موضوعات داغ

نگاهی به روند تولید خودروهای تجاری در سال 1402، کاهش و افزایش در کنار یکدیگر

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

بنابر اعداد ارائه شده در آمارنامه صنعت خودرو که توسط وزارت صمت ارائه می‌شود، تولید خوروهای تجاری در مردادماه امسال نسبت به مردادماه سال 1401 حدود سی درصد رشد را نشان می‌دهد. در مردادماه 1402 دو هزار و 885 دستگاه خودرو تجاری توسط خودروسازان کشور به تولید رسید. این میزان از تولید در مقایسه با سال گذشته، رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد. در مردادماه 1401، خودروسازان موفق به تولید دو هزار و 210 دستگاه خودرو تجاری شده بودند.

براساس آمار ارائه شده از سوی وزارت صمت، از ابتدای سال تاکنون 17 هزار و 407 دستگاه خودرو تجاری تولید شده است. آمار تولید خودروهای تجاری در پنج ماهه نخست سال 1401، معادل 10 هزار و 645 دستگاه بود. مقایسه این آمار نشان دهنده رشد 63 درصدی تولید خودروهای تجاری در کشور است. این خودروها شامل د‌ستگاه مینی‌بوس و مید‌ل‌باس، اتوبوس، کامیونت، کامیون و کشند‌ه هستند.

فراز و فرود تولید خودروهای تجاری

با وجود این میزان از افزایش در مقایسه کلی، روند تولید ماهانه با نزول همراه بوده است. میزان تولید خودروهای تجاری کشور در مردادماه 1402 نسبت به تیرماه حدود بیست درصد کاهش یافته است. خودروسازان دولتی و خصوصی در تیرماه 1402، سه هزار و 620 دستگاه انواع خودرو تجاری به تولید رسانده بودند. همچنین میزان تولید خودروهای تجاری در تمامی مدل‌ها همسان نیست. آمار تولید کامیون، کامیونت و کشنده روند افزایشی دارد اما روند تولید مینی‌بوس و اتوبوس کاهشی است.

اتوبوس مارال

در مردادماه 1402، تنها 25 دستگاه اتوبوس تولید شده است که نسبت به مردادماه سال پیش 55 درصد افت را نشان می‌دهد. در مردادماه 1401، معادل 56 دستگاه اتوبوس به تولید رسیده بود. این میزان از تولید حتی در مقایسه با آمار تولید تیرماه نیز کاهشی است، چرا که در تیرماه 1402 معادل 57 دستگاه اتوبوس به تولید رسیده بود.

حتی اگر میزان تولید اتوبوس در پنج ماهه نخست 1402 را بررسی کنیم، بازهم رویه کاهشی نمایان می‌شود. از ابتدای سال جاری تا پایان مردادماه، 331 دستگاه اتوبوس تولید شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 22 درصد کاهش را نشان می‌دهد. طی پنج ماهه نخست سال 1401، 424 دستگاه اتوبوس به تولید رسیده بود. این کاهش تولید در کنار فرسودگی ناوگان حمل و نقل درون‌شهری و برون‌شهری، مشکلات بسیاری را برای فعالان این صنف پدید آورده است.

تولید مینی‌بوس هم کاهشی شد

کاهش تولید در بخش مینی‌بوس و میدل‌باس نیز چشمگیر است. تولید این خودروها در مردادماه امسال نسبت به سال گذشته 47 درصد کاهش را نشان می‌دهد. براساس آمارنامه تجمعی خودرو، در مردادماه امسال 39 دستگاه مینی‌بوس و میدل‌باس تولید شده است، در حالی که در مدت مشابه سال گذشته 73 دستگاه از این نوع خودروها به تولید رسیده بود. با این حال آمار پنج ماه تولید مینی‌بوس و میدل‌باس، رشد 12 درصدی را نشان می‌دهد. از ابتدای امسال تا پایان مردادماه، تولیدکنندگان موفق به تولید 449 دستگاه میدل‌باس و مینی‌بوس شده‌اند. در پنج ماهه نخست سال 1401، تعداد 401 دستگاه مینی‌بوس و میدل‌باس به تولید رسیده بود.

رشد قابل توجه تولید کامیون، کامیونت و کشنده

طی چندسال گذشته، شاهد راه‌اندازی برندهای مختلف فعال در زمینه تولید کامیون، کامیونت و کشنده بوده‌ایم. این تغییر باعث شده است تا تراز تولید این خودروها با اختلاف چشمگیری مثبت شود. بنابر آمار وزارت صمت، خود‌روسازان کشور د‌ر مرد‌اد‌ امسال د‌وهزار و ۸۲۱ کامیونت، کامیون و کشند‌ه تولید‌ کردند. این میزان از تولید در مقایسه با آمار سال گذشته، 36 درصد رشد را نشان می‌دهد. در مردادماه 1401، دو هزار و 81 دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده تولید شده بود.

کشنده دیما

میزان تولید کامیون و کشنده در پنج ماهه نخست امسال نیز افزایشی بوده است. براساس آمار وزارت صمت در این مدت۱۶ هزار و ۶۲۷ د‌ستگاه کامیونت، کامیون و کشند‌ه تولید‌ شد‌ه است که نسبت به آمار ۹هزار و ۸۲۰ د‌ستگاهی پنج‌ماهه ابتد‌ایی سال گذشته 69 درصد رشد را نشان می‌دهد.

با این حال حتی تولید کامیون و کامیونت نیز در مردادماه افت جزئی را تجربه کرده است. تولید این خودروها در مردادماه امسال نسبت به ماه پیشین یعنی تیرماه، 19 درصد افت را تجربه کرده است. اگر این افت طی ماه‌های آتی نیز ادامه یابد، تاثیر مثبت پنج ماهه نخست کمرنگ خواهد شد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد