موضوعات داغ

امید به صادرات با خودروهای جدید

عکس مطلب اول
دنیای اقتصاد: آمار صادرات 11 ماه امسال کشور در حالی اعلام شد که طبق آن، صدور انواع خودرو و قطعه به بازارهای خارجی با افت قابل‌توجهی به لحاظ ارزش و وزن روبه‌رو شده است.طبق آمار گمرک، تا پایان بهمن‌ماه امسال، در مجموع 24 هزار تن انواع خودرو و قطعه به خارج از کشور صادر شده که ارزش آن به 356 میلیارد و 378 میلیون تومان می‌رسد. این در حالی است که طی 11 ماه سال گذشته، 37 هزار تن خودرو و قطعه با ارزشی معادل 522 میلیارد و 882 میلیون تومان صادر شده بود.با این حساب، صادرات خودرو و قطعه طی 11 ماه امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، بیش از 31 درصد به لحاظ ارزش ریالی و حدود 35 درصد از جنبه وزنی کاهش پیدا کرده است.همچنین آمار نشان می‌دهد که صادرات خودرو و قطعه تا پایان بهمن‌ماه امسال و نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته، حدود35 درصد کاهش را از جنبه ارزش دلاری تجربه کرده است.

بر این اساس، ارزش دلاری صادرات خودرو و قطعات طی 11 ماهه سال‌جاری به رقم 113 میلیون و 644 هزار دلار رسیده، حال آنکه در مدت مشابه سال گذشته، حدود 177 میلیون و 410 هزار دلار خودرو و قطعه صادر شده بود. این آمار کاهشی در شرایطی است که نزول صادرات خودروها و قطعات داخلی در سال‌های گذشته و دولت قبل نیز اتفاق افتاده و این موضوع نشان از وجود مشکلات زیربنایی در حوزه صادرات صنایع خودرو و قطعه کشور دارد. به اعتقاد کارشناسان، اصلی‌ترین مشکلات در حوزه صادرات خودرو و قطعه، به مباحث قیمتی و کیفیتی برمی‌گردد، چه آنکه بالا بودن قیمت در کنار کیفیت نه چندان بالای خودروهای داخلی، از یکسو سبب از دست رفتن بازارهای صادراتی قبل و عدم دستیابی به بازارهای جدید شده است. با این حال، به‌نظر می‌رسد با توجه به ورود خودروهای جدید به خطوط تولید خودروسازان طی ماه‌های پیش رو، می‌توان صادرات را در سال‌های آینده افزایش داد. این موضوع البته مدنظر شرکت‌های خودروساز خارجی حاضر در کشور نیز هست؛ به‌نحوی‌که همین چندی پیش مدیران ارشد پژو اعلام کردند به‌دنبال صادرات محصول از ایران با استراتژی «کیفیت بی‌نهایت بالا و قیمت بی‌نهایت پایین» هستند. در حال حاضر هنوز هم عراق اصلی‌ترین بازار صادراتی خودروهای داخلی به‌شمار می‌رود که البته فعلا به‌دلیل قوانین جدید دولت این کشور در حوزه تعرفه، این بازار نیز تضعیف شده است.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/12/11
بازار داخليو تامين بكنن
صداي مردم بيچاره رو بيشتر از اين در نيارن
جز رتبه هاي اول مرگو مير جاده ايي نباشن
صادارات پيشكششسشش!!!!
خيلي رو ميخواد اسم صادراتو ميارن
1395/12/11
صادرات؟!؟! اون هم با این آشغال های بی کیفیت از رده خارج؟!؟! خواب دیدید خیر باشه!!! این آقایون فکر می کنن که بازار خارجی هم مثل بازار ایران، یه بازار کاملا بسته و انحصاری هست که بیان و دو دستی تقدیمشون کنن!!! نخیر آقا از این خبرها نیست!!! وقتی اونجا ماشین های خارجی باکیفیت با قیمت های جهانی فروش می رن نه نجومی، مگه مردم مریض هستن که بیان آشغال های گرون و بی کیفیت شما رو بخرن؟!؟! متاسفانه آشغال های گرون و بی کیفیت شما، به غیر از بازار بدبخت داخلی، هیچ جایگاهی تو دنیا نداره!!! البته همین بازار داخلیش هم به زور تعرفه و عوارض و این تیپ مزخرفاته، وگرنه تو بازار داخلی هم جایی نداشتید!!! لطفا برای این توهمات و بیماری خود بزرگ بینیتون، یه درمانی پیدا کنید تا بیشتر از این دیر نشده!!! یعنی ادعاهایی که ایران خودرو و سایپا دارن، بنز و بی ام و و بوگاتی ندارن!!!
1395/12/11
**کیفیت بی‌نهایت بالا و قیمت بی‌نهایت پایین ** چیزی که نوه و نتیجه های ما هم نخواهند دید.