موضوعات داغ

تست و بررسی سورن توربو و دنا پلاس توربو؛ شباهت‌ها و تفاوت‌ها

7 مهر 1398
عکس نویسنده
آریا محسنی
نویسنده و عکاس

ممنوعیت واردات خودرو و بالا رفتن قیمت‌ها طی ماه‌های گذشته، موجب شده بسیاری از خریداران که قصد خرید خودروهای وارداتی ارزان‌قیمت و یا همچنین چینی‌های مونتاژ داخل را داشتند، دیگر قادر به خرید این خودروها نباشند و به ناچار از گزینه‌های موجود داخلی اقدام به خرید کنند. بر این اساس طی ماه‌های گذشته شاهد افزایش استقبال خریداران از خودروهای داخلی جدیدتر که امکانات رفاهی بیشتر و پیشرانه‌های توانمندتری دارند، هستیم. دنا پلاس توربو یکی از همان خودروهایی است که اخیراً مورد توجه خریداران قرار گرفته است. اما همین خودرو نیز به دلیل داشتن قیمت بالا در بازار، شاید برای بسیاری از مصرف‌کنندگان صرفه اقتصادی نداشته باشد. به همین خاطر می‌توان سورن توربو را به‌عنوان جایگزین و رقیبی برای دنا پلاس توربو دانست که با پیشرانه‌ای نسبتاً مشابه، می‌تواند تجربه رانندگی هیجان‌انگیزی را به خریداران ارائه کند. در ادامه از این مقاله خودروبانک قصد داریم این دو خودرو تولید داخل را به چالش کشیده و انتخابی معقول میان آن‌ها داشته باشیم.

احیای پیشرانه‌های قدیمی توسط توربوشارژ

تولید خودروی ملی یکی از مقوله‌هایی است که اما و اگرهای فراوانی را به‌همراه دارد. بسیاری از کشورهای پیشرفته که توانایی طراحی و تولید انواع محصولات از جمله خودرو را داشته، به دلیل سیاست‌های آینده‌نگر اقتصادی و همچنین صرف هزینه کمتر، از این کار امتناع کرده‌اند. اما متاسفانه در کشور ما، به دلیل وابسته بودن خودروسازان به دولت و همچنین سیاست‌گذاری‌های مقطعی و گاهاً نادرست، شاهد تولید چندین مدل خودرو به اصطلاح ملی هستیم. در واقع این موضوع که هزینه‌های زیادی را برای دولت و خودروسازان داشته است، نه تنها نتوانسته نیازی از بازار را برطرف کند، بلکه مشکلاتی از جمله افزایش تعرفه واردات (ممنوعیت واردات خودرو در شرایط کنونی) را نیز به همراه داشته است.

ایران‌خودرو در اوایل دهه 80 خورشیدی نخستین خودرو ملی با نام سمند را به بازار معرفی کرد. در آن زمان چندین تیپ و مدل از این خودرو نیز به‌صورت رندر و کانسپت نیز معرفی شد که قرار بود در سال‌های آتی روانه بازار شوند. اما متاسفانه هیچ‌یک از این طرح‌ها هیچ‌وقت عملی نشد. سرانجام در سال 1385 شاهد رونمایی از نسخه فیس‌لیفت سمند با نام سورن بودیم که در واقع هیچ‌تفاوتی با سمند نداشت. اما طبق روال همیشه مدیران ایران‌خودرو این محصول را محصولی جدید نامیدند.

این در حالی است که در آن زمان خودروسازان مطرح جهانی در حال توسعه پیشرانه‌های کم حجم بودند که با کمک سیستم توربوشارژر بالاترین میزان راندمان را داشته باشند. از سوی دیگر بسیاری از خودروهای هیبریدی نیز در همان دوران پا به عرصه رقابت گذاشتند. اما ما در ایران تنها شاهد تغییر نه‌چندان مطلوب سمند به سورن بودیم!

در سال 1390 نیز سمند بار دیگر تغییر چهره داد و با نام دنا راهی بازار شد. این خودرو نیز که در باطن همان سمند قدیمی بود، حالا دارای ظاهری نسبتاً مدرن‌تر بود که به مذاق خریداران خوش آمد. مشخصات فنی پیشرانه این خودرو نیز با دیگر محصولات ایران‌خودرو یکسان بود و تفاوتی با سمند و سورن نداشت. تا این‌که سرانجام در بهمن‌ماه سال 1394 ایران‌خودرو از نخستین پیشرانه مجهز به سیستم توربوشارژ خود پرده‌برداری کرد. در واقع این پیشرانه که بر مبنای موتور EF7 شکل گرفته بود، در ابتدا قرار شد که روی نسخه‌ای خاص از سورن قرار بگیرد.

سیاست‌های ایران‌خودرو برای عرضه سورن توربو بسیار محدود بود و ترجیح می‌داد که این خودرو به‌صورت محدود به فروش برسد، با این حال به دلیل بروز مشکلات فنی متعدد و همچنین نقص در سیستم اینترکولر، با حجم وسیعی از شکایت‌ها مواجه شد.

سرانجام در سال 1395 طی مراسمی دنا پلاس نیز به همراه پژو 207 صندوقدار به بازار معرفی شد که طی آن مراسم به‌صورت رسمی اعلام شد که نسخه توربو و نسخه اتوماتیک دنا پلاس نیز طی یک سال آینده به بازار عرضه خواهد شد. در واقع نسخه توربو این خودرو با بهره‌گیری از همان پیشرانه توربو سورن، توانست با تیراژی نسبتاً محدود راهی بازار شود اما نسخه اتوماتیک با فروش پیش فروش صورت گرفته هنوز موفق به عرضه نشده است.

تفاوت‌های ظاهری نسخه‌های توربو و تنفس طبیعی در چیست؟

سورن توربو و دنا پلاس توربو از لحاظ ظاهری تفاوت چندانی با نمونه‌های تنفس طبیعی ندارند. در واقع ایران‌خودرو ترجیح داده تا نسخه‌های توربو محصولات خود را بدون تغییری در طراحی به بازار عرضه کند. تنها تفاوت در سورن توربو و سورن معمولی را می‌توان در لوگو تایپ Turbo نصب شده روی گلگیر جلو سمت راننده مشاهده کرد. کمتر کسی با مشاهده یک سورن توربو در خیابان می‌تواند متوجه این تفاوت شود. حتی رینگ‌های آلومنیومی این خودرو نیز در نسخه توربو متفاوت نیست.

اما داستان برای دنا پلاس توربو کمی متفاوت‌تر است. علاوه‌بر لوگوتایپ Turbo نصب شده روی در صندوق، شاهد رینگ‌ها اسپرت آلومنیومی با طرحی جدید هستیم که نشان‌گر قلب پرتوان دنا پلاس است. دنا پلاس را می‌توان خودرویی زیبا با طراحی جسورانه دانست که برخلاف بسیاری از خودروهای داخلی، از برخی از المان‌های مدرن در طراحی روز بهره‌مند است. اما شاید بهتر باشد که بگوییم این طراحی مانند گریمی است که چهره پیر و قدیمی سمند را جوان‌تر کرده است. زیرا در باطن با همان سمندی روبه‌رو هستیم که اوایل دهه 80 به بازار معرفی شد.

نگاهی به طراحی و فضای داخل کابین

از آن‌جایی که هر دو خودرو به‌عنوان خودروهای ملی شناخته می‌شوند، بسیاری توقع دارند که تمامی بخش‌های آن‌ها توسط طراحان و مهندسان ایرانی به‌صورت اختصاصی طراحی و تولید شده‌ باشند. اما واقعیت این است که در صنعت خودرو جهان نیز الهام‌گیری و گاهاً کپی‌کاری، امری اجتناب ناپذیر است. در داخل کابین سورن نیز شاهد طرحی آشنا هستیم که پیش از این در پژو 407 مشاهده شده بود. در واقع کنسول میانی داشبورد شباهت زیادی با این محصول فرانسوی داشته که اتفاقاً کاربری و استفاده از امکانات را برای راننده آسان می‌کند. اما یکی از موضوعاتی که می‌توانست کابین سورن توربو را جذاب‌تر کند. بهره‌گیری از متریال مدرن و اسپرت نظیر فیبرکربن است. این عنصر در واقع به دلیل دارا بودن ماهیتی اسپرت، می‌توانست هیجان را به کابین نه‌چندان جذاب سورن تزریق کند. اما متاسفانه شاهد هیچ‌گونه تغییری با تیپ ELX سورن معمولی نیستیم.

کابین دنا پلاس نیز که از طرحی شبیه به محصولات هیوندای پیروی کرده است، برخلاف بسیاری از خودروهای اقتصادی موجود در بازار، زیباتر و جذاب‌تر است. همچنین تفاوت‌های جزئی میان نسخه توربو و اتمسفریک آن باعث می‌شود که حس بهتری به راننده و سرنشینان القا شود. از جمله این تغییرات می‌توان به دوخت قرمز روکش فرمان و گردگیر دسته دنده، طراحی جدید سردنده و کف‌پایی‌های جدید اشاره کرد. با این جال تریم طرح چوب نیز همچنان به قوت خود باقی است.

البته که این تریم در نسخه‌های تنفس طبیعی می‌تواند ظاهری لوکس‌تر را به نمایش بگذارد، اما در نسخه توربو بهتر بود که جای خود را به طرح فیبرکربن یا کروم مات بدهند تا روحیه اسپرت‌تری در کابین جاری شود.

امکانات رفاهی و آپشن‌ها

سورن توربو از لحاظ امکانات رفاهی نیز تفاوتی با نسخه تنفس طبیعی ندارد. در واقع لیست آپشن‌های این خودرو با تیپ ELX برابر بوده که از جمله امکانات رفاهی آن می‌توان به مواردی از قبیل سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با کانال خروجی هوا برای سرنشینان عقب، فرمان هیدرولیک و غربیلک فرمان مجهز به کلیدهای کنترلی، سیستم صوتی جدید MP3 با طراحی یکپارچه با رمز ضدسرقت، بلوتوث موبایل و خروجی ساب‌ووفر، بلندگوهای جلو و عقب، تیوتر، آنتن اکتیو، تنظیم آینه‏های جانبی برقی به همراه گرمکن، آینه‏‌های جانبی راهنمادار و تاشوبرقی، سنسور دنده عقب، شیشه بالابر برقی هر چهار شیشه، تنظیم برقی پشتی صندلی‏‌های قسمت جلو، تنظیم اهرمی ارتفاع (فقط برای صندلی راننده خودروی)، امکان تنظیم ارتفاع و زاویه پشت‌سری صندلی‌های جلو و امکان دسترسی به صندوق عقب خودروی از داخل کابین اشاره کرد.

دنا پلاس توربو هم در واقع تفاوتی از لحاظ آپشن با نسخه معمولی یعنی دنا پلاس نداشته و با همان امکانات به بازار عرضه شده است. از امکانات رفاهی این خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. ایربگ‌های جلو و جانبی، سیستم ترمز چهارچرخ دیسکی مجهز به ABS و EBD، کروزکنترل، نمایشگر تمام لمس مجهز به رهیاب، صندلی‌های تمام برقی سرنشینان جلو، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، دریچه ورودی هوا برای سرنشینان عقب، دوربین و سنسور دنده عقب، بلوتوث، آینه‌های تاشو برقی، سانروف برقی و دی‌لایت.

مشخصات فنی مشترک

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، سورن توربو و دنا پلاس توربو از پیشرانه‌ای با مشخصات فنی مشترک بهره می‌گیرند. البته تفاوت‌های اندکی میان پیشرانه‌های نصب شده روی این خودروها وجود دارد که سبب شده راندمان و عملکرد بلند مدت در دنا پلاس توربو کمی بهتر از سورن توربو باشد. پیشرانه درنظر گرفته شده برای این خودرو بر مبنای موتور EF7 طراحی و توسعه داده شده است. بر همین اساس حجم دقیق این پیشرانه چهار سیلندر، 1650 سی‌سی است که در نسخه تنفس طبیعی توانایی تولید نیرویی معادل 114 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 155 نیوتون متری را دارد. اما باتوجه به تغییرات صورت گرفته در این موتور که شامل تغییر قطر برخی از قطعات داخلی، تغییر ابعاد دریچهها و دهنه‌های ورودی و خروجی، تغییر دبی و کانال کشی و… می‌شود، قدرت خروجی آن به 150 تا 155 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 215 نیوتون متر ارتقا پیدا کرده است.

این درحالی است که کیت توربو به‌کار رفته در این موتور قابلیت تولید حداکثر 174 تا 175 اسب‌بخار را داشته که باتوجه به محدودیت‌های فنی و بالا بردن ضریب اطمینان موتور، مهندسان فنی ایران‌خودرو بوست توربو را پایین آورده و حداکثر قدرت را به 155 اسب‌بخار محدود کرده‌اند. جعبه‌دنده 5 سرعته دستی در هر دو خودرو وظیفه انتقال نیروی تولید شده موتور به چرخ‌های جلو را برعهده دارد. البته باید به این نکته اشاره کرد که ضرایب دنده در جعبه‌دنده به‌کار رفته در این خودروها با توجه به افزایش توان و گشتاور خروجی تغییر کرده که است. در واقع فواصل بین دنده‌ها کاهش یافته تا دستیابی به دورهای بالاتر در زمان کمتری صورت بگیرد.

تجربه رانندگی

شاید طی این چند سال که عرضه نسخه‌های توربو سورن و دنا پلاس آغاز شده است، شما هم شنیده باشید که شتاب سورن توربو بهتر از دنا پلاس توربو است. علت این امر را در واقع استفاده از اینترکولر کوچک‌تر در سورن توربو دانست که در لحظات ابتدایی عملکرد بهتری در خنک کردن هوای ورودی به موتور دارد. اما همین کوچک بودن ابعاد اینترکولر سبب می‌شود تا پس از گذشت مدتی از کار کردن خودرو و یا به اصطلاح پس از وارد شدن فشارهای مداوم به آن، ناگهان دچار افت قابل توجه در توان شده و راندمان موتور به شدت کاهش می‌یابد.

در واقع مهندسان ایران‌خودرو با تجدیدنظر در ابعاد اینترکولر توانستند بسیاری از ایرادات فنی مشاهده شده در سورن توربو که عمدتاً مربوط به سیستم‌های خنک‌کاری، مسیرهای ورود و خروج هوا به موتور و روغن‌ریزی اطراف منیفولد می‌شد، را در دنا پلاس توربو مرتفع کنند. به همین خاطر هنگامی که پشت فرمان سورن توربو می‌نشینید، شتاب اولیه بهتری را نسبت به دنا پلاس تجربه خواهید کرد. اما اگر پس از چند دقیقه کار کردن باز هم مقایسه‌ای از عملکرد دو خودرو داشته باشید، خواهید دید که دنا پلاس همچنان با کشش و توان اولیه خود به مسیر ادامه می‌دهد.

در بحث شتاب و سرعت هر دو خودرو حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و از چیزی که از خودروهای داخی انتظار می‌رود، فراتر عمل می‌کنند. اما موضوعی که بارها از سوی کارشناسان مورد انتقاد قرار گرفته است، عدم تغییر در سیستم ترمز این خودروهاست. با توجه به پیشرانه قدرتمند نصب شده روی این خودروها، سیستم ترمز نیازمند بازنگر و تقویت بوده که متاسفانه این مورد از سوی ایران‌خودرو صورت نگرفته است. به همین منظور ممکن است زمانی که پشت فرمان این خودروها می‌نشینید، با ضعف در عملکرد ترمز مواجه شوید که در صورت گذشت زمان و تطبیق‌پذیری با آن، این موضوع برایتان عادی شود.

همچنین موضوع دیگری که در خودروهای دنا پلاس توربو مشاهده شده است، رد کردن ترمز هنگام ترمزگیری‌های ناگهانی در مواجهه با سرعت‌گیر و دست‌اندازها است. در واقع این موضوع نه تنها در دنا پلاس، بلکه در برخی دیگر از محصولات ایران‌خودرو نظیر پژو 206 و پژو پارس نیز مشاهده شده است که می‌تواند در شرایط بحرانی حادثه‌ساز شود.

با این تفاسیر می‌توان گفت که اگر تمامی موارد ایمنی را در این خودروها رعایت کنید و از بروز رفتار مخاطره‌آمیز خودداری کنید، سورن توربو و دنا پلاس توربو می‌توانند از پس نیازهای شما برآیند.

قیمت و شرایط بازار آزاد

در پایان اگر بخواهیم نتیجه‌گیری کلی از مقایسه این خودرو داشته باشیم، باید به دو پارامتر قیمت در بازار و همچنین کیغیت و دوام آن‌ها اشاره کنیم تا در نهایت گزینه‌ معقول و مناسب با نیازهای‌مان را خریداری کنیم. در ابتدا بد نیست به آخرین قیمت ثبت شده برای این دو خودرو در واپسین روزهای تابستان 98 در بازار آزاد اشاره کنیم. بر این اساس دنا پلاس توربو در محدوده قیمتی 160 تا 170 میلیون تومان قرار دارد که این عدد برای نمونه‌های صفر کیلومتر آن محاسبه خواهد شد. بنابراین نمونه‌های کارکرده آن بسته به شرایط فنی و ظاهری با قیمت کمتری قابل دسترسی خواهند بود.

(عکس دو خودرو ایستاده)

اما موضوعی که درخصوص سورن توربو باید به آن اشاره کرد، کمبود نمونه‌های صفر کیلومتر آن در بازار است. بر این اساس علاقه‌مندان به این خودرو می‌توانند نمونه‌های کم کارکرد آن با مدل 97 را با قیمتی حدود 110 تا 118 میلیون تومان در بازار خریداری کنند. همچنین در صورت موجود بودن نمونه‌های صفر کیلومتر، قیمت آن حدود 120 تا 125 میلیون تومان برآورد می‌شود.

با این حال می‌توان گفت که اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که امکانات رفاهی، ظاهر جدیدتر و پیشرانه‌ای قوی از ملاک‌های انتخاب شما برای خرید یک خودرو است، دنا پلاس می‌توانند گزینه مناسبی برایتان باشد. اما اگر پرداخت مبلغی حدود 160 میلیون تومان برایتان مقدور نیست، باید به سراغ سورن توربو بروید. اما این موضوع را در نظر بگیرید که با توجه به ایرادات فنی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، حتما خودرویی را خریداری کنید که فاقد این اشکالات بوده و حتی‌الامکان از اینترکولر بزرگ‌تر برخوردار است. در غیر اینصورت از سلامت فنی خودرو اطمینان حاصل فرمایید و خود را برای بروز مشکلات احتمالی در سیستم توربوشارژ و اینترکولر آماده کنید.

در پایان از آقایان افشین همتی و وحید سیدمحمد مالک خودروهای دنا پلاس توربو و سورن توربو، جهت همکاری و در اختیار قرار دادن خودروهای خود به منظور تست و بررسی، کمال تشکر و قدردانی را داریم.

63 عکس

نظرات کاربران

63 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/7/7
خودرو بانك عزيز الهي درد و بلات بوخوره تو سره باقيه سايتاي خودرويي ماشين درست بيار واسه بررسي اخه ايني چين؟؟ شما ماشيناي جذابي مثل لكسس ct و سوزوكي كيزاشي و...كه به خاطره عرضه كم مردم از پتانسيل بالاشون بي خبرن و بيارين واسه تست و معرفي
1398/7/9
واقعا حیف پول به این ارابه های ساخت داخل من باشم بدبترین مدل چینی 10 سال قبلو میخرم دیگه سمت این اشغال های فرغون یه بار دنا خریدم عین سگ پشیمون شدم دیگه باید همون اول جک جی 5 کارکرده میخریدم از این ارابه ها بیشتر کار میکرد
1398/7/21
ارابه های ساخت داخل دوزار زیادشونه مدل جک sc9 رو سرچ کنین همین الان تو خیلی مدل ها چینیا از کره زدن جلو فقط میخوام قیافه این اسگولا که امنیت راحتی کیفیت طول عمرو فدای یه شتاب مسخره میکنن خب اگه اینجو حساب کنی دنا پلاس از خیلی کره ها با شتاب تره ولی بیینم کلا 10000 این ارابه ها کار میکنه یا کلا جرئت میکنی یه شمال بری باهاش زنده برگردی ..... نه الان بسترن x6 یا چانگان cs75 نیو فیس رو نگاه بعد عقب مونده فکری اومده یه کامنت گذاشته چون شتابش خوبه از النترا و جک و بسترن و کیا سراتو و زانتیا بهتره !!!! اخه ادم به این بی مغز بدبخت چی بگه خدا اصلا حیف این کامنت
1398/7/7
واقعا کسی هس ۱۲۰ میلیون بده سورن بخره؟!
1398/7/8
همه ما محکوم هستیم به پرداخت مبالغ گزاف در ازای همین محصولات.
1398/7/8
شما میتونی با ۱۲۰ میلیون چیز دیگه ای بخری؟!!
1398/12/24
پس با ۱۲۰ میلیون چی بخره
1398/7/7
مشکل اصلی دنا پلاس توربو اینه که اوتوماتیک نیست.
1398/7/10
دوست عزیز سلام
متاسفانه ایران خودرو ثابت کرده که تو نمونه های اولیه تمامی خودرو هاش هیچ گونه آزمایشات اصولی انجام نمی ده و متاسفانه از مردم به عنوان موش آزمایشگاهی استفاده می کنه!!!
نمونه های اولیه همین سورن توربو ، 206 های ایرانیزه ، پارس XUM ، سمند های EF7 سال های ۹۰ و ۹۱ با سر سیلندر چینی درجه ۳ و ... حاکی این ادعاست.
گیربکس اتومات این ماشین هم به نظر من هنوز خیلی جای کار داره و ایراد زیاد داره ، همین الان سایت ایرانخودرو تمامی ارقام مربوط به EF7 دنده دستی و اتومات مثل شتاب ، حداکثر سرعت و ... مثل هم قرار داده گه چنین چیزی عملا غیر ممکنه ، مگه می شه دو تا ماشین با گیربکس و وزن مختلف مصرف سوخت و تاپ اسپیدشون عینا یکسان باشه!!
شک نکنید که تا یکی دو سال اول عرضه هنوز ایرانخودرو مشغول آزمون و خطاست !!!
1398/7/10
مشکل اصلیش اینه که اصلا ماشین نیست ارابس یه ارابه مرگ مثل مابقی فورغون های داخل
1399/12/16
دوست عزیز خبر نداری نگو الان دنا پلاس توربو اتوماتیک تیپ ۳ رو نگاه
اول ببین بعد بگو
1398/7/7
یه ماشینی که هیچ تست ایمنی روش صورت نگرفته ،طراحی شاسی برای چند دهه پیشه و سیستم های کنترلی ماشین بسیار ضعیفن چرا باید به همچین موتور قدرتمندی مجهز بشه.برداشتن براش تیپ بندیم کردن که مثلا با دوکیسه انقد با 4 کیسه انقد و اصلا به روی خودشون نمیارن که از همه چی مهمتر طراحی شاسی و ضربه گیر ها هست و وقتی سمند رو دیدیم که با سرعت 60 کیلومتر اون بلا سرش اومد نمیدونم این بقول شما مهندسان ایران خودرو چطور بخودشون اجازه میدن بدون ایمنی قدرت ماشینو انقد زیاد کنن.بنظر من تمام ضایعات تولید داخل باید محدودیت سرعت براشون گذاشته شه تا از یه حد سرعت نتونن بیشتر برن.شاید این حرف من به بعضیا بر بخوره و بگن نداشتی نشستی الکی چیزی نگو ولی تعصب رو بزاریم کنار و گول مشخصات ماشینای این کارخونه ها رو نخوریم چون تو هیچ جای دنیا با کیفیت بیشتر و قیمت کمتر هم قبولشون ندارن.امیدوارم یروزی همه بتونن ماشین بروز و با کیفیت واقعی سوار شن و از رانندگی لذت ببرن.
با تشکر
1398/7/8
کاملا درست می فرمایید دوست عزیز.
به خدا من خودم الان یه موسوی 84 قدیمی دارم که دقیقا هم قیمت یه سورن صفر کیلومتر هست. با اینکه ماشینم کلی عیب و ایراد هم داره، ولی حاضر نیستم یه چرخش رو به این آشغالای داخلی بدم! تازه همه هم مسخرم می کنن که اه این چیه رفتی خریدی، ولی خودشون ماشینای ایرانی صفرشون هزار تا عیب و ایراد داره!
1398/7/7
اصلا ارزش خرید نداره
1398/7/7
چرا فیلم از تست و شتاب دوتا خودرو نزاشتید، این مطلب رو توی بقیه سایت ها هم میشه پیدا کرد
1398/7/7
یا صاحب صبر!!سمند بزک دوزک شده صــــــد و هفـــــــــتاد هشــــــــتاد میلیون تومان!!!!!بخدا که این مملکت دیگه جای موندن نیست!حاضرم تو کشتی پناهجویان در آبهای تاسمانی بمیرم اما این خفت رو تحمل نکنم
1398/7/7
داداش من همونی هستم که اسمت رو کپی می کرد genius orginal آخه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!😂 این چه اسمیه انگار رییس جمهوره اسمش کپی بشه فوری عوض می کنه
1398/7/9
سلام کپی کار!خوش میگذره روزگارت با کپ زدن؟!حاجی اگه واقعا آیدی ما انقدر چیز خاصی نیست که ارزش تغییر داشته باشه میشه بگی واسه چی داری سایه به سایه ما رو تعقیب میکنی؟؟؟رئیس جمهور نیستم خدا رو هم شاکرم که نیستم اما واقعا حالیمه و مغزم رو آکبند نذاشتم
1398/7/11
Genius orginal دیدم تو هر مقاله ای فقط اسم تو ثابته گفتم یکم بهت کرم بریزم که خدارو شکر جواب داد
1398/7/13
شما چه بنویسیgeniusو چه بنویسی genius orginalو چه بنویسی geniusاصل من کپی می کنم پس الکی زور نزن
1399/1/11
کاش نظر دادن محدودیت سنی داشت تا هر بچه ایی که توان خرید موتور گازی را نداره نیاد نظر بده
1398/7/7
سلام
ی موردی که خیلی مهم هستش و شما بهش اشاره نکردید صندلی های نرمتر و تعلیق نرمتر سورن هستش
کیفیت داشبورد سورن هم بالاتر از دنا هستش
دنا زیباتره ولی سورن خاصتره
1398/7/7
کابین دنا بشدت بی کیفیته از پلاسیتیک خشک ساخته شده که هر لحظه فکر می کنی داره میشکنه
1398/7/7
اول از همه سلام بر دوستان عشق ماشین
خواستم یه نقد منصفانه تاکید می کنم منصفانه! در مورد EF7 TC و دو تا ماشین داشته باشتم ، شاید به درد یه عده ای بخوره و دعام کنن!
نقد اولم به سایت خوب خودروبانکه که تقریبا خیلی از مشکلات اصلی دو تا ماشین رو بهش هیچ اشاره ای نکرده و فقط به شتاب کشش نسبتا خوبشون بسنده کرده!!
دوستان من خودم سورن توربو داشتم ، بیشتر از ۱ سال هم داشتم ، حدود ۳ ماه هم دنا پلاس توربو یکی از آشنا ها دستم بود، پس کاملا با هر دوشون آشنا هستم.
ببینید سورن توربو ها به دو دسته قبل از مهر ۹۶ و بعد از مهر ۹۶ تقسیم می شن که تفاوت های ظاهری شون شامل کلید های کنترلی روی فرمان ، تهویه اتومات با ظاهر جدید ، پاور ویندوز ، صفحه آمپر اصلاح شده (قبلی ها کاتاف رو ۶۴۵۰ بود اما جدیدا روی ۵۴۵۰ دور هست اما هر دو تو واقعیت تو ۵۴۰۰ کاتاف می کنن) ، شیشه های سولار و ... و تفاوت های فنی شون شامل رادیات بزرگتر بابرچسپ دنا پلاس توربو ، واتر پمپ ۸ پره ، فن دور تند قوی تر ، واشر منیفولد توربو بهینه و ... می باشد.
سورن توربوی خودم هم مدل ۹۷ (تحویل اسفند ۹۶ ) بود و تقریبا تمامی اصلاحات فنی و آپدیت های ECU روش انجام شده بود.
کلا معایب و مشکلات EF7 TC عبارتند از : نشتی واشر منیفولد دود ، ضریب دنده های واقعا بد ، عدم سازگاری با بنزین معمولی مخصوصا یورو ۴ ، ترمز های ضعیف البته نه خیلی ، مشترک بودن بیش از ۸۰ درصد قطعات موتور با EF7 تنفس طبیعی برای کاهش هزینه تولید ، مصرف بالاتر نسبت به EF7 تنفس طبیعی در اکثر مواقع ، ضعف سیستم خنک کننده در مواقع تحت فشار که مختص فقط سورن هم نیست و دنا پلاس هم داره اما یه کوچولو کمتر ، جلو بندی بهینه نشده برای این گشتاور که سعی می کنم تا جایی که می تونم همه رو مورد به مورد شفاف توضیح بدم .
۱- نشتی واشر منیفولد دود : چیزی که من تجربه کردم بسته به نوع نگه داری ( زمانی که ماشین سرده به هیچ عنوان گاز ندی و زمانی که گرمه هم به هیچ عنوان بلافاصله خاموش نکنی) و نوع فشار وارده بین بین ۵ هزار تا نهایتا ۲۰ هزار کیلومتر باید عوض شه که خب هر بار هزینه ای حدود ۲.۵ تا ۳ تومن رو دستتون می زاره که البته تو دوره گارانتی به عهده نمایندگیه ولی زمان حدودی به اصطلاح امداد زدنش!!! حداقل ۲ تا ۳ ماه هست و بیشتر از ۲ بار هم نمایندگی کلا عوض نمی کنه ، نشونش هم که همه می دونن صدای سوت اول صبحه که به مرور با نشت دود و رسیدن به پره های توربین توربو باعث خرابی کل سیستم توربو می شه و هزینه های خیلی خیلی سنگین تری رو دستتون می زاره (پایین اومدن کل موتور) ، البته اوایل به نشتی افتادن واشر افت عملکرد توربو رو خیلی حس نمی کنین اما بعد از دو سه ماه افت کاملا محسوسه . واشر منیفولد هم بین دنا وسورن کاملا یکسانه و هیچ فرقی نداره.
۲- ضریب دنده های بد : ببینید دوستان این ماشین باید ۶ دنده می بود به طوری که تا دنده ۵ ضرایب مثل EF7 تنفس طبیعی می بود و یه دنده ۶ برا کاهش مصرف و رانندگی اکو داشت نه اینکه وردارن ضریب دنده ۱ رو سنگین کنن بعد دنده دنده ۳ به بعد رو به شدت سبک کنن. لازم به ذکره که تو سرعت ۱۰۰ تا دنده ۵ دور موتور حدود ۲۵۵۰ هست (با توجه به ورود توربو تو دور۲۲۰۰) که با بنزین معمولی و یه کوچولو شیب منفی فشار واقعا زیادی رو به موتور وارد میکنه و خطر یاتاقان رو توی طولانی مدت به شدت افزایش می ده.
۳- عدم سازگاری با بنزین معمولی و یورو ۴ : خیلی کوتاه بگم که رنو تلیسمان و پژو ۲۰۰۸ با توربو های خیلی پیچیده تر و به روز تر کم تر از سورن و دنا توربو با بنزین معمولی افت عملکرد دارن . با بنزین معمولی و به خصوص یورو ۴ تقریبا پا به پای EF7 تنفس طبیعی راه می رن مضاف بر اینکه حس بدی رو به راننده منتقل می کنن که به خاطر فشار زیاد بر موتور و افزایش دمای محفظه احتراق می باشد.
۳- ترمز نسبتا ضعیف : نکته خنده دار و در عین حال گریه دار اینه که ترمز های سورن توربو حتی از سورن تنفس طبیعی هم حدود ۱۰ درصد ضعیف تره. علت اون هم به سیستم ترمز توربو ها برمی گرده که پمپ خلا ندارن و فشار هوا رو از داخل منیفولد دود ( دقیق تر قسمت فیلتر هوا ) که توی عکس هم مشخصه که یه لوله از فیلتر هوا به بوستر ABS رفته . متاسفانه با بنزین معمولی و یورو ۴ و پایین آومدن بوست توربو حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد دیگه هم ضعیف تر عمل می کنه و عملا دستتون رو تو پوست گردو می ذاره
۴-مشترک بودن اکثر قطعات موتوری با EF7 تنفس طبیعی : متاسفانه کاملا مشخصه که به دلیل کاهش هزینه های تولید این موتور برا توربو جمع نشده و می شه این رو رو پیش بینی کرد که حداقل ۳۰ درصد عمر مفیدش از EF7 تنفس طبیعی کمتره حتی با زدن همیشگی بنزین با اوکتان بالای ۹۵ . طبیعتا با بنزین معمولی دوام موتور به شدت نسبت به تنفس طبیعی کمتر می شه
۵- ضعف سیستم خنک کننده : خیلی کوتاه بگم که با رادیات بهینه هم فن دور کند این ماشین در مواقع تحت فشار نمی تونه جلوی افزایش دما رو بگیره و دور تند این ماشین تازه تو ۱۰۲ درجه وارد مدار می شه که دیگه دیره !! طبیعتا شما مجبوری با ریمپ ECU دمای کارکرد دور تند و به طبع اون دور کند رو بیارین پایین که باعث افزایش مصرف و کاهش عمر موتور ( با کاهش دما سایش و اصطحلاک بین قطعات به شدت بیشتر می شه ).
۶- جلو بندی بهینه نشده برای گشتاور بالای ۲۰۰ نیوتون متر: جلوبندی و سیستم تعلیق و فرمان پذیری این ماشین هم باید تغییر می کرد که خب نکرد!!! که خب این مورد با توجه به چینی بودن جعبه فرمان های جدید نیازمند مراعات خیلی زیاد خصوصا توی شهر می باشد.
در پایان باید بگم که مردم برای خرید بیشتر نیازمند اینن که نقاط ضعف و پنهان ماشین مورد نظرشون رو بدونن تا نقاط قوت! چرا که نقاط قوت کاملا مشخصه و این نقاط ضعفه که بعد از خرید و عادی شدن شتاب!! براشون می مونه.
تمامی مواردی که عرض کردم بین سورن و دنا مشترکه و تفاوت این دو ماشین فقط در اینتر کولرشون خلاصه می شه ولاغیر.
در حال حاضر هم خودم قصد دارم ماشینمو بفروشم و به سمت EF7 تنفس طبیعی برم چرا که هنوز هم معتقدم این موتور در حال حاضر عاقلانه ترین انتخاب بین گزینه های داخلیه البته فقط و فقط با دریچه گاز ، مپ سنسور و ECU بوش و منیفولد چدنی.
امیدوارم تونسته باشم به کسانی که بین نمونه تنفس طبیعی و توربو EF7 موندن کمکی کرده باشم.در پایان هم بگم که شایعات ذوب شدن پیستون ، کج شدن اولیه پره های توربو کاملا بی پایه و اساس بوده و چنین چیزی تا حالا دیده نشده
انشالله همه یه روزی ماشین مورد علاقه مون رو سوار شیم هر چند که متاسفانه خیلی بعیده تو این شرایط بتونیم!!!
خیلی ممنون از اینکه وقت گذاشتید و خوندید
1398/7/11
سلام دوست عزیز دقیقا اطلاعات خوبی رو دادید به دوستان فقط شما واشر منیفولد رو چند حساب کردی که 2.5 میلیون خرج بشه برا تعویض جفت واشر با تعویض ش در میاد 150 تومن و این که تمام مشکلاتی که شما گفتید با انجام ریمپ اصولی روی داینو حل میشه تاکید میکنم حل میشه من خودم دارم الان 120 هزار کار کرده و کاملا راضی م فقط یه ریمپ نیاز داره این ماشین.
1398/7/13
سلام به دوست عزیز آقا سجاد
من شخصا چیزی که خودم تجربه کردم این بود که تا کیلومتر ۲۶ هزار دو بار واشر منیفولد دود توسط خود ایرانخودرو اونم نمایندگی مرکزی شماره ۱ یادگار عوض شد و در اوایل سال ۹۷ یعنی حدود یک سال و نیم پیش چیزی حدود یک و دویست هزینه شد که خب طبیعتا به عهده گارانتی بود ولی خدایی خیلی اذیت شدم و تجربه کردم خیلی رو گارانتی حساب نکشم ، طبیعتا الان با این تورم باید حدود همون ۲ تومن جمع بشه
البته که خود واشر قیمتش همون حدود ۲۰۰ تومنه اما برای تعمیر اصولی علاوه بر خود واشر باید کل منیفولد دود اصلی و تمامی پیچ ها و گلویی ها و ... عوض شه و من هم به دوستانی که این مشکل رو دارن توصیه می کنم کل مجموعه رو عوض کنن و اونوقت می فهمن که ماشینشون نسبت به اول چه افتی کرده و به یکباره چه جونی می گیره اما بعد از ۵-۶ هزار تا دوباره روز از نو ، همون آش و همون کاسه!!!
1398/9/11
دوست عزیز که بسیار هم فنی مطلب نوشتید
برای پاسخ به تمام مطالب بالا از شما دعوت میکنم تا با یکی از مهندسین طراح و تستر سمند و سورن توربو رودرو صحبت کنید. من در خدمت شما و همینطور سایت خودرو بانک هستم تا چنین ملاقاتی را ترتیب بدم .
این همه سیاه نمایی علیه یک تولید وطنی برای چیه ؟
جهت اطلاع شما تمام متعلقات تعلیق در و جلو و عقب سورن توربو مقاوم سازی شده و سورن توربو هندلینگ بهتری نسبت به حتی الانترا 2014 ارائه میده .
در مورد ترمز در یک مسیر کاملا خیس با سرعت 140 ترمز کامل انجام شد در کمتر از 50 متر سرعت به زیر 40 کیلومتر رسید در حالتی که ABS سمند معمولی نقصی وجود داره که در چنین شرایطی حتی ممکنه ترمز درست عمل نکنه. این تست را چندین بار انجام دادیم حتی در مسیر نیمی خشک و نیمی مرطوب با سرعت 120 و اتومبیل بدونه کوچکترین لغزش توقف کامل زیر 60 متر.
کماکان از این سایت دعوت میکنم تا با حضور یک متخصصین تیم طراح ایران خودرو به این موارد پاسخ داده شود.
1399/1/11
همون گزینه یک را که خوندم فهمیدم از روی چه حسابی حرف میزنی تعویض واشر گلویی 2.5 تا 3 میلیون ؟ بنده خودم مکانیکم بعضی مطالب می خواستی بگی از فنی ماشین سر در میاری بعد فهمیدم که در حد یک سرچ بوده
1399/5/5
دمت گرم داداش بابت تجربه ای که به اشتراک گذاشتی.ولی یکی از اقوام یه سورن توربو داره و دائم در حال کورس گذاشتنه و معمولا بنزین معمولی استفاده میکنه چون اکتان 95 تو هر جایگاهی نیست هنوز این مشکلات مربوط به قدرتو تا حالا نداشته
1399/9/28
دوست عزیز بسیار فنی مطلب نوشتید و لذت هم بردم اما متاسفانه مطالب شما صحیح نیست البته نه تمام موارد بلکه 50 درصد. خوشبختانه با یکی از عوامل طراح این اتومبیل از نزدیک آشنایی دارم و اتفاقا مطالب شما را انتقال دادم و ایشان (مهندس عباس گروسی عضو تیم طراح ef7 در آلمان و ارتقا آن به توربو و تست جاده ای 100000 کیلومتر در شرایط گرمای سوزان خوزستان با بنزین بی کیفیت) بیشتر مطالب را نپذیرفتن با احترام. متن شما از بقیه ی مطالب بهتر بود و قطعا شما منطق پذیرش بالاتری نسبت به انتقادهای کورکورانه دارید. شما را دعوت میکنم به کانال تلگرامی مهندس گروسی بپیوندید و همینطور امیدوارم سایت خودرو بانک از نامبرده دعوت به عمل آورده تا نکات پنهان در اینباره باز شود و جواب انتقاد بی دلیل و توهین به صنعت مملکت حداقل منطقی تر شود.
1401/4/19
من خودم الان درگیر همین موضوع که دوست عزیزمون اشاره کردن هستم و در پاسخ به اساتید بزرگ مکانیک که ظاهراً خیلی هم مهارت دارن به عرضشون میرسونم که تا این ساعت بالای دو تومن هزینه کردم و هنوز جمع نشده که به ترتیب براتون لیست میکنم 1_ خرید واشر تقویت شده که حدود 400 تومن هزینه شده که درست هفته قبلش خود نمایندگی با واشر تقویتی خودشون که 250 حسابم کردن و دستمزد 150 تومنی یه هفته هم کار نکرد و دوباره همانطور شد. 2 تراش منیفولد دود از هر دو طرف که وقتی ساعت زدیم متوجه شدیم که تاب داره و فرار دود داره که 700 تومن هزینه تراشش شد که چون زیاد شده بود با تراشکار بحثم شد که نوش کمتره ولی وقتی خواستم بخرم دیدم 4 میلیون و نیمه که به ناچار هزینه رو پرداختم و دوباره قبل از بستن مجبور شدم که توربو رو هم باز کنم و دهنشو تراش بدم که اونهم 200 تومن هزینه تراشکاری شده و تقویت و تعویض پیچهای توربو که 8 بودن و الان پیچ 10 شدن که تحمل بیشتری داشته باشن اونهم حدود 200 تومن هزینش شد و هزینه مکانیک که قطعاً بالای یک تومنه با باز و بسته کردن دوبار منیفولد و توربو و... جالبیش اینجاس که ماشین من مدل 97 و 80 هزار کاره و در مجموع با بردن به نمایندگی و این مکانیک جدید حدود یک ماه هست که ماشینم خوابیده که شاید فردا تموم بشه و هنوزم معلوم نیست که با تمام این تفاسیر نتیجه مطلوب حاصل بشه یا نه. در پایان از دوست عزیزمون که خیلی دقیق و کارشناسانه مطالب و معایب را فرمودند تشکر میکنم. 🙏🙏🙏
1398/7/7
درود خسته نباشید به شما واقعا ممنونم از اینکه وقت گذاشتید مطالب رو دقیق نوشتید
اون دسته از عزیزانی که بی احترامی میکنند و یا توهین به این دو خودرو میکنند دو حالت بیشتر نداره یا توو درگ از مااها خوردن عقده هاشونو اینجا و این شکلی خالی میکنند و یا هیچی از ماشین و ماشین بازی نمیدونند
1398/7/9
ببین دوست عزیز . اینکه ملاک خودروی تو درگ بازیه که هیچ ! درگ بازی لات و لات بازیه ! حرف حساب بزن . اینها هر دو ماشینهای خوبی هستن ولی نه با این قیمتهای فضایی . الحق و الانصاف هم ماشینهای چینی هم از اینها آپشن بیشتر دارن هم امن تر هستن هم مناسب و راحت . حیف اینهمه پول که صرف اینها بشه
1398/7/12
عزیزم شما که نظر میدی و تشکر می کنی اصلا متنو خوندی؟تو کل متن دارند بدی هارو می گن بعد میگی تودرگ شکست خوردن.استاد عاقل باسواد ماشینشناس جون مردم مهمتره یا سرعت ماشینبه نظرمن یکم فکر کنی ضرر نمی کنی
1398/7/7
گنده و به درد نمی خوره 120 ملیون آخه
1398/7/8
تو یکی دیگه چیزی نگو خواهشا فیک!واسه چی اصرار داری از آیدی های من استفاده کنی؟؟؟؟اسکی بازی هم حدی داره
1398/7/7
بابا اینا سشوار بیشتر نیستن به جای ۱۲۰ میلیون اینا ۸۰ تومن ای ال ایکس بخر کلی هم پز بزار
1398/7/7
علما بفرمایین چه فرقی محسوسی بین سمند و سورن و دنا هست که قابل تامل باشه!!!
سه تا 405 عجیب الخلقه که وجود هرکدوم به یه اندازه ناراحت کننده اس
باز یه عده این سه تا رو به همراهی پارس و 405 مث خروس بازا می ندازن به جون هم که ثابت بشه کدوم سلطانه !!!! :)))
1398/7/8
سمند سورن وقتی روشنش میکنی انگار موتورش را با جوش به بدنه ماشین متصل کردند طوری که اتاق ماشین و زیر پا لرزش شدیدی احساس میشه . طراحی اتاق هم که مال بیست سال پیشه . ستون A ماشین دقیقا جلوی چشم رانندس . از نظر ایمنی هم که افتضاح . دنا هم که طراحیش نمونه کامل شتر گاو پلنگه . طراحی جلو و عقب و پهلوی ماشین به هیچ صراطی با هم هماهنگ نیست و باید تو این زمینه به طراحان بیسواد ایران خودرو مدال افتضاح در طراحی اعطا کرد . از نظر داخلی هم که ملحصل طراحی داشبرد جدید و صندلیهای جدید فضای تنگ برای سرنشین و راننده شده است . واقعا حیف پول حیف پول حیف پول که بدی برای این ماشینها .
1398/7/8
دوستان من مدل ۹۶ دنا پلاس بدون توربو را داشتم. حدود ۷ ماه نزدیک به ۱۹۰۰۰ باهاش رفتم.
موتورش موقع استارت تا چند ثانیه صدای وحشتناکی داره.
گیربکس افتضاح سمند و اتاق کوچکتر از سمند و سقف بخاطر سانروف خیلی پایین اومده.
مشکل ترمز عقب دیسکی این ماشین غیر قابل حله. من سه بار خرجش کردم.
مشکلات زیادی و متعددی داره. اصلا فریبش را نخورید.

تو این رنج تندر پلاس خیلی بهتره، موتورشم عالیه و شتابش با دنا توربو برابره. هیچ خرجی نداره.

حتی خیلی از چینی ها بهتر از این دو تا ماشین ایران خودرو هستن.

بازار دست دومشم هم افتضاحه، اصلا مشتری نداره. تو این زمینه با چینی کاملا برابره. از طرف دیگه خیلی از قطعات عجیب کمیاب و گرونه که باز هم از این لحاظ با چینی برابره.

ضریب نا مناسب گیربکس مخصوصا دنده ۱ و ۲ از شما یک بازنده همیشگی توی شهر میسازه، جوریکه حتی وانت میگیردت. این مورد در عبور از فلکه و سرعت گیر و چراغ قرمز واقعا رو مخه.

و به طور کلی ماشین دنده دستی تو این رنج واقعا خنده داره، مخصوصا گیربکس فاجعه بار سمند.
1398/7/8
ارابه های مرگ... چرخ چینیا میارزه به کل سمند و ممندا
1398/7/8
دو تا آشغال به تمام معنا . چهار صد پنج هشت سوپاپ هر دوتاشونو می خوره .شوتی های جنوب و سیستان و کردستان می دونند چی می گم چون باید راننده باشی که بدونی این دوتا لگنی بیش نیستند
1398/7/9
باسلام ✋️ هر دو یه گوهن تمام🙂🙃
1398/7/9
, من یه مدل ۹۷ رو دارم و الان تا الان ۳۶ هزار کیلومتر باهاش رفتم البته سورن توربو تو این یک سال و نیمی که دارم سوار میشم تنهام مسئله‌ای که داشتم یه بار واشر بین منیفولد دود و توربو را عوض کردم این ماشین شتاب فوق العاده ای داره و تا حالا باهاش واقعا لذت بردم و حال دوست عزیزی که فرموده بود این ماشین با بنزین معمولی مشکل داره من واقعاً مشکلی را در عمل احساس نکردم وقتی من خیلی از ماشین های ایرانی رو سوار شدم ولی این یه چیز دیگه ای بوده و همیشه رو سفیدم کرده این ماشین از لحاظ قدرت و شتاب با هیچ کدام از ماشین های تولید داخل قابل مقایسه نیست رانندگی با هاش فوق العاده لذت بخشه طوری که از پشت این ماشین نمیتونی پشت ماشین های دیگه بشینی
من این ماشین رو تو یه سر بالایی خیلی شدید بایه ef7معمولی مقایسه کردم ef7معمولی سر بالایی روحداکثر با سرعت ۱۱۰ تا میرفت اما این ماشین با بنزین معمولی ۱۵۵ تا و با بنزین‌سوپر ۱۷۵ تا رفت بالا.
توی رانندگی معمولی و عادی به هیچ عنوان تفاوتی رو بین بنزین سوپر و معمولی احساس نمی کنید اما وقتی ماشین رو تخته میکنی با سوپر قدرت بهتری داره
1398/7/10
با این اسباب بازی ها وجدانا بالای 80 تا هم میرید؟ بنده با ماشین خارجیم جرات نمیکنم رو این آُفالت ها اینقدر برم اونوقت شما 405 سوارها ...
خلایق هر چه لایق
1398/7/10
دوست عزیز چنین چیزی امکان نداره و عملا محاله!!! سر بالایی که EF7 تنفس طبیعی نهایت بتونه 110 تا بره ، EF7 TC صد و هفتاد و پنج تا بره !!!!!
مگه اختلاف قدرت دو تا ماشین چقدره ؟
این دو تا کلا ۳۵ اسب با هم اختلاف دارن نه ۱۳۵ اسب!!! درسته گشتاور دور پایین EF7 TC بهتره اما فراموش نکنید ضریب دنده های اون مخصوصا از دنده ۳ به بعد به شدت سبک تره
در مورد تفاوت کشش در بنزین سوپر و معمولی و یورو ۴ هم بگم من این مورد رو روی ۴ تا سورن و دنا تست کردم ، حتی شمع ها شون رو هم با نمونه خیلی بهتر که در دمای بالا هم احتراق رو به شکل کامل انجام بدن تست کردیم که نتیجه این شد
با بنزین سوپر که خب قطعا شتاب و کشش اون از نمونه تنفس طبیعی بیشتره اما همچنان معتقدم لگ توربو آزار دهنده هست و ماشین در حد یه ماشین ۱۵۰ اسبی توربو نیست ، خصوصا دنده ۳ به بالا
با بنزین معمولی البته بسته به نوعش !!! تا باک اول بعد از بنزین سوپر عملا فرقی نداره اما بعد از باک دوم به یکباره با افت شدید شتاب و کشش همراه میشه ، مراعاتش نکنی به راحتی آب خوردن آمپر آب یه کوچولو از وسط رد می شه ، کولر روشن کنی که دیگه هیچی ، شتاب تیکه تیکه می شه ، بوست توربو بسته به اوکتان بنزین بین ۲۰ تا ۴۰ درصد پایین میاد که طبیعتا منجر به افزایش مصرف هم میشه مضاف بر اینکه یه حس استرسی مبنی بر فشار زیاد بر موتور رو به راننده منتقل می کنه
بدترین تاکید می کنم بدترین بنزین برا این ماشین هم یورو ۴ هستش که با زدن اون انگار یکی از پشت ماشین رو گرفته و حتی تا ۳۰ درصد شتاب و کشش ماشین از EF7 تنفس طبیعی ضعیف تر می شه
علت اختلاف بین بنزین معمولی و یورو ۴ هم تو سرب اونا هست که سرب بیشتر بنزین معمولی باعث احتراق یه کوچولو بهتر اون می شه
کلا فقط با بنزین سوپر این ماشین شتاب و کشش نسبتا بهتری نسبت به تنفس طبیعی خودش داره که به عقیده من به دردسر های دیگش اصلا نمی ارزه
در پایان هم بگم که همه اینا یه تیکه آهن پاره ای بیش نیستن و آدم نباید به خاطر منفعت خودش از بیان حقیقت فرار کنه
ممنون که حوصله کردید و خوندید
1398/7/10
تورو خدا دوستان نظر الکی ندین
دوست عزیزی فرمدند 405 هشت سوپاپ اینا رو میزنه
ویا دوست دیگری عرض کردند وانت
مطمئنم سوارش نشدید
باور کنید صادقانه میگممن با سورن توربو از حالت سکون با دنده 2 حرکت کردم و شتاب زیر 10 رو زدم
1398/7/11
دوست عزیز 405 سوار شما هر ماشینی دوس داری تا موتور 2400 سی سی بیار اگه ماشین من و گرفتی جایزه داری اصلا من 4 سرنشین شما خالی اصلا تو بگو ما میایم 🙄
1398/7/17
اصلا من سمند EF7معمولی هم هرچی 405 و پارس را میگیرم..اینا 20 ساله توهم و تعصب دارن رفیق
1398/7/11
سلام.
در واقع تو این اوضاع هیچکدام ارزش خرید ندارند.
اگر کسی قصد خرید سورن توربو رو داره، به فکر خرید دنا معمولی کم کار یا لیفان x50 اتومات کارکرده یا دنده‌ای باشه قطعا بهتره.
دوستان عزیزی که قصد خرید دنا پلاس توربو رو دارند، اگر کسی میتونه یه ۲۰ تومن بذاره رو پول دنا پلاس توربو و چانگان cs35 نقدی بخره بخداااااا بهتره نگاه به چینی بودنش نکنین، کیفیت چانگان خیلی بالاتره ، ایمنی بالایی داره و امکانات ایمنی و رفاهی خیلی خوبی داره، جادار و نرم و کم سروصداست.
بنده چانگان ندارم ولی محقق خودرو هستم و به این نتیجه رسیدم:
تا ۲۰۰ میلیون:
بسترنb30 و چانگان cs35
تا ۳۰۰ میلیون:
هایما s7 توربو و هاوال h2 سدان: ام جی 360 توربو
تا ۴۰۰ میلیون:
سانگ‌یانگ تیوولی 2018 _ سراتو ۲۰۰۰ آپشنال
رنج‌های بالاتر هم که کره‌ای های کیا و هیوندای یا ژاپنی های خوبی مثل تویوتا chr و میتسوبیشی asx گزینه های خوبی هستند.
اگر هم نمی تونید به پولتون اضافه کنید، بسترن یا چانگان کارکرده بگیرید که پشیمون نشید، درسته شتاب ندارن اما کیفیت و استهلاک و ایمنی و امکانات عالی‌ای دارند و زیاد به خرج نمی‌افتن و راضی کننده تر از دنا پلاس توربو میتونن ظاهر شوند.
با تشکر از خودروبانک .
لطفا فیلم تست و بررسی هایما s7توربو رو بسازید.
مرسی🌺
1399/1/4
سلام اقای محقق تا ۱۰۰ .۱۵۰ تومن چی پیشنهاد میکنید؟
ممنون
1398/7/12
سلام ممنون از سایت خوبتون یه سوال چرا دیگه فیلم بررسی خودرو درست نمی کنید و اینکه سورن یه ماشینی هست که به نظر من ارزش دیدنهم نداره چونکه بعد صد سال یه چراغاشم عوض نکردن چه برسه به بقیه جاها.اصطحلاک زیادی هم داره.ممنون
1399/3/27

آقای محترم ماخودمون سورن باپژو۴۰۵داریم پژوپارسم دارم پژوپارس رو بحت حق میدم ولی اون دوتا ماشین ازبننننننننننز برام بهترن یعنی چی این ستا۴۰۵آشقال همه رو کشتن اشکال ازخودته که نمیری تعمیرش کنی اتفاقا تعمیرموتور ازتعمیرچراغ راحت تره آقااگه رانندگی بلدنیستی نکن
1398/7/14
دوست عزیز بهزاد جان
واقعا واسه من کا الان نزدیک 2 ساله دارم سوار سورن توربو میشم جای تعجبه که شما میگید از ef معمولی با بنزین معمولی ضعیف تره
باو کن من تجارب واقعی خودم رو نوشتم
الان حدود 2ماهه دارم بنزین معمولی میزنم چون توی شهر ما سوپر نایاب شده ولی هنوز با اشاره ای به پدالش وحشتناک توی صندلی فرو میرم
1398/7/16
دوست عزیز محمد جان
من گفتم با بنزین معمولی با EF7 تنفس طبیعی پا به پا می رن خصوصا دنده ۳ به یالا حالا یه گوچولو بالا پایین مضاف بر ابنکه حس بدی رو به راننده می دن حداقل این چند تا سورن توربو و دنا توربوبی که من سوار شدم تقریبا همه این طوری بودن ، مشکل اصلی با بنزین یورو ۴ شروع می شه که انگار یکی از پشت ماشینو گرفته و شتاب کاملا تیکه تیکه می شه و من شخصا تضمین می کنم موتور با بنزین با اکتان زیر ۸۷ که متاسفانه در اکثر مواقع تو جاده چنین بنزینی بهمون قالب می کنن موتور خیلی زود نابود خواهد شد
در ضمن ماشین ۱۵۰ اسبی توربویی که به زور صفر تا صد رو زیر ۹ می زنه البته به شکل استاندارد نه با دستکاری غیر اصولی هیچ وقت شتاب
خیلی وحشتناکی نخواهد داشت حالا اگه ۳۵۰ اسب بود یه چیزی !!!
1398/7/18
سلام
از تجریه 32 هزار کیلومتری که با دنا پلاس توربو داشتم می تونم بگم توی ماشین های
ایرانی بهترین هست و بیشتر کسانی که نظر منفی به این ماشین دارن فقط و فقط مشخصه که پشت این ماشین ننشستن که دارن از ماشین مضخرف مثل 405 و پارس که یکسره برای واشر سرسیلندر باید موتور بازکنی حمایت احمقانه می کنن.
آشغال های چینی که اصلا حرفش رو نزن که برای هر قطعه 6 ماه باید آواره خیابونا باشی.
1399/1/18
من سورن توربو دارم.صفر خریدم.۵ ماهه.بی نظیره.ای ال ایکس داشتم ماشین خوبیه.ولی سورن ی چی دیگن.خوب راه می‌ره.چینی ها حرفی برا گفتن ندارن.هندلینگش خوبه. ب ماشینت اعتماد داری خلاصه.اینم هس.هر ماشینی خرج داره. ولی پراید ک نیس ایجور ک بعضی از دوستان میگن واشر بزنه یا ویرایش بشه.من ۵ ماهه دارمش بیشتر وقتا بنزین عادیم زدم.انگا مرد راه می‌ره.کسی ک‌میخواد بخره.نترسه.سفارش مدیران بگیرین.یا علی
1398/7/18
بهزاد جان
باور کن چند وقت پیش میخواستم یک بسترن یا یک جکj5 بگیرم ولی هرچه کردم دیدم نمیتونم باشتاب وکشش ماشینم خدا حافظی کنم
فعلا دارم باهاش حال میکنم
1399/3/14
ماشین های ایرانی خوب نیستن.
تممماااام
1399/12/9
دنا بهترین ماشین داخله
عالیه
1400/5/14
الکی
1400/8/19
سلام و عرض ادب خدمت دوستان عزیز.بنده یه سوال داشتم میخواستم بدونم آیا سورن پلاس با سورن توربو فرق میکنه و اگر فرق میکنه فرقش چیه و چقدر با هم تفاوت قیمت دارن.باتشکر
1401/1/8
سلام.
سورن توربو موتور ای اف سون توربو دارد و موتور آن قوی تر است. ضمن اینکه برای تعداد محدودی و بین سال های 95 تا فکر کنم حدودا 98 تولید شد. دیگر تولید نمی شود.
سورن پلاس نمونه ارتقا یافته سورن ای ال ایکس است که البته ارتقا فقط در بخش اتاق و تجهیزات بدنه و داخلی خودرو بوده و تو بعد فنی موتور این خودرو همانند سورن ای ال ایکس همون ای اف سون تنفس طبیعی هست.