موضوعات داغ

خدمات پاکسازی موتور و کاتالیست در تعمیرگاه مرکزی تویوتا

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

نگهداری خودرو شامل بخش‌ها و فرآیندهای متفاوتی است که رسیدگی به هریک از آن‌ها می‌تواند عمر مفید مجموعه‌ها و قطعات فنی خودرو را افزایش دهد و تاثیر مثبتی بر عملکرد و راندمان‌ آن‌ها داشته باشد. اما یکی از بخش‌ها که شاید کمتر مورد توجه قرار بگیرد، فضای داخلی موتور و قطعات درونی محفظه احتراق آن باشد. موتورهاى به اصطلاح درون‌سوز پس از انجام فرآیند انفجار و احتراق سوخت در محفظه سیلندر، میزان قابل توجهی دود و پسماند از طریق خروجی اگزوز تخلیه می‌شود، اما بخشی از این پسماند به شکل دوده به دیواره‌های سیلندرها، سوپاپ‌ها، شمع‌‎ها و سایر اجزای درونی موتور رسوب کرده و پس از گذشت مدتی، عملکرد و راندان موتور را کاهش می‌دهند. بنابراین می‌بایست در سرویس‌های نگهداری خودرو به این موارد نیز توجه ویژه‌ای داشت. به طور مثال فرآیند کربن زدایی موتور یکی از همان مواردی است که می‌تواند عمر مفید خودروی شما را افزایش دهد. تعمیرگاه مرکزی تویوتا در ایران با به‌کارگیری از جدیدترین و بروزترین تجهیزات تعمیرگاهی، کلیه خدمات خودروهای تویوتا و لکسوس را طبق استانداردهای کمپانی مادر توسط تکنسین‌های حرفه‌ای و آموزش دیده انجام می‌دهد. یکی از این خدمات، کربن زدایی و پاکسازی اجزا و قطعات موتور و همچنین منبع کاتالیست خودرو است.

کربن زدایی یک روش سریع، موثر در پاکسازی موتور و منبع کاتالیست

کربن زدایی یک روش سریع، موثر در پاکسازی موتور و منبع کاتالیست

امروزه به دلایل متعدد از جمله کیفیت سوخت، شرایط ترافیکی شدید، ملزومات ضد آلاینده نصب شده در خودرو و رانندگی با سرعت پایین به دلیل بار ترافیکی مسیرها، محفظه درونی موتور محل تجمع ذرات کربنی و دوده می‌گردد. فرآیند کربن‌زدایی، پاسخگوی نیاز کلیه موتورهای درونسوز با سوخت بنزین و گازوئیل در جهت پاکسازی ذرات کربنی از محفظه داخلی موتور، اگزوز و منبع کاتالیست است.

چرا کربن زدایی از موتور خودرو ضروریست؟

رسوبات ذرات کربنی در موتور خودرو نقش بزرگی را در افزایش مصرف سوخت، افزایش گازهای آلاینده و همچنین خرابی قطعات و اجزا اصلی موتور ایفا می‌کنند. به‌طور مثال با شکل‌گیری دوده در سر شمع خودرو عملیات جرقه زنی دچار مشکل می‌شود که این موضوع خود سبب ناقص سوزی و افزایش مصرف سوخت، افزایش حجم دوده‌ها در محفظه احتراق و نهایتا گازهای آلاینده خودرو می‌گردد. تشکیل این دوده‌ها در اطراف سنسور اکسیژن و دریچه گاز نیز منجر به ارسال اطلاعات نادرست به کامپیوتر مرکزی خودرو برای صدور فرمان پاشش میزان صحیح مخلوط سوخت/ هوا می‌گردد.

احیا و بازیابی عملکرد منبع کاتالیست

احیا و بازیابی عملکرد منبع کاتالیست

این روش، موثر و کم هزینه برای پاکسازی و احیا منبع کاتالیست بدون نیاز به باز و بست کردن منبع است. به عبارت دیگر، روش کربن‌زدایی در حال حاضر یک روش موفق و کم هزینه بوده و جایگزین روش‌های پرهزینه تعویض و شست‌وشوی منبع کاتالیست است. این نوع پاکسازی و کربن زدایی را می‌توان بر اساس میزان کارکرد موتور خودرو، تعیین کرد. لذا جهت بازاریابی عملکرد مناسب کاتالیزور پیشنهاد می‌شود به صورت دوره‌ای فرآیند پاکسازی انجام گردد.

مزایای پاکسازی کربن در موتور خودرو چیست ؟

• کربن زدایی با اجتناب از خرابی زود هنگام قطعاتی نظیر شیرهایEGR، توربو، پیستون و سوپاپ دود باعث کاهش هزینههای نگهداری خودرو می شود.

• تکنولوژی کربن‌زدایی با فناوری پیشرفته قادر به حذف ٧٥ درصدی ذرات و دوده کربنی موتور و نتیجتاً افزایش محسوس شتاب و قدرت خودرو است.

• در فرآیند پاکسازی کربن با احیاء کاتالیست خودرو ، انتشار گازهای آلاینده NOx ،CO ،HC و دوده کاهش یافته و طول عمر کاتالیست افزایش می‌یابد.

• کاهش مصرف سوخت از طریق پاکسازی سنسور اکسیژن و تنظیم میزان هوا با سوخت، یکی از عمده دلایل ضرورت کربن زدایی موتور می باشد.

• هزینه و زمان انجام فرایند احیا منبع کاتایست و پاکسازی موتور نسبت به قطعاتی که پاکسازی می شوند، بسیار مقرون به صرفه و اقتصادی است.

تعمیرگاه مرکزی تویوتا

مطالعات و تحقیقات نشان داده در شهرهای بزرگ حداقل یکبار در سال می‌بایست خدمات پاکسازی موتور و منبع کاتالیست خودرو انجام پذیرد. این در حالی است که کیفیت سوخت نه چندان مناسب در کشور می‌تواند تاثیر دوچندانی در تجمع این رسوبات کربنی و دوده‌ها در داخل محفظه موتور داشته باشد. لذا توصیه می‌شود با توجه به میزان کارکرد خودرو و همچنین داشتن خودرویی سلامت و ایمن، حداقل هر 15 هزار کیلومتر و یا یک مرتبه در طول سال، خدمات کربن زدایی توسط مراکز معتبر نظیر تعمیرگاه مرکزی تویوتا در ایران دریافت گردد. در انتها از علاقه‌مندان و دارندگان خودروهای تویوتا و لکسوس دعوت می‌شود جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا دریافت خدمات مدنظر با شماره تلفن‌های 021-7263 و 021-73451 تماس حاصل فرمایند و یا به آدرس ابتدای خیابان دماوند، بین سازمان آب و سه راه اتحاد شماره 27 مراجعه فرمایند.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1402/6/18
با سلام خدمت شما دوست گرامی من خودم دستگاه کربن زدا موتور دارم خیلی هم خوبه وزیاد استفاده میکنم ازش خیلی هم خوبه اگه میشه فیلم از دستگاه شما هم داشته باشیم ممنون