موضوعات داغ

خطرات رانندگی با باک خالی

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

روش شدن چراغ هشدار بنزین وقتی که انتظارش را ندارید و برایش آماده نیستید، از آن بدبیاری‌هاست که روح و روان آدم را به هم می‌ریزد. روشن شدن این چراغ یعنی شما در حال استفاده از سوخت رزرو هستید که حدود 10 تا 15 درصد ظرفیت باک را تشکیل می‌دهد. برخی این چراغ را چندان جدی نمی‌گیرند و تا قطره‌ی آخری که در باک مانده را مصرف می‌کنند و معتقدند «هر وقت کامل خالی شد، دوباره پرش می‌کنیم» اما بهتر است شما از این دسته رانندگان نباشید و بیش از این‌ها هوای ماشینتان را داشته باشید. فرقی ندارد در خیابان‌های شهر رانندگی کنید، یا در جاده‌های کویری و کوهستانی با بهترین خودروها برای جاده‌های کوهستانی، در هر صورت چیزی که نباید از یاد ببرید این است که ماشین سوخت می‌خواهد همانطور که ما آب و غذا می‌خواهیم، و ماشین بدون سوخت مثل بدن بدون خون است. در ادامه این مطلب از خودروبانک به خطرات و چالش‌های رانندگی با باک خالی می‌پردازیم.

دردسرهای رانندگی با باک خالی

مهمترین دردسرهای رانندگی با باک خالی چیست؟

رانندگی با آخرین قطرات بنزین یعنی همان سوخت رزرو، مثل خرج کردن تمام پولی است که برای روز مبادا کنار گذاشته‌اید. در هر حال ممکن است مجبور شوید این پول را خرج کنید، اما شرط عقل این است که تا می‌توانید این کار را نکنید. البته شاید این مثال خوبی نباشد، رانندگی با باک خالی ممکن است آسیب‌های جدی به ماشین شما بزند که خیلی بدتر از خرج کردن پس‌انداز است! =(این آسیب‌ها ربطی هم به نوع ماشین شما ندارد، برای مثال تفاوت مشخصات ماشین ساینا با پراید و پژو در این مورد تفاوتی در اصل مطلب نمی‌کند. می‌پرسید «مثلاً چه آسیبی؟» در ادامه چند مورد از مهمترینشان را با هم مرور خواهیم کرد.

خرابی پمپ بنزین

در باک ماشین شما وسیله‌ای به نام پمپ بنزین وجود دارد که وظیفه‌اش انتقال سوخت از باک به پیشرانه است، این پمپ برای خنکی و روانی نیاز دائمی به بنزین دارد. حالا اگر بنزین کافی در باک موجود نباشد چه اتفاقی می‌افتد؟ خنکی و روانی پمپ به خوبی انجام نمی‌شود و این یعنی داغ شدن و فشار آمدن به پمپ و افزایش احتمال خراب شدن آن، چیزی که حتماَ شما هم دوست ندارید اتفاق بیفتد.

نفوذ رسوبات به درون پمپ بنزین

بنزین هم مانند سایر سوخت‌ها حاوی مقداری آلاینده است که در کف مخزن ته‌نشین می‎شود، اگر با باک خالی رانندگی کنید ممکن است پمپ بنزین این رسوبات ته‌نشین‌شده را به داخل خود بکشد و در این صورت علاوه بر خرابی پمپ بنزین باید انتظار خرابی انژکتور و فیلتر سوخت را هم داشته باشید.

هواگرفتگی

اصولاً پمپ بنزین برایش فرق نمی‌کند چه چیزی را داخل خودش می‌کشد، اگر بنزین باشد، بنزین را داخل می‌کشد، اگر بنزین تمام شده باشد رسوبات و بعد از آن هوا را به درون خود می‌کشد و این مورد آخر باعث هواگرفتگی می‌شود که به شدت برای ایمنی و کارایی ماشین شما خطرناک است. در چنین مواردی باید هر چه سریعتر هواگیری کنید تا اتفاق بدتری نیفتد.

خرابی مبدل کاتالیزور

مبدل کاتالیزور یک قطعه‌ی گران قیمت است که در مسیر اگزوز خودرو قرار دارد و کارش تصفیه‌ی دود ناشی از احتراق است. در صورت نرسیدن بنزین کافی به موتور، عمل احتراق به خوبی انجام نمی‌شود و همین مورد ممکن است تاثیر بدی روی عمر مبدل کاتالیزور بگذارد. گرچه احتمال خرابی مبدل به این دلیل آنقدر بالا نیست امان همین احتمال کم هم با توجه به هزینه‌ی زیاد تعویض و تعمیر مبدل، باید جدی گرفته شود.

پیشنهاد مطالعه: علت لرزش خودرو حین ترمز گرفتن

متوقف شدن ماشین

این دیگر تیر خلاص است! شرایط مشابه همان مثالی است که ابتدای مطلب گفتیم، وقتی تا آخرین ریال پس‌اندازتان را خرج می‌کنید، هر لحظه ممکن است با از دست دادن کامل این پول، دستتان از همه جا کوتاه شود. حالا فرض کنید در پر کردن باک بنزین کوتاهی کنید و سعی کنید تا حد ممکن است همان سوخت ذخیره استفاده کنید. نتیجه‌ی چنین کاری علاوه بر خطراتی که گفته شد، این است که هر لحظه ممکن است سوخت رزرو هم تمام شود و خودروی شما در جایی که نباید، کاملاً متوقف شود؛ حالا شمایید و دبه‌ای که باید پر از بنزین کنید تا باکتان پر شود و دوباره حرکت کنید، تازه اگر شانس بیاورید و پمپ نسوخته باشد.

گرفتارشدن درجاده با باک خالی

چرا با باک خالی رانندگی نکنیم؟

به نظر می‌رسد اینجای مطلب جواب دادن به این سوال خیلی سخت نباشد. همانطور که گفتیم احتمال خرابی پمپ بنزین و نفوذ رسوبات و هواگرفتن آن که باعث افزایش کارایی و ایمنی خودرو می‌شود، جدی‌ترین خطرات رانندگی با باک خالی است، احتمال خرابی مبدل کاتالیزور را هم باید با احتمالی کمتر در نظر داشت و از همه مهم‌تر این است که سوخت رزرو هم ممکن است تمام شود و شما را وسط جاده بگذارد. در نهایت احتیاط شرط عقل است، اگر می‌خواهید با خطراتی که گفته شد روبرو نشوید، باید حواستان به میزان سوخت موجود و چراغ هشدار بنزین باشد و فراموش نکنید که خودرو نیاز به مراقبت دائمی دارد. شما چه تجربه دیگری در این باره دارید؟

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد