موضوعات داغ

پروژه اتوبوس‌های غول پیکر چینی با شکست مواجه شد

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
یکی از بهترین وسایل حمل و نقل عمومی چه در مسیرهای درون شهری و چه در مسیرهای برون شهری، بدون شک اتوبوس‌ها خواهند بود که با گنجایش تقریبا 30 الی 40 نفری عمدتا در شهرهای بزرگ تردد می‌کنند و مسافرانش را در سریع‌ترین زمان ممکن به مقصد می‌رساند. اما در کشور چین که ازدعام اتومبیل‌ها بسیار بالا بوده و جمعیتی میلیاردی در این کشور و بعضا جمعیت 20 میلیون نفری در شهر پکن وجود دارد، اتوبوس‌های شهری کار بسیار سختی خواهند داشت تا مسیر خود را بدون ترافیک طی کنند، به همین دلیل خرداد ماه سال گذشته برای بهبود سرویس‌ حمل و نقل شهری و جابجایی جمعیت بالای چین، ساخت اتوبوس‌های غول پیکر مطرح شد که یک ایده بسیار خوب و جالب بود، اما اخیرا خبرگزاری‌های محلی چین اعلام کرده‌اند که برای پیاده سازی این پروژه مشکلات بسیار زیادی وجود دارد و عملا این پروژه با شکست کامل مواجه شده است تا همچنان کشور چین و شهر پکن از ترافیک بالا و ازدیام جمعیت رنج ببرد.

اتوبوس‌ غول پیکر چینی

اتوبوس‌ غول پیکر چینی

با مروری بر روی گذشته، می‌توان گفت که ایده چینی‌ها برای حمل و نقل عمومی مدرنیته، در حقیقت یک اتوبوس بسیار بزرگ در طولی 60 متری، عرض 7 متری و ارتفاع 4.5 متری است که حداقل گنجایش 1400 مسافر را دارد که بعدها به دلیل مشکلات پیش رو این تعداد به رقم 300 نفر کاهش پیدا کرد که باز هم عدد بسیار قابل توجهی به شمار می‌رود، اما مهم ابعاد و اندازه این اتوبوس نیست، بلکه شیوه بکارگیری آن است که بسیار حائز اهمیت است، چون قسمت سرنشینان بر روی پایه‌های بلندی ساخته شده‌اند، اتوبوس در یک مسیر مشخص حرکت کرده و همچنین قسمت میانی آن‌ مثل تونل طراحی شده است تا اتومبیل ها به راحتی از زیر آن عبور کنند. به بیانی ساده‌تر، این اتوبوس تونلی متحرک به حساب می‌آید که خودروها از درون آن عبور می‌‌کنند و خود تونل هم به وسیله یک سری چرخ و راهنمای چرخ، مسیری مشخص را طی می‌کند و مسافران زیاد خود را جابجا می‌کند تا دیگر اتوبوس های شهری در ترافیک منتظر نمانند، اما همانطور که گفته شد این پروژه با شکست کامل همراه بوده است.

اتوبوس‌ غول پیکر چینی

اتوبوس‌ غول پیکر چینی

البته این اتوبوس بیشتر ماهیت قطارهای شهری دارد، زیرا این دستگاه همچون مترو یا قطار چرخ‌هایی فلزی دارد و بر روی ریل‌های مشخص حرکت می‌کند. علاوه بر این‌ها، توان حرکتی این وسیله نقلیه توسط تیرهای برقی تامین می‌شود که در مسیر این قطار نصب شده و می‌تواند تا سرعت 60 کیلومتر بر ساعت نیروی مورد نیاز این اتوبوس غول پیکر را تامین کند که خب تمامی این اطلاعات مربوط به زمان معرفی و کانسپت بودن این اتوبوس دارد که حالا با شکست کامل مواجه شده است.

نظرات کاربران

5 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/4/4
اينهمه متن نوشتيد كه آخرش بگيد با شكست مواجه شد!؟😐😐😐 خوب اينو كه از روى تيتر هم ميشد فهميد😐😐😐 عملا توضيح دايد كه اين اتوبوس ها چى هستن كه خوب اين رو هم از قبل خودمون ميدونستيم و حتى اگر هم نميدونستيم از روى عكس ها كاملا ميشد متوجه شد. به جاى اين حرفا ميرفتيد دنبال علت شكست پروژه ميگشتيد. من اين مطلب رو خوندم تا علت شكست اين پروژه رو بفهمم و فكر ميكنم قصد ديگران هم از خوندن اين مطلب با توجه به تيترش همين بوده باشه. انا متاسفانه مطلب هيچ ربطى به تيتر نداشت. قديما كيفيت مطالبتون خيلى بالاتر بود. نه تنها اين مطلب بلكه مطالب ديگتون هم كيفيتش اومده پايين متاسفانه. 😔😔😔 اميدوارم به پيامم توجه بكنيد و از انتقادم استفاده كنيد.
1396/4/4
دقیقا !
1396/4/4
علت شکست؟!!!!!!؟
1396/4/4
دلیل شکست این پروژه به دلایل زیادی صورت گرفته که بطور کلی میشه به آماده نبودن زیرساخت ها و هزینه سرسام آور برای اجرای زیرساخت ها عنوان کرد چرا که پروژه فقط خود اتوبوس نیست . و از طرفی کار این اتوبوس جابجایی و حرکت در میسرهای اصلیست که این کار را قطارهای شهری یا همان متروها میتوانند انجام دهند و پیمودن مسیرهای فرعی با وسایل عمومی کوچک و ارزان مانند تاکسی و غیره صورت میگیرد پس زیاد عاقلانه نیست که هزینه هنگفتی بابت این پروژه صرف شود .
1396/4/5
بطور کلی اگر قرار باشه این اتوبوس در خیابان تردد کند عملا تنها میتواند از خودروهای سواری و SUV های کوچک شهری و ون ها و تراک های فاقد بار عبور کند و در صورت مواجهه با یک اتوبوس یا مینی بوس یا تراک ها و وانت های دارای بار و SUV های بزرگ و در ادامه کامیونت ها و کامیون ها و ... به علت محدودیت ارتفاع،نمیتواند از انها عبور کند و میبایست پشت سر آنها در ترافیک توقف کند.همچنین در صورتیکه سایر وسائل نقلیه با رسیدن به تقاطع ها خواهان گردش به طرفین مسیر کنند با خطر له شدن از جانب اتوبوس مواجه میشن.عبور عابرین از محل های مشخص شده در گذر از عرض خیابان ها و عبور از محل های خط کشی شده دچار مشکلات زیادی خواهند شد.در صورت انحراف هر وسیله نقلیه اعم از خودرو سواری،باری،موتور سیکلت و برخورد با دیواره های داخلی این اتوبوس معلوم نیست چه اتفاقی برای سرنشینان وسیله نقلیه رخ خواهد داد.همچنین امکان عبور خودروهای امدادی نظیر خودروهای فوریت های پزشکی یا خودروهای اتش نشانی از این اتوبوس به علت ارتفاع بلند انها میسر نیست و ... هزاران مشکل و سئوالی که ممکنه به ذهن هر کسی برسه!