپارچه فروش خودرو با خودروسازان هماهنگ نشده و تعداد عرضه را با تکیه بر ظرفیت اسمی خودروسازان تعیین کرده است.

به همین دلیل، تأمین تقاضای مردم در بازار خودرو به چالشی جدی تبدیل شده است. در حالی که خودروسازان هم‌اکنون با مشکلاتی مانند کمبود قطعات، عدم تخصیص به موقع ارز و قطع برق و... روبرو هستند. این چالش‌ها باعث شده‌اند که پیش بینی قطعی میزان عرضه خودرو در استانداردهای قابل قبول، دشوار شود. در این شرایط، وزارت صمت برای حل مشکلات بازار خودرو به تأمین تولید به میزان ظرفیت اسمی توسط خودروسازان، امیدوار است.

پشت پرده خودروسازی ایران، کارشکنی قطعه ساز و رضایت خودروساز و ناچاری خریدار

در حال حاضر، در عرصه خودروسازی، مشکلات و چالش‌های فراوانی وجود دارد. برای مثال، شرکت‌های بزرگ قطعه ساز با ارائه شیطنت‌هایی هدف خود را به دست آورده و به دنبال کسب کرسی‌های هیئت مدیره خودروسازان می‌باشند. این موضوع می‌تواند باعث شود صنایع خودروسازی به سمت سود سازی برای شرکت‌های قطعه ساز سوق پیدا کنند.

بدیهی است که وجود چنین چالش‌هایی، موجب ایجاد مشکلاتی در تولید خودروها می‌شود. به علاوه، وعده‌های تحویل خودروها در آینده نیز شاید به دقت مطلوبی از آب درنیاید. به خصوص برای خودروهایی که در بازار پرطرفدار هستند، تضمینی برای تحویل به موقع وجود ندارد. به دلیل عدم وجود شرایط لازم برای تولید، تعهداتی که توسط وزیری که از سمت خود برکنار شده است ایجاد شده بود، قابل انجام نیست.

البته علیرغم تمام جنگ‌های زرگری باید گفت که خودروسازان نیز از این تأخیر کاملا راضی هستند و کسی هم نیست که مانع ایجاد این‌همه تاخیر شود و قانون هم از آن‌ها پشتیبانی کامل می‌کند. به دلیل این که بازار به دنبال خرید و تقاضای بیشتری است، فاصله نرخ بازار آزاد خودروها با نرخ کارخانه هر لحظه افزایش می‌یابد. همه اینها نشان دهنده این است که تقاضای بیشتر در بازار انحصاری خودرو وجود دارد و بهانه‌های افزایش قیمت خودروسازان بیشتر می‌شود.

از سوی دیگر خریدار بدون راه چاره و گزینه دیگر، بالاجبار و با خیال خام مجبور به پیش خرید محصولاتی می‌شود که نه زمان عرضه آن‌ها مشخص است و نه قیمت مشخصی دارند.

با توجه به سیاست‌های غیرکارشناسی و ویران کننده دولتی، خودرو در بازار ایران تبدیل به "مهریه" شده است و مسئولان آمارهای تولید چندمیلیونی اعلام می‌کنند و البته همه می‌دانند "مهریه رو کی داده و کی گرفته؟!"

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1402/3/15
سلام خوب هستین ما یک پژو 405 glx داریم مدل 83 به چه قیمتی میشه فروخت
1402/3/21
باید اسقاتش کنید
1402/4/23
سلام من خودروی T8 از کرمان موتور. آ در دور اول طرح یکپارچه انتخاب کردم شورای رقابت قیمت این خودرو را هنوز اعلام نکرده وشرکت از این فرصت سواستفاده کرده و این خودرو را جز خودر های تجاری می‌نامد اگر اینگونه است چرا جز خودروهای عرضه شده در طرح یکپارچه اول بوده به روش دیگر میفروخت دیگر.درحال حاضر من چه کنم؟