موضوعات داغ

عدم فراخوان خودروها در ایران از عواقب انحصاری بودن بازار است

عکس مطلب اول
ابوالفضل خلخالی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از نظر استانداردهای جهانی، نبود فرهنگ فراخوان خودروهای معیوب یک نقص و اشکال بزرگ در فرایند فعالیت یک خودروساز است.
وی با بیان اینکه متاسفانه در ایران به دلیل انحصاری بودن بازار، نظر مشتری برای تولید و واردکنندگان خودرو اهمیتی ندارد، خاطرنشان کرد: صنایع خودروسازی در ایران حتی در شرایط رکود بازار نیز محصولاتشان را پیش فروش می‌کنند، بنابراین نیازی به جلب نظر مشتری ندارند.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: ‌از آن گذشته صنایع بزرگ خودروسازی در ایران با حمایتهای دولتی سر پا هستند و به همین دلیل موضوعی همچون رضایت مشتری اهمیت درجه چندم برای آنها دارد.
وی افزود: البته به غیر از نبود فرهنگ فراخوان خودروهای معیوب در خودروسازان داخلی، اشکال بزرگتری در روند فعالیت این شرکتها وجود دارد که همان وجود نقص فنی در برخی خودروهای صفر کیلومتر تولیدی است.
خلخالی با بیان اینکه هزینه‌های تولید خودرو در ایران به دلایل مختلف بالا است، تصریح کرد: شرکت‌های بزرگ خودروسازی در سال‌های اخیر با زیان فعالیت کرده‌اند و به همین دلیل نتوانسته‌اند سرمایه‌گذاری لازم را در حوزه خدمات پس از فروش و موضوعاتی همچون فراخوان انجام دهند.
وی ادامه داد: گذشته از خودروسازان، شرکت‌های واردکننده خودرو نیز معمولا از فراخوان خودروهای معیوب خوددداری می‌کنند که دلیل این موضوع نیز وجود نقص و ابهام در ساز و کار ارتباط این شرکتها با خودروسازان خارجی است.
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت افزود: ساز و کار ارتباط واردکنندگان خودرو با خودروسازان خارجی شفاف و کامل نیست، زیرا اگر این ارتباط درست و کامل بود این شرکت‌ها مجبور می‌شدند در هنگام فراخوان جهانی خودروسازان بین‌المللی، در ایران نیز این فراخوان را انجام دهند.
وی خاطرنشان کرد: بازار خودروهای وارداتی در ایران در حدی غیر شفاف است که دقیقا مشخص نیست کدام شرکت‌ها نمایندگی رسمی خودروسازان خارجی را اخذ کرده‌ و کدام شرکت‌ها واردکننده غیر رسمی‌اند و اساسا هر کدام چه وظایفی در برابر مشتریان بر عهده دارند.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/5/13
خدا لعنت کنه اونایی رو که اینا رو سر ما آوردن
1395/5/13
خوب معلومه نمیزارن زمین بخوره وقتی ازش درصد میگیرن چند درصد مجلس شورای اسلامی چند درصد ریاست جمهوری اخرشم میشه این دیگه
1395/5/14
به قدری کیفیت ماشینهای داخلی پایینه که اگه بخوان فراخوان بدن، باید فراخوان تعویض ماشین را بدن؛ با تعویض قطعه دردی دوا نمیشه!!