موضوعات داغ

تجربه رانندگی با بی ام و 735iL مدل 1999؛ ملاقات با ژنرال بازنشسته

3 دی 1398
عکس نویسنده
آریا محسنی
نویسنده و عکاس

آغاز قرن بیستم، نقطه عطفی در صنعت خودرو جهان به‌شمار می‌رود زیرا در آن سال‌ها شاهد معرفی و عرضه محصولاتی خاص و ارزشمند از کمپانی‌های خودروسازی بودیم که در عین سادگی، امکانات رفاهی قابل توجهی را در اختیار مالکان خود قرار می‌دادند. در این دوران تکنولوژی آپشن‌ها و امکانات رفاهی در خودروها پیشرفت چشمگیری داشته که موجب شده تحولی در این صنعت رخ دهد. پس اگر با خودروی لوکسی که بیش از دو دهه از عمرش می‌گذرد مواجه شدید، توقع داشتن آپشن‌های امروزی را می‌توانید از آن داشته باشید. در این مقاله از خودروبانک قصد داریم سراغ یکی از نمونه‌های بسیار کمیاب در کشور برویم که با وجود گذشت نزدیک به 25 سال از عمرش، همچنان به‌عنوان خودرویی لوکس و باوقار در خیابان عرض اندام می‌کند. بله! ب‌ام‌و 735iL، سدان فول سایز لوکس آلمانی، خودرویی است که امروز به سراغش رفته‌ایم.

نگاهی به تاریخچه

کمپانی ب‌ام‌و برای نخستین‌بار در سال 1977 از نسل اول بی ام و سری 7 با کد اتاق E23 پرده‌برداری کرد و تولید آن را تا سال 1986 ادامه داد. سری 7 کد E23 اولین محصول بی ام و محسوب می‌شود که به سیستم ABS مجهز و به‌صورت سفارشی با کیسه هوای راننده ارائه شد. در واقع این امر حاکی از آن است که سری 7 از همان ابتدا با هدف قراردادن سگمنت لوکس و پرمیوم پا به عرصه رقابت گذاشته است. این سدان لوکس آلمانی از زمان تاکنون هفت نسل را به خود دیده است. اما خودرویی که ما در این گزارش با آن سروکار داریم، سومین نسل از سری 7 به‌شمار می‌رود که با کد اتاق E38 از سال‌های 1995 تا 2001 روی خط تولید باواریایی‌ها قرار داشت. E38 را می‌توان یکی از محبوب‌ترین مدل‌های سری 7 در طول این سال‌ها برشمرد. زیرا با وجود طراحی با اصالت و سنگینی که دارد، در عین حال حس یک سدان اسپرت و جسور را به بیننده القا می‌کند. از طرفی بی ام و برای نخستین‌بار در E38 از سیستم ناوبری ماهواره‌ای و صفحه نمایشگر استفاده کرد که همین موضوع تاثیر به‌سزایی در موفقیت آن داشت. این موفقیت تا جایی ادامه داشت که حتی پس از معرفی نسل بعدی با کد اتاق E65، فروش E38 همچنان ادامه داشت.

اما در آن سال‌ها با توجه به ممنوعیت واردات خودرو به کشور و همچنین عدم تنوع بازار در رده خودروهای لوکس، شاهد تردد تعداد انگشت‌شماری خودرو لوکس از برندهای پرمیوم در کشور بودیم که با استفاده از سهمیه‌های خاص و یا مجوزهای خاص دولتی که به‌منظور استفاده در سفارتخانه‌ها صادر شده بود، پا به خاک ایران گذاشته بودند. بی ام و سری 7 با کد اتاق E38 نیز یکی از همین مواردی است که به تعداد بسیار اندکی در کشور یافت می‌شود. خودرو موردنظر نیز در آن‌ سال‌ها توسط سفارتخانه قطر به ایران وارد شد و پس از 3 سال استفاده، مدت طولانی را در خواب عمیق سپری کرده است و اکنون در اختیار مالک جدیدش است. به همین خاطر این خودرو را می‌توان یکی از نمونه‌های کمیاب در کشور دانست که با سلامت کامل در حال تردد است.

ظاهری باوقار و جاودان

E38 یکی از خاص‌ترین نسل‌های بی ام و سری 7 است که طرفداران پروپاقرصی در سراسر جهان دارد. این مجبوبیت باعث شد تا کمپانی بی ام و نیز طی سال‌های عرضه این نسل، تغییرات گسترده‌ای را در پلت‌فرم آن ایجاد کند و با تیپ‌های گوناگون راهی بازار جهانی کند. یکی از خاص‌ترین و عجیب‌ترین تیپ‌های این خودرو، Hydrogen 750hL بود که به‌عنوان نسخه هیدروژنی راهی بازار شد.

با نگاه اول به این خودرو، سادگی و ظرافت طراحی را به‌خوبی می‌توان مشاهده کرد. این در حالی است که پس از گذشت حدوداً 25 سال از طراحی آن، همچنان طراوت و شادابی روز نخست را داشته و برای بیینده جذابیت‌های بصری کافی را داراست. این دقیقاً همان چیزی است که یک خودرو موفق باید داشته باشد. در غیر این صورت هرگز نمی‌توان گفت که یک خودرو دارای طراحی موفقی است. از آن‌جایی که این خودرو نسخه لانگ بوده و با پسوند iL به بازار عرضه شده است، دارای طول بدنه بیشتری است که علاوه‌بر مهیا کردن فضای بیشتر در کابین، چهره‌ای باابهت‌تر از آن را به نمایش می‌گذارد.

در نمای جلو شاهد جلوپنجره معروف کلیوی بی ام و هستیم که برخلاف نمونه‌های امروزی، دارای ابعادی مناسب و منطقی است که با سایر اجزای تشکیل دهنده از جمله چراغ‌ها همخوانی دارد. فرم کلی سپر در این نمای جلو بسیار ساده و بدور از هرگونه آلایشی است که همین موضوع باعث شده این روزها به‌عنوان یک کلاسیک جذاب محسوب شود.

در نمای جانبی به وضوح می‌توان طول بدنه 5124 میلی‌متری آن را مشاهده کرد که همچون کشتی لوکسی در خیابان‌ها توجه عابران را به خود جلب می‌کند. از طرفی کاپوت بلند و کشیده این خودرو سبک و سیاقی متفاوت داشته که به منظور جا دادن پیشرانه‌های 12 سیلندر نیز به این گونه طراحی شده است.

همه چیز در این خودرو به‌صورت کاملا ساده و کلاسیک طراحی شده است، به‌عنوان مثال خطوط افقی نقش بسته روی پروفیل‌های جانبی بدنه باعث می‌شود در ذهن بیننده طول خودرو کمی بیشتر به نظر برسد. این در حالی است که در حال حاضر طراحان خودرو سعی دارند با استفاده از خطوط سیال و روان، بدنه خودرو را حجیم‌تر و عضلانی‌تر نشان دهند. نکته قابل توجه در نمای جانبی آن هم از سمت راست، وجود محل نصب پرچم روی گلگیر جلو است که نشان می‌دهد این خودرو پیش از این در اختیار سفارتخانه بوده است.

و اما در نمای عقب نیز شاهد طرحی آشنا هستیم که نشان از اصالت طراحی آن دارد. چراغ‌ها در این نسل نسبت به گذشته کوچک‌تر شدند و از گرافیک مدرن‌تری برخوردار شدند که این موضوع تاثیر قابل توجهی در زیبایی آن داشته است. همچنین به‌کارگیری از زه کرومی روی ابرویی نصب شده بالای پلاک و زه سراسری کرومی که از سپرها آغاز شده و روی درها امتداد یافته است، یکی از مواردی است که ذات لوکس سری 7 را به بیننده گوشزد می‌کند.

کابین ساده، اما شیک و جذاب

با ورود به کابین بی ام و سری 7 اولین چیزی که توجه شما را به خود جلب می‌کند، ترکیب رنگ کرم و طوسی است که بخش‌هایی از کابین را به خود اختصاص داده‌اند. تریم چوبی نصب شده روی درها و داشبورد نشان دهنده پرستیژ و کلاس این خودرو است که فضایی لوکس و کلاسیک را توامان دراختیارتان قرار می‌دهد. فضای بزرگ از دیگر مواردی است که ممکن است در همان لحظات ابتدایی شما را درگیر خود کند. زیرا به واسطه فاصله محوری بیشتر در این خودرو، فضای مناسب برای سرنشنیان عقب و جلو به‌خوبی فراهم شده است.

اما اگر کمی ریزبینانه‌تر به جزئیات کابین دقت کنید، متوجه می‌شوید که این خودرو آپشن‌هایی دارد که در حال حاضر در بسیاری از خودروها هم موجود نیست. در واقع با گذشت بیش از دو دهه از زمان عرضه، دارای امکاناتی نظیر سیستم تعلیق هوشمند با قابلیت حفظ ارتفاع حتی در مواقع سوار شدن سرنشینان و حمل بار در صندوق، کنترل هوشمند پایداری، سیستم امنیتی کنترل از راه دور، مانیتور به همراه تلویزیون، تلفن خودرو، رادیو و سیستم صوتی حرفه‌ای Hifi است.

از دیگر آپشن‌های موجود در این خودرو می‌توان به سانروف برقی، آینه‌های جانبی و داخلی حساس به نور، فرمان برقی حساس به میزان سرعت، CD چنجر با قابلیت پشتیبانی از 6 عدد دیسک، ایربگ راننده، سرنشین و پرده‌ای حتی برای سرنشینان عقب، شیشه‌های دوجداره، تودوزی چرمی و کف‌پایی مخملی، پرده‌های آفتابگیر شیشه‌های جانبی و عقب، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه دارای درچه مجزا برای سرنشینان عقب، تنظیم برقی صندلی راننده با سه حافظه، کروزکنترل و لیمیتر اشاره کرد.

مشخصات نیروگاه هشت سیلندر

نسل سوم بی ام و سری 7 با کد اتاق E38 دارای طیف وسیعی از پیشرانه بوده که طی سال‌های 1995 تا 2001، عرضه شده‌اند. در سال 1995 پیشرانه‌های نصب شده روی این مدل شامل یک نمونه 2.5 لیتری توربو دیزل، دو پیشرانه 8 سیلندر 3 و 4 لیتری و یک پیشرانه 12 سیلندر 5.4 لیتری بودند. همچنین در سال 1996 پیشرانه‌های جدیدی روی این مدل قرار گرفت که نمونه 2.8 لیتری 6 سیلندر و 3.5 لیتری 8 سیلندر جزو پیشرانه‌های جدید بودند. همچنین پیشرانه 4 لیتری در مدل 740 جای خود را به نمونه 4.4 لیتری داد. از ویژگی‌های این مدل می‌توان به تعویض دنده به‌صورت دستی استپ‌ترونیک، سیستم ترکشن کنترل روی مدل‌های 8 و 12 سیلندر و سیستم ناوبری ماهواره‌ای به همراه تلویزیون اشاره کرد. در سال 1999 نیز پیشرانه‌های 735 و 740 مجهز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها شدند و در مدل 12 سیلندر نیز اصلاحاتی جهت بهبود راندمان صورت گرفت.

خودروی موردنظر ما نیز در این مقاله از نوع 735iL بوده که با توجه به طی کردن مراحل قانونی جهت انتقال به مالک شخصی از سفارتخانه، در مدارک 740Li ثبت شده است، اما در واقع شماره شاسی و VIN ثبت شده برای آن 735iL است. این خودرو دارای یک پیشرانه هشت سیلندر اتمسفریک با حجم دقیق 3498 سی‌سی است که توانایی تولید نیرویی معادل 232 تا 248 اسب‌بخار و 320 تا 345 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. این اعداد و ارقم بسته به نوع سوخت و شرایط آب‌وهوایی متغیر خواهد بود.

گفتنی است نیروی تولید شده موتور به کمک جعبه‌دنده 5 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. همچنین شتاب صفر تا صد اعلام شده توسط کمپانی برای این نسخه، 8.1 ثانیه بوده که با توجه به وزن 1.8 تنی، قابل قبول به‌نظر می‌رسد. این سدان لوکس آلمانی قادر است حداکثر سرعت 243 کیلومتر بر ساعت را نیز تجربه کند. سیکل ترکیبی مصرف سوخت در هر 100 کیلومتر، حدود 12.1 لیتر است که با توجه به باک 95 لیتری آن، قابلیت پیمایش حدودا 700 کیلومتر با هر باک بنزین را دارد.

تجربه رانندگی

با نشستن پشت فرمان این خودرو، ناخودآگاه حس خوشایندی به شما دست خواهد داد. زیرا با وجود گذشت سال‌ها، همچنان توانایی ایجاد اعتماد به نفس و حس قدرت در راننده را دارد که این موضوع نشان می‌دهد روح E38 همچنان زنده است و می‌تواند بعد از دو دهه، همچنان یکه‌تازی کند.

با روشن کردن پیشرانه، غرشی گوش‌نواز از نهاد موتور بلند می‌شود که حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. با قرار دادن دنده در حالت درایو، شروع به حرکت می‌کنیم که با توجه به گشتارو 345 نیوتن‌متری، حس فرورفتگی در صندلی‌ها به‌خوبی قابل مشاهده است. نرمی و بی‌صدا بودن کابین از مواردی است که از همان لحظات ابتدایی خود را نشان می‌دهد. عملکرد بسیار خوب سیستم تعلیق از مواردی است که پس از گذشت سال‌ها، مانند روز اول کار می‌کند.

فرمان‌پذیری و چسبندگی خودرو بر سر پیچ‌ها بسیار جالب توجه است. با روشن بودن سیستم کنترل پایداری می‌توان به‌خوبی متوجه شد که سیستم‌های الکترونیکی مانع از برهم خوردن تعادل خودرو هنگام پیچیدن می‌شوند. اما برای این‌که این مرد میانسال جذاب آلمانی را کمی به چالش بکشیم، کنترل کشش و پایداری را خاموش می‌کنیم و پدال گاز را تا انتها فشار می‌دهیم که ناگهان صدای جیغ لاستیک‌ها به گوش می‌رسد و قسمت انتهایی خودرو به سمت طرفین متمایل می‌شود. اما از آن‌جایی که این خودرو یکی از نمونه‌های کمیاب در کشور است، ما به همین‌جا بسنده می‌کنیم و از خیر لذت بیشتر می‌گذریم. (افسوس!) اما با این حال می‌توان گفت که 735iL با وجود پرستیژ و وقاری که دارد، می‌تواند مانند بی ام و سری 3 شما را مجذوب خود کند. زیرا سواری اسپرت و در عین حال نرم و آرام، موضوعی است که در هر خودرویی نمی‌توان به‌صورت همزمان مشاهده کرد. اما مهندسی دقیق و بدون نقص آلمانی ثابت کرده است که می‌توان این دو مقوله جداگانه را در کنار یکدیگر داشت.

راحتی صندلی‌ها یکی دیگر از مواردی است که پس از مدتی رانندگی با آن می‌توان متوجه شد، زیرا نوع طراحی آن‌ها به‌گونه‌ای است که بدن را به‌خوبی تحت حمایت خود قرار می‌دهد و نسبت به گودی و برآمدگی‌ها هماهنگ می‌شود.

نتیجه‌گیری پایانی

در پایان باید گفت که تجربه رانندگی با لوکس‌ترین محصول بی ام و در اوایل قرن بیستم، حس خوشایندی است که ممکن است نصیب کمتر کسی شود. این خودرو با وجود گذشت چندین سال از عمرش، همچنان پابرجا بوده و مانند روز اول مثل یک ساعت دقیق کار می‌کند. اما از آن‌جایی که طی سال‌های فعالیت‌اش رد سفارتخانه، چندان مورد توجه نبوده و چندین سال پس از آن در خوابی عمیق فرو رفته است، پوشش چرمی تودوزی و برخی از ادوات داخل کابین مستهلک شده و نیاز به ترمیم دارند. البته که این موضوع از ارزش‌های E38 کم نمی‌کند، زیرا لذت سواری با این سدان فول‌ساز آلمانی آن‌قدر زیاد است که اصلاً توجه شما به موارد این چنینی جلب نمی‌شود.

اما یکی از نکاتی که باعث می‌شود داشتن این خودرو را در شرایط چنینی دشوار کند، کمبود قطعات یدکی و قطعات بدنه این نسل است که به دلیل کمیاب بودن در کشور، ممکن است مالک‌اش را کمی به دردسر بیاندازد. با این حال درصورت مراقبت‌های متدوام و به‌موقع، می‌توان گفت که بی ام و سری 7 با کد اتاق E38، یکی از خودروهای ماندگاری است که می‌تواند سال‌های سال به‌عنوان یک کلاسیک لوکس و ارزشمند در پارکینگ و یا کلکسیون مجموعه‌داران بدرخشد.

در پایان از آقای رضا قاضی‌زاده مالک محترم این خودرو جهت همکاری و دراختیار قراردادن خودرویشان به‌منظور تهیه گزارش و تست و بررسی، کمال تشکر و قدردانی را داریم.

41 عکس

نظرات کاربران

12 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/10/3
این دفعه سه ماشین رویایی تست کردید. مگنا و آرمادا و حالا هم این.
این جور ماشین ها رو دیگه نمی سازن. دلسوزی تموم شد دیگه فقط پول..
1398/10/3
با اینکه ماشین ساخت 25 سال پیش هست هم ظاهرش هم کابینش هم امکاناتش قابل مقایسه با ماشین های امروزی هست
1398/10/3
همه چیز فوق العاده ظاهرا
ولی مخارجش آدم رو به خاک سیاه میشونه
1398/10/4
21 سال پیش ماشین زدن با این اپشن و موتور و اتاق؛
ما هم الان داریم کوییک با سقف قرمز و اپشن رینگ آلومینیومی میدیم بیرون :)
1398/10/4
با کمتر از پول پراید میشه خریدش ولی اینجا چی !!!!
1398/10/4
اون تلفن کار میکنه؟؟
1398/10/4
با سلام
هرکس که بی ام و سوار نشود یا آرزوی سوار شدن بر بی ام و را نداشته باشد به فتوای شاعر شهر، زنده بر او نماز میت بخوانید.
1398/10/4
فوقولادس.مبارک صاحبش. بعد از ۲۰ سال هنوز وقار و ابهت خودشو داره . من باشم فقط برای سفر و قرار های خاص استفاده میکنم ازش
1398/10/5
سفر به کنار ولی چه قرار خاصی؟
1399/2/9
چند روز پیش یکیشو دیدم داشت یه نیسان آبی که خراب شده بود با طناب میکشید
دلم میخواست همون جا وسط جاده برم پایین برم بهش بگم : داداش واقعا فازت چیه؟
میدونیم تو چه گنجی نشستی؟
واقعا برات متاسفم
1399/7/25
سلام و شبتون بخیر
مالک محترم این ماشین قصد فروش این e38 رو دارند؟
چطور میشه با ایشون تماس گرفت
ممنونم
1402/2/9
خفن ترین ماشینی که تو عمرم دیدم😍