موضوعات داغ

بررسی سوبارو فارستر در بازار ایران؛ کم‌تیراژ بالیاقت

5 اسفند 1397
عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده

سوبارو فارستر، کم تیراژ با لیاقت

سوبارو فارستر را می‌توان یکی از برترین محصولات این شرکت ژاپنی در جذب مشتری دانست. در زمانی که خودروهای شاسی‌بلند در بازار به فروش فوق‌العاده‌ای دست پیدا کرده‌اند، سوبارو فارستر نیز توانسته یکی از پرفروش‌ترین خودروها در بازار ایالات متحده و بسیاری دیگر از کشورهای جهان باشد.

نسل موجود از سوبارو فارستر در ایران، نسل چهارم این خودروست که از سال 2014 تا 2018 بر روی خط تولید قرار داشت و نسل پنجم سوبارو فارستر، هم اکنون در بازار حضور دارد. نسخه‌های معدودی از سوبارو فارستر، چندین سال پیش توسط سیف خودرو با قیمتی رقابتی به بازار کشورمان عرضه شد که به واسطه تحریم‌های خودروسازی، نتوانست آنطور که باید در بازار خوش بدرخشد (همانطورکه می‌دانید سیف خودرو هم‌اکنون محصولات بیسو را به بازار عرضه می‌کند). همچنین لازم به ذکر است که نمونه‌هایی از سوبارو لگاسی نیز توسط این شرکت وارد بازار شده و پلاک ملی را دریافت کرده‌اند.

قطعاً نمونه های بسیار کم این خودرو در بازار مشکلاتی را برای خرید و فروش آن فراهم کرده اما لیاقت و شهرت فارستر در بازارهای جهانی خودروبانک را بر آن داشت تا مروری بر این خودرو داشته باشد و تست و بررسی آن را برای شما مخاطبان انجام دهد.

فضای داخلی کابین، بزرگ‌تر از رقبا

کابین سوبارو فارستر بسیار بزرگ، جادار و راحت است و می‌تواند نیازهای خانواده‌ها را برآورده کند. حجم فضای کابین و صندوق سوبارو فارستر، از نزدیک‌ترین رقبا یعنی تویوتا RAV4 و هوندا CR-V بزرگ‌تر بوده و حجم صندوق عقب، در بزرگ‌ترین حالت به 2115 لیتر می‌رسد. فضای پای سرنشینان عقب نیز بزرگ‌تر از رقبا بوده و صندلی‌ها بسیار راحت هستند، با این حال، بسیاری از امکانات رفاهی نظیر صفحه نمایش لمسی در تیپ پایه قابل دسترسی نیستند و مشتری برای داشتن چنین امکاناتی، باید مقدار بیشتری هزینه کرده و تیپ Limited را خریداری کند. این مورد به عنوان یکی از نقاط ضعف سوبارو فارستر در مقابل دو رقیب اصلی‌اش به شمار می‌رود. همچنین به دلیل حضور مدل‌های قدیمی سوبارو فارستر در بازار، با طراحی قدیمی‌تر نسبت به رقبا مواجه هستیم.

طراحی دکمه‌ها و نشانگرها به صورتی انجام شده که بتوان در آفرود و زمانیکه راننده دستکش به دست دارد، راحت از آن‌ها استفاده کنند و این موضوعی است که در خودروهای حرفه‌ای آفرود نیز رعایت می‌شود. با وجود گذشت سال ها از طراحی کابین فارستر، اما در بازار ایران و در رنج قیمتی خود باید نمره قبولی را به آن بدهیم.

طراحی مکعبی ژاپنی

نسل‌های قبلی سوبارو فارستر، حالتی جعبه‌ای مانند داشتند که این فرم در نسل چهارم و پنجم به تدریج از دست رفته و خودرو بیشتر شبیه به یک واگن شده است. نسل چهارم فارستر نسبت به نسل قبلی، در تمامی ابعاد به جز موتور بزرگ‌تر شده است. در طراحی سوبارو سعی شده تا حالت مکعبی اتاق کماکان حفظ شود و از خطوط پیچیده و طراحی های عجیب رقبا خبری نیست.

این طراحی مکعبی را در بسیاری از خودروهای معروف ژاپنی و مخصوصاً خودروهایی که برای بازار ژاپن طراحی شده‌اند می‌تواند دید.

پیشرانه خطی، مرکز ثقل پایین‌تر

برای سوبارو فارستر نسل چهارم، شاهد استفاده از یک پیشرانه 2.5 لیتری تنفس طبیعی در تیپ‌های پایه هستیم، اما مانند بسیاری دیگر از رقبا، تنوع‌های خوبی برای پیشرانه وجود دارد و مشتری می‌تواند موتور قوی‌تر دو لیتری توربوشارژر با قدرت 250 اسب بخار و گشتاور 350 نیوتن‌متر سفارش دهد.

نسخه‌های وارد شده به ایران، مجهز به موتور 2.5 لیتری تنفس طبیعی هستند که نهایت قدرت 170 اسب بخار در 5800 دور و 235 نیوتن‌متر در 4100 دور را ارایه می‌دهد. همانند بعضی از رقبا مثل هوندا CRV، این شاسی‌بلند جمع‌و‌جور خانوادگی نیز مجهز به گیربکس CVT است و نمونه موجود در ایران، می‌تواند در مدت زمانی بین 10 الی 11 ثانیه، بستگی به شرایط، از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. شتاب نسخه‌های بالاتر که مجهز به موتور توربوشارژر دو لیتری هستند، در حدود 7.5 ثانیه است که البته در ایران عرضه نشده است. مصرف سوخت ترکیبی سوبارو فارستر، در حدود هشت لیتر به ازای هر صد کیلومتر در حالت ترکیبی است و این بنزین را با استاندارد آلایندگی یورو 6 می‌سوزاند.

اما نکته مهم در مورد این خودرو، استفاده از طراحی تخت (باکسر) برای این موتور است. معمولاً پورشه و سوبارو از این طراحی پیشرانه استفاده می‌کنند و این کار باعث می‌شود تا مرکز ثقل خودرو پایین‌تر آمده و عملکرد کل خودرو نیز بهتر شود. اما باید این نکته را مدنظر داشت که با وجود پرفورمنس بهتر، اما تعمیرات و حتی تولید این موتورها کار هر تکنیسین و خودروسازی نیست!

عملکرد خوب سوبارو در جاده

خودروهای وارد شده به بازار ایالات متحده، مجبور هستند از موانع سخت ایمنی رد شوند و سوبارو فارستر نیز با کسب پنج ستاره ایمنی از EuroNCAP و بهره‌مندی از سیستم‌های کنترل سرعت در سرازیری و پایداری خودرو، ترمز اضطراری کمکی و هشت کیسه هوا، خیال سرنشین را از بابت ایمنی راحت می‌کند. سیستم هوشمند تمام چرخ محرک یا AWD نیز مناسب حال رانندگان آماتور است و آن‌ها نیاز نخواهند داشت که در هر شرایطی با دردسرهای سیستم دو دیفرانسیل درگیر شوند. این سیستم به خوبی در آب و هوای برفی و شرایط لغزنده بودن جاده‌ها فعالیت می‌کند و از بهترین نمونه‌های موجود در بازار به شمار می‌رود و از نقاط قوت این خودرو محسوب می‌شود. نسخه‌های مجهز به موتور دو لیتری توربو، مجهز به سیستم پیشرفته‌تری هستند که X-Mode نام دارد و کشش بهتری را برای این شاسی بلند ژاپنی فراهم می‌کند. این در حالی است که حتی تویوتا CHR که با قیمت‌هایی بسیار بالا در بازار ایران عرضه می‌شود نیز در بسیاری از مدل‌ها تک دیفرانسیل است.

هندلینگ سوبارو فارستر بسیار بهتر از رقبای خود است و حتی در سرعت‌های بالا، راننده کنترل خوبی بر شرایط خودرو دارد که به دلیل استفاده از موتور باکسر و همچنین سیستم خوب AWD سوبارو است.

قیمت و شرایط بازار

نمونه‌های سوبارو فارستر هم اکنون در بازار داخل بسیار محدود هستند و با قیمتی در محدوده 265 الی 280 میلیون تومان در نسخه 2013 و 380 الی 410 میلیون تومان در نسخه 2014 به فروش می‌رسند. اما خرید آنها اگرچه جذاب است و به شما عملکرد و پرفورمنسی در آفرود و جاده، در حد خودروهای بسیار گران‌تر از خود را می‌دهد، اما بازار بسیار ضعیف فروش و نبود خدمات، از مشکلاتی است که نمی‌توان به راحتی از آن‌ها چشم‌پوشی کرد. لذا اگر بازار فروش برای شما در اولویت است و به دنبال خودرویی هستید که بتوانید به راحتی آن را به پول تبدیل کنید، بهتر از سراغ سوبارو فارستر نروید اما اگر پرفورمنس موتور و هندلینگ و همچنین هوشمندی سیستم چهارچرخ، از اولویت‌های شماست، سوبارو فارستر گزینه جذابی است اما به شرط آنکه سعی کنید با آن تصادف نکنید!

مطمئناً اگر سیف خودرو یا هر شرکت دیگری موفق به عرضه گسترده‌تر خودروهای این برند می‌شد، قطعاً در حال حاضر از برندهای پرادعا در هر رده قیمتی محسوب می‌شد.

در انتها جا دارد از آقای سهراب شعبانیان مالک خودرو که وقت و خودروی خود را جهت تهیه این تست خودروبانک در اختیار ما قرار دادند، کمال تشکر را داشته باشیم.

40 عکس

نظرات کاربران

13 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/12/5
اینا چیه چسبونده درو پیکره ماشین ! لاک پشت های نینجا آخه ؟
1397/12/8
اینکه ایشون رو ماشین خودشون برچسب چسبونده به سلیقه خودشون برمیگرده و لابد از دید خودش زیباتر شده.بهتره یکم به جای ایراد گرفتن یا بهتر بگم قضاوت در مورد دیگران عادت های غلط خودمان رو اصلاح کنیم.
1397/12/5
اون لاک پشت نینجا روی سپر جلو چی میگه :)))
1397/12/5
کلیدای چراغاش خیلی جالب بود
بعدشم چرا اینقدر برچسب؟؟
1397/12/5
آرزوی من هم داشتن یک فارستر است حیف که نمایندگس فعال و معتبر ندارد جز پرفروش ترین هاست در آمریکای شمالی .یک سو گردن از ماشینهای هم کلاسش مخصوصا از نظر فنی بالاتر است.
1397/12/5
هر چی برند خوب خودرو بود تو ایران با بی مهری ایرانی های کره ای پسند روبرو شد.نمونه اش سوبارو , آلفا رومئو , سئات , آئودی , ولوو و ... کلا ما ایرانی ها انگار فقط هیوندای و کیا و تویوتا و رنو رو ماشین میدونیم و بقیه خودروها رو خودرو حساب نمیکنیم.افسوس که این برند دوست داشتنی ژاپنی نتونست اونجور که لیاقت داره تو بازار قد علم کنه و حتی از سانتافه و توسان کره ای هم شکست خورد !!!
1397/12/6
مدل های لگاسی و فارستر سوبارو تو دنیا بالاخص امریکا گزینه های اقتصادی ولی سخت جانی اند که طرفداران خاص خودشون رو دارند اما اینجا تو این خرابشده همه چیز لوکس حساب میشه!!!!!
1397/12/6
فکر کنم قصد داشته با ماشین بره تو فیلم walking dead !!!
1397/12/6
بررسی خیلی سطحی بود متاسفانه ، اصلا حس نداشت ، انگار نویسنده یه چرخی دور ماشین زده و یه نگاهی انداخته بعد مطلب رو نوشته ...
و در مورد ماشین هم اینکه واقعا دوست داشتنیه 3>
1397/12/6
حداقل خوشحالم که بگم شاید لازم بود به سوبارو هم اشاره ایی در مجموعه خودروبانک می شد که البته خیلی دیر شده...چرا که شرکت سیف خودرو دیگر فروش سوبارو رو رها کرده و ماشین های چینی رو در دستور کار قرارداده .....
ولی فروش اولیه سوبارو در ایران با فروش سواری اغاز شد که مدل 2009 عرضه می شد که رفته رفته به دو شاسی بلند 2013 و 2014 ختم شد البته سواری مدل 2015 و 2016 هم عرضه شد که چون کسی سوبارو رو در ایران نمی شناخت استقبال نشد.
من از سوبارو لکسی خودم بسیار راضیم.

مرسی از خودرو بانک
1397/12/7
از پلاکش بیشتر از این انتظار نمیره که کل ماشینو پر از برچسب کنه.ما یکبار یه ماشین از شهرهای مرزی اوردیم ریکاوری کنیم با لامپ های رنگی و ضربه گیر های متعدد روبرو شدیم.آخه شما بگو چه کسی رینگهای موهاوی رو سبز میکنه؟!!!
1397/12/8
آقای نابغه شما اول برو سرچ کن ببین پلاک ایران 13 مال کجاس بعد بیا حرف بزن.در ضمن همه مردم ایران از هر قوم و نژادی عزیز و قابل احترامن و شما بهتره به جای ایراد گرفتن اول یه فکری برای مغز بیمار خودت کنی.از خودرو بانک هم انتظار نداشتم این کامنت های توهین آمیز و نژاد پرستانه رو منتشر کنه.در آخر پلاک 13 هم مال اصفهانه نه شهر مرزی
1398/1/13
یکبار ۳سال پیش ویدئو نمایشی بین ۴شاسی بلند کراس اور کامپکت(راوفور۴.هوندا سی ار وی هیوندا توسن و سوبارو فارستر) رقابت های متفاوت در دشت جنگل بزرگراه وبصورت مارپیچ سوبارو در کل برنده شد مردم ایران عشق تویوتا دارند در صورتی که هوندا عالیه سوبارو در امریکا پر فروشه