موضوعات داغ

هر چه درباره تویوتا پرادو ۲۰۲۵ می‌دانیم

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

تویوتا لندکروزر یکی از مدل‌های آفرود نمادین جهان است، اما این شاسی بلند از سال ۲۰۲۱ در بازار آمریکای شمالی حضور ندارد. خوشبختانه تویوتا در حال برنامه‌ریزی برای عرضه مجدد این مدل محبوب در آمریکا البته با کمی تغییر است. به جای لندکروزر سری ۳۰۰ که در سال ۲۰۲۱ معرفی شد، تویوتا در حال بررسی امکان عرضه تویوتا پرادو است که نسل بعدی آن سال آینده از راه خواهد رسید.

لندکروزر پرادو کنونی (J150) با وجود دو فیس‌لیفت و به روزرسانی‌های متعدد، از سال ۲۰۰۹ تاکنون تقریبا بدون تغییر بوده است. البته لکسوس GX که تقریبا پس از ۱۴ سال اولین بازطراحی کامل خود را پشت سر گذاشت در آمریکا عرضه شده است و انتظار می‌رود همتای آن یعنی پرادو نیز از این قاعده پیروی کند. خودروساز ژاپنی هنوز اطلاعات دقیقی در این زمینه منتشر نکرده است، ولی ما تمام اطلاعات موجود درباره لندکروزر آینده را به همراه مجموعه‌ای از رندرهای احتمالی براساس لکسوسGX مدل ۲۰۲۴ جمع‌آوری کرده‌ایم.

تویوتا پرادو و لکسوس GX نه تنها از نظر پلتفرم مشترک، بلکه از نظر طراحی ظاهری و داخلی نیز شباهت زیادی به یکدیگر دارند. این منجر به تداوم بازنشانی این دو مدل شده است، در حالی که تنها تفاوت‌های آن‌ها به نمای جلوی خاص و نشان برند محدود می‌شود؛ درحالی که پنل‌های بدنه جانبی و بیشتر قسمت‌های عقب بدنه طی نسل‌های پیشین یکسان بوده‌اند.

با این حال، با توجه به اینکه هر دو مدل جدید در بازار ایالات متحده در دسترس خواهند بود، احتمال تمایز بیشتر در طراحی آن‌ها وجود دارد. بنابراین ممکن است در مدل‌های آینده شاهد عناصر طراحی متمایزتری باشیم که تشخیص آن‌ها از یکدیگر را آسان‌تر می‌کند.

رندرهای این مطلب براساس لکسوسGX مدل ۲۰۲۴ هستند و قطعات طوری تغییر داده شده‌اند تا بیشتر شبیه تویوتا به نظر برسند. جلوپنجره و دریچه‌های هوای سپر از لندکروزر J300 الهام گرفته شده است که در سراسر جهان محبوبیت زیادی دارد. برای چراغ‌های جلو نیز همانند سایر شاسی بلندهای تویوتا از واحدهای باریکتر و تیزتر استفاده شده است. در نمای جانبی شاهد استفاده از پوشش پلاستیکی در اطراف قوس‌ چرخ‌ها هستیم و باقی بخش‌های بدنه بدون تغییر باقی مانده‌اند. در نهایت، قسمت عقب با چراغ‌های عقب الهام گرفته از J300 و یک درب صندوق عقب بازطراحی شده که نام لندکروزر را نشان می‌دهد، ارتقا یافته است.

اتونیوز گزارش داده که ممکن است نسل جدید نام پرادو را به کلی کنار بگذارد و صرفا با نام لندکروزر به بازار عرضه شود. این موضوع در بازارهایی مثل آمریکا که تویوتا لندکروزر J300 در آن‌ها موجود نیست، منطقی به نظر می‌رسد.

تویوتا پرادو ۲۰۲۵

فضای داخلی در مقایسه با نسل قبلی که کمی قدیمی به نظر می‌رسید، پیشرفت قابل توجهی را نشان خواهد داد. طراحان تویوتا جدیدترین فناوری‌های موجود از جمله کابین دیجیتال با نمایشگر چندرسانه‌ای بزرگ را به این خودرو اضافه کرده و در عین حال کیفیت مواد به کار رفته در آن را نیز بهبود خواهند بخشید. این شاسی بلند از نظر کاربردی بودن کم نخواهد آورد و یک کابین جادار و صندوق عقب بزرگ را ارائه می‌دهد که برای ماجراجویان مناسب است.

جانشین تویوتا پرادو از معماری بدنه روی شاسی TNGA - F استفاده خواهد کرد که تویوتا سکویا، توندرا و لندکروزر سری ۳۰۰ و همچنین لکسوس GX و LX جدید روی آن ساخته می‌شوند. از نظر اندازه، این احتمال وجود دارد که تویوتا پرادو جدید را کمی کوتاه‌تر از لکسوس GX با طول ۵ متر بسازد تا از بزرگتر شدن آن نسبت به لندکروزر J300 با طول ۴.۹۸ متر جلوگیری کند. در هر صورت، این خودرو همچنان به طور قابل توجهی کوتاه‌تر از تویوتا سکویا خواهد بود که جایگاه خود را به عنوان بزرگ‌ترین شاسی بلند عرضه‌شده توسط این برند با طول ۵.۲۸ متر حفظ کرده است.

بسیار محتمل است که گزینه‌های پیشرانه جانشین آینده تویوتا لندکروزر پرادو شامل یک موتور ۳.۴ لیتری V6 توئین توربو باشد. در لکسوس GX، این پیشرانه توان ۳۴۹ اسب بخار و گشتاور ۶۵۰ نیوتن متر تولید می‌کند. گزینه دیگر می‌تواند نسخه هیبریدی پیشرانه ۳.۴ لیتری V6 توئین توربو باشد که شامل یک موتور برقی می‌شود. این پیشرانه هیبریدی در تویوتا سکویا i-Force Max توان ۴۳۷ اسب بخار و گشتاور ۷۹۰ نیوتن متر تولید می‌کند.

تویوتا پرادو ۲۰۲۵

اگرچه هنوز مشخص نیست که آیا تویوتا لندکروزر جدید را مانند مدل J300 با پیشرانه دیزلی در بازارهای خارجی عرضه خواهد کرد یا خیر، جزئیات آن هنوز تایید نشده است. آنچه که به طور قطعی می‌دانیم این است که قدرت در تمامی نسخه‌ها از طریق جعبه‌دنده ۱۰ سرعته خودکار و سیستم چهار چرخ محرک تمام وقت به تمام چرخ‌ها منتقل خواهد شد.

شایعات اولیه پیرامون جانشین لندکروزر پرادو از عرضه احتمالی آن در تابستان ۲۰۲۳ خبر می‌دادند. با این حال، آخرین گزارش‌ها حاکی از آن است که عرضه آن به سال ۲۰۲۴ موکول شده است. اگر این گزارش‌ها صحت داشته باشند، می‌توانیم انتظار لو رفتن تصاویر این مدل در ماه‌های آینده را داشته باشیم که دید بهتری از ظاهر و اندازه این شاسی بلند موردانتظار را نشان خواهند داد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد