موضوعات داغ

تجربه رانندگی با لکسوس ES350 مدل 2011؛ بازمانده موتورهای حجیم و لوکس

3 مرداد 1399
عکس نویسنده
آریا محسنی
نویسنده و عکاس

خودروهای سدان را می‌توان محبوب‌ترین و پرتقاضاترین محصولات در میان برندهای مطرح جهانی دانست که از سال‌های دور مورد بازبینی و توسعه قرار گرفته‌اند. از همین رو بسیاری از برندهای معتبر اروپایی و آسیایی فعالیت خود را با ساخت خودروهای سدان آغاز کرده‌اند. کمپانی لکسوس که در واقع وظیفه طراحی و ساخت محصولات لوکس تویوتا را برعهده دارد، در این زمینه یکی از شاخص‌ترین برندهای آسیایی است که با تولید سدان‌های گوناگون در رده‌های متنوع، توانسته سهم عمده‌ای از بازار جهانی را به خود اختصاص دهد.

در این مقاله از خودروبانک قصد داریم سراغ یکی از نمونه‌های نسبتاً لوکس و مجلل رفته و به بررسی وضعیت آن در بازار خودروهای وارداتی کارکرده بپردازیم. لکسوس ES350 سدان سایز متوسط ژاپنی است که امروز قصد داریم به نقد و بررسی آن بپردازیم.

نگاهی به تاریخچه لکسوس ES

لکسوس ES سدان سایز متوسط ژاپنی است که نسل اول آن در سال 1989 در نمایشگاه خودرو دیترویت معرفی شد. تاکنون هفت نسل از این محصول به بازار عرضه شده که آخرین نسل از آن سال 2018 به صورت رسمی وارد بازار شد. اما باید گفت که این مدل از سال 2010 توسط شرکت ایرتویوتا توانست به صورت رسمی پا به بازار ایران بگذارد. در آن زمان لکسوس نسل پنجم ES را به تازگی معرفی کرده بود و یکی از جدیدترین خودروهای وارداتی بازار شناخته می‌شد.

لکسوس ES350

همچنین به دلیل نبود محدودیت در واردات خودرو به کشور، شاهد ورود نسخه‌های شش سیلندر با حجم موتور 3500 سی‌سی بودیم. پس از آن نیز نسل ششم این محصول تنها با پیشرانه 2.5 لیتری چهار سیلندر توانست با تعداد بسیار کمتری به کشور راه پیدا کند. زیرا در آن زمان علاوه‌بر ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی، محدودیت خودروهایی با قیمت بیش از 40 هزار دلار نیز اعمال شد که همین موارد به تدریج موجب کوچک شدن فضای رقابت و محدودیت‌های شدید در بازار خودروهای وارداتی شد.

ظاهری با پرستیژ و جذاب

لکسوس ES350 یکی از سدان‌های سایز متوسط بازار است که ظاهری باوقار داشته و می‌تواند نگاه‌های زیادی را در خیابان به سمت خود جلب کند. این محصول به دلیل ابعاد بزرگ بدنه نسبت به سایر گزینه‌های موجود در این سگمنت، یکی از بزرگ‌ترین و جادارترین‌ها نیز در این رده شناخته می‌شود.

در نمای جلو شاهد چراغ‌های بزرگ و کشیده‌ای هستیم که در امتداد جلوپنجره خطی کرومی قرار گرفته‌اند. از آن‌جایی که تمامی خطوط نقش بسته روی بدنه این خودرو به جلوپنجره و نشان تجاری لکسوس منتهی می‌شوند، ظاهری گوه مانند و تهاجمی پیدا کرده است که همین موضوع جذابیت‌های بصری آن را دوچندان کرده است.

در نمای جانبی نیز شاهد طرحی بسیار ساده اما شکیل هستیم که با استفاده از زه‌های کرومی نصب شده در قسمت زیرین درها، نمایی باشکوه و زیبا پیدا کرده است. همچنین به رسم همیشگی لکسوس شاهد آینه‌های جانبی پایه‌دار هستیم که روی پانل درهای جلو نصب شده‌اند. از آن‌جایی که خودروی موردنظر نسخه فیس‌لیفت شده نسل پنجم ES به‌شمار می‌رود، تفاوت‌های اندکی نسبت به نسخه اولیه داشته که از جمله آن‌ها می‌توان به گرفیک داخلی چراغ‌های جلو و عقب، جلوپنجره، رینگ‌ها و برخی جزئیات دیگر در سپرهای جلو و عقب اشاره کرد.

لکسوس ES350

در قسمت عقب نیز شاهد چراغ‌های جدیدی هستیم که با گرافیک داخلی جذاب‌تر و بهره‌گیری از لامپ‌های LED، ظاهری مدرن‌تر نسبت به گذشته پیدا کرده‌اند. سپر بزرگ اما ساده و بدور از هرگونه حاشیه، ابهتی بی‌حد و حصر به این سدان سایز متوسط لوکس بخشیده است. از طرفی دو خروجی اگزوز تعبیه شده در طرفین سپر نیز علاوه‌بر نمایان کردن ذات اسپرت این خودرو، وظیفه تولید صدا و تخلیه گازهای خروجی موتور را نیز برعهده دارند.

کابین جادار و با کیفیت

یکی از ویژگی‌های بارز محصولات لکسوس، کیفیت متریال مصرفی است که نسبت به محصولات تویوتا در سطح بالاتری قرار می‌گیرد. به همین خاطر با وارد شدن به کابین ES350، نخستین موردی که توجه را به خود جلب می‌کند، کیفیت قطعات مصرفی است که با گذشت نزدیک به 10 سال، همچنان به قوت خود پابرجا هستند. هر چند که این خودرو از بدو ورود به کشور در اختیار مالک فعلی بوده و مراقبت‌های بسیاری در جهت حفظ و نگهداری آن انجام داده‌اند. با این وجود می‌توان به جرات گفت که در صورت نگهداری و مراقبت صحیح، می‌توان انتظار داشت که محصولات لکسوس سال‌های سال بدون کوچکترین مشکلی کار کنند.

همان‌طور که گفته شد این خودرو نسخه فیس‌لیفت شده نسل پنجم است و تغییرات اندکی در طراحی ظاهری به خود دیده است. اما این تغییرات دررون کابین بسیار اندک بوده و ماهیت کلی فضای کابین بدون تغییرات باقی مانده است. بزرگ‌ترین مشخصه در کابین لکسوس ES350، کنسول تخم‌مرغی شکلی است که از قسمت بالایی داشبورد تا کنسول میانی امتداد یافته است. این طراحی در سال 2006 یکی از جدیدترین و جذاب‌ترین‌ها به‌شمار می‌رفت. اما اکنون چندان مورد توجه نبوده و قدیمی به نظر می‌رسد. با این وجود به دلیل طراحی کلاسیک فضای داخل کابین، همچنان می‌تواند به عنوان خودرویی لوکس و تجملی ایفای نقش کند. فاصله بین دو محور 2776 میلی‌متری در این خودرو باعث شده فضای بسیار مناسبی برای ردیف جلو و عقب این خودرو مهیا شود و به عنوان یکی از جادارترین خودروهای موجود در این رده شناخته شود.

لکسوس ES350

تودوزی تمامی چرم این خودرو که از نوع چرم طبیعی مرغوب است، علاوه‌بر زیبایی، فضایی لوکس را برای سرنشینان ایجاد کرده که در کنار امکانات رفاهی متعدد، تجربه‌ای لذت‌بخش را به وجود می‌آورند. از طرفی تریم چوبی نصب شده روی درها، داشبورد و کنسول میانی، فضایی دلنشین را به وجود آورده که به خوبی در کنار متریال دیگر نظیر چرم، پلاستیک و تریم آلومینیومی هماهنگ شده‌اند.

گفتنی است این خودرو به صورت استاندارد با دو تریم مشکی و کرم به بازار عرضه می‌شود که نمونه موردنظر در این مقاله دارای تریم مشکی و خاکستری است. همچنین نمونه‌هایی از تودوزی رنگ روشن بهره‌مند هستند، دارای فضایی لوکس و شیک بوده که از نظر بسیاری از خریداران حائز اهمیت است.

امکانات رفاهی و آپشن‌ها

همان‌طور که انتظار می‌رود، در این خود رو شاهد لیست کاملی از امکانات رفاهی و ایمنی هستیم. به عنوان مثال اگر بخواهیم به آپشن‌های موجود در این خودرو اشاره کنیم باید به مواردی از قبیل 12 عدد ایربگ شامل کیسه هوای سرنشینان جلو، جانبی و پرده‌ای، سقف شیشه‌ای به همراه سانروف برقی، سیستم نویگیشن مجهز به صفحه نمایش 7 اینچی و دوربین دید عقب، سیستم صوتی مارک لوینسون با 14 اسپیکر و DVD چنجر، پورت اتصال iPod وUSB، بلوتوت، سیستم کنترل الکترونیکی پدال گاز، سیستم الکترونیکی کنترل و کاهش صدا، سیستم کنترل پایداری خودرو VSC، سنسور باران، آینه میانی الکتروکرومیک، شیشه‌های جذب کننده انرژی، صندلی برقی راننده و سرنشین جلو با قابلیت تنظیم در 10 جهت، قابلیت تنظیم طول نشیمن‌گاه صندلی راننده، فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم برقی در عمق وارتفاع، سنسور پارک جلو و عقب، صندلی‌های کاهنده صدمات در تصادفات، آینه‌های جانبی برقی با راهنما مجهز به گرمکن و تاشوندگی اتوماتیک و تغییر زاویه هنگام دنده عقب، سیستم پیشگیری از تصادف PCS -2 حافظه برای صندلی سرنشین جلو، 2 حافظه برای صندلی راننده، آینه‌های جانبی و فرمان، کروزکنترل، مجهز به سیستم رادار، چراغ‌های زنون جلو مجهز به سیستم روشنایی خودکار و سیستم تطبیق زاویه هنگام تغییر زاویه فرمان، سیستم هوشمند ورود به خودرو و استارت دکمه‌ای، کنترل کشش خودرو TRC، سیستم ترمز پایداری از جمله ABS ، HAC ، EBD ، TRC ، VSC اشاره کرد.

مشخصات فنی قوای محرکه

لکسوس برای مدل ES پیشرانه‌های متنوعی را درنظر گرفته است که در ابتدا شرکت ایرتویا به دلیل نبود قوانین سخت‌گیرانه، اقدام به واردات نسخه‌های شش سیلندر آن کرد. اما بعدها با منع ورود خودروهای بیش از 2500 سی‌سی، شاهد ورود نسخه‌های 2.5 لیتری چهار سیلندر از این خودرو بودیم که رقابت نزدیک‌تری را با رقبای آلمانی نظیر مرسدس بنز E کلاس و ب‌ام‌و سری 5 در بازار کشور تجربه می‌کرد.

لکسوس ES350

اما خودروی موردنظر که یکی از نمونه‌های شش سیلندر موجود در بازار ایران است، مدل 2011 بوده که از یک پیشرانه شش سیلندر با حجم دقیق 3456 سی‌سی با کد فنی 2GR-FE شناخته می‌شود. این پیشرانه قادر است نیزویی معادل272 اسب‌بخار در 6200 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۳۵۳ نیوتون متر گشتاور در ۴۷۰۰ دور در دقیقه را تولید کند. این نیرو از طریق جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو انتقال می‌یابد. طبق اعلام رسمی کمپانی و برخی از منابع معتبر، این سدان ژاپنی 1.7 تنی تنها به زمانی حدود 6.2 تا 6.7 ثانیه نیاز دارد تا از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد. همچنین سیکل مصرف سوخت شهری آن در هر 100 کیلومتر 11.2 لیتر، در جاده 7.8 لیتر در هر 100 کیلومتر و سیکل ترکیبی مصرف سوخت آن 10.7 لیتر اعلام شده است.

بد نیست بدانید که نسل ششم لکسوس ES با پسوند ES250 با پیشرانه شش سیلندر 2.5 لیتری به بازار ایران راه پیدا کرد که توانایی تولید نیرویی معادل 184 اسب‌بخار قدرت و 235 نیوتون متر گشتاور دارد. این قدرت به‌وسیله جعبه‌دنده اتوماتیک 6 سرعته به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند.

تجربه رانندگی

با نشستن پشت فرمان لکسوس ES350، به دلیل ابعاد بزرگ خودرو و همچنین کابین بزرگ و جاداری که دارد، حس خوشایندی را تجربه خواهید کرد که دقیقاً از یک خودروی لوکس انتظار می‌رود. با روشن کردن پیشرانه شش سیلندر صدای غرشی از درون محفظه موتور به گوش می‌رسد که نوید رانندگی لذت‌بخشی را به راننده و سرنشینان می‌دهد. هرچند که در این خودرو به دلیل سگمنت و رده‌ای که در آن قرار دارد، خبری از صدای اسپرت و جذاب از خروجی‌های اگزوز نیست و مهندسان لکسوس تمام تلاششان را کرده‌اند که راحتی و آسایش را در این محصول فراهم کنند.

با قرار دادن دنده در حالت D و آزاد کردن ترمز دستی توسط اهرمی که در قسمت زیرین داشبورد تعبیه شده است، شروع به حرکت می‌کنیم. با فشردن پدال گاز ناگهان نیروی قابل توجهی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود و این غول 1.7 تنی برای شرع حرکت آسفالت را به سمت عقب می‌کند. از آن‌جایی که سیستم انتقال قدرت در این خودرو نیرو را به چرخ‌های جلو می‌رساند و محور محرک در قسمت جلو است، انتظار می‌رود با توجه به قدرت خروجی پیشرانه، چسبندگی و پایداری خودرو نسبت به نمونه‌های دیفرانسل عقب در سطح پایین‌تری قرار بگیرد.

لکسوس ES350

اما باید گفت که تقسیم وزن در این خودرو به خوبی صورت گرفته و مرکز ثقل مناسبی برایش محاسبه شده است. زیرا با توجه به وزن زیاد، ابعاد بزرگ و همچنین توان خروجی موتور، از چسبندگی بالایی به سطح جاده برخوردار است. هرچند که نباید سیستم‌های الکترونیکی متعددی که در راستای بالا بردن ایمنی آن درنظر گرفته‌ شده‌اند را نادیده گرفت.

عملکرد جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک در این خودرو به خوبی ارزیابی شده و در کمترین زمان ممکن به درخواست راننده پاسخ می‌دهد. با بالا رفتن دور موتور و افزایش سرعت، شاهد سواری بسیار نرم و بدون تنشی هستیم که آسایش و راحتی مثال زدنی را برای سرنشینان فراهم می‌سازد.

نتیجه‌گیری

در پایان اگر بخواهیم نتیجه‌گیری کلی از این محصول داشته باشیم، باید به این موضوع اشاره کنیم که در حال حاضر با توجه به اینکه امکان واردات هیچ یک از خودروهای وارداتی وجود ندارد، نمونه صفر کیلومتر لکسوس ES به ندرت در بازار ممکن است پیدا شود. از این رو علاقه‌مندان به این محصول به ناچار می‌بایست در بازار خودروهای کارکرده به دنبال نمونه‌ای سالم و کم کارکرد باشند. گفتنی است این خودرو در حال حاضر در بازار با قیمتی حدود تومان خرید و فروش می‌شود که با توجه به پیشرانه، امکانات رفاهی و استهلاک به نسبت کم، از ارزش بالایی برخوردار است.

لکسوس ES350

یکی دیگر از ویژگی‌های این خودرو که می‌تواند برای خریداران حائز اهمیت باشد، پیشرانه شش سیلندر 3.5 لیتری به کار رفته در آن است که پیش‌تر توضیخات مفصلی درخصوص آن ارائه کردیم. این پیشرانه به دلیل آنکه در سایر محصولات تویوتا و لکسوس نظیر لکسوس RX350، IS350 و تویوتا آریون نیز به‌کار رفته است. از لحاظ تامین قطعات و وجود نیروی متخصص جهت تعمیر و نگهداری، اطمینان خاطر بیشتری را برای مالکان فراهم می‌سازد.

در پایان از آقای عباس حاجیلو مالک محترم خودرو جهت همکاری و در اختیار قرار دادن خودرو به منظور تست و بررسی کمال تشکر و قدردانی داریم.

35 عکس

نظرات کاربران

5 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/5/3
سلام
مقاله کاملی بود فقط لکسوس es250 موتورش با gs250 و is250 فرق میکنه و موتورش ، موتور کمری و رافوره. و چهار سیلندر خطی هستش
Gs و is موتورشون شش سیلندر خورجینی با ۲۰۷ اسب بخار هستش!
1399/5/3
از لحاظ فنی نسبت به بی ام و سری ۵ بهتره چون موتور تنفس طبیعی داره و دردسر و هزینه موتور های توربو رو نداره و شتاب بهتری داره
1399/5/3
اینم مثل آریون یه دیفرانسیل جلو سریع و پر قدرته . با این که دیفرانسیل جلو هست ولی از جنسیس کوپه بی ام و سری ۵ سریع تره
1399/5/3
ماشین کم دردسری هست استهلاکش کمه و هزینه نگهداریش نسبت به سری ۵ و e کلاس کمتره اما من اپیروس رو از این دوست دارم در ضمن یکی از رقبای سرسخت این ماشین جنسیس سدان ۲۰۱۰ هست
در کل ماشین کم دردسری هست این لکسوس
ممنون خودروبانک بنز s کلاس w221 ۲۰۱۲ رو بررسی کنید
1399/5/3
عکساهیچکدوم بازنمیشه