موضوعات داغ

غیبت چند هفته ای بنزین سوپر در جایگاه‌های کشور، مشکل جدی برای خودروهای توربوشارژ!

عکس نویسنده
محسن آل طه
نویسنده
عکس مطلب اول

درست در اوایل پاییز سال گذشته بود که به یکباره بنزین سوپر در جایگاه‌های سراسر کشور نایاب شد و سرگردانی خودروهایی با سیستم پرخوران را به همراه داشت. سیستم جدیدی که تقریباً باید گفت اکثر خودروهای عرضه شده در کشور به آن مجهز هستند و بی‌شک استفاده از بنزین سوپر با اکتان بالاتر می‌تواند در عملکرد بهتر این پیشرانه‌ها تاثیر بگذارد و از ناک زدن و ضرر جدی به موتور جلوگیری کند. با وجود اینکه اکتان‌های بسیاری در کشور موجود است و بازار آن‌ها همواره داغ است، اما هیچ کدام جای بنزین سوپر را نمی‌گیرند و متاسفانه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بدون هیچ گونه اطلاع قبلی عرضه بنزین سوپر را متوقف کرده و هیچ‌گونه اطلاع رسانی در مورد دلیل آن وجود ندارد. البته آذرماه سال گذشته و پس از هفته‌ها غیبت بنزین سوپر و فشار رسانه‌ها، علت آن تعمیرات در پالایشگاه امام خمینی شازند اعلام شد اما در مورد کمیابی بنزین سوپر در هفته‌های اخیر هنوز اطلاع‌رسانی نشده و مشخص نیست که چه زمانی دوباره شاهد عرضه آن در جایگاه‌های سوخت کشور خواهیم بود.

به نظر می‌رسد که با وجود ذخایر نفتی بسیاری که ایران روی آن خوابیده، اما در عرضه بنزین معمولی و سوپر مشکلاتی وجود دارد و چندی پیش نیز محدودیت 40 لیتری برای عرضه بنزین معمولی در جایگاه‌ها به صورت آزاد بوجود آمد که باعث افزایش مراجعه خودروهایی با باک‌های بنزین بزرگ‌تر به جایگاه‌ها شده و این مشکل نیز هنوز رفع نشده است. حال نیز شاهد غیبت یک‌شبه بنزین سوپر در جایگاه‌ها هستیم و تقریباً مشخص نیست که چه زمانی دوباره شاهد عرضه خواهیم بود.

بی‌شک عدم استفاده از سوخت با اکتان بالا در خودروهای مجهز به توربوشارژ می‌تواند برای صاحب آن بسیار پرهزینه باشد و توصیه می‌شود در صورت استفاده از بنزین معمولی، نه تنها از اوکتان استفاده کنید، بلکه با دورهای موتور پایین رانندگی کنید تا شاهد ناک‌ها دردآور در پیشرانه خود نشوید!

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد