موضوعات داغ

روش هواگیری پمپ هیدرولیک خودرو

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

سیستم فرمان یکی از مهم‌ترین نقاط ارتباط خودرو با راننده است که نحوه عملکرد آن تاثیر زیادی روی کیفیت رانندگی می‌گذارد. چرخاندن فرمان‌های قدیمی که از سیستم مکانیکی ساده در طراحی و ساخت آنها استفاده شده بود، برای راننده کار نسبتا دشواری به حساب می‌آمد و کاربر مجبور بود با اعمال نیروی زیاد و فشار بالا، فرمان را بچرخاند.

برای رفع این مشکل و کم شدن فشار روی دست راننده، سیستم جدیدی به نام هیدرولیک فرمان به وجود آمد. هیدرولیک فرمان کار چرخاندن غربیلک را بسیار راحت‌تر کرده است و امروزه روی بسیاری از خودروها حضور دارد. یکی از مشکلاتی که عملکرد سیستم هیدرولیک فرمان را با مشکل مواجه می‌کند، هوا گرفتن این سامانه است. برای آنکه روش هواگیری پمپ هیدرولیک خودرو و علت بروز این مشکل را بدانید، ادامه مطلب از وبسایت خودروبانک را مطالعه کنید.

هوا گرفتن پمپ هیدرولیک فرمان

هوا گرفتن پمپ هیدرولیک فرمان چیست؟

پیش از بررسی روش هواگیری هیدرولیک فرمان بهتر است تا با ایراد ورود هوا به داخل روغن هیدرولیک بیشتر آشنا شویم. سامانه هیدرولیک فرمان از اجزایی مثل مخزن ،روغن هیدرولیک، پمپ شلنگ‌های اتصال، شیر هیدرولیک فرمان و بازوهای جعبه فرمان تشکیل شده است. در این مجموعه پمپ با کمک نیروی موتور به چرخش درمی‌آید و روغن هیدرولیک را از داخل مخزن به داخل جعبه فرمان و پشت بازوهای آن فشار می‌دهد.

زمانی که راننده می‌خواهد فرمان را به چپ یا راست بچرخاند، سیستم هیدرولیک به کمک او می‌آید و اجازه می‌دهد تا راننده با نیروی بسیار کمتر غربیلک فرمان را بچرخاند؛ چراکه فشار روغن هیدرولیک پشت بازوهای جعبه فرمان وجود دارد و راننده حالا نیاز به اعمال فشار بالا نخواهد داشت.

این سیستم باید هیچ‌گونه هوایی در خود نداشته باشد، زیرا وجود هوا داخل روغن هیدرولیک باعث خرابی و کاهش خاصیت آن خواهد شد. بنابراین اگر حباب‌های هوا به هر طریقی وارد روغن هیدرولیک ماشین شوند، در این زمان گفته خواهد شد که هیدرولیک فرمان هوا گرفته است. وجود حباب‌های هوا داخل مخزن و به اصطلاح کف کردن آن می‌تواند مهم‌ترین نشانه این ایراد باشد. ایجاد صدا شبیه تق تق یا ویز ویز در هنگام چرخاندن فرمان نیز می‌تواند ناشی از وجود هوا در روغن هیدرولیک فرمان باشد. در این شرایط فرمان سفت‌تر از همیشه کار می‌کند و شما باید فشار نسبتا بیشتری برای چرخاندن غربیلک فرمان روی آن اعمال کنید.

علت هوا گرفتن پمپ هیدرولیک فرمان

علت هوا گرفتن پمپ هیدرولیک فرمان

از جمله دلایل هوا گرفتن هیدرولیک ماشین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.وجود نشتی در لوله‌ها و شلنگ‌های هیدرولیک

اگر سیستم هیدرولیک به خوبی آب‌بندی نشده باشد ممکن است هوا به هر طریقی وارد سیستم شود. شل شدن بست شلنگ‌ها، پارگی شلنگ‌ها، فرسوده بودن شلنگ‌ها و لوله‌ها خرابی درب مخزن روغن، شل بسته شدن در مخزن و مواردی از این دست باعث می‌شود تا در اثر فشار ناشی از کارکرد پمپ هیدرولیک هوا به داخل سیستم مکیده شود و هیدرولیک ماشین هوا بگیرد.

2.کمبود سطح روغن

اگر میزان روغن در سامانه هیدرولیک ماشین کمتر از حد استاندارد باشد، فضای خالی روغن در سیستم با هوا پر خواهد شد و درنتیجه سامانه هیدرولیک خودرو هوا خواهد گرفت. در این زمان به پمپ هیدرولیک فشار مضاعف وارد می‌شود و عملکرد فرمان ماشین نیز مختل خواهد شد.

3.مسدود و کثیف شدن مسیر حرکت روغن هیدرولیک

وجود آلودگی کثیفی و انسداد در سر راه حرکت روغن هیدرولیک داخل سامانه باعث خواهد شد تا سیستم به‌تدریج هوا بگیرد و عملکرد آن مختل شود

4.هواگیری ناقص در هنگام تعمیر یا مونتاژ خودرو

گاهی اوقات ممکن است شرکت سازنده و یا مکانیک و تعمیرکار بعد از تعمیر یا نصب سیستم هیدرولیک عملیات هواگیری سامانه هیدرولیک خودرو را به خوبی و به طور دقیق انجام نداده باشد. درنتیجه شما بعد از مدتی متوجه خواهید شد که سیستم هیدرولیک فرمان ماشینتان مقداری هوا گرفته و عملکرد نسبتاً سفت دارد.

روش هواگیری پمپ هیدرولیک فرمان

روش هواگیری پمپ هیدرولیک فرمان

برای تخلیه هوا از هیدرولیک ماشین روش‌های مختلفی وجود دارد که در زیر به یکی از ساده‌ترین آنها اشاره می‌کنیم:

1.ابتدا باید به سراغ مخزن هیدرولیک بروید و درب آن را باز کنید گاهی اوقات ممکن است در مخزن هیدرولیک به شدت محکم شده و به راحتی باز نشود؛ در این شرایط می‌توانید از آچار شلاقی و یا با استفاده از یک دستمال و اعمال نیروی دست، در مخزن روغن را باز کنید. مراقب باشید که درب مخزن روغن هیدرولیک را نشکنید یا به آن آسیب نزنید. در صورت هرگونه آسیب دیدن درب مخزن باید حتماً آن را تعویض کنید.

2.بعد از باز کردن درب مخزن هیدرولیک اگر جک در اختیار دارید آن را زیر قسمت جلوی ماشین طوری نصب کنید که هر دو تایر از روی سطح زمین جدا شوند. اگر هم جک در اختیار ندارید لازم نیست این کار را انجام دهید.

3.در مرحله بعد باید سوئیچ را باز کرده و فرمان را در حالتی که ماشین همچنان خاموش است، چند مرتبه به چپ و راست به طور کامل بچرخانید.

4.بعد از این کار باید ماشین را استارت بزنید و روشن کنید. سپس دوباره غربیلک فرمان را برای حدود ۱۵ تا ۲۰ بار به سمت چپ و راست به طور کامل بچرخانید، فقط حواستان باشد که در انتهای مسیر فرمان را زیاد نگه ندارید تا فشار روی پمپ هیدرولیک وارد نشود.

5.در مرحله بعد ماشین را خاموش کنید و چندین مرتبه نیز در حالت خاموش فرمان را به چپ و راست بچرخانید. وجود کف و حباب در روی روغن غربیلک فرمان نشانه تخلیه روغن و هواگیری است. در انتها در مخزن روغن را محکم ببندید و ماشین را روشن کنید؛ اگر فرمان به نرمی و بدون سروصدای اضافی وظیفه خود را انجام می‌دهد که شما هواگیری هیدرولیک فرمان را به درستی انجام داده‌اید، اما اگر متوجه شدید که هنوز کمی سفتی در فرمان وجود دارد و یا سر و صداهایی از آن شنیده می‌شود می‌توانید فرایند هواگیری را دوباره انجام دهید.

در انتها اگر متوجه شدید که عملکرد فرمان نرم نشده و همچنان با سروصدای اضافه همراه است حتما به یک تعمیرکار مجرب مراجعه کنید تا او با بررسی دقیق پمپ هیدرولیک و سایر قسمت‌های فنی هرگونه ایراد در سامانه هیدرولیک ماشین را تشخیص داده و به طور اساسی برطرف کند.

روش هواگیری پمپ هیدرولیک خودرو

کلام پایانی

هواگیری پمپ هیدرولیک فرمان کمک می‌کند تا عملکرد فرمان خودرو نرم‌تر شود و راننده بتواند با فشار کمتری غربیلک را بچرخاند. ضمنا وجود هوا در سیستم هیدرولیک روی پمپ فرمان فشار مضاعف وارد می‌کند و عمر آن را کاهش می‌دهد. پس با هواگیری صحیح این مشکل نیز برطرف خواهد شد. به منظور مراقبت و نگهداری صحیح از سیستم هیدرولیک فرمان ماشین باید هر 70 هزار کیلومتر یا نهایتا چهار سال روغن هیدرولیک را عوض و هواگیری کنید این مجموعه برای مدت زمان طولانی‌تری سالم بماند.

شاید مطالب زیر هم برای شما مفید باشد:

مراقبت از موتور ماشین

تشخیص خودرو تصادفی

قیمت گذاری خودرو

نویسنده حسین باباپور

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد