موضوعات داغ

بررسی فنی و تجربه رانندگی با موتورسیکلت پالس RS200

23 آذر 1399

یکی از حقایق بحث واردات خودرو و موتورسیکلت در کشورمان این است که واردات خودرو و موتورسیکلت در کشورمان همیشگی نبوده و تابع قوانین موقت است. از طرفی شرکت‌های واردکننده همیشه نماینده یک برند خاص نیستند و به طور همزمان با چندین شرکت‌های سازنده همکاری می‌کنند. ضمن اینکه در برخی از برهه‌ها، افراد و موسسات مختلفی اقدام به واردات می‌کنند که بعد از کمی تلاطم بازار، از این بخش خداحافظی می‌کنند. تمام این موارد باعث می‌شود تا در هر بازه‌ای، نام‌ها و نشان‌هایی وارد بازار کشورمان شوند، بازار را به دست گیرند و بعد از مدتی یا به عنوان یک پرچمدار شناخته شوند و یا کلا از این بخش خداحافظی کرده و فراموش شوند.

باجاج در ایران

در دهه هفتاد شمسی ناگهان حجم زیادی از انواع موتورهای روسی از قبیل ایژ، واسخود، کوبا، میسنک و ... به کشورمان سرازیر شدند که به خاطر سخت جانی ذاتی محصولات روسی، برای استفاده در در بیراهه‌ها و روستاها مورد استقبال شدیدی قرار گرفتند. بازار تا حد بسیار زیادی در دست این نام‌ها افتاد که در کنار انواع بسیار زیادی از موتورسیکلت‌های طرح هوندا که با شرایط بسیار راحت و ارزانی به فروش می‌رسیدند، اکثر مردم کشور را به سمت خرید یک دستگاه موتورسیکلت ترغیب می‌کردند. در اوایل دهه هشتاد شمسی بود که تنوع موتورسیکلت‌ها در کشورمان از نظر نام، بسیار زیاد شده بود اما طرح‌ها همگی یک شکل و همان طرح هوندای همیشگی بودند که با انواع پیشرانه‌های چینی از کارخانه‌های مونتاژکننده خارج می‌شدند. در این شرایط ناگهان سر و کله یک موتورسیکلت شیک، با طرحی کاملاً متمایز از قبلی‌ها، با عملکرد بسیار بهتر پیشرانه و البته با حجم بالاتر، با ظاهری امروزی و بسیاری از مشخصاتی که تا آن روز برای موتور دوستان جدید و تازه بود، پیدا شد. باجاج هند با محصول پولسار خود حسابی در کشورمان سر زبان‌ها افتاد و به نوعی بازار را به دو قسمت تقسیم کرد که یک بخش موتورسیکلت‌های طرح هوندا بودند و بخش دیگر باجاج قرار داشت.

توضیحات

باجاج از نظر تیراژ تولید، سومین تولیدکننده موتورسیکلت در دنیا و اولین تولیدکننده سه چرخه‌های باری و مسافری دنیاست که نماینده آن نیز در کشورمان، گروه صنعتی فارس است. این شرکت در کنار موتورسیکلت‌های طرح هوندا و انواع تریل و اسکوتر، چندین محصول باجاج را نیز مونتاژ و عرضه می‌کند.

نمای ظاهری

زمانی که موتورسیکلت‌های پولسار وارد کشورمان شدند، جدا از مشخصات فنی خوبی که داشتند، به خاطر طراحی زیبا و حالت اسپرتی آن‌ها به سرعت بین جوانان و افراد علاقمند به موتورسیکلت‌های اسپرت سبک، محبوب شدند. پالس RS200 هم با داشتن چهره‌ای زیبا، نمایی اسپرت و طراحی خوبش، به واقع چندین پله از موتورهای اسپرت چینی و تایوانی بالاتر قرار می‌گیرد. چراغ‌های دوگانه جلو در کنار بادشکن کوچک بالای فرمان و آینه‌هایی که به خوبی با نمای جلوی موتورسیکلت همراه شده‌اند، از پالس RS200 یک موتور با ظاهر اسپرت و خشن می‌سازند. در اطراف باک، فلاپ‌ها به خوبی طراحی شده‌اند اما مهم‌ترین نکته‌ای که از نمای بغلی به آن می‌رسیم، طراحی فلاپ‌ها و دیگر قسمت‌های موتورسیکلت به صورت شکل‌های هندسی با زوایای تیز است که بیننده را یاد طرح‌های این چنینی در برخی از خودروهای سوپراسپرت و جنگنده‌های رادار گریز می‌اندازد. ضمن این که برآمدگی فلاپ جلوی باک نیز از روی موتورسیکلت معروف سوزوکی هایابوسا الهام گرفته شده است. این نحوه طراحی باعث شده که زین راکب دقیقاً شبیه به یک پله افتاده نسبت به باک و نشیمن سرنشین باشد که البته طرفداران و مخالفان خود را دارد.

مجموعه نمایشگر و کیلومتر این موتورسیکلت را می‌توان به سه بخش تقسیم کرد. سمت چپ که چراغ‌هایی برای نمایش وضعیت باتری، دمای آب، سطح روغن، چراغ چک پیشرانه و ... است و وسط آن که سرعت سنج آنالوگ و البته نمایش دیجیتالی مقدار سوخت قرار گرفته و در سمت راست نیز، بخش دیجیتالی برای نمایش سرعت، مقدار مسافت طی شده، کیلومتر سرویس و ... است.

توضیحات

در موتورسیکلت‌های اسپرت، طراحی اگزوز و محل قرارگیری آن اهمیت زیادی دارد که این قطعه در پالس RS200 هرچند طراحی زیبایی دارد اما اگر به سبک موتورهای اسپرت این کلاس در عقب موتورسیکلت قرار می‌گرفت، می‌توانست طراحی زیباتر و البته ابهت بیشتری به این موتورسیکلت بدهد. از دیگر نکات منفی در طراحی این موتور می‌توان به چراغ‌های خطر عقب اشاره کرد. هر چند نمی‌توان به این طراحی گفت زشت است اما اگر چراغ‌های عقب به شکل یکپارچه و یا متناسب با چراغ‌های جلو طراحی می‌شد، تناسب بهتری با دیگر بخش‌ها داشت. آینه‌های به سبک موتورهای کلاس اسپرت روی فلاپ و بادشکن بالای چراغ قرار دارند اما نحوه اتصال و پایه‌های آن چندان زیبا نبوده و کمی زمخت هستند. ضمن اینکه برخی از خریداران از برخورد آن‌ها در حین عبور از مسیرهای تنگ و باریک، گلایه دارند.

و اما برای افرادی که به دنبال داشتن موتورسیکلتی با همین مشخصات اما در کلاس نیکد را دارند، پالس مدل NS200 را می‌توان انتخاب کرد که در نمای ظاهری با مدل RS200 تفاوت دارد و البته توان آن نیز در حدود یک اسب بخار و گشتاورش نیز 0.3 نیوتن‌متر کمتر است.

مشخصات فنی و حرکتی

یکی از ویژگی‌های جالب باجاج پولسار در زمانی که به کشورمان وارد شد، داشتن دو شمع در پیشرانه تک سیلندرش در برخی از مدل‌ها بود. باجاج پالس RS200 نیز با وجود تک سیلندر بودنش دارای سه شمع است که باعث می‌شود تا سوخت و ساز درون سیلندر آن به بهترین شکل ممکن انجام شود. با این وضعیت نه تنها از مصرف سوخت کاسته می‌شود بلکه آلایندگی نیز کاهش یافته و راندمان پیشرانه بالا می‌رود. پالس RS200 از یک پیشرانه تک سیلندر چهار زمانه به حجم 199.5 سی‌سی بهره می‌برد. این پیشرانه آب خنک، به یک گیربکس 6 سرعته متصل بوده و بالاترین قدرت و بیشترین گشتاور خروجی آن نیز برابر با 24.5 اسب بخار و 18.6 نیوتن‌متر است. این پیشرانه چندان پر مصرف نبوده و با اینکه مقدار مصرف سوخت آن توسط شرکت مادر در حدود 2.8 لیتر در هر صد کیلومتر است اما در شرایط جوی و اقلیمی شهری مثل تهران و البته با توجه به کیفیت سوخت موجود در کشورمان، مصرف سوختی در حدود 3 تا 3.1 لیتر و حتی تا 4 لیتر در هر صد کیلومتر خواهد داشت.

وزن خشک و خالص این موتورسیکلت، مناسب است و به همین خاطر با پیشرانه تک سیلندر 24.5 اسبی آن می‌توان به خوبی حس و حال یک موتور اسپرت سبک وزن و البته کم حجم را تجربه کرد. شتاب آن در حد قابل قبولی بوده و با داشتن حداکثر سرعت 140 کیلومتر در ساعت و البته با داشتن یک ظاهر اسپرت دلنشین، می‌تواند به خوبی در حد رقبای گران قیمت‌تر از خودش ظاهر شود. در بحث سرعت نهایی باید گفت که این موتورسیکلت در شرایط مساعد می‌تواند به سرعت بالای 160 کیلومتر نیز برسد.

توضیحات

پالس RS200 در زمینه حرکت و شتاب، یک موتورسیکلت خوب و عالی است و البته در زمان توقف نیز با داشتن دیسک‌های ترمز بزرگ در جلو و عقب، عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد. اندازه این دیسک‌ها در جلو برابر با 300 میلیمتر و در عقب نیز برابر با 230 میلیمتر است که می‌توان گفت جزو بزرگ‌ترین دیسک‌های ترمز در این کلاس به حساب می‌آید. این موتور هم با ترمز ضد قفل ABS و هم بدون آن عرضه شده که این روزها اختلاف قیمت چند میلیون تومانی دارند و البته اکثر خریداران نیز از نوع ABS دار آن را سفارش داده‌اند. با نگاه به دیسک‌های ترمز و دیدن صفحه پره‌ای روی آن می‌توان به بودن یا نبود ترمز ABS در این موتورسیکلت پی‌برد.

این موتورسیکلت با داشتن طولی در حدود 2 متر، در دسته موتورهای نه‌چندان بزرگ قرار دارد که البته با توجه به پیشرانه 200 سی‌سی آن، ابعاد و اندازه‌ای معقول و استاندارد است. اما با داشتن ارتفاع زین 810 میلیمتری از زمین، برای افرادی که دارای قد کوتاه و حتی متوسطی هستند کمی مشکل‌ساز خواهد بود. این وضعیت برای نفر دوم کمی حادتر می‌شود چرا که زین سرنشین جدا از ارتفاع بالا، ابعاد نسبتاً کوچکی نیز دارد. اما به لطف ابعاد جمع و جور موتور در کنار تقسیم وزن خوبش، پالس RS200 موتوری تند و تیز با قابلیت مانور خوب در ترافیک‌هاست که از نظر نرمی حرکت، کارکرد آرام موتورسیکلت، صدای تولیدی و ... مثل دیگر ساخته‌های باجاج در وضعیت عالی قرار دارد.

جمع بندی

در حال حاضر نزدیک‌ترین رقیب پالس RS200، محصول TVS هند یعنی موتورسیکلت 200 سی‌سی آپاچی است. آپاچی از نظر قیمتی کمی ارزان‌تر از پالس است اما با داشتن پیشرانه هم حجم، در قدرت و گشتاور کمی ضعیف‌تر بوده و از طرفی زیبایی ظاهری پالس را ندارد. از این رو آپاچی یک انتخاب اقتصادی‌تر است اما پالس لذت رانندگی و نمای ظاهری و البته مشخصات فنی بهتری دارد. قیمت این موتورسیکلت برای مدل‌های کارکرده در حدود 45 تا 75 میلیون تومان است و مدل‌های صفر کیلومتر آن بیش از 90 میلیون تومان قیمت دارند. در پایان بد نیست اشاره‌ای کنیم به خروج شرکت‌های هندی از بازار کشورمان در پی‌تحریم‌های وضع شده که باعث می‌شود خریداران این موتورسیکلت‌ها، در تعمیر و نگهداری با مشکلاتی روبرو شوند. خصوصاً در مدل‌های دارای فلاپ که این روزها نه تنها خرید قطعات ظاهری و تزیینی موتورسیکلت‌ها از نظر یافتن قطعه بسیار سخت است، بلکه هزینه‌های غیرمعقولی نیز به خریداران تحمیل می‌شود. ضمن اینکه با مراجعه به سایت شرکت سازنده می‌بینیم که وضعیت خدمات پس از فروش و تعمیر در بسیاری از استان‌های کشورمان اصلاً مطلوب نبوده و در واقع نماینده‌ای از این شرکت وجود ندارد. بنابراین برای خرید لوازم یدکی مجبور به استفاده از فروشگاه‌های غیررسمی هستیم که همین قضیه می‌تواند بر هزینه و زمان نهایی کاملاً اثر منفی داشته باشد. این قضیه برای خرید نمونه‌های صفر کیلومتر حاد‌تر است چرا که برای استفاده از خدمات گارانتی باید حتما به نماینده همین شرکت مراجعه کرد که باعث می‌شود گاهی مجبور به نادیده گرفتن گارانتی به دلایل گفته شده باشیم. ضمن اینکه مدت زمان گارانتی یک ساله یا ده هزار کیلومتر برای موتوری که این روزها در حدود صد میلیون تومان قیمت دارد، نامناسب و ناکافی خواهد بود.

در انتها جا دارد از آقای حسین مهرنیا جهت همکاری برای تهیه این گزارش کمال تشکر را داشته باشیم.

نام موتور سیکلتباجاجپالس RS200
کلاس موتور سیکلتاسپرت
مدل ساختاز 2015 میلادی
حجم پیشرانه / سیکل احتراق199.5 سی سی / چهار زمانه
سیستم تزریق سوختانژکتوری
تعداد سیلندر / تعداد سوپاپتک سیلندر / 4 سوپاپ
بیشترین قدرت @ دور موتور24.5 اسب بخار@ 9750 rpm
بیشترین گشتاور @ دور موتور18.6 نیوتن متر@8000 rpm
ضریب تراکم11.5به یک
بیشترین سرعت (کیلومتر در ساعت)141 km/h اعلامی کارخانه
استاندارد آلایندگییورو4
نوع خنک کاری پیشرانهآب خنک
نوع استارتالکتریکی
وزن کامل با سیالات (کیلوگرم)165
نوع گیربکس6  سرعته دنده ای
نوع کلاچروغنی چند صفحه ای
سیستم انتقال قدرتزنجیری
حجم باک سوخت13 لیتر
ذخیره بنزین2 لیتر
مصرف سوخت ( L/100km)حدود 2.85 لیتر
ترمز جلوتک دیسک به قطر 300 میلیمتر
ترمز عقبتک دیسک به قطر 230 میلیمتر
عملگر ترمز / ترمز ABSنیروی هیدرولیک / دارد
طول/ عرض/ ارتفاع (میلیمتر)1999 / 765 / 1114
فاصله مرکز تا مرکز دوچرخ1355 میلیمتر
ارتفاع زین از زمین (میلیمتر)810
ارتفاع کف موتور از زمین(میلیمتر)157
سیستم تعلیق جلو / عقبتلکسوپی جفت معکوس/تلسکوپی تکی

30 عکس

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/10/12
موتور عالی تا یه ماه دیگه میرم برای خریدن رنگ سفید ابی
1402/11/8
درود و احترام.
تجربه شخصی خودم:
موتور خوش رکاب و خوش رقصی هستش،در دنده های اولیه حس پرواز به رایدر القا میکنه...
پا به پات میاد و کم نمیذاره.
خلاصه دلبر و چشم نواز.
اما...
تا جایی که افسارش دستت باشه و تحت کنترل کامل داشته باشی،اگر موتور کنترل تورو دستش بگیره چنان میکوبتت زمین که دشمن شاد میشی.
جان کلام اینکه این موتور با وزن بالا مرد طلب میکنه و حتمن باید بتونی کامل کنترل بکنیش .