موضوعات داغ

کانسپت‌های فراموش شده، ولوو تندرا 1979

عکس مطلب اول
بسیاری از خودروهای ولوو که از دهه 70 الی 80 میلادی تولید شدند، از نظر ظاهری چندان جذابیتی نداشتند، به همین دلیل شرکت خودروسازی ولوو دست به دامان استودیو طراحی ایتالیایی "گروپو برتون" شد تا ریتم طراحی‌های فاجعه بارش را تغییر دهد، تا اینکه گروپو برتون برپایه ولوو 343، خودروی کانسپت "ولوو تندرا" را طراحی و معرفی کرد.
طرح کانسپت ولوو تندرا، به دستان طراح ارشد گروپو برتون، یعنی "مارچلو گاندینی" توسعه پیدا کرده است که در آن سلایق آینده ولوو مد نظر قرار گرفته بود، ولی گویا برای ولوو آنقدر پیشرفته و مدرن بوده که نتواند آن را هضم کند و به مرحله تولید برساند.
همانطور که گفتیم، این خودرو بر پایه ولوو 343 توسعه پیدا کرده است و به همان پیشرانه ولوو 343، یعنی یک موتور 1.4 لیتری چهارسیلندر خطی با قدرتی 70 اسب بخاری (در نمونه اولیه) مجهز شده که نیروی مورد نظر آن از طریق جعبه دنده‌ای 4 سرعته دستی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد.
یکی از ویژگی‌های اساسی این خودرو در دهه 70 میلادی هم، بهره گیری این خودرو از صفحه کیلومتر و نمایشگری دیجیتال در کنسول مرکزی بود.
درست است که ولوو تندرا در زمان خودش یک طرح پرزرق و برق داشت و هیچ وقت به واقعیت تبدیل نشد، ولی از این خودرو در سال 1982 میلادی الگوبرداری شده و برای طراحی و تولید سیتروئن BX استفاده شد و توانست تا سال 1993 میلادی، آمار فروش قابل توجه 2.3 میلیون دستگاهی را برای دو مدل هاچ بک و استیشن BX به ارمغان آورد.
پیش از این هم در بخش کانسپت‌های فراموش شده، به بررسی کانسپت عجیب مرسدس بنز NAFA، دوج اسلینگشات، فورد فوکوس Ghia و... پرداخته بودیم.

ولوو تندرا


نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد