موضوعات داغ

لکسوس LBX به عنوان نسخه لوکس تویوتا یاریس کراس معرفی شد

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

شایعات مربوط به عرضه نسخه لوکس تویوتا یاریس کراس از سال‌ها پیش به گوش می‌رسد و حالا لکسوس LBX رسما معرفی شده است. این کراس‌اوور کوچک که پایین‌تر از UX قرار می‌گیرد و به عنوان مدل پایین‌رده جدید این شرکت عمل می‌کند، جایگزینی غیرمستقیم برای هاچ‌بک از رده خارج CT است. این خودرو بر روی همان پلتفرم تویوتا یاریس اما با استایل متفاوت ساخته شده تا بهتر با زبان طراحی لکسوس هماهنگ شود.

طول LBX تقریبا ۴.۲ متر، عرض آن ۱.۸۲ متر و ارتفاع آن ۱.۵۴ متر است، در حالی که فاصله محوری ۲.۶ متر دارد. این لکسوس کوچک با چرخ‌های ۱۸ اینچی استاندارد، در واقع کمی بزرگتر از یاریس کراس است و وزن آن به ۱۲۸۰ کیلوگرم می‌رسد. این خودرو با آپشن دیفرانسیل جلو یا تمام چرخ محرک و به صورت انحصاری با جعبه‌دنده متغیر پیوسته عرضه خواهد شد.

در قلب LBX یک پیشرانه هیبریدی مبتنی بر یک موتور بنزینی ۱.۵ لیتری سه سیلندر قرار دارد. این پیشرانه در مجموع توان ۱۳۴ اسب بخار و گشتاور ۱۸۵ نیوتن متر تولید می‌کند. این میزان قدرت شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۹.۲ ثانیه و حداکثر ظرفیت یدک‌کشی ۷۵۰ کیلوگرم را فراهم می‌کند.

لکسوس LBX

تمام نسخه‌های این مدل از سیستم تعلیق جلو مک‌فرسون بهره می‌برند، در حالی که در محور عقب مدل دیفرانسیل جلو از یک میله پیچشی و در مدل تمام چرخ محرک از یک تعلیق دوجناقی استفاده می‌شود. مشخصات فنی مدل دوم هنوز فاش نشده اما می‌دانیم که در محور عقب آن یک موتور برقی اضافه خواهد شد. نکته جالب توجه اینکه این کراس‌اوور کوچک به منظور کاهش وزن دارای کاپوت آلومینیومی است و همچنین قوس چرخ‌ها، رکاب‌ها و بخش پایینی درها از رزین ساخته شده‌اند.

در کابین LBX شاهد یک پنل ابزار دیجیتال ۱۲.۳ اینچی با یک نمایشگر هدآپ اختیاری و یک صفحه لمسی ۹.۸ اینچی هستیم. سیستم سرگرمی از اپل کارپلی و اندروید اتو پشتیبانی می‌کند، اما فقط اولی دارای اتصال بی‌سیم است. لکسوس بار دیگر با مارک لوینسون همکاری کرده و سیستم صوتی مجهز به ۱۳ بلندگو را به همراه یک ساب‌ووفر روی این مدل نصب کرده است.

لکسوس LBX

نسخه دیفرانسیل جلو بدون جمع کردن صندلی‌های عقب ظرفیت بار ۳۳۲ لیتر دارد. نسخه تمام چرخ محرک احتمالا به دلیل سخت‌افزار اضافی نصب شده در عقب، ظرفیت بار کمتری خواهد داشت. لکسوس به این نکته اشاره کرده که اگرچه LBX یک مدل پایین‌رده محسوب می‌شود اما در زمینه کیفیت و توجه به جزئیات در ساخت آن دریغ نکرده است. این اولین مدل لکسوس به حساب می‌آید که توسعه آن عمدتا در اروپا صورت گرفته است.

لکسوس LBX قرار است تا پایان سال جاری میلادی وارد خط تولید شود و در اوایل سال ۲۰۲۴ در اروپا و سایر بازارها به فروش برسد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد