موضوعات داغ

چرا خدمات پزشکی در آمریکا گران است؟

عکس نویسنده
فرهاد کاشانی
نویسنده
عکس مطلب اول
به نقل از وبسایت مهندس فرهاد کاشانی: یکی از آشنایان ما مشکل کلیه داشت و سه روز در بیمارستان بستری بود و درگذشت. صورتحسابش ۱۱۰ هزار دلار شد که چون مال و منالی نداشت دست بیمارستان و دولت به هیچ جا نرسید. دختر من در سال ۲۰۱۱ بی دلیل دچار خونریزی مغزی شد و بیش از یک ماه بستری شد و سه ماه معالجات به طول انجامید. کل مخارج حدود دو میلیون دلار شد که بیمه مادرش آن را پرداخت. خانم من دچار درد شدید قلب و دست شد و او را به اورژانس بیمارستان استنفورد بردم. دوونیم ساعت معاینه که هیچ چیز خاصی را نشان نداد ۸۰۰۰ دلار خرج برداشت که بیمه کار ایشان پرداخت کرد. آیا این اعداد به نظرتان نجومی نمی آیند؟ اگر می آید شما تنها نیستید. حتی در آمریکا هم این اعداد نجومی به نظر می آیند و شما هیچوقت به آنها عادت نمی کنید.

قبل از اینکه به علت گرانی قیمت ها بپردازیم بگذارید طریقه پرداخت پول دکترها را بررسی کنیم. اول اینکه پرداخت هیچوقت نقدی نیست و پیش هم نیست. بنابراین مثل ایران نیست که تا پول را نشان ندهید معالجه نمی شوید. در آمریکا اندکی انسانیت موجود است و شما اول معالجه می شوید و بعد پول می خواهند.

اگر پول نداشتید چی؟ آیا بیمه خوب دارید؟ اگر بیمه پول را می دهد که مشکلی نیست. اگر بیمه نداشتید چی؟ دو حالت دارد. یا پول ندارید و مال و اموال از قبیل خانه و ماشین ندارید که در آنصورت کاری به شما ندارند ولی اگر پول و ماشین و خانه و از این قبیل داشته باشید و بخواهید پول ندهید آنوقت شما را می فرستند به آژانس های وصول یا Collection Agency. اینها کارشان وصول است و یا درصدی کار می کنند و بدهی شما را می خرند و یا شما را مدیون خود می کنند بعد تحقییق می کنند و لیست مال و اموال شما را درآورده و اول با نامه به شما اخطار می دهند و بعد از طریق دادگاه حکم فروش ماشین و خانه شما را می گیرند و آنها را می فروشند.

پس پولدار بودن و بیمه نداشتن بدترین چیز است و بیمه داشتن چیز خوبی است و گدا بودن و بیمه نداشتن هم خیلی بد نیست. حالا چرا امور پزشکی در آمریکا گران است؟

۱- داروی گران: قیمت دارو حداقل تا آنجا که من چک کرده ام حدود یکصد برابر ایران است. اوائل که به ایران برگشته بودم یک بار کارم به داروخانه کشیده شد. داروخانه چی یک قبض ۶۰۰۰ تائی برایم صادر کرد. که در آن زمان حدود ۶ دلار بود برای سه قرص مختلف. من خوشحال شدم که مثل آمریکا ۶۰ دلار نشد تازه با داشتن بیمه. رفتم و ۶۰۰۰ تومان به صندوقدار دادم. طرف گفت شما از آمریکا آمده اید؟ گفتم چطور؟ گفت ۶۰۰۰ ریال شده نه تومان. حتی به تومان هم ده درصد قیمت بیمه ای آمریکا بود و به ریال یک درصد بود.

چرا دارو در آمریکا گران است؟ در آمریکا شرکت های داروئی بهترین داروهای دنیا را تولید می کنند و برای این کار پول زیادی باید خرج تحقیق و توسعه بنمایند. از سوی دیگر این تولید کننده ها همه شرکت خصوصی هستند و مایل به افزودن سود خود به هر قیمت هستند و اصلاً روح و قلب ندارند و فقط مغز دارند. اینکه این داروی سرطان است و مریض سرطانی قادر به کار نیست و باید پولش را بیمه بدهد یا بقیه بدهند فرقی نمی کند.

از آنجائی که بقیه دنیا داروهای ساخت آمریکا را کپی کرده و می فروشند دارو در بقیه دنیا می تواند خیلی ارزان باشد ولی نه در آمریکا.

۲- دادگاه: در آمریکا اگر مریض را اشتباه معالجه کنید شما را به دادگاه برده و پدرتان را درمی آورند. دکتر مجبور است که برای این کار یک بیمه بخرد که در صورت خطا بیمه خسارت ها را بپردازد. دکتر باید پول زیادی در ماه بابت بیمه بدهد. گاه دکترهایی که خطا زیاد می کنند کارشان به جایی می رسد که بیمه شان آنقدر گران می شود که دیگر قادر به داشتن مطب نمی باشند.

۳- کارمند زیاد: دکتر شما در ایران یک خانم منشی دارد که حسابدار است،‌ پول می گیرد، آمپول می زند،‌ وقت می دهد و غیره. در آمریکا اینها کار ۵ نفر است و دکترها برای اینکه خود را از خطر تعقیب در دادگاه مصون بدارند باید سندسازی زیادی بکنند. بیمار چی گفت؟ آنها چی گفتند؟ همه اینها خرج دارد و در انتها پول آن توسط مریض داده می شود.

۴- شما پول آنهایی که پول نمی دهند را می پردازید. وقتی که مخارج آشنای ما ۱۱۰ هزار دلار می شود و او ندارد بدهد آن را دختر من در قالب دو میلیون دلار مخارج بیمارستان می پردازد. درصد زیادی از پول بیمارستان ها صرف این مسئله می شود. اکنون واکسن وبا در آمریکا ساخته شده ولی پول ساخت آن بالای هر واحد ۳۰ دلار است (بدون سود). چون مردم یمن این پول را ندارند محکوم به فنا هستند وگرنه دوای آن وجود دارد.

دکترها در آمریکا پول عجیب و غریبی نسبت به جاهایی مانند ایران نمی گیرند و چون اکثر دکترها بیمه ای کار می کنند و بیمه به آنها نرخ مشخصی می دهد زیاد جای مانور برای دکترها وجود ندارد و درآمدشان به نسبت خیلی بالا نیست مگر جراحان پلاستیک.

۵- شرکت های بیمه: بیشترین پول را در علم پزشکی اینها درمی آورند و طبعاً دنبال سودهای نجومی هستند. اینها همه دلیل گرانی خدمات پزشکی در آمریکا هستند.

نظرات کاربران

20 نظر