موضوعات داغ

سرنوشت لوتوس هم به جیلی چین رسید!

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
سال گذشته در رسانه‌های بزرگ بین المللی خبری با این مضمون منتشر شد که شرکت خودروسازی چینی "جیلی" قصد دارد وارد یک مذاکره مستقیم با شرکت خودروسازی پروتون در جهت خرید برند "لوتوس" شود، با این حال اوایل ماه مارس خبرگزاری‌های محلی چینی عنوان کردند که ظاهرا شرکت خودروسازی جیلی در مذاکرات خود با پروتون به قطعیت نرسیده و از روند مذاکرات فی مابین خارج شده است که در این خصوص روزنامه چینی An Conghui هم چنین اقدامی از سوی جیلی را تایید کرد. به همین دلیل گروه خودروسازی "پژو سیتروئن" نسبت به خرید لوتوس از شرکت خودروسازی پروتون اعلام آمادگی کرد و همین موضوع زنگ خطر را برای "جیلی به صدا" در آورد.
با مطرح شدن این موضوع که گروه خودروسازی "پژو سیتروئن"مشتاق به خرید سهام برند لوتوس و همچنین خرید سهام پروتون است، زنگ خطر برای بزرگ‌ترین گروه خودروسازی چینی یعنی "ژجیانگ جیلی" به صدا درآمدن تا بار دیگر به پای میز مذاکرات پروتون بروند که نتیجه آن خرید یک سهم 49.9 درصدی از شرکت خودروسازی پروتون بوده است که سهام لوتوس را هم در بر می‌گیرد تا اینکه اخیرا اعلام شد، 3 عضو از 5 عضو هیئت مدیره شرکت خودروسازی "لوتوس" را هیئت مدیره گروه خودروسازی جیلی تشکیل داده‌اند.
باتوجه به ادعای منابع خبری، گروه خودروسازی جیلی 49.9 درصد از سهام پروتون و همچنین 51 درصد از سهام لوتوس را خریداری کرده است تا پس از بخش خودروسازی ولوو و همچنین شرکت سازنده تاکسی‌های لندن، حالا دو شرکت خارجی دیگر هم از دو کشور مالزی و انگلستان به زیرمجموعه‌های جیلی اضافه شده باشند که قرارداد رسمی و قطعی آن در ماه های گذشته منعقد شده است.
همانطور که گفتیم، از 5 عضو اصلی هیئت مدیره شرکت خودروسازی لوتوس انگلستان، 3 عضو آن از شرکت خودروسازی جیلی تامین شده است که یکی از آنان می‌تواند "دانیل دونگویی لی"، مدیر مالی کمپانی خودروسازی جیلی باشد که هم اکنون در شرکت "لوتوس" شروع به فعالیت کرده است.
با این حال، "ژان مارک گلز" مدیرعامل شرکت خودروسازی لوتوس باقی مانده است و در این خصوص عنوان می‌کند: ما در حال تولید مهترین ماشین‌ها در تاریخ شرکت هستیم و در حال حاضر نسل بعدی وسایل نقلیه لوکس اسپرت را توسعه می‌دهیم تا همچنان ارزش‌های نام تجاری "لوتوس" و همچنین وزن پایین، دینامیک عالی و آیرودینامیک بالای محصولات ما را نشان دهند که حالا با استفاده از هولدینگ جیلی، می‌توان سریع‌تر و بهتر به اهدافمان دسترسی داشته باشیم.
کارشناسان معتقد هستند که "جیلی" از یک استراتژی مشابه برای ولوو، در شرکت خودروسازی لوتوس هم استفاده کنند و این موضوع بدان معنا خواهد بود که مهندسان بریتانیایی لوتوس سطح خودمختاری خود را در توسعه اتومبیل‌های اسپرت حفظ می‌کنند، اما با این تفاوت که از حالا به بعد از مزایای حساب بانکی جیلی و توسعه سریع‌تر اتومبیل‌هایشان سود می‌برند.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/7/12
به نظر می رسد شرکت معظمی مثل جیلی با یک استراتژی کاملا حساب شده در حال قدم برداشتن در راهی است که آینده خودروسازی چین را کاملا درگوگون خواهدکرد ،و شاید برای دهه بعدی این شرکت با هولدینگ خود که شامل غولهای بزرگ جهان می باشد ،معادلات جهانی را تغییر دهد ، وبرندی ایجاد کند که بزرگان خودروی دنیا را زیرپوشش خود در آورد ....و ما هنوز اندر خم یک کوچه هم نیستیم ....و فقط ...بگذریم